خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

خاصیت چاه بست توالت چیست؟

در بسیاری از توالت های ایرانی قطعه ای پلاستیک در دهانه چاه توالت وجود دارد. احتمالا برای شما هم سوال باشد که آن قطعه چیست و چه خاصیتی دارد. در این مطلب قصد داریم در این مورد توضیحاتی ارائه کنیم تا بیشتر با این وسیله ساده و مفید آشنا شوید.

یکی از رایج ترین انواع توالت ها توالت ایرانی است. توالت ایرانی در هر ساختمانی وجود دارد و در آن از سنگ توالت ایرانی استفاده شده است. دهانه بزرگ توالت ایرانی گرچه دارای سیفون است اما باعث می شود در موارد متعدد حشرات موذی نظیر سوسک از آن عبور کرده و از چاه فاضلاب به ساختمان راه پیدا کنند. این مشکل را چاه بست حل می کند.

چاه بست چیست؟

چاه بست قطعه ای پلاستیکی است که در دهانه چاه توالت ایرانی قرار می گیرد و باعث می شود سوسک ها نتوانند از چاه توالت خارج شوند. چاه بست وسیله ساده و در عین حال مفید است که استفاده از آن فواید بسیاری دارد. یکی از فواید آن جلوگیری از ورود سوسک به ساختمان است. برای اطلاع از کارکرد چاه بست با ما همراه باشید.

ساختمان های قدیمی یا توالت هایی که به چاه فاضلاب متصل هستند استعداد این را دارند که سوسک ها وارد توالت آن شوند. این سوسک ها از طریق چاه فاضلاب و لوله های فاضلابی به توالت راه پیدا می کنند و از چاه توالت خارج می شوند. دهانه توالت ایرانی به قدری بزرگ است که سوسک ها می توانند به راحتی از آن عبور کنند. گرچه سیفون در توالت ها وجود دارد اما برخی سوسک ها از آب سیفون هم عبور می کنند و به راحتی وارد ساختمان می شوند.

استفاده از چاه بست توالت چه فوایدی دارد؟

همانطور که گفته شد در همه توالت ها از سیفون استفاده می شود. سیفون لوله ای خمیده است که در زیر توالت قرار می گیرد. حالت سیفون طوری است که همیشه مقداری آب داخل آن باقی می ماند. این ویژگی سیفون باعث می شود حشراتی مثل سوسک نتواندن از داخل آن عبور کنند. اما همیشه هم اینطور نیست. بعضا دیده شده حتی در صورت وجود سیفون پر از آب هم سوسک ها وارد توالت می شوند. به نظر می رسد این دسته از سوسک ها توانایی عبور از آب را دارند.

در چنین حالتی بهترین کار برای جلوگیری از ورود سوسک ها به داخل توالت استفاده از چاه بست است. با صرف هزینه ای کم و خرید یک چاه بست می توانید از ورود سوسک ها به توالت و تخم گذاری آنها جلوگیری کنید. در این صورت دیگر نیازی به سمپاشی سوسک ها و کشتن هر روز آن ها نخواهید داشت. اما این تنها ویژگی مثبت چاه بست نیست.

دیگر ویژگی چاه بست جلوگیری از سقوط اشیاء به توالت است. این اتفاق به دفعات رخ داده که افراد هنگام استفاده از توالت انگشت، سوییچ، گوشی، کلید و دیگر اشیاء قیمتی آنها به داخل توالت سقوط کرده و به سیفون می افتد. اما در صورتی که در توالت از چاه بست استفاده شده باشد دیگر این مشکل رخ نخواهد داشت و در صورت سقوط اشیاء به توالت در همان دهانه کاسه توالت می مانن و به داخل سیفون نمی افتند و دیگر نیازی به روش های بیرون آوردن اشیاء از توالت نخواهید داشت.

در عین حال که چاه بست فواید زیادی دارد یک مشکل عمده دارد و آن در برخی از مدل های آن است که دریچه آن بسیار سفت است و به راحتی باز نمی شود. سفتی درب چاه بست باعث می شود فضولات روی چاه بست باقی مانده و به هیچ عنوان به سیفون هدایت نشوند. 

یک پاسخ به “خاصیت چاه بست توالت چیست؟”

  1. یک نکته ای که بهش اشاره نشده اینه که اگر از چاه بست استفاده کنید دیگه فلاش تانک کارکرد خودش رو از دست میده چون دیگه چاه بست فشار آب فلاش تانک رو میگیره و دیگه باعث خروج فضولات از سیفون توالت نمیشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *