خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

تمیز کردن و برق انداختن سنگ توالت

برق انداختن سنگ توالت با ۶ روش آسان و موثر (ارگانیک و شیمیایی)

تمیز کردن و برق انداختن سنگ توالت

سرویس بهداشتی یکی از آلوده ‌ترین بخش های هر ساختمان (اعم از مسکونی و تجاری) محسوب می شود. البته اگر به طور مرتب تمیز و نگهداری نشود. متأسفانه سرویس بهداشتی به دلیل استفاده مداوم، به سرعت در معرض کثیفی، لک، زردی، جرم، رسوب، بوی بد، رشد میکروب و باکتری قرار دارد. هرچه شما دیرتر به سراغ تمیز کردن این بخش از ساختمان بروید، لکه ها و جرم های زرد رنگ، و بعضاً سیاه رنگ بر روی کاسه توالت نمایان می شوند و باعث آلوده شدن فضا و ظاهر دستشویی می شوند.

این مسئله در ادامه می تواند کار تمیز کردن توالت را برای شما سخت و دشوار کند، چراکه در این صورت نیاز به صرف زمان، هزینه و زحمت بیشتر خواهید داشت.

ما در این مقاله فرض را بر کثیف بودن کاسه توالت می گذاریم و بر طبق این پیش فرض سعی داریم شما را با ساده‌ ترین و موثرترین روش‌ های برق انداختن سنگ توالت آشنا ‌کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید.  

۶ روش مؤثر برای برق انداختن سنگ توالت ایرانی و فرنگی

از جمله چالش های مهم در سرویش بهداشتی، تمیز و برّاق بودن سنگ توالت است. داشتن یک سنگ توالت تمیز و عاری از هرگونه آلودگی، نه تنها برای زیبایی و بهداشت محیط خانه، بلکه برای سلامتی همه اعضای خانواده نیز بسیار مهم است. ما روزانه چندین بار از سرویس بهداشتی استفاده می کنیم که اگر به تمیز بودن آن توجه نکنیم، ممکن است بیماری ‌های مختلفی را به خود و دیگران منتقل کنیم.

به همین دلیل قصد داریم در این نوشتار ساده ترین و مؤثرترین روش ‌های برق انداختن سنگ توالت را برای شما بیان کنیم.

– روش های طبیعی برای تمیز کردن سنگ توالت

همیشه عده ای از خانم ها علاقه دارند نظافت بخش های مختلف خانه را با استفاده از مواد طبیعی و ارگانیک انجام دهند و از محصولات شیمیایی که برای سلامتی مضر است استفاده نکنند. ما نیز با احترام به نظر این دست از هموطنان در اینجا چند روش ارگانیک برای نظافت سنگ توالت و برق انداختن آن ارائه کرده ایم.

ترکیب جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن توالت

۱. جوش شیرین و سرکه

شما با استفاده از جوش شیرین و سرکه می ‌توانید به راحتی سنگ توالت خود را تمیز، درخشان و ضدعفونی کنید. جوش شیرین خاصیت سایندگی ملایم دارد و به از بین بردن لکه ‌ها و جرم‌ ها کمک می ‌کند. از طرفی این ماده خاصیت ضدعفونی‌ کنندگی نیز دارد. اما سرکه خاصیت اسیدی دارد و به از بین بردن رسوبات معدنی و بوی بد دستشویی کمک می‌ کند. به هر ترتیب استفاده از این روش، بر خلاف محصولات شیمیایی هیچ آسیبی به سیستم گوارشی شما وارد نمی کند، چراکه این روش کاملاً طبیعی است.

روش کار به این صورت است که ابتدا با توجه به میزان کثیفی دستشویی، مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط می کنید تا خمیری یکدست به دست آید. سپس خمیر را با استفاده از یک اسفنج، اسکاج و یا بُرس نرم روی تمام سطوح سنگ و کاشی توالت (علی الخصوص سطوح با جرم و لکه‏ی بالا) می مالید. پس از نیم ساعت، آرام آرام سرکه را روی سطوحی که با جوش شیرین پوشانده‌ اید بریزید.

با ترکیب جوش شیرین و سرکه، یک واکنش شیمیایی ایجاد می ‌شود که به از بین بردن لکه ‌ها و جرم ‌ها کمک می ‌کند. در پایان پس از گذشت ۱۵ دقیقه، تمام سطوح توالت را به خوبی با آب گرم بشویید تا اثری از این مواد باقی نماند. در ضمن دقت داشته باشید که برای لکه ‌های بسیار سخت، ممکن است نیاز به تکرار این فرآیند داشته باشید.

۲. سرکه و الکل

یک روش موثر دیگر برای برق انداختن سنگ توالت، استفاده از ترکیب طبیعیِ سرکه و الکل است. همانطور که در بالا اشاره شد، سرکه به دلیل خاصیت اسیدی خود، به خوبی قادر به از بین بردن جرم ‌ها و رسوبات است. از سوی دیگر، الکل نیز با خاصیت ضدعفونی ‌کنندگی، محیط توالت را کاملاً بهداشتی کرده و از رشد قارچ و باکتری‌ جلوگیری می‌ کند.

بنابراین برای تمیز کردن دستشویی با این روش نیاز است تا نصف پیمانه الکل و نصف پیمانه آب را با هم ترکیب کنید تا محلول رقیقی ایجاد شود. سپس یک چهارم پیمانه سرکه به آن اضافه کنید. (البته اگر میزان جرم و کثیفی توالت بیشتر از مقدار متعارف بود، کیل ها نیز باید به تناسب بیشتر شوند).

محلول به دست آمده را روی سطوح مورد نظر بریزید و نیم ساعت زمان دهید تا به خوبی فرآیند جرم گیری انجام شود. سپس با اسکاج یا فرچه دستشویی، سطوح مد نظر را تمیز کنید تا رسوبات به طور کامل جدا شوند. در پایان با آب گرم تمام سطوح را شستشو دهید تا نتیجه کار خود را ملاحظه کنید.

۳. نمک دریا

نمک دریا روشی طبیعی و کارآمد برای از بین بردن جرم و رسوبات سنگ توالت است. بلورهای نمک به لطف ساختار سخت و ریز خود، به خوبی به لایه‌ برداری و زدودن جرم ها می ‌پردازند. در این روش مراحل کار به این صورت است که ابتدا متناسب با میزان کثیفی و جرم های توالت، نمک دریا تهیه و مقدار کمی آب بر روی آن اسپری می کنید. به طوری که فقط نمک کمی مرطوب شود.

استفاده از نمک برای برق انداختن کاسه توالت

سپس نمک مرطوب شده را به وسیله دستمال یا اسکاج روی سطوحی از کاشی و سنگ توالت که جرم گرفته اند، می کشید. البته برای لکه ‌های سرسخت ‌تر، می ‌توانید نمک بیشتری را (با فشار مضاعف) روی سطوح بکشید. اجازه دهید نمک به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه روی سطوح باقی بماند تا به خوبی فرآیند لایه‌ برداری از جرم ‌ها انجام گیرد. در پایان سطوح تمیز شده را به خوبی با آب گرم بشویید.

دقت داشته باشید که برای اطمینان از پاک شدن کامل نمک، چندین بار فلاش تانک را بکشید. پس از تمیزکاری، حتماً اطمینان حاصل کنید که هیچ ذره نمکی در سیفون باقی نمانده باشد. زیرا نمک ممکن است در سیفون رسوب کند و باعث گرفتگی لوله شود.

۴. نوشابه گازدار

شاید باور این موضوع که نوشابه می تواند به عنوان یک تمیزکننده و براق کننده سطوح به یاری شما بیاید، کمی سخت باشد. اما تجربه نشان داده است که نوشابه‌ های گازدار می ‌توانند تمیزکننده‌ های بسیار خوبی برای توالت های فرنگی و ایرانی باشند. این نوع نوشابه ها با اسید کربنیک و فسفریک موجود در خود، به خوبی می توانند لکه ‌ها و جرم ‌های روی سنگ توالت را از بین ببرند.

مراحل کار به این صورت است که ابتدا بنا به میزان کثیفی توالت خود، بطری یک و نیم لیتری نوشابه گازدار آماده کنید. البته دقت داشته باشید که نوشابه ‌های تیره به دلیل داشتن اسید فسفریک بیشتر، ممکن است اثر بهتری داشته باشند.

سپس نوشابه را روی کاشی و کاسه توالت بریزید و اجازه دهید تا به همه قسمت ها برسد؛ (برای لکه‌ های سخت تر، بهتر است نوشابه چند ساعت روی سطح بماند). در این مرحله با استفاده از یک برس یا فرچه، لکه ‌ها و جرم‌ هایی که نرم شده‌ اند را تمیز کنید. پس از اتمام کار، کاسه و کف توالت را کامل با آب گرم بشویید.

۵. ترکیب دهان شویه و خمیر دندان

شاید تعجب کنید، اما دهانشویه و خمیر دندان علاوه بر مراقبت از دندان ‌ها، می ‌توانند برای تمیز کردن توالت هم مفید باشند. مواد ضدعفونی‌ کننده و ساینده موجود در آنها، لکه‌ ها و جرم ‌های روی سنگ توالت را به خوبی از بین می ‌برند و باعث برق افتادن آن می شوند.

روش کار به این صورت است که مقداری دهانشویه و خمیر دندان را با آب مخلوط می کنید. نسبت دقیق مخلوط بستگی به میزان آلودگی سنگ توالت دارد. محلول را داخل یک اسپری ریخته و روی قسمت‌ های کثیف سنگ توالت اسپری می کنید. اجازه دهید محلول حدود ۳۰ دقیقه بر روی سطوح بماند تا به خوبی اثر کند. سپس با استفاده از برس توالت، لکه ‌ها و رسوباتی که نرم شده ‌اند را تمیز کنید. در پایان بعد از اتمام کار، کاسه توالت را با آب گرم بشویید.

– روش های شیمیایی جهت نظافت سنگ توالت

استفاده از مواد شیمیایی موجود در بازار برای پاکسازی سنگ توالت و چینی جات سرویس بهداشتی یکی از روش های رایج برای نظافت توالت و دستشویی است. اصلا برای پاک کردن لکه و جرم های سطوح دستشویی محصولات مخصوصی تولید شده که بسیار راهگشا هستند. در ادامه این موارد معرفی شده اند.

۶. جرم گیر یا سفیدکننده قوی

اگر به دنبال روشی سریع و مؤثر برای از بین بردن لکه ‌ها و جرم ‌های سنگ توالت هستید، استفاده از جرم ‌گیرهای قوی شیمیایی می‌ تواند گزینه مناسبی باشد. این مواد به دلیل داشتن ترکیبات قوی، قادر هستند حتی سرسخت‌ ترین لکه ‌ها و جرم ها را از بین ببرند و سنگ توالت شما را به طور کامل برق بیندازند.

جرم گیر قوی و فوری برای نظافت دستشویی

البته به شما توصیه می کنیم محلول های شیمیایی را به عنوان آخرین گزینه مد نظر داشته باشید. چراکه استفاده مداوم از این محصولات باعث پوسیدگی لوله ها، خوردگی سرامیک و کاشی ها، و همچنین از بین رفتن چسب درز کاشی ها و سنگ توالت خواهد شد.

به هر ترتیب مراحل استفاده از محصولات شیمیایی به این صورت است که قبل از شروع کار حتماً از دستکش و ماسک استفاده کنید. همچنین، درب و پنجره‌ ها را باز کنید و هواکش را روشن کنید تا از استنشاق بخارات مضر جلوگیری شود. سپس طبق دستورالعمل روی بسته ‌بندی محصول، مقدار مشخصی از آن را روی کاشی و سنگ توالت بریزید. توجه داشته باشید که برخی جرم‌ گیرها بسیار قوی هستند و ممکن است به سطح سنگ توالت آسیب برسانند، بنابراین بهتر است دستورالعمل را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

اجازه دهید جرم‌ گیر به مدت زمان مشخص شده روی برچسب، بر روی سطوح مورد نظر باقی بماند تا به خوبی اثرگذاری خود را انجام دهد. حال با استفاده از برس توالت، تمام سطوح سنگ توالت را به خوبی تمیز کنید. پس از اتمام کار، سنگ توالت را با آب گرمِ فراوان بشویید تا تمام مواد شیمیایی از روی سطوح پاک شوند.

کلام آخر

همواره در هر کاری پیشگیری بهتر از درمان است. در مورد کاسه توالت ایرانی و فرنگی هم همانطور که قبلاً اشاره شد، اصلاً نباید بگذارید کار به مرحله تمیزکاری کاسه توالت با محلول های مختلف برسد که مجبور شوید روش های مختلف آن را تست کنید. یعنی باید به طور منظم و مداوم، اقدام به تمیزکاری دستشویی و کاسه توالت کنید تا کار به مرحله صرف زمان و زحمت زیاد نکشد.

برای این امر شما می توانید هر شب (آخر وقت) یکبار به طور کامل کاسه و کف توالت را با آب گرم و فرچه مخصوص دستشویی بشویید. سپس هفته ای یک مرتبه هم همین کار را این بار با کف تاید و آب گرم انجام دهید. خواهید دید که دیگر هیچ اثری از کثیفی، زردی، جرم، میکروب و بوی بد در دستشویی نخواهد بود. البته برای برق انداختن سنگ توالت فرنگی، بعد از اتمام مراحل تمیزکاری، حتماً باید بخش ‌های بالایی توالت را با دستمال مناسب خشک کرد.

در پایان لازم به ذکر است که شرکت خدمات فنی کاوه متخصص امور فنی و فاضلابی ساختمان است که به صورت شبانه روزی و فوری آماده خدمت رسانی به همشهریان تهرانی در تمام مناطق تهران می باشد.

4 پاسخ به “برق انداختن سنگ توالت با ۶ روش آسان و موثر (ارگانیک و شیمیایی)”

  1. فقط باید از مواد شیمیایی استفاده کرد مواد طبیعی جوش شیرین و سرکه که جرم های سخت رو از بین نمی برند. من همیشه پاک کننده سطوح اکتیو استفاده می کنم و راضی هم هستم

  2. جرم و لکه کل سنگ توالت رو گرفته و هرچی آب داغ و شوینده می ریزم و فرچه می کشم تمیز نمیشه

  3. برای برق افتادن روی سنگ توالت و چینی های سرویس بهداشتی سختی آب هم مهمه اگر آب منطقه شما شور باشه یا سختی بالایی داشته باشه بعد از شستشو لکه روی سطح می مونه. ما که ساکن قم هستیم آبمون شوره اینطور میشه. تو آشپزخونه و سینک ظرفشویی هم این مشکل رو داریم. اما تهرانی ها که آبشون خوبه راحت اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *