خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

افتادن صابون در چاه دستشویی و گرفتگی سیفون توالت

یک مشکل جدی که باعث ایجاد گرفتگی در لوله های فاضلاب می شود افتادن صابون در چاه دستشویی است. افتادن صابون در چاه توالت ایرانی یا توالت فرنگی باعث می شود صابون در سیفون توالت گیر کرده و لوله فاضلاب را مسدود کند. این مشکل در صورت استفاده از سرویس بهداشتی تشدید شده و به کلی باعث گرفتن فاضلاب توالت می شود. در این صورت لازم است از روش های رفع گرفتگی مشکل را حل کنید. در این مطلب توضیحات کاملی در این خصوص ارائه شده است.

گرفتگی فاضلاب توالت با صابون

یکی از مشکلاتی که در لوله های فاضلاب توالت ها ایجاد می شود گرفتگی به وسیله صابون است. گرفتگی سیفون و لوله فاضلاب به دفعات در لوله های فاضلاب ایجاد می شود. اما در برخی موارد گرفتگی لوله به دلیل افتاده صابون در آن می باشد. در چنین مواردی صابون به داخل لوله فاضلاب می افتد و باعث می شود سیفون دچار گرفتگی شود. در این شرایط دیگر سیفون یا لوله فاضلاب مسدود شده و عملا امکان مشکل فاضلاب توسط آن وجود نخواهد داشت. در اینجا قصد داریم به شما آموزش دهیم که چطور گرفتگی توالت با صابون را باز کنیم.

گرفتگی لوله با صابون تنها مخصوص فاضلاب حمام و سرویس بهداشتی نیست بلکه فاضلاب دستشویی و توالت هم با صابون گرفته می شود. در زمان گرفتگی توالت با صابون مشاهده می شود که آب توسط توالت مکش نمی شود و فاضلاب در کاسه توالت بالا زده است. هرچه آب داخل توالت خالی شود باز هم کاسه توالت پر تر می شود و به هیچ عنوان فاضلاب از سیفون عبور نمی کند. این مشکل زمانی جدی تر می شود که کاسه توالت از فاضلاب پر شده باشد و در حال سرریز شدن باشد. 

معمولا توالت و حمام در آپارتمان ها یکی است و افراد هنگام استفاده از حمام دچار این مشکل می شوند. یعنی زمانی که قصد استفاده از صابون را دارند به طور ناخودآگاه صابون از دستشان لیز می خورد و به داخل لوله فاضلاب می افتد. چه توالت ایرانی و چه توالت فرنگی فرقی نمی کند و هر دو ممکن است با این مشکل مواجه شده و به وسیله صابون گرفته شوند. 

روش های باز کردن گرفتگی سیفون توالت با صابون

برای حل این مشکل و رفع گرفتگی لوله و سیفون توالت فرنگی و توالت ایرانی روش های مختلفی وجود دارد. اما پیش از ارائه روش حل این مشکل بهتر است روش های پیشگیری از این مشکل را به شما آموزش دهید. اگر در توالت یا حمام شما صابون وجود دارد و احتمال دارد که صابون با لیز خوردن به داخل فاضلاب بی‌افتد بهتر است برای کفشور فاضلاب خود از توری های مخصوص استفاده کنید تا جلوی افتادن اشیاء به داخل آن را بگیرید. در این صورت دیگر نگرانی از بابت رفع گرفتگی فاضلاب حمام نخواهید داشت. همچنین برای توالت از چاه بست استفاده کنید تا اشیائی همچون صابون، سفیدآب، سنگ پا و … هم به داخل توالت سقوط نکنند و برای شما مشکل ساز نشوند.

– هیچ کاری انجام ندهید!

توجه داشته باشید که باقی ماندن صابون در سیفون لوله فاضلاب یا توالت به خودی خود مشکل چندانی برای شما ایجاد نخواهد کرد. صابون در تماس با آب به راحتی حل می شود و اگر برای یک هفته داخل لوله باشد و آب با آن تماس داشته باشد به آرامی آب شده و به کلی از بین می رود. پس می توانید هیچ کاری انجام ندهید و بگذارید صابون به مدت یک هفته باقی بماند تا خودش آب شود. اما در صورتی که نیاز به استفاده از توالت دارید و به صورت مکرر از توالت فرنگی استفاده می کنید ممکن است وجود صابون در سیفون باعث گرفتگی سنگین در لوله شود. در این صورت بهتر است از روش های بعدی استفاده کنید.

– با دست صابون را بیرون آورید!

در صورتی که نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی دارید باید گرفتگی توالت را باز کنید. یک روش ساده برای حل مشکل بیرون آوردن صابون از توالت است. بهترین کار این است که در دست خود دستکش کرده و تلاش کنید با دست صابون را بیرون آورید. البته در صورتی که عمق لوله فاضلاب به قدری باشد که دست شما به انتهای آن برسد. در این صورت می توانید با دست صابون را بیرون بیاورید و خیال خود را از بابت گرفتگی توالت رفع کنید. اگر دلتان نمی آید که با دست صابون را بیرون آورید بهتر است روش های بعدی را انجام دهید.

– در توالت آب جوش بریزید 

روش دیگر برای حل مشکل ریختن آب آن هم آب جوش در توالت است. همانطور که گفتیم تماس صابون با آب باعث می شود صابون نرم شده و آب شود. اگر آب جوش با آن تماس پیدا کند این روند سریعتر شده و صابون به سرعت آب می شود. پس بهترین راه این است که مقداری آب داغ حاضر کنید و آن را داخل سیفون توالت فرنگی بریزید تا آب در تماس با صابون آن را آب کند. البته تصور نکنید که با یک بار ریختن آب مشکل حل می شود. باید به دفعات این کار را انجام دهید تا صابون آرام آرام حل شده و از بین برود.

اگر با این روش هم احساس کردید که مشکل حل نشده و صابون همچنان در توالت باقی مانده باید از روش های حرفه ای لوله بازکنی استفاده کنید. روش های حرفه روش هایی هستند که با استفاده از دستگاه های مخصوص لوله بازکنی همچون فنر لوله بازکنی انجام می شود که طی آن گرفتگی لوله به سرعت رفع شده و لوله فاضلاب باز می شود. در صورت نیاز می توانید از یک شرکت لوله بازکنی و تخلیه چاه درخواست لوله بازکنی کنید تا به سرعت گرفتگی صابون را برای شما باز کنند. البته تا زمانی که لوله به کلی دچار گرفتگی نشده نیازی به این کار نیست. 

یک پاسخ به “افتادن صابون در چاه دستشویی و گرفتگی سیفون توالت”

  1. به نظرم اگر صابون تو سیفون حمام بیافته خودش بعد از مدتی آب میشه دیگه لازم نیست که لوله بازکنی انجام بشه برای سیفون توالت هم که اصلا هیچی اونقدر سیفون توالت بزرگه که یک صابون گرفتگی تو اون ایجاد نمیکنه. یک بار در لوله فاضلاب حمام خونه ما صابون افتاد چند روز همینطور مونده بود گرفتگی هم ایجاد نکرد بعد با سیم درآوردمش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *