خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

۳ روش موثر برای باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه

گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه از آن دست گرفتگی هایی است همه خانم های خانه دار با آن آشنا هستند و آن را تجربه کرده اند. واقعیت این است که علت اصلی مسدود شدن لوله سینک ظرفشویی روغن و چربی ظروف و باقی مانده غذاها است که منجر به کاهش مکش فاضلاب سینک و در نهایت مسدود شدن کلی لوله ظرفشویی می گردد. در این زمان است که شما به دنبال روش باز کردن لوله فاضلاب آشپزخانه می گردید. اما خوشبختانه مسیر را درست آمده اید.

ما می دانیم که وقتی لوله فاضلاب آشپزخانه می گیرد و در سینک ظرفشویی آب جمع می شود خانم خانه چه حسی پیدا می کند. البته که حس آقای خانه که باید بتواند این مشکل را سریعا حل کند نیز قابل درک است. اما باید به شما بگوییم که واقعا جای هیچ نگرانی وجود ندارد چون گرفتگی سینک ظرفشویی جزء ساده ترین گرفتگی ها ست و باز کردن آن نیز کار چندان پیچیده ای نیست.

ما در این مطلب ابتدا به بررسی دقیق و موشکافانه علل ایجاد انسداد و گرفتگی در لوله فاضلاب آشپزخانه و سینک ظرفشویی می پردازیم و شما را با اصل موضوع آشنا می کنیم. سپس روش هایی ساده و کاربردی جهت رفع مشکل و باز کردن گرفتگی سینک را به سمع و نظر شما می رسانیم. به شما اطمینان می دهیم که پس از مطالعه دقیق مطلب و عمل به یک یک مراحل ذکر شده بتوانید خودتان در خانه مشکل فاضلاب سینک را رفع کرده و راه آب ظرفشویی را باز کنید.

جمع شدن آب در سینک ظرفشویی؛ چرا لوله فاضلاب آشپزخانه می گیرد؟

برای این که بتوانید گرفتگی سینک ظرفشویی یا لوله فاضلاب آشپزخانه را باز کنید بد نیست علت ایجاد این گرفتگی را بدانید. همانطور که در بخش ابتدایی مطلب ذکر شد علت اصلی ایجاد گرفتگی در فاضلاب آشپزخانه و ظرفشویی روغن و چربی باقی مانده از غذاها هستند که پس از سشتشوی ظروف راهی فاضلاب می شوند. این چربی ها به همین راحتی از لوله عبور نمی کنند بلکه در طی مسیر دیواره لوله های فاضلاب را چرب می کنند.

هر بار که مقداری روغن وارد لوله می شود مقداری از آن به دیواره لوله های می چسبد و باعث ایجاد رسوب روی لوله می شود. این رسوب به دلیل چسبناک بودن برخی اشیاء داخل فاضلاب آشپزخانه مثل دانه برنج، خرده نان، تفاله چای و … را نیز به خود جذب می کند و باعث ضخیم تر شدن رسوب می شود. به همین صورت رفته رفته رسوب داخل لوله ضخیم تر می شود و قطر داخلی لوله را کاهش می دهد که این امر منجر به کاهش مکش فاضلاب می شد.

باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب

در این زمان مشاهده می کنید که مشکل فاضلاب سینک کاهش یافته و آب به سختی از چاه فاضلاب سینک آشپزخانه پایین می رود. این اتفاق بیانگر کاهش ضخامت لوله است که مسدود شدن کامل لوله در آینده را هشدار می دهد. اگر مراحل فوق مدتی دیگر ادامه یابد در نهایت لوله سینک کلا بسته می شد. البته ممکن است آشغال های درشت تری وارد لوله شود و در بخش نازک تر لوله گیر کنند و شما زودتر شاهد مسدود شدن لوله باشید.

خب حالا که با علت گرفتن چاه فاضلاب آشپزخانه و جمع شدن آب در سینک آشنا شدید به معرفی روش های باز کردن لوله می پردازیم.

باز کردن لوله فاضلاب آشپزخانه با روش های کاربردی

برای رفع گرفتگی سینک ظرفشویی باید دقت کنید که میزان گرفتگی به چه صورت است. اگر گرفتگی نسبی است و هنوز مقداری از لوله باز است و فاضلاب از آن عبور می کند یکسری روشها برای آن وجود دارد. اگر هم گرفتگی کامل است و لوله فاضلاب به کلی مسدود شده یک سری روش دیگر برای آن وجود دارد. که البته ما روش های مربوط به هر دو نوع گرفتگی را به شما معرفی می کنیم. ابتدا روش های مربوط به انسداد کامل لوله را معرفی می کنیم.

۱- استفاده از چاه بازکن دستی

چاه بازکن دستی یا تلمبه لوله بازکن یک وسیله ساده اما بسیار مفید است که به کمک آن می توان برخی از گرفتگی های ایجاد شده در فاضلاب ظرفشویی را رفع نمود. اگر فاضلاب سینک ظرفشویی کاملا بسته شده باشد یا حتی کاهش مکش داشته باشد می توانید از این روش استفاده کنید.

روش کار هم بسیار ساده است. ابتدا مقداری آب داخل چاه سینک می ریزید تا آب آن بالا آید. سپس دهانه چاه بازکن رو روی کفشور سینک می گذارید طوری که هیچ فاصله و درزی میان این دو وجود نداشته باشد. پس از کیپ کردن کامل این دو، به چاه بازکن فشار عمودی به سمت سینک وارد می کنید و این کار را چند بار تکرار می کنید.

هدف این است که به کمک هوای داخل تلمبه و آب داخل لوله به گرفتگی ها فشار وارد کرده و آنها را باز کنیم. اگر هنگام کار آب داخل چاه سینک خالی شد مجدد مقداری آب در آن خالی کنید و عملیات را تکرار کنید. پس از چند بار انجام این کار در استفاده از چاه بازکن دستی سریع خواهید شد.

۲- باز کردن سیفون سینک ظرفشویی

اگر روش فوق موفقیت آمیز نبود مجبور هستید سیفون سینک ظرفشویی را باز کنید و آن را از رسوب و گرفتگی ها پاک کنید. گرفتگی ها معمولا در خمیدگی ها و بخش های نازک تر لوله ها ایجاد می شوند. به همین دلیل گرفتگی سینک ظرفشویی هم به احتمال بسیار بالا در سیفون رخ داده است.

درست است که این کار در ابتدا کمی سخت به نظر می رسد و معمولا کسی حوصله انجام آن را ندارد اما در نظر داشته باشید که با انجام این کار یقینا مشکل گرفتگی لوله رفع می شود و دیگر شاهد جمع شدن آب در سینک ظرفشویی نخواهید بود.

سیفون ظرفشویی از دو طرف به لوله فاضلاب متصل شده است که در هر دو طرف پیچ دارد. با باز کردن پیچ ها می توانید سیفون را جدا کنید. روی خود سیفون هم یک پیچ وجود دارد که با باز کردن آن می توان به داخل آن دسترسی پیدا کرد. پس از باز شدن سیفون مشاهده خواهید کرد که داخل آن چقدر کثیف و چسبناک است و رسوب فاضلاب چه بلایی سر آن آورده است. گرچه مشمئزکننده است اما چاره ای ندارید جز این که خودتان با دست داخل سیفون را تمیز کنید! پس از پاکسازی مجدد سیفون و اتصالات را مثل قبل ببندید.

۳- ریختن آب جوش

ریختن آب جوش در لوله فاضلاب سینک یک روش لوله بازکنی نیست و اصلا برای گرفتگی های صد درصدی و انسدادهای کامل موثر واقع نمی شود. این روش تنها برای مواردی مفید است که لوله به کلی مسدود نشده و هنوز آب از آن عبور می کند. به عبارتی مکش آب کم شده است. در این موارد می توانید مقداری آب جوش داخل چاه ظرفشویی خالی کنید تا آب جوش وارد سیفون شده و چربی و رسوب ها را بشوید.

البته که این روش تضمینی نیست و شاید با یک مرتبه انجام آن نتیجه محسوسی را مشاهده نکنید. غیر از آب جوش می توانید از محلول های خانگی لوله بازکنی هم برای رفع مشکل استفاده کنید که ممکن است برای شما کارساز باشد.

پیشگیری از گرفتگی فاضلاب ظرفشویی با صافی سینک

فارغ از روش های فوق که همگی مربوط به بعد از گرفتن لوله است یک روش بسیار ساده و کاربردی وجود دارد که مربوط به قبل از گرفتگی فاضلاب سینک است و آن استفاده از صافی سینک است. تنها با همین کار ساده می توان جلوی بسیار از گرفتگی های سینک و لوله فاضلاب را گرفت و از مشکلات بعدی آن پیشگیری نمود.

وقتی عامل اصلی گرفتگی لوله چربی و آشغال است می توان با جلوگیری از ورود آنها به داخل لوله از گرفتگی لوله و سینک پیشگیری کرد. در مورد روغن و چربی ظروف طبیعتا نمی توان کاری انجام داد اما دقت کنید که باقی مانده روغن غذا ها را داخل چاه سینک خالی نکنید. این روغن پس از مدتی گریبان گیرتان می شود.

برای جلوگیری از ورود آشغال و باقی مانده غذا به داخل چاه سینک ظرفشویی هم بهتر از است صافی یا آشغالگیر مخصوص ظرفشویی استفاده کنید. این وسیله ساده در کفشور سینک قرار می گیرد و اجازه ورود اشغال به داخل لوله فاضلاب را نمی دهد. به همین سادگی با این دو روش می توانید از گرفتگی های بی مورد لوله فاضلاب آشپزخانه جلوگیری کنید.

در پایان لازم به ذکر است که اگر با روش های ارائه شده موفق به رفع گرفتگی سینک نشدید یا مشکل در بخش دیگری از لوله فاضلاب ظرفشویی است که باید با بررسی بیشتر آن را پیدا کنید و یا این که مشکل خارج از لوله های سینک بلکه در فاضلاب ساختمان است که در این صورت باید از متخصصین این حوزه و سرویس کاران لوله بازکنی کمک بگیرید.

6 پاسخ به “۳ روش موثر برای باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه”

  1. هر کاری هم که بکنید بعد از چند سال تو لوله ظرفشویی و سیفونش کلی چربی و رسوب جمع میشه و قطر لوله رو کم میکنه به خاطر همین به ناچار بعد از مدتی باید لوله و تجهیزات سیفون سینک رو باز کنید و بشورید. ما که چند بار تا حالا تجهیزات زیر سینک رو باز کردیم و شستیم

  2. ظرفشویی ما چند وقت پیش گفته بود طوری که آب به راحتی پایین نمی رفت هر بار که تو سینک کمی آب بود با دست یا تلمبه گرفتگی سینک رو باز می کردیم و موقتا باز میشد اما دوباره چند وقت بعد آب جمع می شد تو سینک آخر سر از زیر کابینت لوله و اتصالات سینک ظرفشویی رو باز کردیم توش کلی جرم و آشغال بود که به دیواره لوله چسبیده بود. اینها رو که پاک کردیم دیگه مشکل حل شد

  3. آخر مطلب نوشتید “برای باز کردن لوله سینک ظرفشویی با شرکت ما تماس بگیرید” من باورم نمیشه کسی پیدا میشه که برای باز کردن لوله سینک به لوله بازکن زنگ بزنه!

  4. برای پیش گیری از گرفتگی سینک چکار باید انجام داد؟ ما با این که از توری و آشغالگیر مخصوص سینک استفاده کردیم اما باز هم بعد از مدتی لوله های ظرفشویی جرم گرفتن. مثل این که هر کاری که انجام بدیم باز هم به خاطر عبور فاضلاب از لوله مقداری رسوب و جرم روی لوله باقی میمونه که در بلند مدت تبدیل به گرفتگی میشه

  5. اگر روغن و چربی و فاضلاب غلیظ زیاد وارد لوله نشه دیگه اون جرم ها روی دیواره لوله ایجاد نمیشه.

  6. ما از آشغالگیر ظرفشویی استفاده نمی کنیم در عوض کلی هم آشغال و روغن و چربی تو چاه ظرفشویی می ریزم اما خدا رو شکر مشکلی ایجاد نشده برامون. اما خیلی ها که از صافی استفاده می کنند زود به زود درگیر مشکل میشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *