خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

فلاش تانک

فلاش تانک چیست: تفاوت فلاش تانک با سیفون و شترگلو در توالت

فلاش تانک

خیلی از افراد فلاش تانک را با سیفون اشتباه می گیرند؛ در حالی که هر یک از این وسایل وظایف متفاوتی دارند. فلاش تانک مخزنی است که در بالای توالت نصب می ‌شود و کار آن ذخیره کردن آب برای شستشوی کاسه توالت است. اما سیفون، خمیدگی لوله فاضلاب است که مانع از انتشار بوی بد فاضلاب و گازهای سمی به ساختمان می ‌شود.

در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به مقوله سیفون و فلاش تانک؛ این دو وسیله کاربردی در توالت های مسکونی و تجاری بپردازیم. مباحثی همچون خصوصیات، کاربرد و تفاوت های عمده سیفون و فلاش تانک در این نوشتار مطرح خواهد شد.

فلاش تانک چیست و چه نقشی در سرویس بهداشتی دارد؟

فلاش تانک مخزنی است از جنس پلاستیک یا فلز که بسته به نوع آن در داخل یا روی دیوار دستشویی نصب می‌ شود. این مخزن وظیفه‌ی ذخیره‌ سازی آب برای شستشوی کامل کاسه توالت و باز کردن راه لوله فاضلاب را بر عهده دارد. به این صورت که درست در قلب مخزن آن، سوراخی تعبیه شده که به لبه کاسه توالت وصل می شود. این سوراخ توسط درپوش و زنجیری به دسته فلاش تانک متصل می شود. با کشیدن دسته یا فشردن دکمه، درپوش از سوراخ خارج شده و آب محبوسِ در مخزن را با سرعت زیاد به داخل کاسه سرازیر می کند تا عمل شستشو انجام گیرد.

اما این تمام ماجرا نیست! با تخلیه آب، شناور داخل مخزن پایین می ‌آید و این سیگنال را به شیر آب می ‌دهد که مخزن خالی شده و برای نوبت بعدی شستشو باید دوباره پر از آب شود. بنابراین نقش فلاش تانک در دستشویی، علاوه بر حفظ تمیزی و بهداشت سرویس بهداشتی، صرفه جویی در مصرف آب نیز می باشد.

انواع فلاش تانک دستشویی

فلاش تانک ها بر اساس ویژگی های گوناگونی که دارند به انواع و اقسام مختلفی تقسیم می شوند. برخی از این ویژگی ها عبارتند از شکل ظاهری، حجم مخزن، کاربرد و روش نصب فلاش تانک که تمام این موارد موجب اختلاف در فلاش تانک ها شده است. رایج ترین فلاش تانک هایی که امروزه در بازار به وفور یافت می شوند، موارد زیر هستند:

– فلاش تانک روکار

فلاش تانک ‌ها با توجه به شیوه نصبشان به دو بخش روکار و توکار تقسیم می شوند. فلاش تانک‌ روکار از جمله مدل های قدیمی این محصولات به شمار می رود که به دو سبک اهرمی و دکمه ای در بازار موجود است.‌ مدل روکار آن همانطور که از نامش پیداست، بر روی دیوار نصب می ‌شود و قاعدتاً بخشی از فضای دستشویی را اشغال می کند. این موضوع، دسترسی به اجزاء و قطعات آن را برای افراد آسان می کند، و لذا تعمیر و نگهداری آن را نیز راحت تر خواهد کرد. تهیه این مدل محصول، از نظر اقتصادی، بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد.  

– فلاش تانک توکار

در حال حاضر این نوع فلاش تانک، بیشتر در ساختمان های نوسازِ مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. از خصوصیات بارز این مدل که باعث محبوبیت آن شده می توان به کاربرد، بهداشت و زیبایی بیشتر سرویس بهداشتی اشاره کرد. از تمام قطعات فلاش تانک توکار، تنها دکمه های آن است که با چشم دیده می شود. همچنین مخزن آبِ آن برخلاف مدل قبلی، در درون دیوار جای می گیرد که در این صورت فضایی از دستشویی را اشغال نخواهد کرد. در هر صورت به یاد داشته باشید که تهیه و نصب چنین فلاش تانک هایی علاوه بر سختیِ تعمیر و تعویض قطعه، هزینه بر نیز خواهد بود.  

– فلاش تانک ضد باکتری (آنتی باکتریال)

این نوع از محصول را از جهتی می توان به عنوان برترین نوع از انواع فلاش تانک ‌ها محسوب کرد. این تفاوت و برتری را نه به خاطر عملکرد، شکل ظاهری و روش نصب آن می دانیم، بلکه به جهت رعایت مضاعفِ بهداشت در محیط می دانیم. یعنی مواد بکارگیری و استفاده‏ی این نوع از فلاش تانک به گونه ای است که مانع از رشد قارچ، باکتری و انواع آلودگی ها در فضای ساختمان می شود.

– فلاش تانک فشاری (دکمه دار)

فلاش تانک دکمه ای، هم به صورت روکار در بازار موجود است و هم توکار. در مدل دکمه ای فلاش تانک، با ورود مستقیم آب به مخزن، هوا جمع می شود و ایجاد فشار می ‌کند. در زمان شستشوی توالت با فشردن دکمه ای که بر روی بدنه مخزن تعبیه شده، هوای تحت فشار به همراه آب، با شدت زیاد خارج می شود. این حجم از آب با فشار مذکور، باعث باز شدن گرفتگی های احتمالی لوله فاضلاب و تمیزی کاسه توالت خواهد شد. قیمت این نوع مدل محصول، بسیار مناسب است؛ لذا برای ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری کاربرد فراوانی دارد.  

– فلاش تانک اهرمی (اهرم دار)

در گذشته بیشتر فلاش تانک هایی که در توالت های ایرانی استفاده می شد، از مدل اهرمی بود. عملکرد این محصول به این شکل است که به محض کشیدن اهرم، آب درون مخزن با سرعت و قدرت از منافذ زیرین لبه توالت وارد کاسه می‌ شود. این فرآیند انواع آلودگی و فضولات موجود در کاسه توالت و لوله‎ فاضلاب را به سمت سیستم فاضلاب شهری هدایت می کند. فلاش تانک اهرمی قیمت ارزان و فرآیند نصبِ آسانی دارد. به همین دلیل هر شخص لوله کشی، با هر نوع سطحی از تجربه که باشد، می تواند به ‌راحتی آن را نصب، تعمیر و یا سرویس کند.

– فلاش تانک اتوماتیک

از نظر حفظ مسائل بهداشتی، فلاش تانک های اتوماتیک یکی دیگر از گزینه های مناسب محسوب می شوند. زیرا عملکرد آنها برای تخلیه آب بدون دخالت دست انجام می شود. روش کار به این صورت است که با باز شدن درب توالت و یا با خروج فرد از توالت، فلاش تانک فعال شده و به صورت خودکار و اتومات عملیات شستشو را انجام می دهد. همین مسئله باعث می شود تا به جرأت بتوان گفت، عدم استفاده از دست برای فعال شدن فلاش تانک، به رعایت هر چه بهتر بهداشت کمک می کند.

در هر صورت با توجه به این تفاصیل، انتخاب فلاش تانک خودکار برای مراکز شلوغ و بزرگ مثل هتل ها، حرم ها، مراکز تجاری و گردشگری بسیار مناسب و کاربردی می باشد.   

سیفون یا شترگلو چیست و چه کاری انجام می دهد؟

سیفون که به آن شترگلو هم می ‌گویند، یک لوله خمیده (U شکل) است که نقش مهمی در جلوگیری از ورود بوی بد فاضلاب به داخل ساختمان دارد. در واقع این قطعه ساده که در ابتدای تمام لوله‌ های فاضلاب نصب می ‌شود، مانع از ورود حشرات موذی (همچون سوسک)، بوی نامطبوع و نشت گازهای فاضلاب به داخل ساختمان می شود. این مسئله در حفظ هوای مطبوع خانه و محل کار، بسیار کمک کننده است.

سیفون سینک ظرفشویی

سیفون توالت نیز همانند فلاش تانک قطعه‌ ای حیاتی در سرویس بهداشتی محسوب می شود، اما محل نصب و قرارگیری آن در زیر کاسه توالت است. تا زمانی که سیفون سالم باشد و آب درون آن به خوبی جریان داشته باشد، کار خود را به درستی انجام می دهد. اما چنانچه پدیده سیفوناژ اتفاق بیفتد، و یا آب داخل آن به دلایلی همچون تَرَک خوردگی لوله تخلیه شود، دیگر سیفون کارایی خود را از دست خواهد داد. به همین منظور به طور مرتب باید سیفون توالت را چک کنید تا آب آن تبخیر نشده باشد. 

تفاوت فلاش تانک با سیفون (شترگلو)

فلاش تانک و سیفون، دو عضو جدایی‌ناپذیر و یار همیشگی در سرویس های بهداشتی هستند. اما با وجود این همکاری نزدیک، وظایف آنها کاملاً از یکدیگر جداست. اشتباه رایجی که بسیاری از افراد دچار آن می شوند و عملکرد این دو قطعه را یکی می ‌دانند. این دو قطعه مهم، تفاوت هایی را از جهات مختلف مثل عملکرد، شکل ظاهری و همچنین محل نصبشان با هم دارند که در ادامه بیان خواهد شد.

سیفون به بخشی از لوله کشی فاضلاب گفته می ‌شود که به صورت خمیده قرار می ‌گیرد و وظیفه‌ اصلی آن جلوگیری از انتشار بوی بد فاضلاب و ورود حشرات موذی به ساختمان است. روش کار آن هم به این صورت است که همیشه مقداری از آب در داخل سیفون باقی می ماند تا به صورت یک سدّ مانع از مخلوط شدن هوای فاضلاب با هوای داخل سرویس بهداشتی شود.

اما فلاش تانک مخزنی است که وظیفه‌ی اصلی آن ذخیره سازی آب برای شستشوی توالت است. روش کار آن هم به این صورت است که با کشیدن اهرم یا فشردن دکمه تخلیه، آب درون مخزن فلاش تانک آزاد شده و با فشار به داخل کاسه توالت هدایت می ‌شود. این جریان پرقدرت آب، فضولات و مواد زائد را به طور کامل از کاسه توالت تخلیه کرده و آن را تمیز می‌ کند.

به بیان دیگر تفاوت فلاش تانک با سیفون در این است که سیفون در تمام لوله‌کشی ‌های فاضلاب، در نقاط مختلف ساختمان مثل توالت، حمام، آشپزخانه و … بکار می ‌رود. اما فلاش تانک تنها در سرویس بهداشتی و آن هم در بالای کاسه توالت نصب می‌ شود.

کلام آخر

در این مقاله متوجه شدیم که برخلاف تصور معمول، فلاش تانک با سیفون فرق اساسی دارد و هر یک از آنها عملکرد خاص خود را دارند. در تعریف فلاش تانک باید گفت این قطعه جزو وسایل ضروری برای تخلیه بهداشتی محل و ارتقای سطح بهداشت در سرویس بهداشتی است و وجود آن ضامن عدم گرفتگی لوله و عدم نیاز به لوله بازکنی است. فرقی هم نمی ‌کند که از توالت ایرانی استفاده می‌ کنید یا فرنگی. به هر حال فلاش تانک مناسب، کلید پاکیزگی و آسایش شما در محیط دستشویی خواهد بود.

انتخاب فلاش تانک مناسب با توجه به نوع توالت (فرنگی یا ایرانی)، فضای موجود و همچنین نیازهای شما اهمیت بسیاری دارد. تنوع مدل‌ ها و طرح ‌های مختلف فلاش تانک در بازار، انتخاب را برای شما آسان می ‌کند. اما اگر به هر دلیلی در انتخاب فلاش تانک مناسب دچار تردید شدید و یا اطلاعات کافی را برای تصمیم ‌گیری نداشتید، می ‌توانید از راهنمایی و مشاوره کارشناسان مجرب ما در بخش فروش شرکت بهره‌مند شوید.

ما با ارائه اطلاعات کامل و دقیق در مورد انواع فلاش تانک ‌ها، به شما کمک می‌ کنیم تا بهترین انتخاب را برای محیط خود داشته باشید و از مزایای این وسیله‌ی ضروری در جهت حفظ سلامتی و پاکیزگی محیط خود بهره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *