خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

موش فاضلاب در توالت

چطور موش فاضلاب را از بین ببریم؟ معرفی ۴ روش موثر برای کشتن موش فاضلابی

موش فاضلاب در توالت

حضور موش ‌ها به عنوان آفتی رایج در محیط ‌های مختلف، مشکل اساسی و همیشگی بوده است. این موجودات به واسطه توانایی خارق ‌العاده ‌شان در وفق‌پذیری با شرایط گوناگون و دسترسی آسان به منابع غذایی، به سرعت در مکان ‌های حاشیه‌ نشین، زمین‌ های کشاورزی، فضاهای صنعتی و حتی منازل مسکونی تکثیر می ‌شوند. غلبه بر این معضل و جلوگیری از پیامدهای ناگوار آن، از جمله به خطر افتادن سلامتی انسان و خسارات اقتصادی، مستلزم اقدامات جدی است.

برای رهایی از شر موش‌ ها و کنترل جمعیت آنها، شناخت رفتار، عادات غذایی و محل زندگی آنها بسیار حائز اهمیت است. روش‌ های مقابله با موش ‌های خانگی و موش ‌های فاضلاب (صحرایی) به دلیل تفاوت ‌های رفتاری آنها یکسان نیست. برای مثال تله هایی که برای موش ‌های کوچک و خانگی طراحی شده ‌اند، برای شکار موش‌ های بزرگتر کارایی ندارند.

بنابراین اولین قدم برای مبارزه با موش ها، شناسایی نوع موش مهاجم است. با شناخت نوع موش، به راحتی می ‌توان روش‌ های مناسب برای به دام انداختن و از بین بردن آنها را نیز اتخاذ کرد. در این مقاله قصد داریم به طور ویژه راه های موثر برای از بین بردن موش های فاضلاب را به شما آموزش دهیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

موش فاضلاب با موش معمولی (خانگی) تفاوت دارد؟

در جواب این سؤال باید گفت بله فرق دارد. موش ‌های خانگی و فاضلابی، هر دو از آفات رایج هستند اما تفاوت ‌های قابل توجهی در ظاهر، رفتار و عادات آنها وجود دارد که شناخت آنها برای کنترل مؤثر این موجودات ضروری است.

تفاوت ظاهری: موش ‌های خانگی از جثه ظریف‌تری نسبت به موش ‌های فاضلاب برخوردار هستند، به طوری که این موش ها دارای سر کوچک و کشیده، پاهای ظریف و کوتاه، پوزه تیز، گوش های بزرگ و برجسته، بدنی پوشیده از موهایی به رنگ قهوه ای روشن، دم بلند و باریک، و فضولات نازک هستند. اما موش های فاضلابی دارای بدنی سنگین و ضخیم، پوزه صاف و گرد، گوش های کوتاه و پهن، موهای کرکی به رنگ قهوه ای تیره، دم ضخیم، و فضولات گرد و کپسولی هستند.

تفاوت رفتاری: یکی از بارزترین تفاوت ‌های رفتاری بین این دو نوع موش، میزان کنجکاوی آنها است. موش ‌های خانگی موجوداتی بسیار کنجکاو هستند و به راحتی به سمت اشیاء جدید و طعمه ‌ها جذب می ‌شوند. در مقابل، موش‌ های فاضلاب بسیار محتاط‌ و محافظه‌کار هستند و تمایل دارند از چیزهای جدید دوری کنند تا زمانی که به آنها عادت کنند.

تفاوت عادات: موش‌ های فاضلاب به عنوان حیوانات گوشت‌خوار و گیاه‌خوار شناخته می ‌شوند که رژیم غذایی بسیار متنوعی دارند. آنها از غلات، میوه‌ ها، سبزیجات، حشرات و حتی گوشت تازه به عنوان منابع غذایی استفاده می ‌کنند. این تنوع غذایی به آنها اجازه می ‌دهد تا در محیط ‌های مختلف زندگی کنند و از منابع غذایی موجود در آن محیط به خوبی بهره ببرند. البته موش ‌های فاضلاب می ‌توانند ناقل بیماری ‌های مختلفی باشند، به همین دلیل حفظ بهداشت و جلوگیری از ورود آنها به محیط زندگی بسیار حائز اهمیت است.

اما موش های خانگی گیاه خوار هستند و ترجیح می ‌دهند دانه غلات و گیاهان را بخورند. به همین دلیل لانه های خود را در یک جای مخفی و در نزدیکی منبع غذایی می ‌سازند. برای ساخت لانه هم از هر ماده نرم یا کاغذ خردشده ای استفاده می ‌کنند.

بهترین روش ها برای کشتن موش فاضلاب

موش ‌ها، این موجودات کوچک و موذی به عنوان یکی از آفات رایج در محیط ‌های گوناگون مثل مناطق حاشیه ‌نشین، کشاورزی، صنعتی و حتی خانه ‌ها، به سرعت می ‌توانند گسترش پیدا کنند. توانایی بالای آنها در وفق‌پذیری با شرایط مختلف، دسترسی آسان به منابع غذایی و سرعت تکثیر نسلِ بالا، آنها را به یک تهدید جدی برای سلامتی انسان و محیط زیست تبدیل کرده است. چراکه بزاق، ادرار و مدفوع این حیوانات حاوی باکتری ها و ویروس های بسیار خطرناکی است.

بنابراین با توجه به خطرات متعددی که موش ‌ها برای سلامتی انسان و محیط زیست دارند، لازم است اقدامات جدی و اصولی را برای کنترل آنها در نظر گرفت که مهمترین آنها عبارتند از:

۱. استفاده از طعمه موش (مرگ موش)

سم موش در انواع مختلفی در بازار موجود است که همگی با هدف از بین بردن این موجودات موذی طراحی شده‌ اند. این سموم حاوی مواد قوی و قدرتمندی مانند اتوفن پراکس و برادیفاکوم هستند که می ‌توانند به سرعت موش ‌ها را از بین ببرند.

موش ‌ها به دلیل داشتن بویایی قوی، به طعمه ‌هایی که بوی مطبوعی دارند جذب می ‌شوند. به همین دلیل این سم ها معمولاً به شکل قرص و با طعم و بوهای خاصی تولید می ‌شوند که حس بویایی موش ‌ها را تحریک کرده و آنها را به خوردن طعمه ترغیب کنند. شما با استفاده از این طعمه ‌های سمی می ‌توانید به طور مؤثر موش‌ ها را از لانه ‌هایشان بیرون بیاورید و از شر آنها خلاص شوید.

حس بویایی قوی موش ها می تواند بوی انسان را حس کند، به همین دلیل هنگام طعمه گذاری حتماً از دستکش استفاده کنید. چراکه این کار مانع از انتقال بوی انسان به طعمه و فراری شدن موش ها می شود. طعمه را می توانید داخل یک لوله توخالی یا جعبه قرار دهید. زیرا موش ها به راحتی بوی طعمه را حس کرده و به دنبال آن می گردند. مرگ موش به تنهایی قابل استفاده است و نیازی به ترکیب با مواد دیگر ندارد. از این سم می توانید در خانه، مزارع، مغازه ها و هر مکان دیگری که موش وجود دارد استفاده کنید.

۲. نصب تله موش در محل عبور آنها

تله موش یکی دیگر از روش های رایج در به دام انداختن موش ها می باشد. در این روش ابتدا با بررسی و کسب اطلاعاتی در زمینه نوع و جثه موش، باید تله متناسب با آن را انتخاب کرد تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید. در نظر داشته باشید که اگر در خانه کودک یا حیوان خانگی دارید، استفاده از تله موش برای دفع موش ها، روشی ایمن تر و قابل اعتمادتر از سموم و مرگ موش است. البته به شرطی که این تله ها را در مکان های پر رفت و آمد کودکان قرار ندهید.

برای آگاهی از مخفیگاه موش ها و مسیر حرکت آنها می توانید دنبال نشانه هایی مثل لانه سازی، جویده شدن اشیاء و فضولات موش ها باشید که بتوانید تله ها را درست در این محل ها قرار دهید. موش ها معمولاً در امتداد لبه اتاق ها و راهروها حرکت می کنند؛ پس بهترین مکان برای قرارگیری تله ها محل فعالیت و مسیر حرکت موش ها است.

برای استفاده از این روش تنها به یک تله موش اکتفاء نکنید، بلکه باید چندین تله را در مسیرهای گفته شده قرار دهید. همچنین هنگام تله گذاری و قرار دادن طعمه بر روی آن حتماً از دستکش یا ابزاری مثل انبر استفاده کنید. در ضمن برای طعمه گذاری فقط لازم نیست از پنیر استفاده کنید، بلکه میوه های خشک، آجیل بدون پوست و حتی غذای حیوانات خانگی نیز می تواند برای موش ها بسیار جذاب باشد.

۳. قرار دادن چسب موش

تله موش چسبی یک صفحه مقوایی یا پلاستیکی است که مثل کتاب باز می شود و به انواع چسب طبیعی یا شیمیایی آغشته شده است. لایه رویی این نوع تله موش دارای چسب غیر سمی است که با گذر زمان خشک نخواهد شد. این صفحه چسبی فقط در مناطق سرپوشیده کاربرد دارد، زیرا در محیط های باز به دلیل وجود گرما یا رطوبت بالا و همچنین گردوغبار، چسب موش چسبندگی و کارایی خود را از دست می دهد. این روش ترفندی است که غالباً برای موش های خانگی مناسب می باشد.

برای جلب توجه موش در این روش، بهتر است طعمه را در مرکز تله چسبی قرار دهید. مراقب باشید که دستتان به آن برخورد نکند، و یا از دستکش استفاده کنید چراکه بوی انسان می ‌تواند موش را فراری دهد. چسب موش را در زیر کابینت ‌ها، گوشه دیوار‌ها، کنار سطل زباله، یا هر جایی که احساس می کنید موش ‌در آنجا رفت و آمد می کند، قرار دهید. همچنین می ‌توانید آن را بر روی دیوارها یا زیر دریچه‌ های تهویه هوا نصب کنید.

۴. سمپاشی محیط

سموم کشاورزی یا شیمیایی مخصوصی در بازار وجود دارد که به کمک آنها می توان از شر موش ها خلاص شد. این سموم مایع در مناطق کم‌آب و گرم و خشک، و همچنین در انبارهای مواد غذایی که رفت و آمد انسان کمتر است، کاربرد بهتری دارند.

در بین سموم، سموم ضد انعقاد خون، سلاحی مخوف در مبارزه با موش ‌های فاضلاب است. این سموم با مختل کردن فرآیند لخته شدن خون، مرگ تدریجی موش را رقم می ‌زند. نحوه عملکرد اینگونه است که موش ها پس از خوردن سم، در عرض چند روز به تدریج دچار ضعف بدنی و ناتوانی در خوردن و آشامیدن می ‌شوند. در نهایت برای تغذیه خود از لانه ‌بیرون می آیند و تلف می‌ شوند.

روش کار هم به این صورت است که ابتدا با مطالعه برچسب روی محصول خریداری شده، از میزان سمی که قرار است با آب مخلوط شود اطلاع پیدا می کنید. سپس با توجه به مساحت محیطی که برای سمپاشی در نظر گرفته اید، محلول بدست آمده را در ظروف مخصوص می ریزید و در محیط های از قبل تعیین شده و یا محل تجمع موش ها، اسپری و سمپاشی می کنید.

بهترین طعمه برای گرفتن موش های فاضلاب

برای گرفتار کردن موش های فاضلاب باید از مواد خوراکی یا اشیائی استفاده کنید که موش ها آنها را دوست دارند و از آنها خوششان می آید. در این صورت می توانید با قرار دادن آن مواد روی تله موش و طعمه کردن آن، این موجودات موذی را از بین ببرید.

در اینجا چند طعمه جذاب برای گرفتن موش فاضلاب معرفی شده است.

  • خیار
  • کره بادام زمینی
  • پنیر (ترجیجا بودار)
  • گوشت (خام یا پخته)
  • شیرینی و شکلات
  • غذای حیوانات خانگی
  • اشیاء مورد استفاده در ساخت لانه مثل نخ دندان، رشته، تکه های فرش، توپ پنبه ای و …
  • هر چیزی که موش ها آنها را می خورند

نکته کاربردی: موضوع بسیار مهم و کاربردی در مورد ساخت طعمه و تله موش این است که همه موارد فوق الزاما موثر واقع نمی شود بلکه ممکن است در برخی موارد موثر واقع شود و در مواردی دیگر بی اثر باشد. لذا باید یک به یک طعمه ها را امتحان کنید.

نکته دیگر این است که طبق تجربه افراد موش ها خوب نمی بینند و برای عبور و مرور در محیط خود را به گوشه دیوارها می چسبانند و موازی آن حرکت می کنند. لذا مهم است که تله موش در کنار دیوارها قرار گیرد حتی اگر هیچ طعمه ای روی آن قرار نگرفته باشد.

جلوگیری از ورود موش به ساختمان؛ بهترین روش مقابله با موش

موش ‌ها به خاطر بدن انعطاف ‌پذیرشان می‌ توانند به راحتی از کوچک ‌ترین سوراخ ‌ها و درزها عبور کنند و خود را به داخل خانه ‌ها و محیط های دیگر برسانند. برای جلوگیری از ورود این موجودات موذی، لازم است اقدامات مناسب را انجام داد. شما با انجام اقدامات ساده ای که در ادامه خواهد آمد، می ‌توانید تا حد زیادی از ورود موش ‌ها به خانه و محل کار خود جلوگیری کنید و از شر این موجودات موذی خلاص شوید.

از جمله مهمترین این اقدامات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باید به دقت درزها، شکاف ‌ها و سوراخ ‌های موجود در دیوارها، کف‌پوش ‌ها، لوله‌ ها، اطراف پنجره‌ ها و دریچه ‌های تهویه هوا را بررسی کنید.
  • دقت کنید برای درزگیری از موادی استفاده کنید که موش‌ ها قادر به جویدن یا کندن آنها نباشند.
  • از موادی مانند سیمان، بتونه، پشم فولادی یا ورق ‌های فلزی برای درزگیری این منافذ می توان استفاده کرد.
  • از توری‌ های مخصوص فاضلاب استفاده کنید تا مانع از ورود موش ‌ها به سیستم فاضلاب منزل یا محل کارتان شود.
  • به طور مرتب سیفون توالت ‌ها و سینک ‌ها را با آب داغ و شوینده ‌های قوی تمیز کنید.

جمع بندی

موش ‌ها، با وجود بینایی ضعیف، از حواس بویایی، شنوایی، چشایی و لامسه بسیار قوی برخوردار هستند. این ویژگی‌ ها به آنها کمک می ‌کند تا در تاریکی مطلق و مکان ‌های مختلف به راحتی تردد کنند و به دنبال غذا باشند. آنها به طور ذاتی از روشنایی بیزار هستند و در تاریکی احساس امنیت بیشتری می ‌کنند؛ به همین خاطر می بینید که بیشتر فعالیت موش ها در تاریکی است.

شما به کمک علائمی همچون وجود فضولات ریز، آثار جویده شدن اشیاء مثل کاغذ یا سیم، و یا حتی صداهایی مانند خش خش و جیر جیر کردن می توانید پی به وجود موش در خانه خود ببرید. بنابراین به کمک روش هایی که در این مقاله آموختید می توانید موش ها را از بین ببرید و یا حداقل مانع از تردد آنها به خانه تان شوید و بالکل از شر آنها خلاص شوید.  

در صورتی که با موش های فاضلابی در محل سکونت خود مواجه هستید و نمی توانید آنها را از بین ببرید به شما توصیه می کنیم این کار را به متخصصین بسپارید. شرکت خدمات فنی کاوه یک شرکت تخصصی در حوزه امور فنی ساختمان با محوریت آب و فاضلاب است که خدمات متنوعی از جمله از کشتن و از بین بردن موش های فاضلاب را به همشهریان تهرانی ارائه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *