خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

چطور با جوش شیرین لوله فاضلاب را باز کنیم؟

از جمله علل رایج گرفتگی لوله های فاضلاب (سینک ظرفشویی و روشویی یا لوله حمام و توالت) می توان به ریخته شدن پسماند مواد غذایی، چربی ها و روغن، مو، دستمال کاغذی و… داخل چاه اشاره کرد که این مواد به مرور زمان تبدیل به لجن و رسوبات می شوند که هم لوله را دچار گرفتگی می کنند و هم سبب ایجاد بوی نامطبوع می شوند. گرفتگی لوله فاضلاب به ویژه سینک ظرفشویی از آن دسته مشکلاتی است که همیشه باید یک راه کار و ترفند داشته باشیم تا در مواقع اضطراری بتوانیم مشکل را حل کنیم. روش های خانگی لوله بازکنی یکی از ساده ترین روش های رفع گرفتگی لوله ها هستند که از بین آنها لوله بازکنی با جوش شیرین رایج ترین نوع آن می باشد که این روزها بین خانم ها خیلی باب شده و کسانی که آن را بلد هستند به راحتی گرفتگی لوله فاضلاب را باز می کنند و کسانی هم که از این روش استفاده نکردند، به دنبال یادگیری آن هستند.

این راه حل برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب حمام، روشویی و توالت نیز یکی از روش های کم هزینه، سریع و فوری به حساب می آید. این ماده را می توان قوی ترین محلول لوله بازکن طبیعی دانست که هیچگونه خطری برای سلامت انسان و لوله های فاضلاب ندارد و همچنین از جمله مواد خام پرکاربردی محسوب می شود که امروزه در اکثر منازل با اهداف مختلف یافت می شود که از جمله آن می توان به استفاده شدن به منزله از بین بردن بوی بد فاضلاب یا سفید شدن سطوح مثل شیرآلات و یا … اشاره کرد. شاید بهتر باشد کمی از ترکیباب و کاربرد جوش شیرین صحبت کنیم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

جوش شیرین؛ پودر لوله بازکن همه کاره

جوش شیرین یک پودر قلیایی کریستالی، سفید رنگ و با کمی خاصیت اسیدی می باشد. این ماده در ترکیب با مواد اسیدی به سرعت واکنش نشان می دهد یعنی ترکیب یون سدیم و بیکربنات در مجاورت یکدیگر روند تجزیه چربی ها را سریع تر می کند. علاوه بر این جوش شیرین دارای خواص ضدعفونی کننده نیز می باشد که می تواند قارچ ها و باکتری ها را نابود کند. جالب است بدانید که جوش شیرین کابردهای دیگری هم دارد و می توان از آن برای تمیز کردن ماشین لباسشویی و از بین بردن بوی بد آن استفاده کرد یا در زمینه لکه بری و چربی بری نیز معجزه می کند؛ حتی برای حجم دادن به کیک و نان ها هم از این ماده قلیایی استفاده می کنند. هر چند استفاده خوراکی از جوش شیرین مدتهاست ممنوع شده است.

کاربردهای غیر خوراکی جوش شیرین روز به روز در حال افزایش است که یکی از همین کاربردها استفاده کردن به جهت رفع گرفتگی لوله فاضلاب می باشد. پس اگر علت گرفتگی لوله ها، چربی یا موادی شبیه به آن باشد می توان از ترکیب جوش شیرین و دیگر مواد مثل سرکه برای رفع گرفتگی لوله ها استفاده کرد. جوش شیرین یک ماده پرکاربرد و دوست دار محیط زیست است که به جای استفاده از لوله بازکن های صنعتی، می توانید هر از چند گاهی مقداری از آن را در سینک ظرفشویی یا روشویی و توالت بریزید تا لوله ها هرگز دچار چنین گرفتگی هایی نشوند. در عین حال ما در این مقاله قصد داریم در مواقع انسداد لوله، از بین تمام روش های خانگیِ موجود، به طور خاص روش باز کردن لوله به کمک جوش شیرین را به شما آموزش دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

لوله بازکنی با جوش شیرین

همانطور که مستحضرید قبل از انجام هر کاری باید موارد و نکات ایمنی را مورد توجه قرار دهید تا هم از آسیب زدن به خود جلوگیری کنید و هم کار با راندمان بالا انجام شود و اثربخش باشد. انجام این کار هم از این قاعده مستثنی نیست لذا چند نکته را قبل از شروع کار برای شما بیان می کنیم:

۱. از این روش می توانید برای باز کردن انواع گرفتگی سطحی از جمله توالت، حمام، روشویی و ظرفشویی استفاده کنید.

۲. در صورتی که داخل لوله فاضلاب اسید و مواد شیمیایی لوله بازکن ریخته اید به هیچ وجه دوباره بعد از آن، روش باز کردن لوله با جوش شیرین و سرکه یا نمک را امتحان نکنید.

۳. در صورت استفاده از روش رفع گرفتگی لوله با جوش شیرین و سرکه، نباید این دو ماده را بیش از حد با هم ترکیب کنید؛ چراکه ترکیب دو ماده قلیایی و پایه با هم موجب انتشار گاز می شود.

۴. حداکثر دو بار مجاز هستید که برای باز کردن لوله فاضلاب از جوش شیرین استفاده کنید یعنی اگر بعد از بار دوم نتیجه دلخواه حاصل نشد نباید دوباره این روش را امتحان کنید بلکه باید از خدمات فنرزنی استفاده کنید.

ترکیبات مختلف جوش شیرین برای باز کردن لوله

همانطور که پیش تر ذکر شد جوش شیرین یک پودر لوله بازکن چند منظوره است که از آن برای امور مختلف استفاده می شود که لوله بازکنی تنها یکی از آنهاست. در عین حال برای باز کردن لوله هم می توان از ترکیبات مختلف جوش شیرین با دیگر مواد استفاده نمود. ترکیب هر یک از مواد مورد نظر با جوش شیرین باعث می شود محلول خاصی برای لوله بازکنی تهیه شود که کارکرد بخصوصی داشته باشد. برای باز کردن لوله مسدود شده (از نوع سطحی) با جوش شیرین روش های مختلفی دارد که در ادامه آنها را بیان خواهیم کرد.

۱. استفاده از جوش شیرین و آب گرم

این روش را اکثر خانم ها می دانند و از آن استفاده کرده اند. به این صورت است که پودر جوش شیرین را به مقدار لازم (بسته به مقدار گرفتگی) درون فاضلاب ریخته و بعد از نیم ساعت آب گرم را به آن اضافه کنید تا بر اثر این فشار آب، فضولات و رسوبات جدا شده از دیواره لوله توسط جوش شیرین، به فاضلاب شهری انتقال پیدا کند و مسیر لوله باز شود.

۲. استفاده از جوش شیرین و سرکه

پیش از شروع کار دقت کنید که داخل لوله و سینک، خالی از آب باشد، در غیر این صورت عمل لوله بازکنی موفقیت آمیز نخواهد بود. برای شروع نصف فنجان جوش شیرین را مستقیم و به صورت خشک در لوله فاضلاب مسدود شده بریزید سپس به همان مقدار سرکه را نیز داخل لوله بریزید (با توجه به میزان گرفتگی می توانید مقدار جوش شیرین و سرکه را بیشتر کنید) و بلافاصله راه آن را با پارچه ببندید تا این ترکیب اسیدی ساختگی از لوله خارج نشود. بدانید که ترکیب این مواد با هم باعث می شود خاصیت اسیدی دو چندان شده و مانند یک آتشفشان کوچک صدای فش فش زیادی از خود تولید کنند که اگر سر لوله باز باشد از این محل خارج می شود لذا شما با نگه داشتن سر لوله به وسیله پارچه مانع از خارج شدن این مواد می شوید. (این مرحله یکی از اصلی ترین مراحل استفاده از این محلول می باشد.)

حال اجازه دهید نیم ساعت در همین وضعیت بماند، سپس پارچه را بردارید و ۴-۵ لیتر آب گرم (که این مقدار بسته به مکان گرفتگی دارد یعنی این مقدار برای چاه توالت مناسب است نه ظرفشویی) را یکدفعه درون لوله بریزید. فشار ناشی از سرازیر شدن آب گرم به همراه این مواد اسیدی باعث رفع گرفتگی های لوله می شود که در نتیجه باز شدن راه آب را مقابل چشمان خود شاهد خواهید بود. در این روش می توان از مرحله قراردادن پارچه جلوی ورودی لوله صرف نظر کرد منتها باید مدت زمان بیشتری (مثلاً ۳-۴ ساعت) را به این ترکیب ساختگی بدهیم و بعد آب گرم را اضافه کنیم. 

۳. استفاده از جوش شیرین و نمک

نصف فنجان نمک و نصف فنجان جوش شیرین را داخل لوله مسدود شده بریزید (برای عملکرد بهتر محلول، ۲۰ الی ۳۰ دقیقه صبر کنید) سپس داخل لوله ۴ لیتر آب گرم را با فشار بریزید. آب گرم و این ترکیب تبدیل به واکنش شیمیایی می شوند که می توانند اقدام به رفع گرفتگی لوله فاضلاب نمایند. 

۴. استفاده از جوش شیرین، سرکه و نوشابه

ابتدا نصف بطری نوشابه خانواده (ترجیحاً مشکی) را درون لوله فاضلاب گرفته شده خالی کنید، سپس بلافاصله نصف پیمانه جوش شیرین را داخل لوله بریزید و کمی بعد سه پیمانه سرکه سفید را نیز داخل آن بریزید. از ترکیب این سه ماده یک واکنش شیمیایی غیر خطرناک را ایجاد می شود که قادر است فضولات و رسوبات را از بین ببرد. در پایان نیم ساعت الی یک ساعت صبر کنید و با استفاده از آب گرم لوله را شستشو دهید.

مزایای باز کردن لوله با جوش شیرین

کاملا مشخص است که روش لوله بازکنی با جوش شیرین یک روش ساده و خانگی برای باز کردن گرفتگی های سطحی است و نباید انتظار بیش از اندازه از آن داشت. مثلا نباید انتظار داشته باشید با ترکیبات جوش شیرین گرفتگی سخت توالت با خاک و مصالح را باز کرد. همانطور که ذکر شد این روش برای گرفتگی های ساده ظرفشویی است که ناشی از روغن و چربی و باقی مانده غذا در لوله سینک است. با این حال این روش مزایایی دارد که احتمالا دانستن آنها برای شما جالب است.

۱. جوش شیرین دارای خواص ضدعفونی کننده، ضد بو و آنتی باکتریال است. لذا برای رفع بوی بد لوله فاضلاب بسیار کاربردی است.

۲. استفاده از جوش شیرین روشی خانگی، کم هزینه و پرکاربرد برای رفع انواع انسداد لوله فاضلاب از جمله آشپزخانه، توالت، حمام و روشویی می باشد.

۳. جوش شیرین یکی از قوی ترین لوله بازکن های طبیعی است و با خاصیت اسیدی که دارد می تواند چربی ها را در خود حل کند.

۴. روش باز کردن لوله فاضلاب با جوش شیرین برای لوله های فاضلاب و انسان بی خطر است برخلاف محلول های شیمیایی.

شاید بتوان گفت که مورد آخر مهمترین خاصیت این محلول های خانگی مخصوص لوله بازکنی است که محلول های شیمیایی و اسیدی از آن بی بهره هستند. به طور کلی استفاده از محلول های ساخته شده با ترکیب جوش شیرین، قابلیت بسیاری در برطرف کردن انواع گرفتگی های لوله در منزل را دارند. اما اگر گرفتگی لوله در منزل شما به میزانی باشد که محلول جوش شیرین هم قادر به رفع آن نباشد باید از شرکتهای حرفه ای لوله بازکنی و خدمات فنی نظیر شرکت خدمات فنی کاوه کمک بگیرید.

شرکت خدمات فنی کاوه با ۱۵ سال سابقه فعالیت در جهت رفع انواع گرفتگی ها با پیشرفته ترین و اصولی ترین تجهیزات و با کادری توانا و متعهد آماده است در هر نقطه ای از تهران با استفاده از انواع روش های لوله بازکنی، در کمترین زمان ممکن و بدون آسیب رساندن به لوله های شما عزیزان، خدمات ارائه دهد. برای لوله بازکنی در تهران و حومه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم.

2 پاسخ به “چطور با جوش شیرین لوله فاضلاب را باز کنیم؟”

  1. به نظر من که این روش هایی که برای لوله بازکنی ارائه شده و از جوش شیرین و آب لیمو و نوشابه و آب جوش و این جور چیزها درش استفاده شده همش چرته مگر میشه آخه گرفتگی لوله رو با نوشابه یا آب لیمو باز کرد. اگر با تلمه باز بشه که شده اگر نشه دیگه باید یا فنر بندازید یا چاه بازکن خبر کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *