خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

باز کردن گرفتگی لوله با تلمبه دستی

برای پیشگیری از گرفتگی لوله فاضلاب چه باید کرد؟

باز کردن گرفتگی لوله با تلمبه دستی

بسته شدن لوله فاضلاب و بالا زدن فاضلاب احتمالا غیرقابل تحمل ترین اتفاقی است که می تواند برای یک خانم خانه رخ دهد. از زمانی که لوله فاضلاب آشپزخانه یا حمام می گیرد تا زمان بازگشایی آن توسط لوله بازکن خدا می داند که خانم خانه چه سختی را تحمل می کند. اما واقعا این همه سختی کشیدن لازم نیست. تنها با رعایت چند نکته ساده و پیش پا افتاده می توان از گرفتگی لوله فاضلاب جلوگیری کرد و دیگر این همه سختی را به جان نخرید.

بر خلاف تصور عموم گرفتگی لوله فاضلاب همیشه مشکل پیچیده ای نیست و خیلی از اوقات پیش می آید که به دلایل خیلی ساده و پیش پا افتاده در لوله گرفتگی ایجاد شده است. البته در برخی موارد هم عوامل پیچیده باعث ایجاد گرفتگی های سخت شده اند اما این همیشگی نیست.

همین تصور غلط در مورد پیچیده بودن گرفتگی لوله باعث شده مردم در مواجه با گرفتگی لوله و بالا زدن فاضلاب سریعا با لوله بازکن تماس بگیرند. اینطور می شود که در هر بار گرفتگی لوله فقط لوله بازکن می آید، گرفتگی را باز می کند و بدون توضیح در مورد علت گرفتگی می رود و ساکنین متوجه نمی شوند که چرا لوله هر بار می گیرد. در حالی که در عین ناباوری خودشان عامل این گرفتگی های مکرر هستند.

علت گرفتگی سریع لوله های فاضلاب

واقعیت این است عامل بخشی از گرفتگی های لوله فاضلاب خود ساکنین ساختمان هستند. استفاده نادرست از لوله فاضلاب و ریختن آشغال و اشیاء ریز در لوله فاضلاب باعث ایجاد گرفتگی در لوله می شود. وقتی فرد پس از جارو زدن خانه آشغال های خرد را داخل سینک می ریزد یا خانم پس از آشپزی باقی مانده روغن تابه را در سینک خالی می کند طبیعی است که پس از مدتی فاضلاب سینک ظرفشویی مسدود شود.

با وجود لوله بازکن های حرفه ای و ماهر در شهرها این نوع گرفتگی های سطحی سریع باز می شوند اما سبک زندگی نادرست افراد باعث می شود مجدد پس از چند ماه این گرفتگی سراغ لوله فاضلاب بیاید.

جمع شدن آب در سینک ظرفشویی

راه حل اساسی برای این گرفتگی ها تغییر رفتار ساکنین است که در مورد آن در بخش بعدی توضیح داده شده است. قبل از آن می خواهیم در مورد چرایی گرفتگی های پشت سر هم در لوله های فاضلاب توضیح دهیم و این که چرا ریختن آشغال های ریز یا روغن در لوله زمینه ایجاد گرفتگی را فراهم می کند.

چطور آشغال های ریز زمینه ایجاد گرفتگی در لوله را فراهم می کند؟

قطعا می دانید که لوله فاضلاب محل عبور آب و فاضلاب است ظرفیت اشیاء و مواد دیگر را ندارد. هنگام نصب لوله فاضلاب قطر آن را متناسب با نوع و فاضلاب تولیدی آن قسمت از ساختمان انتخاب کرده اند. مثلا برای سینک آشپزخانه که تنها آب در آن جریان دارد لوله فاضلاب کوچک انتخاب شده و برای توالت که فاضلاب آن حاوی فضولات است لوله فاضلاب بزرگتر در نظر گرفته شده است.

اگر غیر از آب شی دیگری که اندازه بزرگ دارد وارد لوله شود قطعا باعث ایجاد گرفتگی می شود. اما آشغال های ریز چطور منجر به گرفتگی لوله می شود. قضیه آشغال های ریز کمی متفاوت است. اما برایتان توضیح می دهیم.

معمولا لوله های فاضلابی که با آشغال های ریز می گیرند دارای فاضلاب غلیظی هستند. منظور از غلظت در فاضلاب همان ضایعات و ناخالصی هایی است که آب را به فاضلاب تبدیل کرده است. هرچه این ناخالصی ها بیشتر باشد فاضلاب مورد نظر هم غلیظ تر خواهد بود. به عنوان مثال فاضلاب توالت به دلیل حجم زیاد مدفوع و فاضلاب ظرفشویی به دلیل روغن و چربی زیاد غلظت بالایی دارند.

خب این فاضلاب غلیظ هنگام عبور از لوله ها از خود جرم به جای می گذارد که این جرم روی جداره داخلی لوله ها می نشیند و به مرور تبدیل به لایه ای رسوبی و ضخیم می شود که فضایی از داخل لوله را اشغال کرده است و اجازه عبور فاضلاب را نمی دهد.

کندی مکش فاضلاب: اولین نتیجه ریختن آشغال در لوله

زمانی که جرم لایه رسوبی داخل لوله خیلی زیاد شود بخش اعظم فضای داخل لوله اشغال می شود و عملا فضایی برای عبور فاضلاب باقی نمی ماند. این باعث کندی مکش فاضلاب در لوله می شود که اولین نشانه ایجاد گرفتگی است.

حالا که مسیر لوله بسیار تنگ شده ورود کوچک ترین اشیاء و آشغال ها کافی است تا گرفتگی لوله را کامل کند. جرم دیواره لوله ها از لجن و چربی است که بسیار چسبناک است. لذا آشغال های ریزی که وارد لوله می شود به آن می چسبد و به ضخیم تر شدن رسوب کمک می کند.

ضخامت رسوب تا حدی زیادی می شود که فضای داخل لوله را کاملا اشغال کرده و دیگر اجازه عبور هیچ آبی را نمی دهد. اینجاست که فاضلاب از لوله بالا می زند و افراد از گرفتگی لوله مطلع می شوند.

باز کردن گرفتگی فاضلاب با چاه بازکن دستی

اینطور خود ساکنین با ریختن آشغال های ریز در لوله فاضلاب و استفاده ناصحیح از لوله ها زمینه ایجاد گرفتگی را فراهم می کنند و حتی در شرایط حاد که لوله ها بسیار رسوبی شده اند با ریختن آشغال عامل مستقیم برای گرفتن لوله ها ایجاد می کنند.

روش های جلوگیری از گرفتگی لوله های فاضلاب

برای جلوگیری از گرفتگی لوله های فاضلابی روش هایی بسیار ساده و کاربردی وجود دارد. روش هایی که به شما کمک می کند از گرفتگی سریع لوله فاضلاب جلوگیری کنید و دوره های گرفتگی لوله را برای چند سال به تعویق بی اندازید. در ادامه چند روش ساده برای جلوگیری از گرفتن انواع لوله های فاضلاب معرفی شده است.

– جلوگیری از ورود آشغال و اشیاء به لوله فاضلاب

اولین و مهم ترین روش برای پیشگیری از گرفتگی لوله فاضلاب جلوگیری از ورود آشغال و اشیاء به داخل لوله فاضلاب است. چون مهم ترین عامل گرفتگی همین آشغال و اشیاء هستند پس جلوگیری از ورود آنها به لوله فاضلاب هم مهمترین روش به حساب می آید. به هر طریق ممکن باید از ورود اشیاء به لوله فاضلاب جلوگیری به عمل آید.

– نصب صافی سینک: جلوگیری از گرفتگی سینک

ورود آشغال های ریز مثل تفاله چای، دانه برنج، خرده نان، استخان و غیره به داخل لوله سینک ظرفشویی باعث ایجاد گرفتگی در آن می شود. برای جلوگیری از این نوع گرفتگی بهترین کار نصب صافی آشغالگیر برای سینک است. سینک های جدید خودشان صافی و توری مخصوص این کار را دارند. برای سینک های قدیمی هم می توانید صافی مناسب آنها را از بازار بخرید.

– نریختن روغن در سینک: جلوگیری از گرفتگی سینک

ورود روغن و چربی به داخل لوله فاضلاب باعث چسبناک شدن لوله شده و آشغال های ریز داخل فاضلاب را جذب لوله می کند که منجر به ایجاد رسوب زیادی روی لوله ها می شود. از روغن باقی مانده از غذا زیاد است آن را داخل سینک خالی نکنید. به جای این کار روغن را در سطل زباله بریزید.

– کشیدن فلاش تانک: جلوگیری از گرفتگی توالت

جمع شدن مدفوع در سیفون توالت باعث انباشته شدن و سفت شدن آن می شود که در نتیجه آن گرفتگی سیفون توالت رخ خواهد داد. مدفوع انباشته شده در سیفون مسیر فاضلاب توالت را مسدود کرده و اجازه عبور فاضلاب را نمی دهد. اگر با هر بار ریختن مدفوع در چاه توالت فلاش تانک را بکشید این مشکل بروز نخواهد کرد. اگر فلاش تانک ندارید یک آفتابه آب خالی کنید.

– نصب چاه بست: جلوگیری از گرفتگی توالت

با نصب چاه بست در دهانه لوله فاضلاب توالت (چاه توالت) می توان از افتادن اشیاء به داخل چاه جلوگیری به عمل آورد. افتادن اشیاء داخل چاه توالت یک اتفاق پرتکرار است. افراد وقتی در توالت خم می شوند وسایلشان از جیب به داخل چاه توالت سقوط می کند.

وسایلی نظیر گوشی، کلید، دسته کلید، سوئیچ، کارت، جای کارت، کیف پول، مدارک و غیره که افتادن آنها در توالت هم باعث ایجاد مشکل برای آنها و هم ایجاد گرفتگی برای توالت می کند. بهترین راه کار برای حل این مشکل نصب چاه بست که می توان با نصب آن روی چاه توالت از افتادن گوشی در توالت و متحمل شدن خسارت سنگین جلوگیری کرد.

– نصب درپوش: جلوگیری از گرفتگی کفشور حمام

گرفتگی کفشور حمام معمولا با ورود صابون، سفیدآب، دستمال کاغذی، تیغ، مو، چرک و … به داخل کفشور حمام ایجاد می شود. بهترین کار برای حل مشکل نصب درپوش مخصوص کفشور جهت جلوگیری از ورود این اشیاء است. کفشورهای نو همه درپوش و توری آشغالگیر دارند. اگر کفشور حمام شما درپوش ندارد از فروشگاه های وسایل ساختمان برای آن درپوش و صافی تهیه کنید و آن را نصب کنید.

– نصب توری: جلوگیری از گرفتگی کفشور بام

گرفتگی های حیاط، پارکینگ و بام (یا همان پشت بام) معمولا به خاطر ورود خاک، سنگ، آجر، آشغال و اشیاء است. باز بودن دهانه کفشور باعث می شود اشیاء ناخواسته به داخل لوله فاضلاب بی افتند. علاوه بر موارد فوق کلید، دسته کلید، سوئیچ، اسباب بازی بچه، گیره لباس و غیره هم قابلیت سر خردن و افتادن داخل کفشور حیاط و پارکینگ را دارد.

بهترین راه برای جلوگیری از ورود این اشیاء به داخل لوله نصب توری یا درپوش است. اگر روی دهانه فاضلاب مربوطه کفشور نصب شده است می توانید برای آن درپوش یا توری تهیه کرده و با نصب آن از ورود اشیاء به داخلش جلوگیری کنید.

– مسدود کردن دهانه لوله: جلوگیری از گرفتگی لوله فاضلاب بام

در مواردی روی دهانه لوله فاضلاب بام یا حیاط کفشور نصب نشده است. در این موارد می توان یک بطری پلاستیکی (برای نوشابه یا دلستر) را داخل لوله بگذارید یا یک پلاستیک یا پارچه بزرگ را در دهانه لوله کنید و سفت فشار دهید طور که نه داخل آن بی افتد و نه این که به راحتی از آن خارج شود.

این کار باعث می شود اشیاء خارجی نتوانند وارد لوله فاضلاب بام شوند. البته باید دقت کنید که این روش در صورتی مناسب است که کفشور ورودی آب ندارد. اگر کفشور ورود آب دارد و یا در فصول بارانی قرار دارید باید دهانه لوله باز باشد تا آب بتواند وارد لوله فاضلاب شود.

نتیجه گیری:

عامل بسیاری از گرفتگی های لوله فاضلاب خود ساکنین هستند که به دلیل ریختن آشغال در لوله و استفاده نادرست از آن گرفتگی باعث بروز گرفتگی شده اند. برای پیشگیری از چنین گرفتگی هایی بهترین راه کار جلوگیری از ورود آشغال و اشیاء به داخل لوله فاضلاب است که با نصب درپوش و صافی مخصوص محقق می شود. با رعایت همین نکته ساده می توان از ایجاد خیلی از گرفتگی های لوله فاضلاب بعمل آورد.

در پایان لازم به ذکر است که شرکت خدمات فنی کاوه یک شرکت حرفه ای و قدیمی در صنف لوله بازکنی است که آمادگی دارد در صورت بروز گرفتگی در لوله فاضلاب شما سریعا در محل حاضر شده و گرفتگی را باز نماید. در تمام مناطق و محله های تهران آماده ارائه خدمات لوله بازکنی فوری به شما همشهریان هستیم.

2 پاسخ به “برای پیشگیری از گرفتگی لوله فاضلاب چه باید کرد؟”

  1. سلام مطالب خوبی در سایت دارید لطفا در مورد نکات جزئی و فنی لوله بازکنی و فنر زنی هم آموزش مخصوصا آموزش ویدیویی بگذارید اکثر سایت ها آموزش های عمومی گذاشتن اما خوبه که شما آموزش های تخصصی لوله بازکنی رو با جزئیات ارائه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *