خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

آشنایی با روش‌های مختلف لوله بازکنی؛ ۷ روش ساده و تخصصی

گرفتگی لوله فاضلاب مشکلی نیست که تنها به دست لوله بازکن ها باز شود. خیلی ها فکر می کنند گرفتگی لوله فاضلاب تنها باید با فنر لوله بازکنی باز شود و چاره دیگری برای آن وجود ندارد. در حالی که همیشه اینطور نیست. برخی گرفتگی ها فقط با فنر باز نمی شود اما خیلی از گرفتگی ها را هم می توان با روش های ساده و کارآمد باز کرد. با چنین روش هایی شما هم می توانید مثل لوله بازکن های حرفه ای گرفتگی لوله های فاضلابی را به خوبی باز کنید.

برای این کار تنها کافیست با روش های مختلف لوله بازکنی آشنا شوید و بدانید که برای باز کردن هر گرفتگی در هر لوله فاضلابی باید از چه روشی استفاده کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. در اینجا تمام روش های مناسب و کاربردی برای باز کردن گرفتگی لوله های فاضلاب معرفی شده که به فراخور نیاز می توانید از همه آنها استفاده کنید. پس در این مطلب آموزشی هم تا انتها همراه با باشید.

چرا لوله فاضلاب می گیرد؟ (علت ایجاد گرفتگی در لوله)

به صورت کلی گرفتگی لوله فاضلاب تنها زمانی رخ می دهد که یک شی خارجی وارد لوله فاضلاب شده باشد. اگرچه برای گرفتگی لوله های فاضلاب دلایل مختلفی ذکر می شود اما تمام این دلایل از نظر ماهیت به دو مورد زیر ختم می شود.

  • ورود شی خارجی به داخل لوله 
  • رسوب گرفتن لوله فاضلاب

این دو مورد هم در واقع یک مورد هستند. یعنی رسوب گرفتن لوله عامل فرعی است و مورد اول یعنی ورود شی خارجی است که عامل اصلی تمام گرفتگی های لوله می باشد. بنابراین می توان اینطور گفت که تمام گرفتگی های لوله به دلیل ورود شی یا اشیاء خارجی به داخل لوله است.

ورود اشیاء خارجی بزرگ مثل گوشی، کلید، سوئیچ، سنگ، خاک، آشغال و … به داخل لوله فاضلاب باعث می شود این اشیاء در سیفون و خمیدگی های لوله که دارای قطر کمتر هستند گیر کرده و مسیر لوله را مسدود کنند. البته در ابتدا انسداد لوله کامل نیست بلکه بخشی از مسیر عبور فاضلاب مسدود می شود اما کم کم اشیاء یا آشغال های جدید وارد لوله شده و در همان قسمت که گرفتگی ناقص ایجاد شده جمع می شوند. تجمع بیشتر آشغال ها منجر به بسته شدن کامل لوله فاضلاب می شود.

اینجا تازه ساکنین متوجه می شوند که لوله فاضلاب دچار مشکل شده و آب از آن پایین نمی رود. حال آنکه باید پیش از این و در زمانی که لوله فاضلاب با مشکل کاهش مکش مواجه شده بود به فکر حل مشکل بر می آمدند. البته که روش اصولی این است که قبل از تمام این مشکلات از ورود ورود آشغال و اشیاء به داخل لوله فاضلاب جلوگیری به عمل آید. 

برای باز کردن گرفتگی لوله ها ده ها روش وجود دارد که از همه آنها می توان استفاده کرد اما چیزی که مهم است این که باید روش مورد نظر برای عموم افراد قابل انجام باشد و نتیجه مطلوب داشته باشد. با در نظر گرفتن این دو مورد به ادامه آموزش می پردازیم.

روش های ساده برای باز کردن گرفتگی لوله ها (مخصوص مبتدی ها)

اگر شما فردی مبتدی هستید و هیچ دانش فنی در خصوص لوله بازکنی و امور تاسیساتی ندارید این بخش مخصوص شماست. در اینجا تعدادی از روش های ساده و کاربردی لوله بازکنی معرفی شده است که به افراد تازه وارد و مبتدی کمک می کند تا بتوانند گرفتگی لوله ها را به آسانی باز کنند. بدون این که نیاز به فردی متخصص یا تجهیزات خاص داشته باشند. حتی خانم ها هم می توانند با این روش ها خودشان گرفتگی لوله را باز کنند. تنها باید آموزش ها را با مطالعه کنید.

– استفاده از دست برای باز کردن لوله

از میان ده ها روشی که گفتیم برای رفع گرفتگی لوله ها وجود دارد روش اول استفاده از دست است! بله استفاده از دست. دست می تواند در برخی از گرفتگی ها مثل یک لوله بازکن خوب عمل کرد. این را ساده نگیرید. شما می توانید با دست خود برخی از گرفتگی های ایجاد شده در لوله های فاضلاب را باز کنید. حالا چه گرفتگی هایی؟ گرفتگی هایی که ساده و سطحی باشند و در سینک ظرفشویی، روشویی یا کفشور ایجاد شده باشند.

این گرفتگی ها گاهی به قدری ضعیف هستند که برای باز کردن آنها نیاز به نیرو و ابزار خاصی نیست و با همین دست هم می توان آنها را باز کرد یا حداقل مسیری کوچک برای عبور آب در لوله باز کرد.

روش باز کردن گرفتگی لوله با دست به این صورت است که باید انتهای دست را روی ورودی لوله فاضلاب (که همان دهانه سینک ظرفشویی، روشویی یا کفشور است) قرار دهید. سپس انتهای دست را کمی بالا برده و سریع به سمت لوله فشار دهید. این کار را به صورت مداوم تکرار کنید تا جریان پرفشار آب داخل لوله فاضلاب شود. تکرار این کار باعث می شود آب با فشار زیاد وارد لوله شده و به گرفتگی ها فشار آورد تا اگر گرفتگی ساده و سطحی بود با این فشار به راحتی باز شود.

– ریختن آب داغ در لوله

آب داغ به خاطر حرارت بالایی که دارد می تواند در رفع گرفتگی لوله ها موثر باشد. از آب داغ برای کارهای دیگری مثل شستن روغن و چربی و کثیفی ها هم استفاده می شود. گرفتگی لوله فاضلاب هم دقیقا به دلیل روغن و چربی و آشغال است. لذا با ریختن آب داغ داخل لوله فاضلاب می توان امیدوار بود که گرفتگی و رسوب داخل لوله ها نرم شده و از لوله رها شوند.

برای انجام این کار لازم است لوله فاضلاب از آب خالی باشد چون قرار است داخل لوله آب داغ خالی کنیم. اگر لوله خالی نباشد آب داغ وارد لوله نمی شود که بخواهد گرفتگی آن را باز کند. اجازه دهید آب لوله پایین برود و بعد کار را شروع کنید یا خودتان به روشی آب را خالی کنید اگر نه از این روش نمی توانید استفاده کنید. با فراهم شدن شرایط یک کتری آب جوش حاضر کنید و آن را داخل لوله فاضلاب بریزید تا کاملا وارد لوله شده و به عمق گرفتگی نفوذ کند. پس از گذشت مدتی رسوب و گرفتگی های لوله نرم می شوند.

از این روش می توان برای گرفتگی های ساده و سطحی که ناشی از رسوب چربی، روغن، مو، صابون و … هستند استفاده کرد. این نوع گرفتگی ها در سینک ظرفشویی، روشویی و حمام ایجاد می شوند که همگی قابلیت پیاده سازی این روش را دارند. گرفتگی های مدفوعی سیفون توالت هم به خوبی با آب داغ باز می شوند چون آب داغ مدفوع های چسبیده را نرم می کند. اگر خواستید آب داغ در توالت بریزید دقت کنید که آب داغ در هوای سرد داخل کاسه توالت نریزد چون ممکن است باعث شکستن کاسه شود.

– تلمبه زنی با چاه بازکن دستی فاضلاب

اگر با آب داغ موفق به باز کردن گرفتگی لوله نشدید آن را رها کنید و سراغ چاه بازکن دستی بیایید. چاه بازکن یا تلمبه دستی یا پمپ لوله که برخی به آن لوله بازکن دستی هم می گویند وسیله ای بسیار ساده اما کارآمد است که قابلیت باز کردن انواع گرفتگی های ساده و سطحی در لوله فاضلاب را دارد؛ همان گرفتگی هایی که به صورت روزمره در لوله فاضلاب ایجاد می شود و گاها مارا مجبور می کند به خاطر آن با لوله بازکن تماس بگیرید و هزینه زیادی را متحمل شویم.

از چاه بازکن دستی بسته به اندازه آن می توان برای رفع گرفتگی های کفشورها، روشویی، سینک آشپزخانه و انواع توالت استفاده کرد. نکته مهم برای شروع لوله بازکنی با تلمبه دستی اندازه آن است که باید کاملا متناسب با اندازه دهانه لوله فاضلاب باشد.

روش تلمبه زنی به این صورت است که ابتدا دهانه تلمبه دستی را روی دهانه لوله فاضلاب قرار می دهیم و آن را با سطح کاملا مماس می کنیم که هیچ هوایی نتواند از زیر آن خارج شود. سپس دسته تلمبه را گرفته و آن را سریع به سمت لوله فشار می دهیم. این کار باعث می شود هوای داخل تلمبه با فشار وارد لوله فاضلاب شود و جریان پرفشاری برای رفع گرفتگی لوله ایجاد شود. این جریان هوای پرفشار می تواند به گرفتگی فشار آورده و آن را باز کند.

چاه بازکن دستی وسیله ساده، ارزان و کاربردی است که در مواقع حساس به داد شما می رسد و لوله را به آسانی باز می کند. به همین خاطر بد نیست که یکی از این ها را در خانه داشته باشید تا در زمان گرفتگی از آن برای باز کردن لوله استفاده کنید. دقت کنید که گرفتگی های سخت که به خاطر ورود سنگ، خاک، کلید، گوشی و … به داخل لوله باشد با این وسیله باز نمی شود. این گرفتگی ها به وسیله قوی تری همچون فنر دریلی یا ژنراتور دارد که در ادامه آموزش آنها ارائه شده است.

– استفاده از محلول یا پودر لوله بازکنی

محلول یا پودر لوله بازکنی دو ماده شیمیایی مخصوص لوله بازکنی هستند که با خاصیت اسیدی و شیمیایی خود گرفتگی لوله ها را باز می کنند. این محواد دارای خاصیت خورندگی و اسیدی دارند که در تماس با گرفتگی آنها را از بین می رود. پس از همانطور که محلول های لوله بازکنی گرفتگی ها را سریع باز می کنند همانطور هم سریع به لوله ها آسیب می زنند و چه بسا آنها را سوراخ کنند. همانطور که خیلی از مصرف کنندگان این محصولات گزارش کرده اند که ماندن محلول در لوله برای مدتی کوتاه باعث سوراخ شدن لوله شده است.

هر چه که هست محلول های لوله بازکنی هم یکی از روش های مناسب هستند که بسته به نوع گرفتگی و شرایط فرد می توان از آنها استفاده کرد. محلول های لوله بازکنی می توانند گرفتگی های ساده و سطحی را باز کنند. همچنین این توانایی را دارند که لوله فاضلاب را به صورت کامل شستشو داده و پاکسازی کنند. با این اوصاف پودر و محلول لوله بازکن برای رفع گرفتگی های سینک، روشویی و برخی از کفشورها مناسب است.

گرفتگی های ناشی از چربی، چرک، مو، باقی مانده غذا، دستمال کاغذی و … خوراک مایع های لوله بازکنی هستند. اما گرفتگی های سیفون توالت و گرفتگی هایی سخت همچون گرفتگی با سنگ، خاک، آهن، تیغ، شیشه و … در توان این لوله بازکن ها نیست و نمی توان آنها را با محلول لوله بازکنی باز کرد.

روش لوله بازکنی با محلول های یاد شده به این صورت است که باید مقداری از محلول یا پودر لوله بازکن را طبق دستورالعمل داخل لوله فاضلاب ریخته و اجازه دهید خوب به خورد گرفتگی برود. زمان انتظار بسته به نوع محصول می تواند بین نیم ساعت تا دو ساعت باشد. پس از این زمان باید داخل لوله را آب بریزید تا باقی مانده گرفتگی با آن شسته شده و از بین برود. 

ذکر این نکته ضروری است که برای موفقیت در استفاده از این محلول ها باید ماده شیمیایی به محل گرفتگی برست و کارکرد خود را انجام دهد. اگر لوله فاضلاب پر از آب باشد و محلول ریخته شده در لوله نتواند به خوبی وارد عمق آن شود عملا کارایی نداشته و نتیجه مورد انتظار را محقق نمی کند. پس اگر لوله از آب پر است ابتدا اجازه دهید آب آن تخلیه شود یا خودتان برای تخلیه آب آن اقدامی انجام دهید. 

– فنرزنی با فنر دستی لوله بازکنی (فنر خانگی)

روش دیگری که عملکرد بهتری نسبت به روش های قبلی دارد فنر زنی با فنر دستی یا فنر خانگی است. فنر دستی فنری فلزی و طولانی است که از آن برای رفع گرفتگی لوله ها استفاده می شود و چون بیشتر کارکرد آن در خانه است به فنر خانگی معروف شده است.

نحوه فنر زنی با فنر خانگی به این صورت است که ابتدا سر فنر را داخل لوله فاضلاب فرو می کنیم و تا جای ممکن به فرو کردن ادامه می دهیم تا دیگر امکان ورود بیشتر فنر به لوله وجود نداشته باشد. حالا باید به کمک دسته و رکاب فنر را بچرخانید و حین چرخیدن فنر آن را کمی عقب کشیده و مجدد به جلو فشار دهید. تکرار این کار باعث می شود سر فنر با گرفتگی ها برخورد زیادی داشته باشد و آن ها را باز کند. 

از فنر دستی برای گرفتگی کفشورها و توالت می توان استفاده کرد و نتیجه خوبی کسب نمود. گرفتگی کفشور حمام با صابون، سفیدآب، چربی، مو، دستمال کاغذی به خوبی با این فنر باز می شوند. گرفتگی توات با مدفوع هم در بدترین حالات با این وسیله به راحتی باز می شود. برخی از گرفتگی های ناشی از خاک، ماسه و سنگ ریزه هم ممکن است با این وسیله باز شود.

روشهای حرفه ای لوله بازکنی

تا اینجا روشهای خانگی رفع گرفتگی لوله بیان شد. یعنی روشهایی که شما در خانه می توانستید بکار ببندید تا گرفتگی لوله رفع شود. اما بعد از این روشهای حرفه ای لوله بازکنی است که تنها جهت اطلاع ب شما بیان می کنیم. زیرا این روشها کاملا حرفه ای است و نیاز به تخصص و البته داشتن تجهیزات و دستگاه لوله بازکنی دارد.

– حل مشکل با ژنراتور لوله بازکنی

اولین روش حرفه ای لوله بازکنی استفاده از فنر لوله بازکنی یا ژنراتور لوله بازکنی است که برخی آن را لوله بازکن برقی یا فنر برقی می گویند. تفاوت آن با فنر لوله بازکن در برقی بودن آن است به این صورت که همان فنر لوله بازکنی به موتوری الکتریکی متصل شده و به کمک موتور دوران می کند که این موضوع باعث افزایش قدرت و کارایی آن شده است بطوری که هر نوع گرفتگی در داخل لوله را باز می کند. استفاده از ژنراتور برقی برای رفع گرفتگی های چاه توالت، کف شوی حیاط که ناشی از سنگ و خاک و آجر باشد و کف شوی حمام مفید است و هر نوع گرفتگی را باز می کند.

استفاده از ژنراتور نیز مانند استفاده از فنر دستی است با این تفاوت که با روشن کردن موتور دستگاه بصورت خودکار فنر را به دوران در می آورد و گرفتگی را رفع می کند. تقریبا تمام شرکتهای لوله بازکنی و تخلیه چاه از این نوع دستگاه ها دارند و برخی نیز از نوع سبک و قابل حمل آن که پیشرفته تر است استفاده می کنند. شرکتهای لوله بازکنی برای رفع انواع گرفتگی ها از فنر لوله بازکنی یا ژنراتور استفاده می کنند.

– دستگاه تراکم هوا مخصوص لوله بازکنی

بعد از ژنراتور دستگاه تراکم هوا کاربرد فراوانی دارد و در رفع گرفتگی لوله ها به ما کمک می کند. این دستگاه نیز همچون چاه بازکن عمل می کند با این تفاوت که فشار هوا توسط دستگاه ایجاد می شود. برای رفع هر نوع گرفتگی در لوله ها کاربرد دارد و تفاوت آن با فنر لوله بازکن در این است که محدودیتی ندارد و می تواند گرفتگی های موجود در انتهای لوله را نیز باز کند. دستگاه تراکم هوا به این صورت کار می کند که دهانه آن را روی لوله فاضلاب قرار می دهند تا فشار هوای ایجاد شده توسط دستگاه به داخل لوله هدایت شده و گرفتگی ها را رفع کند. دستگاه تراکم هوا نیز همچون ژنراتور لوله بازکنی کاربردهای فراوانی دارد و بسیاری از شرکتهای خدمات فنی و لوله بازکنی از آن جهت رفع گرفتگی لوله ها استفاده می کنند. لوله بازکنی با پمپ تراکم هوا بسیار آسان و سریع انجام می شود و کیفیت بالایی نیز دارد.

روشهای دیگر جهت باز کردن لوله

روشهای مختلف و البته اصلی و رایج رفع گرفتگی لوله ها بیان شد و امیدواریم با استفاده از آنها گرفتگی لوله های خود را باز کنید. این روشها بهترین روش های لوله بازکنی هستند که بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و بسیار هم موفق بوده اند. البته روشهای دیگری نظیر استفاده از نوشابه جهت باز کردن لوله و یا رفع گرفتگی لوله با مایع ظرفشویی نیز وجود دارد که دیگر از بیان آنها صرف نظر می کنیم.

اگر با استفاده از روشهای مذکور نتوانستید گرفتگی لوله را باز کنید لازم است با یکی از شرکتهای لوله بازکنی تماس بگیرید تا در کوتاه ترین زمان در محل حاضر شده و به رفع گرفتگی لوله شما بپردازند و در نهایت هزینه را نیز طبق تعرفه اتحادیه محاسبه کنند.

منبع: خانه پاک

3 پاسخ به “آشنایی با روش‌های مختلف لوله بازکنی؛ ۷ روش ساده و تخصصی”

  1. هیچ چیز فنر نمیشه، هر گرفتگی که باشه راحت با فنر باز میشه مثل آب خوردن. خود سرویس کارها هم با فنر کار می کنند، زنگ میزنی سریع یه فنر برقی میگذاره عقب موتور و میاد باهاش لوله رو باز می کنه فقط فنر یک بدی داره که بعضی مواقع تو کار گیر میکنه و بیرون نمیاد مخصوصا اگر طول فنر لوله بازکنی بلند باشه بیشتر این اتفاق می افته و درد سر میشه البته اون هم روش داره که اینطور نشه اهل فن میدون. به هر صورت دمتون گرم

    • آره اتفاقا من هم یک بار خواستم زنگی کنم به لوله بازکنی زنگ نزدم خودم با فنر ۳ متری و یه دریل دست به کار شدم و افتادم به جون لوله و گرفتگی توالت. متاسفانه دریلم مشکل داشت و کلی اذیت شدم. فنر هم مدام گیر میکرد داخل لوله اما بالاخره تونستم لوله رو باز کنم البته گرفتگی توالت معمولا به خاطر فضولاته و راحت باز میشه خاک و سنگ نیست

  2. سلام، ما که هر چی با این روش های لوله بازکنی که تو سایت شما و سایت همکاراتون هست تلاش کردیم موفق به گشایش لوله نشدیم یعنی هر کار کردیم این گرفتگی لوله باز نشد و آخر سر مجبور شدیم به سرویس کار لوله بازکنی بگیم بیان بازش کنن. ولی خدایش طرف حرفه ای بود تا اومد به قول گفتنی سه سوته باز کرد لوله رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *