خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

رفع بوی بد چاه توالت و دستشویی

بوی بد چاه توالت: بررسی علت و ۴ روش کاربردی برای رفع آن

رفع بوی بد چاه توالت و دستشویی

شاید کمتر ساختمانی را بتوان یافت که با مشکل بوی بد چاه توالت مواجه نباشد. در خیلی از خانه ها توالت و دستشویی دائما بوی بد و نامطبوع از خود تولید می کند و ساکنین هیچ راه حلی برای رفع این بوی نامطبوع ندارند. حتی خیلی ها از روش های مختلف برای از بین بردن بوی بد چاه دستشویی استفاده کرده اند اما در نهایت چیزی از این بوی بد کم نشده است. 

در اینجا پس از بررسی علت بوی بد چاه توالت و دستشویی روش های بسیار مفید و کاربردی جهت رفع بوی بد از چاه توالت (ایرانی و فرنگی) ارائه شده است که حتما برای شما مفید خواهد بود. 

دلایل ایجاد بوی بد فاضلاب در توالت و دستشویی

در بخش قبل ذکر شد که اصلی ترین علت بوی بد چاه توالت سیفون آن است. این سیفون است که در شرایطی خاص از خود بوی بد ایجاد می کند. اما آن هم دلایلی دارد.

انتشار بوی بد و نامطبوع فاضلاب از سرویس بهداشتی

در اینجا برخی از دلایل ایجاد بوی بد فاضلاب در توالت و سیفون آن ذکر شده است.

– باقی ماندن مدفوع در سیفون توالت: مدفوع و ادرار تولیدکننده بوی بد و متعفن در محیط دستشویی هستند. اگر مقدار کمی مدفوع در سیفون توالت باقی بماند باعث می شود به صورت مداوم بویی بد در محیط منتشر شود. اگر سیفون پر از مدفوع باشد دیگر از شدت انتشار بوی بد امکان نفس کشیدن در سرویس بهداشتی وجود نخواهد داشت!

– ایجاد لجن و رسوب در سیفون و لوله فاضلاب: ورود مکرر مدفوع به سیفون و لوله توالت باعث می شود لایه ای رسوبی از فضولات روی لوله ها ایجاد شود که به مرور زمان ضخامت پیدا کرده و بوی بدی منتشر کند. رسوب و لجن مدفوعی روی لوله همچون خود مدفوع بوی بدی دارد و محیط توالت را بدبو می کند.

– وجود مدفوع و کثیفی در کاسه توالت: گاهی اوقات پس از مدفوع کردن مقدار کمی از مدفوع به کاسه توالت می چسبد و با آب به خوبی شسته نمی شود. همین مقدار کم پس از مدتی بوی بد ایجاد می کند و فضا را آلوده می کند. حتی گاهی مدفوع به زیر کاسه توالت و درزهای آن می چسبد و عامل ایجاد بوی بد فاضلاب می شود.

– عدم تهویه مناسب دستشویی: توالتی که تهویه مناسب نداشته باشد به راحتی بوی بد می گیرد و آزاردهنده می شود. اصلا فضای بسته توالت خود مستعد بوی بد است. حال در این شرایط اگر تکه کوچکی مدفوع هم در چاه توالت باشد سریعا فضای کوچک دستشویی بد بو می شود.

– خشک شدن آب سیفون دستشویی: در برخی موارد پیش می آید که با عدم استفاده طولانی مدت از توالت آب داخل سیفون آن خشک شده و سیفون کارکرد خود را از دست می دهد. در این صورت دیگر مسیر عبور گاز فاضلاب و سوسک از شبکه فاضلاب باز می شود و محیط توالت از گاز فاضلاب پر می شود.

سیفون؛ مهم ترین علت بوی بد چاه توالت و دستشویی

به طور کلی در تمام محیط های فاضلابی – که با فضولات در تماس هستند – مثل توالت و دستشویی، حمام و سرویس بهداشتی تقریبا در تمام موارد بوی بد و متعفنی که در محیط ایجاد می شود از فاضلاب و فضولات آن ناشی می شود. رایج ترین آنها چاه توالت و دستشویی است که بیشترین تماس را با فضولات انسانی داد و طبیعتا بیشترین بوی فاضلاب در این محیط وجود دارد.

سیفون، مهم ترین علت بوی بد چاه توالت

در تمام موارد بوی بد چاه توالت مهم ترین دلیل تجمع فضولات در سیفون توالت است. در ورودی همه لوله های فاض لاب لوله ای خمیده به نام سیفون وجود دارد که کار آن جلوگیری از خروج گاز فاضلاب به داخل ساختمان است. در تمام توالت ها سیفون وجود دارد اما وقتی فضولات در داخل سیفون باقی می ماند نه تنها سیفون جلوی انتشار بوی بد را می گیرد بلکه خود به عاملی برای انتشار بوی فاضلاب در توالت می شود.

حالت خمیده سیفون باعث می شود مدفوع در داخل آن جمع شود مگر این که پس از ورود مدفوع به داخل آن فلاش تانک کشیده شود. در این صورت مدفوع با فشار آب از سیفون عبور می کند و دیگر بوی بد آن در توالت پخش نمی شود. 

اما خیلی از افراد هستند که پس از مدفوع کردن از فلاش تانک استفاده نمی کنند و اجازه می دهند مدفوع در سیفون باقی بماند. در این صورت بوی بد چاه توالت به صورت کامل محیط را در بر می گیرد و افراد ناچار به دنبال روش هایی برای رفع بوی بد توالت می گردند. 

روش های رفع بوی بد فاضلاب در چاه دستشویی

حال که از علت بوی بد چاه توالت اطلاع یافتید بهتر می توانید برای رفع آن اقدام کنید. در اینجا چند راهکار مناسب برای رفع بوی بد چاه دستشویی ارائه شده است. بیایید آنها را با هم بررسی کنیم.

روش ۱: کشیدن فلاش تانک و تخلیه سیفون

همانطور که قبل تر ذکر شد عامل اصلی وجود بوی نامطبوع در سرویس بهداشتی باقی ماندن فضولات در سیفون توالت است. تفاوتی هم میان سیفون توالت ایرانی و توالت فرنگی وجود ندارد. شکل هندسی سیفون طوری است که مدفوع در آن باقی می ماند و باعث انتشار بوی بد می شود.

کشدن فلاش تانک برای تمیز کردن چاه توالت

بنابراین اولین و مهمترین راهکار برای رفع بوی بد چاه توالت تخلیه سیفون از مدفوع است. برای این کار باید پس از هر بار ورود مدفوع به توالت فلاش تانک کشیده شود یا مقداری آب داخل کاسه توالت خالی شود. این کار باعث می شود فضولات داخل سیفون با فشار آب از سیفون عبور کنند و دیگر بوی بد آنها وارد محیط نشود.

پس اولین و مهمترین راه حل برای از بین بردن بوی آزاردهنده فاضلاب در سرویس بهداشتی تخلیه مداوم سیفون از فضولات است. اگر این کار به صورت مداوم انجام شود در بسیاری از موارد دیگر شاهد انتشار بوی فاضلاب از چاه توالت نخواهید بود.

روش ۲: ریختن ترکیب آب و آهک در لوله

یکی از روش های ساده و خانگی که برای از بین بردن بوی بد فاضلاب در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت ریختن ترکیب آب و آهک طبیعی در لوله فاضلاب است. این را دکتر روازاده، متخصص طب سنتی بیان کرده است. آهک یک ماده ضد تمیزکننده است و ریختن آن در چاه توالت به پاکسازی کثیفی ها کمک کرده و منجر به از بین رفتن بوی بد فاضلاب در سرویس بهداشتی می شود.  

برای این کار می توانید مقداری پودر آهک طبیعی تهیه کنید و آن را با چند لیتر آب ترکیب کنید. ترکیب باید کاملا مایع و روان باشد؛ شبیه شیر یا دوغ! اگر حالت خمیری دارد مقداری آب به آن اضافه کنید تا روان شود و در لوله گرفتگی ایجاد نکند. ترکیب را در داخل کاسه توالت بریزید تا آهک کار گندزدایی لوله را انجام دهد. پس از ریختن آب آهک در لوله نیم ساعت صبر کنید و سپس اقدام به شستشوی توالت کنید. 

روش ۳: نظافت و پاکسازی کاسه توالت

باقی ماندن مقادیر کم مدفوع دور دهانه چاه توالت یا رگه های نازک از مدفوع در شیب کاسه توالت عاملی برای انتشار بوی بد از داخل چاه توالت است. حتی ممکن است فضولات باقی مانده در گوشه های سنگ توالت و زیر کاسه هم باعث این بوی بد باشد که باید از بین بروند.

با استفاده از شوینده های قوی مخصوص نظافت توالت به جان سنگ توالت بی افتید و آن را حسابی تمیز کنید طوری که برق بی افتد. شوینده را در تمام قسمت های سنگ توالت بریزید و با فرچه آن را بسایید تا آلودگی ها پاک شوند. مدفوع های سفت شده روی کاسه و اطراف سنگ توالت حتما باید تمیز شوند. بهتر این است که رسوب سیاه و زرد کاسه توالت را هم تمیز کنید تا هیچ آلودگی روی آن باقی نمانده باشد.

از بین بردن جرم و رسوب کاسه توالت

برق انداختن کاسه توالت خیال شما را از بابت انتشار بوی بد از آن راحت می کند. اینطور مطمئن می شوید که دیگر عامل بوی بد سنگ توالت نیست.

روش ۴: فعال سازی تهویه هوا

با خالی شدن مداوم سیفون از فضولات دیگر بوی شدیدی در محیط وجود نخواهد داشت. در این صورت می توان با فعال سازی تهویه سرویس بهداشتی این بوی ناچیز را از محیط خارج کرد. با قرار دادن یک عدد هواکش متناسب با اندازه سرویس بهداشتی و روشن کردن آن می توانید هوای راکد و متعفن موجود در داخل محیط توالت را از آنجا خارج کنید تا هوای بدبو خارج شده و هوای تازه وارد محیط شود.

در صورتی که سرویس بهداشتی و توالت هواکش مناسب داشته باشد و به صورت مداوم روشن باشد دیگر کمتر پیش می آید که فضای توالت متعفن شود. با این وجود می توان در کنار فعال سازی هواکش روش های بعدی را هم مورد استفاده قرار دهید.

 جمع بندی

بوی بد چاه دستشویی به دلیل باقی ماندن مدفوع در سیفون توالت است که با کشیدن فلاش تانک مشکل رفع می شود. بهترین روش برای رفع بوی بد توالت همین کشیدن فلاش تانک است. پس از آن می توانید از روش های مختلف همچون تمیز کردن سنگ توالت و فعال سازی تهویه هوا از شر بوی بد چاه توالت راحت شد.

در پایان لازم به ذکر است که اگر مشکلی در این خصوص دارید و نمی توانید بوی بد فاضلاب چاه توالت را از بین ببرید حتما با ما تماس بگیرید. ما به شما مشاوره رایگان ارائه می دهیم تا مشکل شما حل شود. در صورتی هم که تمایل داشته باشید با حضور در محل و استفاده از راهکارهای مناسب برای رفع بوی بد فاضلاب سرویس بهداشتی اقدام می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *