خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

باقی مانده آب در توالت فرنگی

بررسی دلایل عدم تخلیه کامل توالت فرنگی + روش رفع مشکل

باقی مانده آب در توالت فرنگی

آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده که توالت فرنگی اعتصاب کند و به شما خدمات ندهد؟ آیا هیچ وقت شاهد پر شدن فضای خانه از بوی بد توالت بوده اید؟ اصلاً چرا توالت فرنگی گاهی اوقات تصمیم می ‌گیرد کارش را درست انجام ندهد و کاربرانش را تحریم کند؟ این موارد جزو چالش های توالت فرنگی است که بعضاً برای افراد خسته کننده می شود.

اگر شما جزو افرادی هستید که با چنین چالش هایی روبرو هستید، آیا با دیدن اولین نشانه ‌های گرفتگی، سریع دست به دامن شرکت لوله بازکنی می شوید و یا خودتان اقدام به رفع آن می کنید؟

پاسخ این سؤالات را شما می توانید به طور کامل در این مقاله جستجو کنید. اما فی الجمله باید گفت عدم تخلیه کامل توالت فرنگی، نه تنها یک مشکل آزاردهنده است، بلکه تهدیدی جدی برای بهداشت و سلامت شما نیز محسوب می شود. بنابراین اگر تمایل دارید بدانید که چرا گاهی اوقات توالت فرنگی‌ به درستی کار نمی ‌کند؟ و اینکه چگونه می‌ توان از شر این مشکلات خلاص شد؟ به شما پیشنهاد می کنیم این نوشتار را تا پایان دنبال کنید.  

عدم تخلیه توالت فرنگی یعنی چی؟

در حالت عادی، بعد از هر بار استفاده از سرویس بهداشتی، توالت فرنگی باید به ‌طور کامل تخلیه شود و تنها مقدار کمی آب در کف آن باقی بماند. این تله آبی مانع از ورود بو و حشرات موذی به داخل ساختمان می شود. اما اگر توالت فرنگی شما چنین عملکردی ندارد و آب بیشتری را در خود نگه می دارد، بدانید که با مشکلات متعددی مواجه هستید.

این مشکلات آزاردهنده می ‌توانند دلایل سخت یا سطحی داشته باشند. مشکلاتی نظیر نصب نادرست توالت فرنگی و انتخاب لوله ‌های نامناسب که جزو مشکلات سخت و زیرساختی محسوب می شوند. و در مقابل مشکلاتی مثل گرفتگی لوله با جرم و رسوبات که جزو مشکلات سطحی محسوب می شوند.

به هر حال تمام این عوامل دست به دست هم می دهند و مانع از تخلیه کامل توالت فرنگی می شوند.

مشکل عدم تخلیه کامل توالت فرنگی و راهکارهای رفع آن

یکی از مشکلات رایج در بسیاری از ساختمان ‌ها، تخلیه نشدن کامل آب توالت فرنگی است. این مشکل می تواند تهدید جدی برای بهداشت و سلامت افراد خانواده باشد، چراکه باعث انتشار میکروب، باکتری، سموم و بوی بد در فضای خانه خواهد شد. به هر حال عوامل مختلفی هستند که می توانند عملکرد توالت فرنگی شما را با مختل روبرو کنند.

عدم تخلیه کامل فاضلاب توالت فرنگی

بر همین اساس در این بخش قصد داریم مهمترین عوامل تخلیه نشدن کامل فاضلاب توالت فرنگی را برای شما شرح دهیم:

– عدم نصب صحیح توالت فرنگی

یکی از رایج‌ ترین دلایل تخلیه نشدن کامل توالت فرنگی، نصب نادرست آن است که به مشکلات سخت و زیرساختی معروف است. اگر کاسه توالت به درستی تراز نشده باشد و شیب کافی نداشته باشد، آب به راحتی تخلیه نمی ‌شود و حتی ممکن است به عقب برگردد و بوی بد را نیز در محیط پخش کند. این مشکل به ‌ویژه پس از تبدیل توالت ایرانی به فرنگی بسیار شایع است.

بنابراین برای رفع چنین مشکلی باید از همان ابتدا فرآیند نصب توالت فرنگی را به دست یک نصاب حرفه ‌ای سپرد. چراکه نصب توالت فرنگی کار هر کسی نیست و می تواند صدمات جبران ناپذیری را در ادامه برای شما به همراه داشته باشد. یک نصاب ماهر با ایجاد شیب استاندارد در کف، این اطمینان را به شما می دهد که عملکرد توالت فرنگی شما به بهترین شکل ممکن خواهد بود.

– قطر کم لوله های فاضلاب

اگر از همان ابتدای تأسیس توالت فرنگی، با مشکل عدم تخلیه کامل توالت مواجه هستید، به احتمال زیاد مشکل توالت شما از نوع مشکلات سخت زیرساختی مثل کم بودن قطر لوله ها است؛ نه مشکلات سطحی. قطر مناسب لوله‌ های فاضلاب برای عملکرد صحیح توالت فرنگی بسیار مهم است. به عبارت دیگر اگر قطر لوله ‌ها کمتر از حد استاندارد باشد، آب و فاضلاب با کُندی تخلیه می ‌شوند و باعث بروز مشکلات بعدی نیز خواهند شد. برخی از این مشکلات عبارتند از: گرفتگی لوله، باقی ماندن آب در کاسه توالت و انتشار بوی بد در ساختمان.

بنابراین همیشه سعی کنید حین انجام لوله کشی ساختمانی، از لوله های استاندارد و متناسب با آن ساختمان استفاده کنید. چراکه اگر این نکته را رعایت نکنید، در آینده تنها با چالش گرفتگی و عدم تخلیه توالت روبرو نخواهید شد. بلکه با چالش های بیشتری نظیر تعویض لوله ها و تخریب ساختمان نیز مواجه خواهید شد.

متأسفانه تعویض لوله ‌های فاضلاب یک کار پیچیده و پرهزینه است، و در حال حاضر با توجه به گرانی اجناس، مصالح ساختمانی و دستمزد افراد متخصص در این حوزه، انجام چنین کاری عاقلانه به نظر نمی رسد. اما اگر با چنین چالشی روبرو هستید، چاره ای جز کنده کاری و تعویض لوله ندارید.  

– گرفتگی لوله ها

اگر به تازگی با مشکل عدم تخلیه توالت فرنگی‌ مواجه شدید، به احتمال زیاد دچار گرفتگی لوله ‌های فاضلاب هستید. این گرفتگی ممکن است به دلایل مختلفی نظیر تجمع مواد جامد، رسوبات، انداختن اشیاء گوناگون مثل دستمال کاغذی، مو و … در توالت فرنگی ایجاد شده باشد.

در صورت وجود چنین مشکلی به هیچ وجه نگران نباشید، چراکه این مشکل از نوع سطحی محسوب می شود با استفاده از روش های ساده و خانگی به راحتی قابل حل است. برخی از این روش ها عبارتند از: استفاده از تلمبه دستی، استفاده از محلول های طبیعی خانگی، استفاده از محلول های شیمیایی. در پایان اگر با این ترفندها جواب نداد، استفاده از فنر لوله بازکنی بهترین راه حل است.

– خرابی یا عایق بندی نامناسب سیفون

سیفون توالت فرنگی مثل قلب تپنده این سیستم است. وقتی شما سیفون را می‌کشید، آب با فشار از مخزن به داخل کاسه می ‌ریزد و همه چیز را با خود به سمت لوله فاضلاب می ‌برد. اگر سیفون به درستی کار نکند، این فرآیند مختل می ‌شود و توالت شما به خوبی تخلیه نمی ‌شود.

مشکل سیفون توالت فرنگی

بنابراین اگر تخلیه کامل توالت با مشکل مواجه بود، یا مدام از سیفون آب می چکد، و یا با کاهش فشار آب هنگام تخلیه مواجه هستید، بدانید که سیفون شما دچار خرابی و مشکل شده است. علت این خرابی هم می تواند دلایل مختلفی مثل عایق بندی نامناسب، خرابی قطعات داخلی (مثل فلوتر، شاسی)، و گرفتگی سیفون باشد.

برطرف کردن این چالش هم بسیار آسان است، چراکه جزو مشکلات سطحی محسوب می شود. یعنی شما با کمک گرفتن از متخصصین این امر و با هزینه های کم می توانید مشکل عایق بندی، تعویض قطعات و گرفتگی سیفون را برطرف کنید.

– تعداد زیاد زانوهای سیفون

وجود زانویی های متعدد در مسیر تخلیه آب و به طور کلی سیستم لوله کشی فاضلاب، می تواند یکی دیگر از علت های عدم تخلیه کامل توالت باشد. زانوها، آن قسمت‌ های خمیده و «U» شکلی هستند که در مسیر لوله ‌های فاضلاب قرار دارند و باعث تغییر جهت آب می ‌شوند. هرچه تعداد این زانوها بیشتر باشد، مسیر حرکت آب طولانی ‌تر و پیچیده‌ تر می ‌شود و در نتیجه، آب با سختی بیشتری تخلیه می ‌شود.

این معضل هم به نوعی جزو مشکلات سخت محسوب می شود که در صورت وجود چنین مشکلی، نیاز به تخریب و هزینه های زیاد دارید. بنابراین اگر به این نتیجه رسیدید که علت عدم تخلیه، زانوهای زیاد است، باید توسط یک لوله‌کش حرفه ‌ای تعداد زانوها را کاهش دهید.

– خرابی دکمه سیفون

خرابی دکمه سیفون هم می تواند یکی از دلایل باشد. وقتی شما دکمه سیفون را فشار می ‌دهید، باید آب با فشار از مخزن به داخل کاسه توالت ریخته شود. این فرآیند باعث می‌ شود مواد زائد داخل کاسه توالت به پایین کشیده شوند. اما اگر این دکمه درست کار نکند، آب به اندازه کافی وارد کاسه نمی‌ شود و در نتیجه، توالت به خوبی تخلیه نمی ‌شود.

بنابراین اگر از اطراف دکمه سیفون آب نشتی دهد و یا دکمه آن هرز باشد، می توان به این نتیجه رسید که دکمه سیفون خراب شده است و نیاز به تعویض دارد. علت این خرابی هم می تواند استفاده طولانی مدت و یا تنظیم نبودن ارتفاع فلوتر باشد.

برای برطرف کردن این مشکل می توانید ابتدا دکمه سیفون را با ابزاری مثل مسواک تمیز کنید تا اگر هرز شدن آن در اثر اجتماع آلودگی و رسوبات است، رفع شود. همچنین می توانید عملکرد فلوتر را تست کنید که آیا به درستی حرکت می کند و آب را در سطح مناسب نگه می دارد یا نه. در پایان اگر دکمه سیفون نیاز به تعویض داشت، این کار را انجام دهید.

البته به یاد داشته باشید که تعویض دکمه سیفون نیاز به کمی مهارت دارد که اگر خودتان به این کار مسلط نیستید، از یک متخصص کمک بگیرید.

– مسدود بودن دریچه خروجی سیفون

یکی دیگر از دلایل عدم تخلیه توالت، مسدود بودن دریچه خروجی سیفون است. این دریچه کوچک، نقش مهمی در تخلیه آب از توالت دارد، به طوری که اگر چیزی آن را مسدود کرده باشد، آب به سختی می ‌تواند از آن عبور کند. به همین دلیل حتماً این دریچه را هم چک کنید تا در صورت وجود مانع، آن را رفع کنید که عملکرد سیفون به روال طبیعی خود برگردد.

– خرابی شناور

شناور داخل مخزن سیفون هم یکی دیگر از مشکلات عدم تخلیه است. شناور، وسیله ‌ای است که سطح آب داخل مخزن را تنظیم می ‌کند. اگر این قطعه درست کار نکند و زودتر از موقع ورود آب به مخزن را قطع کند، آب کافی برای تخلیه توالت وجود نخواهد داشت.

باز کردن گرفتگی توالت فرنگی

ایراداتی که در شناور ممکن است ایجاد شود مواردی مثل فرسودگی، تنظیم نبودن ارتفاع آن و گیر کردن در مکانیزم داخلی سیفون است. بنابراین اگر صدای پر شدن زود هنگام مخزن به گوش رسید، بدانید که شناور دچار مشکل شده است. برای برطرف کردن این مشکل ابتدا شناور را تمیز کنید، سپس ارتفاع آن را مجدد تنظیم و در مرحله پایانی اگر مشکل حل نشد، اقدام به تعویض شناور کنید.

کلام آخر

همانطور که اشاره شد عدم تخلیه کامل توالت فرنگی می تواند دلایل سطحی یا سختی داشته باشد. دلایل سطحی را خود شما نیز با کمترین هزینه و کمی دست به آچار بودن، می توانید برطرف کنید. اما این دلایل سخت است که در صورت تشخیص اشتباه، می تواند خسارات سنگین و جبران ناپذیری را به شما تحمیل کند.  

بنابراین برای طراحی لوله کشی ساختمان و فاضلاب، حتماً از افراد خبره و متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا متناسب با ساختمان شما، بهترین نقشه و لوله ها را پیشنهاد دهند. همچنین برای اجرای پروژه نیز از لوله کش های حرفه ای و کاربلد استفاده کنید تا کمترین خطا را در حین اجرا داشته باشند. اگر این نکات را رعایت کنید از مشکلات سخت که باعث عدم تخلیه توالت فرنگی است، خلاص می شوید.

اما اگر به هر دلیلی (مثل خرید خانه از افراد ناشناس) حین استفاده از توالت فرنگی، با مشکلات سخت مواجه شدید، به هیچ وجه خودتان دست به کار نشوید و کار را به کاردان بسپارید. شما با تماس به شرکت های لوله بازکنی، حداقل می توانید از خسارات جبران ناپذیر بعدی جلوگیری کنید و با کمترین کنده کاری توسط آنها مشکل خود را رفع کنید. در صورت نیاز به لوله بازکنی سریع ۲۴ ساعته و خدمات مربوط به توالت فرنگی شرکت خدمات فنی کاوه در خدمت شما است.

یک پاسخ به “بررسی دلایل عدم تخلیه کامل توالت فرنگی + روش رفع مشکل”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *