خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

علل پر شدن سریع چاه فاضلاب چیست؟ چه نشانه‌هایی دارد؟

گاهی اوقات پیش می آید که چاه فاضلاب به سرعت پر می شود. به طور کلی پر شدن سریع چاه فاضلاب دلایل مختلفی دارد که ورود بیش از حد فاضلاب به داخل چاه، ورود فضولات و چربی زیاد، حجم پایین چاه، جنس نامناسب خاک چند مورد از دلایل آن دلایل می باشند. در صورتی که چاه فاضلاب پر شود باید به دنبال تخلیه آن باشید. تخلیه چاه توسط شرکتهای خدمات فنی موسوم به لوله بازکنی و تخلیه چاه انجام می شود. این شرکت ها با استفاده از دستگاه های مخصوص و نیروهای متخصص این کار را برای شما انجام می دهند. حال که کمی با این موضوع آشنا شدید، بهتر است مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا به خوبی در مورد پر شدن سریع چاه فاضلاب بیاموزید و بدانید که چه دلایلی در این موضوع دخیل می باشد.

می دانیم که چاه فاضلاب محل تخلیه و جمع آوری فاضلاب ساختمان می باشد. جنس چاه فاضلاب گرچه خاک است و خاک آب را به راحتی جذب می کند، اما زمانی که حجم ورودی آب افزایش پیدا کند و یا این که جنس خاک جاذب نباشد، آب به خوبی توسط خاک جذب نمی شود و حجم زیادی از آب روی خاک باقی می ماند. وضعیت چاه فاضلاب هم به همین صورت است.

در صورتی که دلایل فوق به علاوه چند دلیل دیگر وجود داشته باشد، چاه فاضلاب به خوبی آب و فاضلاب را جذب نمی کند و به سرعت پر می شود. زمانی که چاه پر می شود، لازم است که عملیات تخلیه چاه انجام شود. اما تخلیه چاه هم به این معنی نیست که دیگر چاه پر نخواهد شد. چراکه به مراتب دیده شده است که یک چاه فاضلاب پس از این که تخلیه شده است، در فاصله زمانی کوتاهی دوباره پر شده است.  

چه زمانی چاه فاضلاب سریعتر پر می شود؟

این اتفاق زمانی رخ می دهد که امکان جذب فاضلاب در چاه فراهم نباشد. در واقع زمانی چاه فاضلاب به سرعت پر می شود که فاضلاب ورودی به داخل آن به دلایلی توسط زمین جذب نشود. در این صورت همه فاضلاب ورودی در داخل چاه باقی می ماند و مشخص است که در زمان کوتاهی چاه پر می شود. این اتفاق با بیرون زدن فاضلاب از پایین ترین لوله فاضلاب در ساختمان مثل توالت و کفشوی زیرزمین خود را نشان می دهد.

زمانی که چاه به سرعت پر می شود مشخص است که زمین چاه امکان جذب فاضلاب را ندارد. پس باید برای حل مشکل چاه را لایروبی و کف تراشی کرد. کف تراشی یا تراش چاه عملیاتی است که طی آن لایه ای از رسوب دیواره و کف چاه برداشته می شود تا چاه همچون روز اول نو شود و امکان جذب فاضلاب در آن ایجاد شود.

به مجموعه این امور عملیات نوسازی چاه گفته می شود که متشکل از لایروبی کف چاه، کف تراشی چاه، تراش دیواره چاه و … می باشد که طی آن فاضلاب و رسوب داخل چاه به خارج از آن انتقال داده می شود. این کار با یک بار تخلیه چاه نیز همراه است و پس از تخلیه چاه است که عملیات نوسازی انجام می شود. در صورتی که چاه یک بار نوسازی شود، دیگر در آن رسوبی باقی نخواهد ماند و همین باعث می شود قدرت جذب فوق العاده ای در آن ایجاد شود.

پرشدن چاه فاضلاب چه دلایلی دارد؟

در ابتدا در مورد چاه فاضلاب و پرشدن آن توضیحات مفصلی ارائه شد. حال می خواهیم در مورد پرشدن سریع چاه فاضلاب به شما آموزش دهیم. به طور کلی پر شدن چاه دلایل مختلفی دارد اما اصلی ترین دلایل که در بسیاری موارد باعث پرشدن چاه می شود عبارتند از: جنس غیرجاذب زمین، حجم کم چاه، ورود حجم بالای فاضلاب و ورود مواد زائد به داخل چاه.

– جنس غیرجاذب زمین چاه

تقریبا در تمام ساختمان ها چاه های فاضلاب جذبی حفر می شوند. به این معنی که چاه بر مبنای جذب کار می کند و فاضلاب ورودی به داخل آن باید توسط زمین جذب شود. در غیر اینصورت عملیات دفع فاضلاب با مشکل مواجه می شود. پس باید قبل از این که چاه حفر شود، زمینی را انتخاب کرد که برای جذب فاضلاب مناسب باشد. زمین هایی برای این کار مناسب است که قدرت جذب بالایی داشته باشند.

اگر جنس زمین چاه مناسب باشد، چاه فاضلاب هم کارایی بهتری پیدا می کند و می تواند انتظارات ما را برآورده کند. اما در صورتی که چاه در زمین مناسب حفر نشود، ممکن است پس از مدتی بر خلاف انتظار، پر شده و فاضلاب آن سرریز شود. جنس زمین مناسب برای حفر چاه زمین های شنی هستند. علتش هم این است که میان دانه های شن حفره های کوچکی وجود دارد که باعث می شود آب به راحتی داخل آن نفوذ کند. بر خلاف آن زمین های غیرشنی به راحتی آب را جذب نمی کنند و چاه های حفر شده در چنین زمین هایی به سرعت پر می شوند. بدتر از همه زمین های رسی است که به هیچ عنوان آب را جذب نمی کند و اصلا حفر چاه در این نوع خاک ها صحیح نیست.

حفر چاه در ساختمان اهمیت فراوانی دارد و باید برای انجام این کار از متخصصین خبره استفاده نمود. البته جنس زمین تنها یک مورد موثر در پرشدن سریع چاه است و موارد دیگری هم وجود دارد که در ادامه ذکر شده است.

– حجم کم چاه

دیگر عامل موثر در پر شدن چاه حجم پایین چاه می باشد. چاه فاضلاب همچون یک منبع آب می باشد که حجم مشخصی دارد. اگر حجم آن پایین باشد، فاضلاب کمتری در آن جای می گیرد و فرصت جذب فاضلاب هم کمتر خواهد بود. در پایین چاه های جذبی قطر و حجم چاه افزایش پیدا می کند که به آن قسمت انباره گفته می شود. کار انباره علاوه بر ذخیره سازی فاضلاب، فراهم کردن فرصت جذب آب توسط زمین می باشد. به خاطر این که در انباره سطح ارتباط آب با خاک بیشتر است، جذب فاضلاب هم بیشتر خواهد بود.

علاوه بر حجم انباره، عمق چاه نیز در افزایش حجم چاه و افزایش ظرفیت فاضلاب آن موثر است. اگر عمق چاه کم باشد ظرفیت کمتری برای نگهداری فاضلاب دارد و سریع تر پر می شود. اگر حجم انباره هم کم باشد باز هم چاه سریع تر پر می شود. هنگام حفر چاه باید به این نکته دقت کرد و عمق چاه و حجم انباره را متناسب با شاخص های ساختمان تعیین کرد. شاخص های موثر در ظرفیت چاه عبارتند از: جمعیت ساختمان و تعداد واحدها، نوع کاربری ساختمان (مسکونی، اداری و … چون قطعا ساختمان اداری فاضلاب کمتری از ساختمان مسکونی دارد)، میزان فاضلاب تولیدی و … که با تحقیق و بررسی و محاسبه، عمق چاه و حجم مناسب برای انباره آن بدست می آید.

– ورود حجم بالای فاضلاب

چاه فاضلاب هر چقدر هم که عمیق باشد و حجم انباره آن بزرگ باشد، باز هم ظرفیت مشخصی دارد و تا حد معینی می تواند فاضلاب ورودی را جمع آوری کرده و دفع کند. در صورتی که فاضلاب ورودی بیش از حد تعیین شده برای چاه باشد، آب و فاضلاب داخل چاه باقی می ماند و جذب خاک نمی شود. در این صورت پس از مدتی چاه پر می شود و باید تخلیه چاه انجام شود. پس حجم چاه باید متناسب با فاضلاب ورودی به داخل آن حفر شود و اگر چاه ظرفیت فاضلاب ورودی را نداشته باشد لازم است چاه دیگری در ساختمان حفر شود.

– ورود مواد زائد به داخل چاه 

آخرین عامل مهم و موثر در پرشدن و سرریز شدن چاه های فاضلاب چذبی ورود مواد زائد به داخل چاه است. در ابتدا گفته شد که چاه های جذبی بر پایه جذب فاضلاب توسط زمین کار می کنند. اگر این عمل مختلف شود دیگر چاه کارایی ندارد و به سرعت پر می شود. ورود مواد زائد نظیر چربی، مو، فضولات، زباله و … به داخل چاه رفته رفته باعث می شود منافذ موجود در دیواره و کف چاه که کار جذب آب را بر عهده دارند گرفته شود و عملیات جذب با مشکل مواجه شود. ورود این مواد گرچه تا حدودی اجتناب ناپذیر است اما به هر حال باعث می شود چاه کارایی خود را در طولانی مدت از دست بدهد و به سرعت پر شود .

اگر چاه به خاطر هر یک از دلایل فوق پر شده و سرریز شود باید عملیات ترکیبی تخلیه چاه و نوسازی چاه انجام شود. ابتدا فاضلاب چاه به وسیله تانکرهای مکنده مخصوص با ظرفیت بالا از داخل چاه مکش می شود و پس از تخلیه فاضلاب و مکش لجن های انباشته شده در کف چاه، عملیات نوسازی چاه آغاز می شود. این عملیات تراشیدن لایه های رسوب و فضولات از دیواره چاه را به همراه دارد و در نهایت باعث می شود چاه همچون یک چاه تازه حفر شده عمل کند.

نشانه های پرشدن چاه چیست؟

می دانیم که هر چاه فاضلای در نهایت پر خواهد شد و ممکن است این چاه، چاه ساختمان شما باشد. خیلی از افراد این سوال را دارند که چطور باید فهمید که چاه فاضلاب در آستانه پر شدن است؟ متخصصین این حوزه روشهای مختلفی را برای تشخیص پرشدن چاه مورد استفاده قرار می دهند که برخی از موارد را به شما آموزش می دهیم. بهتر است این روشها را بیاموزید و با بررسی های خود متوجه شوید که آیا چاه فاضلاب شما پر شده است یا خیر. رایج ترین روشهای تشخیص پرشدن چاه عبارتند از انتشار بوی نامطبوع، وجود نم بالای چاه، ایجاد صدای آب و بیرون زدن فاضلاب.

– انتشار بوی نامطبوع

یکی از رایج ترین شواهد و نشانه های پر شدن چاه انتشار بوی نامطبوع در داخل ساختمان است. این بو در واقع بوی فاضلاب است که از طریق لوله های فاضلاب به داخل توالت، حمام و کفشوی نفوذ کرده و وارد ساختمان شده است. البته هر بوی نامطبوعی به معنی پر شدن چاه نیست اما پر شدن چاه به احتمال زیاد بوی نامطبوع را به همراه خواهد داشت. درست است که فاضلاب و فضولات بوی بدی دارند اما در داخل چاه غیرپر این بو به ساختمان نفوذ نمی کند. در حالی که در چاه های پر بو از طریق لوله ها به ساختمان نفوذ می کند. بویی بشدت زننده و آزار دهنده که برای اهالی ساختمان بسیار آزاردهنده می باشد. 

– وجود نم بالای چاه

آب موجود داخل چاه باعث ایجاد رطوبت در دیواره چاه می شود. هرچقدر این آب بیشتر باشد، رطوبت ایجاد شده هم بیشتر خواهد بود. به همین دلیل است که در چاه های بسیار قدیمی شاهد شسته شدن کامل دیواره و ریزش ناگهانی چاه هستیم. این رطوبت زمانی که فاضلاب داخل چاه به دهانه نزدیک شود بیشتر می شود و در دهانه چاه رطوبت ایجاد می کند. این رطوبت باعث می شود دهانه چاه و دورچینی های آن مرطوب شود. در صورت بررسی این موضوع احتمال متوجه می شوید که موزاییک های روی چاه با دیگر موزاییک ها متفاوت است و دارای رطوبت می باشد. 

– ایجاد صدای آب

یک روش خوب برای تشخیص میزان پر بودن چاه، گوش دادن به صدای فاضلاب ورودی به داخل چاه است. زمانی که آب رو آب ریخته می شود از صدای ایجاد شده می توان فهمید که چه میزان آبی با چه فاصله ای ریخته شده است. اگر محل دقیق چاه را بدانید و گوشتان را روی آن بگذارید، هنگام ورود فاضلاب به داخل چاه می توانید متوجه شوید که چاه تا چه مقدار پر شده است. این مورد باید به صورت عملی انجام شود و امکان توضیح دادن آن وجود ندارد. اگر کمی روی صدای آب تمرکز کنید متوجه می شوید که چاه تا چه حدی پر شده است. صدای ایجاد شده به خوبی بیانگر موضوع می باشد، تنها باید محیط ساکت باشد و شما هم با تمرکز به صدا توجه کنید.

– بیرون زدن فاضلاب

آخرین و بدترین روش برای تشخیص پر شدن چاه که هر کسی از آن مطلع است، بیرون زدن فاضلاب و سرریز شدن چاه می باشد. زمانی که فاضلاب از داخل توالت یا کفشوی های کف ساختمان بیرون میزند اولین فکری به به ذهن افراد می آید این است که چاه پر شده است. باید توجه داشت که بیرون زدن فاضلاب از توالت و لوله ها ناشی از گرفتگی لوله نباشد. اگر گرفتگی لوله باشد مشکل با یک بار لوله بازکنی حل می شود. اما اگر مشکل پر شدن چاه باید تخلیه چاه انجام شود.

در این مطلب نکات بسیار مهم و کاربردی در حوزه چاه فاضلاب به شما آموزش داده شد. اگر نمی توانید از آنها استفاده کنید و یا در چاه فاضلاب خود مشکلی دارید، بهتر است متخصصین تخلیه چاه مشاوره بگیرید. شرکت خدمات فنی کاوه با تجربه ای چند ساله در حوزه لوله بازکنی و تخلیه چاه در خدمت شماست.

یک پاسخ به “علل پر شدن سریع چاه فاضلاب چیست؟ چه نشانه‌هایی دارد؟”

  1. بطور معمول هر چندوقت یکبار باید اقدام به تخلیه چاه فاضلاب نمود؟ مورد مشخص یک ساختمان سه طبقه شش واحدی پنج ساله در گیلان در محله ای که اگوی مناسب ندارد و ساختمانها دارای چاه جذبی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *