خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

از بین بردن لکه و سیاهی کاسه توالت

بهترین روش ها برای از بین بردن سیاهی کاسه توالت + بررسی علل

از بین بردن لکه و سیاهی کاسه توالت

قطعاً هیچ شخصی از کثیفی و آلودگی لذت نمی‌ برد و با دیدن چنین صحنه ای حالش دگرگون می ‌شود. این حس ناخوشایند فقط به عدم رعایت بهداشت فردی محدود نمی ‌شود، بلکه شامل محیط اطراف و وسایل زندگی مان نیز می ‌شود. یکی از مکان ‌هایی که کثیفی آن به طور مستقیم بر روحیه افراد تاثیر می ‌گذارد و به طور خاص نیازمند توجه و نظافت است، سرویس بهداشتی (به ویژه کاسه توالت) است.

مشاهده لکه ‌های زرد و قهوه ‌ای رنگ بر روی کاسه توالت که به مرور زمان تیره تر هم می ‌شوند، می ‌تواند ظاهر سرویس بهداشتی را برای ساکنین منزل و حتی مهمانان آن ناخوشایند و زننده کند. این لکه ‌ها حس کثیفی و آلودگی مداوم را به افراد القا می ‌کند و شما را در ذهن او به فردی کثیف و شلخته تبدیل می‌ کند.

علاوه بر این، کثیفی و جرم‌ های انباشته شده در کاسه توالت می تواند محل مناسبی برای رشد میکروب ‌ها و باکتری‌ های مضر باشند. این میکروب‌ ها می ‌توانند از طریق تماس با دست یا سطوح آلوده، به راحتی به بدن منتقل شوند و بیماری‌ های مختلفی را برای شما ایجاد کنند.

بنابراین در این مقاله سعی شده علاوه بر بررسی دلایل این کثیفی، به ۴ راهکار ساده و اساسی برای تمیز کردن کاسه توالت نیز پرداخته شود.

اصلی ترین دلایل سیاه شدن کاسه توالت

کاسه توالت یکی از پرکاربردترین بخش ‌های سرویس بهداشتی است که به دلیل استفاده مکرر در طول شبانه ‌روز، به مرور زمان (در صورت عدم شستشو) تغییر رنگ می ‌دهد. این تغییر رنگ ابتدا به صورت زرد شدن و در صورت عدم رسیدگیِ به موقع، به سیاهی تبدیل می ‌شود که پاک کردن آن سخت می شود.

در ادامه مهمترین علل و عوامل سیاه شدن کاسه توالت را برای شما توضیح می دهیم.

– جرم حاصل از فضولات:

کاسه توالت به دلیل تماس مداوم با فضولات انسانی، به مرور زمان لکه دار و کثیف می ‌شود. ادرار و مدفوع انسان حاوی مواد مختلفی هستند که می ‌توانند در مدت کوتاهی در سطوح کاسه توالت رسوب کرده و لکه‌ های زرد، قهوه ‌ای و حتی سیاه را ایجاد کنند. یکی از دلایل سیاه شدن کاسه توالت، روشویی یا دیگر سطوح لعاب دار می تواند این باشد. این لکه‌ ها نه تنها ظاهر نامناسبی به سرویس بهداشتی می ‌دهند، بلکه می ‌توانند بوی بدی را نیز تولید کنند. علاوه بر می توانند محل مناسبی برای رشد انواع کپک ها، میکروب ‌ها و باکتری‌ های مضر باشند که به سلامتی بدن ضربه بزنند و زمینه ساز بیماری‌ های مختلف شوند.

– رسوب خاک و لجن: 

خیلی از اوقات کثیفی و سیاهی کاسه توالت، کاشی، سرامیک و سطوح لعاب دار سرویس بهداشتی به دلیل نشست خاک و لجن روی آن است. اگر علت سیاهی این باشد تنها کافیست انگشت خیس را روی آن بگشید تا رد سفید و تمیزی روی آن ایجاد شود. خب با گذر زمان کم کم غبار و خاک روی کاسه توالت و لعاب روشویی می نشیند و آب های کثیف و حاوی چرک از روی آن عبور می کنند. این اتفاق باعث می شود کم کم لایه ای نازک از چرک و لجن روی لعاب کاسه توالت یا دیگر سطوح ایجاد شود و سطوح سفید را کدر یا سیاه کن.  

– رسوب آب:

همانطور که می ‌دانید آب حاوی مقادیر زیادی از املاح و رسوبات است. این املاح می ‌توانند به مرور زمان در سطوح مختلف سرویس بهداشتی از جمله شیرآلات، دوش حمام و چینی ‌های توالت رسوب کرده و تولید جرم کنند. این جرم ‌ها نه تنها ظاهر نامناسبی به سرویس بهداشتی و توالت می ‌دهند، بلکه می‌ توانند به مرور زمان به سطوح نیز آسیب برسانند و لکه‌ های ماندگاری را ایجاد کنند.

شستشوی مداوم؛ بهترین روش برای از بین بردن سیاهی کاسه توالت

راحت ترین و کم هزینه ترین راه برای از بین بردن سیاهی های کاسه توالت، پیشگیری از سیاه شدن کاسه است. برای این کار شما می توانید بعد از هر بار استفاده از توالت (خصوصاً زمانی که فضولات از نوع مدفوع هستند)، با استفاده از آب گرم و فرچه توالت، کاسه و محیط اطراف توالت را به خوبی تمیز کنید و آب بکشید. استمرار و تداوم این کار باعث می شود همیشه دستشویی شما تمیز و سفید باقی بماند.

از بین بردن رسوب و سیاهی توالت

اما اگر این کار انجام نشود و دستشویی برای مدت طولانی (مثلاً دو هفته) بدون شستشو کافی رها شود، رسوبات و جرم ها روی هم انباشته شده و کثیفی و بوی بد به بار می آورند. چراکه دلیل اصلی تشدیدِ رسوبات، عدم شستشوی متناوب و مناسبِ توالت است. این موضوع را با یک مثال ساده می توان بیان کرد. فرض کنید یک فنجان چای یا قهوه را میل کردید و فنجان را با آب خالی شسته اید. پس از خشک شدن، فنجان را متفاوت با روز اول خواهید دید چراکه رسوبات تیره ای کف و اطراف فنجان را دربر گرفته است.

در رابطه با کاسه توالت هم همینطور است. بسیاری از افراد بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، فقط با آب سرد آن را می ‌شویند و به خیال خود شستشو را به طور کامل انجام داده اند. این کار در ظاهر کاسه توالت را تمیز کرده است اما عملاً ذرات و لایه هایی را در سطوح آن باقی می ‌گذارد. این ذرات به مرور زمان رسوب کرده و جرم‌ های سختی را ایجاد می‌ کنند که به راحتی از بین نخواهد رفت و به ناچار باید از روش های زیر استفاده شود.

تمیز کردن کاسه سیاه توالت با موثرترین روش ها

همانطور که گفته شد اگر شما توالت را دیر به دیر بشویید، فضولات چسبیده به سنگ و کاشی ها، روی هم انباشته شده و پس از مدتی شاهد لکه های سیاه و سخت خواهید شد که پاک کردن آنها به این راحتی نخواهد بود. اما اگر به هر دلیلی با سیاهی های کاسه توالت و اطراف آن مواجه شدید، روش های مختلف صنعتی و خانگی ای وجود دارد که بتوان به راحتی آنها را برطرف کرد. از جمله آنها ۴ ترفند کاربردی برای از بین بردن سیاهی توالت است که به تشریح آنها خواهیم پرداخت.

۱. مایع سفید کننده (وایتکس)

بهترین راه برای شستشوی جرم ها و کثیفی های سخت دستشویی و سنگ توالت استفاده از محلول های شیمیایی با خاصیت اسیدی بالاست. یکی از این شوینده های شیمیایی که بسیار کاربرد دارد و در تمام خانه ها یافت می شود، محلول وایتکس است. این محلول می تواند سنگ توالت را برق بیندازد و آن را نو و تمیز مثل روز اول به شما تحویل دهد.

۲. مایع جرم گیر یا تمیزکننده سطوح

در بازار انواع و اقسام جرم گیرها و تمیزکننده های سطوح وجود دارد که با ترکیبات شیمیایی می توانند رسوبات جاهای مختلف علی الخصوص کاسه توالت را از بین ببرند. این محلول ها با توجه به خصوصیات تمیزکنندگی و جرم بری که دارند می توانند برای رفع فضولات قهوه ای و حتی سیاه رنگ توالت مؤثر واقع شوند.

۳. جوهر نمک

جوهر نمک از جمله محلول های شیمیایی قدیمی و قدرتمندی است که می توان انواع جرم و رسوبات داخل لوله و سطوح را از بین ببرد. این محلول از دیرباز کاربرد زیادی در سرویس های بهداشتی، علی الخصوص باز کردن گرفتگی های چاه توالت داشته است. این ماده اسیدی به قدری قوی است که برای پاک کردن جرم های توالت نیز کارایی دارد، به طوری که با ریختن آن بر روی جرم ها پس از چند دقیقه شاهد از بین رفتن رسوبات خواهید بود.

۴. ترکیب جوش شیرین + سرکه (روش خانگی)

اگر تمایل به استفاده از محلول های شیمیایی ندارید یا یکی از آنها در خانه وجود ندارد می توانید با استفاده از جوش شیرین و سرکه یک ترکیبی ارگانیک درست کنید و به رفع رسوبات و کپک های احتمالی کاسه توالت اقدام کنید. این روش بسیار ایمن تر است و آسیبی به مجاری تنفسی شما وارد نمی کند. در صورتی که با اولین اقدام از این روش، جرم ها و لکه های سیاه برطرف نشدند، می توانید این روش را چندین بار انجام دهید تا رسوبات به طور کامل برطرف شوند و سفیدی توالت دوباره نمایان شود.

سیاهی کاسه توالت را در ۳۰ دقیقه نابود کنید!

مراحل از بین بردن سیاهی کاسه توالت با هر یک از روش های پیشنهادی بالا، به یک شکل انجام می شود و فرق چندانی با هم ندارند. کلیت کار به این صورت است که شوینده مورد نظر (اسید، جرم گیر یا ترکیب خانگی) را روی سطوح می ریزید و می می گذارید تا اثرگذاری خود را انجام دهند.

نحوه از بین بردن سیاهی کاسه توالت

قبل از بیان مراحل کار با اسیدهای شیمیایی باید نکاتی را به شما گوشزد کنیم تا سلامتی شما به خطر نیفتند. به عبارت دیگر اول ایمنی بعد کار. دقت داشته باشید که محلول های شیمیایی به دلیل اسیدی بودنشان از قدرت بالایی در از بین بردن رسوبات برخوردار هستند، لذا هنگام استفاده از آنها باید از دستکش و ماسک استفاده کنید. حین استفاده از این مواد شوینده در محیط‌ های بسته مثل توالت، حمام و سرویس بهداشتی، حتماً تهویه هوا را روشن کنید و از محل خارج شوید. هرگز محلول های شیمیایی مختلف را برای اثرگذاری بیشتر، با هم مخلوط نکنید. در پایان بعد از استفاده این محصولات شیمیایی آنها را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

مراحل استفاده از محلول های شیمیایی به این صورت است که ابتدا مقداری از محلول تهیه شده را بر روی محل مورد نظر (کاسه و کاشی های توالت) بریزید. اجازه دهید ۳۰ دقیقه به همین حالت بماند تا این محلول کار خود را انجام دهد و لکه‌ ها و رسوبات را نرم کند. به یاد داشته باشید که اسیدها فقط چسبندگی فضولات و رسوبات را از سطوح برطرف می کنند که این مسئله پایان کار نیست.

بعد از این مرحله شما باید با استفاده از فرچه توالت یا یک اسکاج سیمی، به آرامی سنگ و کاشی های توالت را بسابید تا رسوبات نرم شده از سطوح جدا شوند. کل کاسه توالت مخصوصا قسمت های دارای سیاهی بیشتر را به خوبی بسایید تا همه جرم ها از بین برود. در پایان با استفاده از آب داغ توالت را آبکشی کنید تا همه کثیفی ها به چاه برود. 

کلام آخر

همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده است، چراکه هم دردسر کمتری دارد و هم از هزینه های اضافی جلوگیری می کند. برای اینکه شما یک توالت تمیزی داشته باشید همواره باید به طور دوره ای کاسه و کاشی های دستشویی را با آب داغ و مایع شوینده مثل تاید بشویید. این کار مانع از جذب جرم و رسوب در کاسه توالت می شود. اما اگر به خوبی توالت را نشویید، به دلیل استفاده مکرر و روزانه از آن، باعث باقی ماندن جرم و فضولات در کاسه می شود که در نهایت سیاه شدن توالت را به همراه خواهد داشت.

به هر حال بعد از کثیفی و سیاهی توالت باز هم جای نگرانی نیست، چراکه می توان کاسه توالت را دوباره به روز اول خود برگرداند منتها نیاز به کمی سختی و صرف هزینه دارد. بعد از کثیفی و آلودگی توالت، باید از محلول های مختلف خانگی و صنعتی استفاده کنید تا به از بین بردن جرم ها و رسوبات کمک کنند. البته به یاد داشته باشید برای استفاده از محلول های شیمیایی حتماً سلامتی خود را در نظر بگیرید و از ماسک و دستکش استفاده کنید.

شرکت خدمات فنی کاوه به عنوان یک شرکت باقدمت لوله بازکنی در تهران است که با بهترین تجهیزات و متخصصین لوله بازکنی خدمات لوله بازکنی فوری و شبانه روزی در تهران را به صورت ارزان قیمت در تمام مناطق ارائه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *