خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

مهم ترین اصول و نکات فنی برای نصب سنگ توالت ایرانی

نصب صحیح و اصولی کاسه توالت یک هنر است. هنری که هر ماله کش یا اوستاکاری آن را نمی داند. برای نصب اصولی و درست سنگ توالت در سرویس بهداشتی (هر چند کوچک) باید به اصول فنی و نکات مربوط به آن توجه شود. در غیر این صورت حتما در نصب و جایگذاری کاسه توالت با مشکل مواجه شده و ناموفق خواهید بود. 

اگر قصد دارید بدون کمک گرفتن از بنا و اوستاکار خودتان سرویس بهداشتی را به سنگ توالت مجهز کنید بهتر است این مطلب را تا انتها بخوانید تا با نکات مهم و ضروری در نصب سنگ توالت ایرانی آشنا شوید. در این مطلب همه نکات مهم برای شما توضیح داده شده است.

چرا توجه به اصول فنی برای نصب کاسه توالت اهمیت دارد؟ 

اهمیت رعایت این نکات از این جهت است که توالت و سرویس بهداشتی یکی از پر استفاده ترین بخش های ساختمان است که تمام افراد حاضر در ساختمان روزانه به آن نیاز دارند و در هر روز چند بار از آن استفاده می نمایند. به همین دلیل رعایت همه نکات فنی، اصولی و ایمنی جهت ساخت استاندارد توالت و نصب اصولی کاسه آن لازم و ضروری است.

در صورتی که به این موارد توجه نشود حتما حین کار گذاشتن سنگ توالت یا پس از اتمام کار در توالت مشکل ایجاد می شود و حتی امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد. چه بسا پس از گذشت مدتی این مشکلات نمایان شده و ساکنین را گرفتار کند.

موارد زیر برخی از مشکلات احتمالی است که ممکن است در صورت عدم توجه به اصول نصب توالت بروز پیدا کند.

  • خروج بو و حشرات از سیفون توالت
  • گرفتگی مکرر چاه توالت
  • نشستن سخت افراد روی سنگ توالت
  • جمع شدن آب قسمتی از سرویس بهداشتی

نکات و اصول فنی مهم در نصب کاسه توالت ایرانی

ساخت دستشویی و کار گذاشتن کاسه توالت در آن دارای استانداردهایی است که رعایت آنها باعث می شود توالت ساخته شده کارایی بهتری داشته و مشکلات کمتری برای آن ایجاد شود. در اینجا برخی از مهم ترین نکات و اصول فنی که در نصب کاسه توالت ایرانی اهمیت دارند معرفی شده است.

– اتاقک توالت (دستشویی)

قبل از این که بخواهید کاسه توالت را در جای خود نصب کنید باید اتاقک توالت یا سرویس بهداشتی حاضر باشد. بنابراین اتاقک دستشویی هم از نظر اهمیت کم از کاسه توالت ندارد. بلکه اهمیت آن بیشتر است. برای ساخت فضای مناسب برای توالت لازم است اتاقکی با ویژگی های زیر ساخته شود.

  • ابعاد حداقل یک متر و ارتفاع حداقل دو متر
  • دارای دیواره کاشی شده تا ارتفاع دو متر
  • دارای کف عایق شده با ایزوگام

– فاصله سنگ توالت از دیوارها

فاصله سنگ توالت از دیوارهای سرویس بهداشتی خیلی مهم است. اگر فاصله کم باشد فرد هنگام نشستن به دیوار برخورد می کند و اگر زیاد باشد بخشی از فضای دستشویی پرت می شود و سنگ توالت به نوعی در وسط دستشویی قرار می گیرد. 

اگر سرویس بهداشتی ندارید و تنها اتاقک توالت است باید سنگ توالت در وسط اتاقک باشد و فرد هنگام نشستن با دیوار برخورد نکند. به جایگاه لوله ها هم توجه کنید تا فرد هنگام نشستن دسترسی آسان به شیر آب داشته باشد. یعنی شیر آب باید در مکان مناسبی روی دیوار نصب شود تا به راحتی در دسترس فرد باشد.

– حفره زیر کاسه توالت

حفره زیر کاسه توالت باید به اندازه کاسه باشد و نه کمتر یا بیشتر از آن. چراکه در این صورت باعث می شود کاسه در حالت نامناسب (بالا یا پایین تر از جایگاه خود) قرار گیرد. پس از تعیین چالی مناسب برای کاسه باید سنگ توالت را درون آن قرار دهید و وضعیت آن را بررسی کنید. سپس دهانه کاسه را لوله فاضلاب و سیفون وصل نمایید.

– سطح زیر کاسه توالت

برای نصب کاسه توالت ایرانی باید ابتدا زیر آن را کاملا صاف و بدون برجستگی نمود تا در نتیجه آن کاسه توالت نیز صاف نصب شود. نصب کج کاسه باعث می شود فرد هنگام نشستن راحت نباشد. از طرفی باعث می شود لوله و سیفون هم کج قرار گرفته و شیب مناسب را نداشته باشند. لذا ممکن است در نتیجه آن سیفون عملکرد صحیح خود را نداشته باشد و باعث خروج بو و حشرات از سیفون شود.

همچنین سطح کاسه توالت نباید بالاتر از سطح توالت باشد و باید در سطح برابری با توالت قرار گیرد. تراز بودن سطح کاسه و سطح سرویس بهداشتی به تخلیه راحت تر آب سطحی کمک می کند. 

– جهت سنگ توالت

طبق دستورات اسلامی ادرار و مدفوع کردن در جهت قبله یا پشت به آن حرمت دارد. لذا باید توجه کرد که جلو و پشت سنگ توالت در جهت قبله نباشد؛ یعنی موازی با جهت قبله نباشد. در این مورد بهتر این است که با قبله زاویه ۹۰ درجه داشته باشد.

– سنگ توالت (کاسه توالت)

سنگ توالت در اندازه و اشکال مختلفی وجود دارد که کیفیت و ظاهر آنها هم با هم تفاوت دارد. مولفه مهم مورد نظر ما در ابتدا اندازه کاسه توالت و سپس عمق آن است. کاسه توالت کوچک مخصوص توالت های ساده و کم استفاده است و کاسه توالت بزرگ و عمیق برای توالت های عمومی و پر استفاده مناسب می باشد.

اندازه سنگ توالت با اندازه سرویس بهداشتی رابطه مستقیم دارد. یعنی اگر محیط سرویس بهداشتی و توالت های آن کوچک باشد، استفاده از کاسه بزرگ مناسب نیست و باید کاسه کوچک مورد استفاده قرار گیرد. اگر هم فضا به اندازه کافی بزرگ باشد، استفاده از کاسه های بزرگ بهتر و مناسب تر می باشد. در مورد توالت های خانگی و کم استفاده هم الان از کاسه های بزرگ استفاده می شود و استفاده از آن باعث می شود از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

جهت دستیابی به یک توالت استاندارد و ساخته شده بر پایه اصول بهتر است کاسه توالت ویژگی های زیر را داشته باشد. 

  • سنگ توالت بزرگ و عمیق (در صورت داشتن فضا)
  • چینی لعاب دار مرغوب

– نصب فلاش تانک

الان دیگر در اکثر توالت های جدید از فلاش تانک استفاده می شود. بهتر است شما هم قبل از نصب توالت لوله مخصوص فلاش تانک را در سنگ توالت کارگذاری کنید تا در صورت لزوم بتوانید آن را فعال کنید. استفاده از فلاش تانک این ویژگی را دارد که از ایجاد گرفتگی های مکرر و بی مورد جلوگیری می کند. 

جمع بندی

ساخت توالت و نصب کاسه آن کاری تخصصی است که در آن از نکات فنی و استانداردهای مخصوص استفاده می شود. توجه به این نکات ضامن کیفیت کار است و عدم توجه به آن باعث بروز مشکلات بعدی می شود. اگر می خواهید خودتان کاسه توالت را نصب کنید بهتر است قبل از آن از طریق آموزش های مجازی از نکات کار و جزئیات آن اطلاع پیدا کنید.

اگر هم می خواهید کار را به اوستاکار بسپارید توصیه ما به شما متخصصین خدمات فنی کاوه است. شرکت خدمات فنی کاوه شرکتی تخصصی در حوزه تاسیسات فنی ساختمان است که علاوه بر لوله بازکنی و رفع گرفتگی لوله خدمات متنوع دیگر همچون نصب کاسه توالت و امور مربوط به آن را نیز انجام می دهد. تنها کافیست کار را به ما بسپارید تا آن را به صورت استاندارد و با بهترین کیفیت برای شما انجام دهیم و کار تمام شده را در زمانی کوتاه به شما تحویل دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *