خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

مهم ترین دلایل بالا زدن فاضلاب از چاه دستشویی + روش های رفع

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی درب توالت را باز می کنید با صحنه ای غیرمنتظره مواجه شوید. آب و فاضلاب از چاه توالت بالا آمده و کاسه توالت انباشته از فضولات و فاضلاب شده است. صحنه ای مشمئزکننده که ظاهر آن دل هر بیننده ای را آزرده می کند و بوی نامطبوع آن مشام انسان را می آزارد. بالا زدن چاه توالت دلایل مختلفی می تواند داشته باشد اما اصلی ترین عامل گرفتگی سیفون توالت یا پر شدن چاه فاضلاب است.

در ادامه توضیحات بیشتری در مورد بالا زدن چاه دستشویی ارائه شده است. در ابتدا علل گرفتگی توالت و بالا آمدن فاضلاب از آن مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن روش تشخیص علت گرفتگی عنوان شده است. در نهایت هم روش های رفع گرفتگی معرفی شده است.

بالا زدن چاه دستشویی؛ مشکل رایج توالت فرنگی و ایرانی

شاید ندانید که بالا زدن فاضلاب از چاه دستشویی یک مشکل رایج در توالت ها است. مشکلی که در هر دو نوع توالت ایرانی و فرنگی رخ می دهد و افراد بسیاری در ساختمان به صورت مداوم با گرفتگی و بالا زدن فاضلاب از چاه توالت درگیر هستند. در گذشته موارد بالا زدن چاه دستشویی بسیار بیشتر از این روزها بود. زمانی که استفاده از چاه فاضلاب زیاد بود با پر شدن چاه، فاضلاب از دستشویی یا حمام زیرزمین ساختمان بیرون می زد.

اما الان که استفاده از چاه فاضلاب کمتر شده بالا زدن فاضلاب از توالت هم کمتر شده اما همچنان عده ای با آن درگیر هستند. وضعیت ظاهری و بوی بد ناشی از بالا زدن فاضلاب از توالت به قدری آزار دهنده است که کسی لحظه ای تحمل آن را ندارد. لذا با مشاهده پر شدن کاسه توالت از فضولات افراد سریعا به دنبال راه حل آن هستند و چون راه حلی ندارند سریعا با لوله بازکن یا شرکت لوله بازکنی تماس می گیرند و از آنها می خواهند تا بیایند و مشکل را حل کنند.

باز کردن گرفتگی توالت فرنگی

پس از تماس سرویس کار لوله بازکنی در محل حاضر شده و با روش های مختلف گرفتگی لوله را باز می نماید. اما اگر عامل بالا زدن توالت رفع نشود مجدد پس از مدتی شاهده بیرون زدن فضولات از کاسه توالت خواهید بود. بهتر است قبل از هر کاری از علت چنین اتفاقی اطلاع پیدا کنید و پس از آن به دنبال رفع مشکل باشید.

چرا فاضلاب از چاه توالت بیرون می زند؟ بررسی علت بالا آمدن چاه دستشویی

مشکل بالا آمدن چاه توالت و بیرون زدن فاضلاب از آن دلایل مختلفی دارد. ممکن است در داخل توالت باشد و یا مشکل در جایی خارج از توالت و در چاه فاضلاب باشد. برای تشخیص دلیل ابتدا باید تمام دلایل بالا آمدن چاه دستشویی رو بررسی کنیم. به طور کلی چاه توالت به دلایل زیر بالا می زند.

  • گرفتگی سیفون توالت یا لوله فاضلاب آن
  • پر شدن چاه فاضلاب ساختمان
  • بالا زدن فاضلاب از شبکه فاضلاب

بالا آمدن چاه توالت و دستشویی معمولا از این حالا خارج نیست. بنابراین در زمان مشاهده بیرون زدن چاه سرویس بهداشتی باید به دنبال یکی از این موارد باشید. در ادامه توضیحات جامعی برای هر یک از دلایل بالا آمدن چاه دستشویی ارائه شده است.

۱. گرفتگی سیفون توالت؛ اصلی ترین عامل بالا آمدن فاضلاب

با قطعیت می توان گفت که عامل اصلی و رایج در بالا آمدن فاضلاب دستشویی گرفتگی سیفون است. ما در بسیاری از موارد مشاهده می کنیم که گرفتگی سیفون توالت عامل بالا آمدن فاضلاب از توالت فرنگی یا توالت ایرانی است. علت چنین اتفاقی به حالت سیفون بر می گردد. سیفون توالت حالت خمیدگی دارد تا بتواند آب را در خود نگه داشته و از ورود بوی بد فاضلاب به داخل سرویس بهداشتی جلوگیری کند. وجود این خمیدگی سیفون را مستعد گرفتگی کرده است.

دقت داشته باشید که منظور از سیفون همان لوله خمیده ای است که در انتهای چاه توالت قرار گرفته است؛ نه فلاش تانک که با کشیدن آن آب زیادی در داخل کاسه توالت خالی می شود.

اگر حجم زیادی از مدفوع داخل سیفون ریخته شود یا شی خارجی وارد آن شود به راحتی منجر به گرفتگی سیفون می شود و این اتفاق با بالا زدن فاضلاب از توالت همراه خواهد بود. حالا چرا شایع ترین عامل بالا زدن توالت گرفتگی سیفون است؟ به این دلیل که افراد پس از استفاده از توالت و اجابت مزاج بعضا فلاش تانک را نمی کشند و آبی داخل توالت خالی نمی کنند. این باعث می شود مدفوع داخل سیفون توالت باقی بماند. تکرار این کار باعث می شود حجم زیادی مدفوع در سیفون انباشته شده و به کلی لوله فاضلاب را مسدود کند.

بالا زدن فاضلاب از توالت

باقی ماندن فضولات در سیفون باعث متراکم و فشرده شدن آنها شده و باعث می شود خاصیت چسبندگی آنها افزایش پیدا کند و فضولات به سختی به لوله فاضلاب بپسند. در این حالت دیگر ممکن است با آب امکان باز کردن لوله وجود نداشته باشد و به ناچار باید از دستگاه های لوله بازکنی استفاده نمود.

وقتی از توالت استفاده می شود حتما باید مقداری آب داخل آن ریخته شود تا فضولات موجود در سیفون توالت به کمک آب از آن خارج شده و به چاه یا شبکه فاضلاب هدایت شوند. در غیر این صورت پس از مدتی که حجم فضولات افزایش پیدا کند دیگر به راحتی امکان باز شدن آن وجود نداشته و گرفتگی سختی در توالت ایجاد می شود. پس هر بار که از توالت استفاده می کنید یا فلاش تانک را بکشید و یا یک آفتابه آب در توالت خالی کنید.

۲. پر شدن چاه فاضلاب ساختمان

با مشاهده بالا زدن فاضلاب از توالت برخی افراد همچون گذشته تصور می کنند که چاه فاضلاب پر شده است. حال آنکه ممکن است فاضلاب ساختمان به شبکه فاضلاب شهری متصل باشد و اصلا از چاه فاضلاب استفاده نکند. علت این تصور این است که در گذشته که استفاده از چاه فاضلاب زیاد بود و پر شدن چاه بیشتر از گرفتگی لوله اتفاق می افتاد در اکثر موارد بالا زدن توالت عامل پر شدن چاه فاضلاب بود.

اما الان که بیشتر ساختمان ها از شبکه فاضلاب استفاده می کنند پر شدن چاه دلیل فرعی برای بالا آمدن آب از سرویس بهداشتی، حمام یا کفشور ها به شمار می آید. اما در هر صورت همچنان یکی از دلایل بالا زدن فاضلاب از توالت است.

در صورتی که مشاهده کردید فاضلاب از توالت یا ورودی ها بیرون زده است باید بررسی کنید که آیا فاضلاب ساختمان به چاه فاضلاب می ریزد یا خیر. همچنین این که آیا فاضلاب از همه لوله ها بیرون زده یا تنها از یک لوله بیرون زده است. محل لوله های فاضلاب هم در این موضوع اهمیت زیادی دارد. اگر فاضلاب از لوله های زیرزمین بیرون زده احتمال دارد که مشکل پر شدن چاه ایجاد شده باشد. اما اگر بیرون زدن آب مربوط به لوله های طبقه های بالا می باشد به هیچ عنوان پر شدن چاه فاضلاب مطرح نیست و مشکل از جای دیگری است. 

در عین حال اگر بیرون زدن فاضلاب مربوط به زیرزمین باشد باید دقت شود که آیا از همه لوله ها (به عنوان مثال هم از توالت و هم از کفشور حمام) بیرون زده است یا این که تنها فاضلاب از کاسه توالت بیرون زده است. اگر مشکل تنها مربوط به یک لوله فاضلاب مشکل فاضلاب توالت یا فاضلاب حمام باشد احتمال پر شدن چاه فاضلاب بسیار کم است. تجربه ثابت کرده بالا زدن آب از توالت یا دیگر لوله ها اکثرا ناشی از گرفتگی توالت می باشد.

تانکر مخصوص تخلیه چاه فاضلاب

به هر حال اگر مشکل ناشی از پر شدن چاه فاضلاب باشد لازم است با شرکت های تخلیه چاه تماس بگیرید تا با تانک مخصوص اقدام به تخلیه فاضلاب بیرون زدن از چاه کنند.

۳. بالا زدن فاضلاب از شبکه فاضلاب

یکی از مواردی که به ندرت رخ می دهد بالا زدن فاضلاب از شبکه فاضلاب است. در زمان وقوع سیل یا بارش های شدید باران که منجر به آبگرفتگی در شهر می شود ممکن است با ورود حجم زیادی آب به داخل شبکه فاضلاب شهری، ظرفیت آن تکمیل شده و آب و فاضلاب از لوله ها بالا بزند. در این وضعیت احتمال دارد فاضلاب از ورودی های فاضلابی ساختمان مثل توالت، حمام یا کفشورها بالا بزند. اما در این مورد هم همچون مورد قبلی فاضلاب از طبقات زیرین ساختمان بیرون می زند نه طبقات بالا.

علاوه بر این حجم فاضلاب زیاد است و احتمالا از چند لوله فاضلاب بیرون می زند. به طور کلی این مورد نادر است و تنها در زمان بارش های شدید یا بروز مشکل در شبکه فاضلاب رخ می دهد و چندان شایع نیست.

حل مشکل بالا آمدن فاضلاب از دستشویی و سرویس بهداشتی

در بخش های قبل علت بالا آمدن آب از دستشویی مشخص شد. با بررسی دلایل عنوان شده می توانید عامل بالا زدن فاضلاب در سرویس بهداشتی ساختمان خود را پیدا کنید. اگر علت گرفتگی سیفون توالت باشد (که در بیشتر موارد همین است) باید برای رفع گرفتگی آن اقدام نمایید. قبل از تماس با لوله بازکن می توانید خودتان دست به کار شده و با استفاده از روش های ساده و کاربردی اقدام به لوله بازکنی در خانه نمایید.

پر کردن کاسه توالت از آب: به دلیل این که گرفتگی توالت معمولا ناشی از انباشت مدفوع است خوب است که چند سطل آب داخل کاسه توالت خالی کنید طوری که حداقل یک سوم کاسه از آب پر شود. سپس اجازه دهید آب وارد فضولات شده و آنها را نرم کند. پس از چند دقیقه با نرم شدن فضولات و فشار آب داخل کاسه توالت گرفتگی باز می شود.

ریختن آب داغ: همچنین می توانید از آب داغ برای باز کردن گرفتگی استفاده کنید. یک کتری آب داغ در کاسه توالت بریزید تا فضولات در تماس با آب داغ نرم شوند. بعد از چند دقیقه فلاش تانک را بکشید تا لوله باز شود.  

تلمبه زنی یا فنرزنی: در صورتی که مشکل با آب داغ حل نشد می توانید از از چاه بازکن (تلمبه دستی لوله بازکنی) یا فنر دستی لوله بازکنی استفاده کنید. این دو وسیله ساده توان زیادی برای باز کردن گرفتگی های مدفوعی توالت دارند. به کمک این دو وسیله ساده می توانید گرفتگی توالت را به راحتی باز کنید.

تماس با لوله بازکن: اگر با روش های فوق موفق به باز کردن گرفتگی توالت نشدید ناچار باید از شرکت های لوله بازکنی یا تکنسین های فعال در این حوزه کمک بگیرید. این افراد با استفاده از دستگاه فنر لوله بازکنی یا ژنراتور گرفتگی لوله را به راحتی رفع کرده و توالت را باز می کنند. لوله بازکنی توالت با فنر برقی به راحتی انجام می شود و تفاوتی ندارد که چه نوع گرفتگی در سیفون توالت ایجاد شده باشد.

اگر نیاز به لوله بازکنی دارید و تصمیم به تماس با لوله بازکن دارید شرکت لوله بازکنی کاوه آمادگی دارد با استفاده از تکنسین حرفه ای و با قیمت مناسب گرفتگی لوله فاضلاب شما را باز کند. می توانید با ما تماس بگیرید و پس از دریافت مشاوره رایگان در صورت تمایل درخواست لوله بازکن کنید.

یک پاسخ به “مهم ترین دلایل بالا زدن فاضلاب از چاه دستشویی + روش های رفع”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *