خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

سیفون چه کاربردی در توالت و لوله فاضلاب دارد؟

یکی از قطعات و اتصالات پرکاربرد در لوله کشی فاضلاب ساختمان سیفون است. کاربرد و استفاده سیفون بیشتر در امور مربوط به فاضلاب است و وجود آن فواید بسیاری دارد. طراحی سیفون طوری است که پس از هر بار ورود به فاضلاب به داخل آن، مقداری از فاضلاب را تخلیه کرده و مقداری را در خود نگه می دارد. باقی ماندن آب در سیفون باعث می شود ارتباط فضای داخلی لوله فاضلاب با چاه قطع ‌شود و بوی بد به ساختمان راه پیدا نکنند. این تنها یک خواصیت سیفون است. در ادامه بیشتر در این مورد توضیح داده شده است.

سیفون چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که گفت شده سیفون لوله ای خمیده است که در لوله کشی فاضلاب ساختمان کاربرد زیادی دارد. سیفون یا شترگلو وسیله ای بسیار مهم و حیاتی در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان است و وجود آن در هر ورودی فاضلاب ساختمان ضروری است. شکل هندسی این قطعه خمیده است و این خمیدگی کاربرد آن را ایجاد کرده است.

سیفون فواید زیادی دارد که یکی از آنها جلوگیری از خروج گاز فاضلاب از داخل چاه می شود. این قطعه گرچه بسیار ساده طراحی شده است اما خواص بسیاری دارد و باعث می شود ارتباط فاضلاب و ساختمان با هم قطع شود. اگر در لوله های فاضلاب از سیفون استفاده نشود دیگر امکان زندگی کردن در ساختمان وجود نخواهد داشت و بو و گاز فاضلاب همه ساختمان را در بر می گرفت.

علاوه بر این حشرات موذی درون چاه همچون سوسک به راحتی می توانستند از طریق لوله ها وارد ساختمان شوند. این مشکل باعث می شود دیگر کسی نتواند به راحتی در ساختمان زندگی کند. اما با وجود سیفون دیگر به بوی فاضلاب به داخل ساختمان نشت می کند و نه سوسک ها می توانند از سیفون عبور کرده و وارد خانه ما شوند.

سیفون چطور کار می کند؟

ساختار شترگلو طوری است که آب و فاضلاب پس از ورود به داخل آن، در آن باقی می ماند. یعنی قسمت عمده فاضلاب از سیفون عبور می کند و مقدار ناچیزی در داخل آن باقی می ماند که این آب باقی مانده باعث می شود سیفون عملکرد خود را به خوبی انجام دهد. پس اگر این آب داخل سیفون باقی نماند، به کلی کارکرد آن مختل می شود. به نوعی می توان گفت که وجود آب درون سیفون لازم و ضروری است و حتی اگر از توالت و فاضلاب هم استفاده نمی شود، باید همیشه مقداری آب داخل آن خالی کرد.

بخش مهم سیفون آب‌بند نام دارد که از نامش مشخص است که در آن آب باقی می ماند. آب داخل آب بند جمع می شود و نمی گذارد بوی فاضلاب از داخل شترگلو و لوله ها عبور کند. این بخش مهمترین بخش شترگلو می باشد. بعضا دیده می شود که این قسمت دچار شکستگی شده و یا آب داخل آن نمی ماند و همین باعث می شود دیگر سیفون کاربرد نداشته باشد.

سیفون در چه لوله هایی کاربرد دارد؟

با اطمینان می توان گفت که شترگلو در همه لوله های فاضلاب منتی به چاه فاضلاب یا شبکه فاضلاب شهری کاربرد دارد. سیفون همچون سدی در مقابل گازهای فاضلاب می باشند. پس هر جا که لوله فاضلابی وجود داشته باشد، سیفون هم در زیر آن وجود دارد و از خروج گاز جلوگیری می کند.

سیفون را می توان در لوله های فاضلاب، ظرفشویی و سینک آشپزخانه، توالت ایران و توالت فرنگی، کفشورهای حیاط و پارکینگ و همه لوله های منتهی به فاضلاب پیدا کرد. شترگلو در عین حال که خاصیت فراوانی دارد، یک مشکل اساسی نیز دارد که در ادامه به آن پرداخته شده است.

سیفون فاضلاب چه اشکالاتی دارد؟

با توجه به تمام خواص شترگلو، این وسیله پرخاصیت یک مشکل اساسی در طراحی خود دارد که آن هم استعداد فراوان در گرفتگی لوله می باشد. به خاطر این که در طراحی شترگلو یک خمیدگی شدید در آن ایجاد شده است، احتمال گرفتگی لوله به شدت افزایش یافته و با ورود کوچکترین شی به داخل لوله، لوله فاضلاب مسدود می شود.

اشیاء ورودی به لوله در داخل خمیدگی های سیفون به دام می افتند که این باعث شده مشکلات گرفتگی لوله بسیار زیاد اتفاق بی افتند. این اتفاق در سیفون توالت زیاد رخ می دهد و بسیار دیده می شود که سیفون توالت می گیرد و فاضلاب درون کاسه توالت جمع می شود.

سیفون توالت

یکی از کاربردهای اصلی شترگلو یا سیفون در توالت ها است. تفاوتی ندارد که توالت فرنگی باشد یا توالت ایرانی (توالت شرقی). در هر توالتی سیفون وجود دارد و باعث می شود بوی فاضلاب داخل سرویس بهداشتی پخش نشود. اما در عین حال که بیشترین کاربرد سیفون در توالت است، بیشتر مشکل شترگلو نیز در توالت است. اکثر گرفتگی های ناشی از انسداد سیفون در توالت رخ می دهد که بسیاری از آنها ناشی از باقی ماندن فضولات در سیفون می باشد. پ

زمانی که از توالت استفاده می شود، فضولات به داخل سیفون ریخته می شوند و در آنجا باقی می مانند. پس از چند بار استفاده از توالت، هر بار فضولات بیشتری در سیفون تجمع پیدا می کند و در نهایت مسیر شترگلو به کلی مسدود می شود. اگر این فضولات حالت سخت پیدا کنند دیگر امکان باز شدن آن با آب وجود ندارد.

در این صورت فرد مشاهده می کند که فاضلاب درون کاسه توالت جمع شده و پایین نمی رود. این رایج ترین نوع گرفتگی در سیفون های توالتی است که علت آن نریختن آب داخل سیفون است. اگر بعد از هر بار استفاده از توالت یک آفتابه آب داخل شترگلو خالی شود دیگر چنین گرفتگی هایی رخ نمی دهد.

اگر فکر می کنید مشکلی در سیفون توالت شما ایجاد شده و نمی توانید آن را رفع کنید، بهتر است با متخصصین تاسیسات فنی کاوه تماس بگیرید. ما با بهترین روش های رفع گرفتگی لوله آشنا هستیم و در کوتاه ترین زمان مشکل شما را حل خواهیم کرد. لوله بازکنی ارزان و حرفه ای را با تجربه کنید.

3 پاسخ به “سیفون چه کاربردی در توالت و لوله فاضلاب دارد؟”

  1. سلام ببخشید توالت ما احساس میکنیم سیفونش خراب شده چون بوی چاه حیاط میاد داخل دستشویی
    خیلی بوی بدی هست و اذیت میشیم آیا باید توالت را تخریب کنیم و دوباره سیفون نو بزاریم وکاسه تازه بگیریم یا راه حلی دیگه داره ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام، نیاز به بررسی دقیق‌تر هست اما تجربه میگه در بیشتر موارد علت بوی بد فاضلاب لزوما شکستگی سیفون نیست.

  2. سلام ما توالت فرنگی را با ایرانی تعویض کردیم و یادمان رفت سیفون بگذاریم ، البته در طبقه اول (نه همکف) هستیم .چه مشکلاتی ممکن است پیش بیاید و راهکار رفع آن چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *