خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

بوی بد و نامطبوع فاضلاب در آشپزخانه

از بین بردن بوی بد فاضلاب آشپزخانه با روش‌های تضمینی

بوی بد و نامطبوع فاضلاب در آشپزخانه

بوی فاضلاب به اندازه ای بد و متعفن است که در توالت و دستشویی هم به سختی می توان آن را تحمل کرد چه رسد به این که بوی بد فاضلاب از آشپزخانه استنشاق شود. انتشار بوی بد فاضلاب از آشپزخانه و سینک ظرفشویی به اندازه ای آزاردهنده است که هیچ خانمی تحمل آن را ندارد؛ مخصوصا خانم های خانه دار که زمان زیادی را در آشپزخانه سپری می کنند و باید در تمام طول این مدت با بوی نامطبوع دست و پنجه نرم کنند.

اگرچه در خیلی از مواقع بوی متعفن آشپزخانه از چاه فاضلاب و سینک ناشی می شود اما برای رفع مشکل و از بین بردن این بوی نامطبوع باید ابتدا علت ایجاد بوی بد در آشپزخانه بررسی شود. سپس با روش های مناسب و تضمین شده اقدام به از بین بردن بوی بد فاضلاب نمود. در این مطلب اطلاعات کامل و دقیقی در مورد علل انتشار بوی بد فاضلاب از چاه آشپزخانه ارائه شده و راه کارهای عملی و تضمین شده جهت رفع و از بین بردن آن معرفی شده است. پس با ما همراه باشید تا این مطلب آموزشی را هم به پایان برسانیم.

دلایل انتشار بوی بد و نامطبوع در محیط آشپزخانه

برای رفع مشکل انتشار بوی بد و آزاردهنده در محیط آشپزخانه باید ابتدا از علت آن اطلاع پیدا کنیم. اطلاع از علت این بو می تواند به ما کمک کند تا عامل را به درستی شناسایی کرده و در جهت رفع آن اقدام کنیم. به همین خاطر در این بخش شایع ترین علل و دلایل انتشار بوی متعفن در آشپزخانه بررسی شده اند که احتمالا مشکل شما هم ناشی از یکی از همین موارد است.

دلایل انتشار بوی بد در محیط آشپزخانه به شرح زیر است.

– آمدن بو از خارج آشپزخانه: در برخی مواقع عامل انتشار بو اصلا در محیط آشپزخانه نیست و از دیگر بخش های خانه یا اصلا از خارج ساختمان وارد محیط می شود. در ابتدا باید مطمئن شد که بوی بد فاضلابی که در آشپزخانه منتشر شده مربوط به داخل آشپزخانه است و از دیگر مکان ها نمی آید.

– ماندن طولانی مدت زباله در آشپزخانه: ماندن زباله ها برای چند روز در آشپزخانه یا حتی سطل زباله باعث می شود از آنها بوی بسیار بد و متعفنی منتشر شود که تحمل آن بسیار سخت است. اگر در میان زباله ها گوشت وجود داشته باشد سرعت بو گرفتن آن بیشتر می شود. باید زباله ها را هر روز یا اگر میزان آن کم است و در آن مواد گوشتی وجود ندارد حداکثر یک روز در میان بیرون بگذارید تا بوی نامطبوع در آشپزخانه ایجاد نکنند.

– انتشار بوی فاضلاب از چاه آشپزخانه (سینک ظرفشویی): آخرین و البته مهم ترین دلیل انتشار بوی بد در آشپزخانه لوله فاضلاب است. لوله فاضلاب یا همان چاه آشپزخانه می تواند در شرایطی خاص از خود بوی نامطبوع منتشر کند و این بو در سراسر آشپزخانه پخش شود. بوی بد چاه آشپزخانه می تواند به دلیل ایجاد رسوب در لوله فاضلاب یا گیر کردن آشغال و باقی مانده مواد غذایی در داخل لوله باشد. اگر بوی نامطبوع آشپزخانه از چاه نشات بگیرد معمولا در نزدیکی سینک بیشتر احساس می شود.  

در ادامه توضیحات بیشتری در مورد دلیل منتشر شدن بوی بد از فاضلاب آشپزخانه ارائه شده است.

علت انتشار بوی فاضلاب در آشپزخانه: چرا چاه آشپزخانه بوی بد می دهد؟

در برخی از موارد گزارش شده برای بوی بد فاضلاب هم هم عامل انتشار بو در آشپزخانه چاه فاضلاب یا سینک ظرفشویی است. ماموریت های پرسنل ما و گزارشات مردمی این را نشان می دهد که تعداد زیادی از مشکلات مربوط به بوی بد به چاه آشپزخانه و سینک ظرفشویی بر می گردد.

در مورد علت ایجاد بوی بد در چاه آشپزخانه دو دلیل عمده مطرح است.

دلیل اصلی: رسوب چربی و لجن در لوله فاضلاب (چاه سینک ظرفشویی)

دلیل اصلی برای بوی بد چاه آشپزخانه ایجاد رسوب در داخل لوله فاضلاب سینک است. فاضلاب تولید شده در آشپزخانه که حاصل از شستشوی ظروف و مواد غذایی است غلظت بالایی دارد. به این معنی که آب با روغن، چربی و ضایعات مواد غذایی ترکیب می شود. وجود این مواد در کنار آب باعث می شود فاضلاب آشپزخانه غلظت بالایی داشته باشد و در هنگان عبور از لوله ها در آنها رسوب ایجاد کند.

رسوب لجن و چربی در لوله فاضلاب

زمانی که فاضلاب آشپزخانه وارد چاه سینک می شود بخشی از روغن، چربی، تفاله چای، دانه برنج و دیگر مواد غذایی به دیواره لوله های می چسبد و روی آن رسوب نازل ایجاد می کند. هر بار که چنین فاضلابی وارد لوله لوله می شود لایه ای جدید روی لوله ایجاد می شود و پس از مدتی رسوبی ضخیم در داخل لوله ایجاد می شود. این لایه رسوبی که از چربی، روغن و لجن تشکیل شده است مواد غذایی را به خود جذب می کند و باعث می شود در گذر زمان این مواد غذایی فاسد شده و تولید بوی نامطبوع کنند.

علاوه بر این خود رسوب ضخامت یافته هم ممکن است دارای بوی بد و متعفن باشد و باعث شود بوی شدید متعفن از چاه سینک ظرفشویی خارج شود.

دلیل فرعی: خشک شدن آب داخل سیفون لوله

در موارد بسیار معدود ممکن است بوی بد فاضلاب که از سینک ظرفشویی بیرون می آید دقیقا بوی چاه فاضلاب (نه لوله فاضلاب) باشد. اگر برای مدتی طولانی از سینک ظرفشویی استفاده نشود آب وجود در سیفون آن تبخیر شده و خشک می شود. در این صورت دیگر سیفون کارکرد طبیعی خود را از دست می دهد و گازهای فاضلاب می توانند از چاه فاضلاب خارج شده و وارد آشپزخانه شوند.

گاز سولفید هیدروژن که به گاز فاضلاب معروف است از فاضلاب داخل چاه تولید می شود و در داخل لوله های فاضلاب بزرگ یا چاه فاضلاب مقدار زیادی از آن تجمع پیدا می کند. این گاز دارای بوی بد فاضلاب است که در صورت ورود به داخل ساختمان توسط ساکنین احساس می شود.

در زیر سینک ظرفشویی سیفون یا شترگلو وجود دارد که جلوگیری خروج بوی بد فاضلاب را می گیرد. در حالت عادی بو نمی تواند از سیفون عبور کند و وارد ساختمان شود اما اگر آب داخل سیفون خشک شود دیگر مسیر لوله باز شده و گاز فاضلاب می تواند وارد آشپزخانه شود. 

روش های ساده برای رفع بوی بد لوله و چاه آشپزخانه

جهت رفع و از بین بردن بوی بد فاضلاب چاه آشپزخانه روش های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید از شر این بوی بد و متعفن خلاص شوید. اما نکته این است که برخی از روش ها حرفه ای و سخت هستند که افراد عادی فاقد تخصص نمی توانند از آنها استفاده کنند. ما با اطلاع از این موضوع از میان بهترین و موثر ترین روش ها برای رفع بوی بد سینک آشپزخانه ساده ترین موارد را انتخاب کرده و در اینجا معرفی کرده ایم تا هر کس با کمترین دانش فنی بتواند از آن استفاده کند. روش های مذکور به شرح زیر است.

روش اول: ریختن آب جوش در لوله فاضلاب

آب جوش (داغ) به دلیل حرارت بالا می تواند گرفتگی های داخل لوله فاضلاب را به راحتی از بین ببرد. دقیقا همان کاری که با چربی و روغن ظروف انجام می دهد. آب جوش آنها را نرم کرده و می شوید. اولین و ساده ترین راه برای از بین بردن چربی و رسوب داخل لوله های فاضلاب و رفع بوی بد منتشر شده از لوله می توان مقداری آب جوش داخل لوله فاضلاب ریخت.

مقدار مناسب برای این کار حدودا یک کتری آب جوش است. آن را حاضر کنید و دقیقا داخل چاه آشپزخانه خالی کنید تا آب داغ به خوبی در لوله نفوذ کرده و رسوب های آن را باز کند. حتی می توانید بیش از این مقدار آب جوش هم در لوله بریزید. مشکلی پیش نمی آید بلکه رسوب داخل لوله ها بهتر شسته می شود. ریختن مداوم آب جوش در داخل سینک آشپزخانه باعث می شود بوی فاضلاب از بین رفته و پس از آن دیگر شاهد بوی بد در آشپزخانه نباشید. 

از بین بردن بوی بد آشپزخانه با جوش شیرین

روش دوم: ترکیب جوش شیرین و سرکه

سرکه و جوش شیرین دو ماده طبیعی هستند که خاصیت شویندگی بالایی دارند. سرکه که در خاصیت اسیدی داشتن کاملا شناخته شده است. جوش شیرین هم خاصیت شویندگی دارد و از آن برای بسیاری از امور نظافتی منزل استفاده می شود. ترکیب این دو با هم می تواند یک لوله بازکن خانگی قوی ایجاد کند. اما ما نمی خواهیم با ترکیب جوش شیرین و سرکه لوله بازکنی انجام دهیم بلکه می خواهیم لوله فاضلاب را چربی زدایی و پاکسازی کنیم.

برای ساخت این ترکیب خانگی به میزان نصف فنجان از جوش شیرین و سرکه را حاضر کنید. در ابتدا باید نیم فنجان جوش شیرین را داخل چاه آشپزخانه بریزید و روی آن نصف فنجان سرکه خالی کنید. سپس سریعا درب چاه سینک را ببندید تا گازهای حاصل از این ترکیب در داخل لوله باقی بماند. برای دریافت نتیجه باید حداقل ۱۰ دقیقه صبر کنید تا ترکیب خانگی ما به خوبی تاثیر خود را بگذارد.

پس از گذشت این زمان مقداری آب داغ داخل چاه سینک بریزید تا کار به پایان برسد و رسوبات داخل لوله به صورت کامل شسته شده و از لوله خارج شوند. این ترکیب خانگی بسیار ساده، موثر و بی خطر است که می توان از آن برای گرفتگی های مختلف لوله یا پاکسازی لوله ها استفاده کرد.

روش سوم: استفاده از پودر لوله بازکن (چنته)

پودر لوله بازکن نوعی لوله بازکنی پودری است که به دلیل خاصیت شیمیایی خود می تواند لوله فاضلاب را از گرفتگی یا رسوب پاکسازی کند. این کار باعث می شود عامل اصلی بوی بد سینک که همان چربی و رسوب ها هستند از بین رفته و آشپزخانه از بوی بد خالی شود. در بازار لوله بازکن پودری برندهای مختلف وجود دارد که بهترین و معروف ترین آنها چینه است. البته پودر لوله بازکن چنته هم شهرت فراوانی دارد در حدی که خیلی ها اصلا فکر می کنند چنته همان پودر لوله بازکن است اما محصولات این برند دیگر تولید نمی شود.

پودر لوله بازکن را باید با آب ترکیب کرد تا تبدیل به محلول لوله بازکن شود و بتواند گرفتگی لوله را باز کند. بنابراین مقداری از پودر را که روی بسته بندی آن ذکر شده با آب ترکیب کنید و آن را داخل لوله فاضلاب آشپزخانه بریزید. سپس به مدت نوشته شده روی بسته بندی (که معمولا بیش از ۲۰ دقیقه است) صبر کنید و اجازه دهید تا محلول روی جرم داخل لوله ها اثرگذاری کافی داشته باشد و با شستن آنها زمینه رفع بوی بد چاه را فراهم کند.

پس از گذشت زمان مورد نظر یک پارچ آب (ترجیحا داغ) داخل چاه سینک بریزید تا با فشار جرم داخل لوله ها را به صورت کامل بشوید و از لوله عبور دهد. بر اساس تجربه خریداران پودرهای لوله بازکنی، این محصولات عملکرد خوب و رضایت بخشی روی جرم داخل لوله ها دارد و به خوبی آنها را از بین می برند به طوری که داخل لوله فاضلاب کاملا تمیز و سفید می شود. 

روش چهارم: استفاده از مایع لوله بازکنی (اسید لوله بازکنی)

مایع لوله بازکنی نوع دیگری از لوله بازکن های شیمیایی است که همچون پودر لوله بازکن توانایی شستشو و پاکسازی لوله های فاضلاب را دارد. محلول لوله بازکنی عملکرد شبیه به پودر لوله بازکن را دارد با این تفاوت که مایع است و نیازی به ترکیب کردن با آب ندارد. البته برخی از مایع های لوله بازکنی غلظت و قدرت بالایی دارند که به اسید لوله بازکن معروف هستند و به دلیل قدرت بالا می توانند لوله های فاضلاب را سوراخ کنند. بهتر است برای از بین بردن بوی بد فاضلاب از مایع های معمولی لوله بازکنی استفاده کنید و سراغ اسید نروید.

محلول لوله بازکن (مایع مخصوص باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب)

برای از بین بردن بوی بد چاه آشپزخانه با مایع لوله بازکنی مقداری از آن را (که روی بسته بندی نوشته شده است) داخل لوله فاضلاب بریزید و اجازه دهید حداقل ۲۰ دقیقه محلول داخل لوله باقی بماند. البته زمان دقیق روی بسته محصول نوشته شده است. پس از گذشت زمان اعلام شده یک پارچ آب داخل لوله بریزید تا کار به درستی پایان یابد.

محلول لوله بازکن هم همچون پودر لوله بازکن خاصیت شویندگی و باز کنندگی دارد و ماندن آن در لوله باعث می شود تمام جرم و رسوب داخل لوله ها کاملا شسته شده و لوله سفید شود. این کار باعث می شود دیگر بوی بد از لوله فاضلاب و چاه سینک تولید نشود.

روش پنجم: تماس با متخصصین لوله بازکنی

در صورتی که با روش های فوق موفق به از بین بردن بوی بد فاضلاب نشدید بهتر است تلاش اضافی نکنید و برای حل قطعی مشکل با متخصصین لوله بازکنی تماس بگیرید. شرکت های لوله بازکنی و متخصصین این کار با روش های اصولی و مخصوص خود بوی بد و نامطبوع فاضلاب را به راحتی از بین می برند و مشکل شما را در مدتی کوتاه رفع می کنند.

یکی از این متخصصین، شرکت خدمات فنی کاوه است که خدمات فنی متنوع از جمله رفع بوی بد فاضلاب را به مشتریان تهرانی ارائه می کند. با تماس شما متخصصین ما سریعا برای رفع مشکل در محل حاضر شده و کار خود را آغاز می کنند. 

به جای نصب بوگیر فاضلاب در آشپزخانه از ایجاد بوی بد در آشپزخانه جلوگیری کنید

یک نکته مهم و ضروری در مورد بو بد فاضلاب آشپزخانه این است که قبل از ایجاد مشکل و انتشار بوی فاضلاب در آشپزخانه باید به فکر باشید و از بروز آن پیشگیری کنید. لازم نیست آنقدر صبر کنید تا بوی فاضلاب کل آشپزخانه را بگیرد و پس از آن به دنبال خرید و نصب بوگیر فاضلاب در آشپزخانه باشید. یا برای رفع بو از روش های از بین بردن بوی آشپزخانه استفاده کنید. بهترین کار این است که قبلا از ایجاد بو پیشگیری نمایید.

– نصب درپوش برای لوله فاضلاب: بهترین روش برای پیشگیری از ایجاد بوی بد ابتدا نصب درپوش روی لوله فاضلاب آشپزخانه است. چاه سینک باید دارای درپوش توری باشد تا آشغال های ریز و مواد فساد پذیر وارد لوله نشوند تا در داخل آن دچار فساد و خرابی شوند.

– خودداری از ریختن روغن در لوله: به علاوه این که باید از ریختن روغن، چربی و باقی مانده غذاها در چاه سینک خودداری کنید. این کار باعث می شود در داخل لوله ها رسوب و لجن بیشتری ایجاد شده و بعدا بوی نامطبوع ایجاد کنند.

– ریختن آب جوش در چاه فاضلاب: راه حل دیگر ریختن مقداری آب جوش در داخل لوله فاضلاب است. می توانید به صورت دوره ای این کار را انجام دهید تا چربی و رسوب داخل لوله ها سریعا از بین بروند.

با رعایت این چند نکته می توان به راحتی از ایجاد بوی بد فاضلاب در آشپزخانه جلوگیری به عمل آورده و از بروز مشکل پیشگیری کرد. 

جمع بندی

بوی بد و نامطبوع موجود در آشپزخانه خیلی از اوقات به دلیل جرم و رسوب داخل چاه فاضلاب آشپزخانه است. برای رفع بوی بد چاه آشپزخانه روش های مختلفی وجود دارد که بهترین و ساده ترین آنها ریختن آب جوش در چاه سینک، استفاده از ترکیب جوش شیرین و سرکه، استفاده از پودر لوله بازکنی و ریختن محلول لوله بازکن در لوله فاضلاب سینک است. با استفاده از هر یک از روش های ذکر شده می توانید از شر بوی بد فاضلاب آشپزخانه خلاص شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *