خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

منهول فاضلاب

منهول چیست و چه کاربردی در شبکه فاضلاب دارد؟

منهول فاضلاب

یکی از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده لوله کشی فاضلاب و شبکه فاضلاب شهری منهول یا همان آدم رو می باشد که فواید فراوانی دارد. منهول ها انواع مختلفی دارند و برای مصارف مختلف از مواد اولیه مختلفی ساخته می شوند. کاربرد منهول به قدری زیاد است که در حال حاضر در همه کوچه و خیابانهای شهرها تعداد زیادی از آن را می توان پیدا کرد. منهول ها همچون یک تقاطع هستند که دو یا چند لوله فاضلاب را به هم متصل می کنند. هر جایی که لوله فاضلاب وجود داشته باشد قطعا تعدادی منهول در آنجا دیده می شود. از زمانی که لوله کشی فاضلاب شهری بوجود آمده استفاده از منهول هم رونق گرفته و استفاده از آن باعث سهولت دسترسی به بخشهای مختلف شبکه فاضلاب شده است. 

منهول فاضلاب چیست؟

همانطور که ذکر شد منهول که آن را آدم رو یا گودال دسترسی می گوید استوانه ای بزرگ است که به صورت عمودی روی لوله های بزرگ فاضلاب قرار گرفته است. منهول یک دریچه بزرگ دارد که معمولا از نوع آهنی آن در کوچه و خیابان ها استفاده می شود. با دقت به کف خیابان قطعا تعداد زیادی از آنها را خواهید دید. متصدی شبکه فاضلاب برای بررسی وضعیت شبکه و مشاهده لوله ها درب آهنی منهول را باز می کند و از طریق لوله ها وارد آن می شود. در داخل این محفظه فرد می تواند به لوله های فاضلاب دسترسی پیدا کرد.

از منهول ها فاضلابی برای اتصال تعدادی از لوله ها به یکدیگر استفاده می شود. با انجام این کار دیگر امکان دسترسی به لوله های فاضلاب وجود دارد و تکنسین ها می توانند عملیات تعمیر و نگه داری شبکه فاضلاب را به راحتی انجام دهند. شبکه جمع آوری فاضلاب شهری پرمصرف ترین بخش استفاده کننده از منهول می باشد.

پس فهمیدیم که منهول (آدم رو) یک استوانه بزرگ است که در نقاط مختلف شبکه فاضلاب قرار می گیرد تا دسترسی افراد به شبکه را فراهم نماید. در شبکه فاضلاب می تواند هر منهول را ایستگاه بازرسی و بررسی سیستم فاضلابی دانست. چون متصدیان فاضلاب در فواصل زمانی مختلف به این ایستگاه ها سر می زنند و از طریق پله های منهول وارد حفره شده و لوله ها را بررسی می کنند.

در کف خیابان ها تعداد زیادی دریچه گرد آهنی وجود دارد که در فواصل کوتاه نسبت به هم قرار گرفته اند. این دریچه ها همان دریچه یا درب منهول می باشند که از طریق آن دسترسی به شبکه فاضلاب فراهم می شود. منهول ها از نظر اندازه مختلف هستند. اندازه منهول بسته به اندازه لوله و شبکه فاضلاب می باشد. معمولا منهول های کوچه ها کوچت تر و منهول های خیابان ها بزرگ تر است. این موضوع را می توان از اندازه درب منهول متوجه شد. اما جنس ساختاری منهول ها با یکدیگر متفاوت است.

انواع منهول فاضلاب

تا اینجا در مورد ماهیت منهول توضیح داده شد. حال بهتر است توضیحاتی در خصوص جنس منهول ها ارائه شود. منهول های فاضلابی انواع مختلفی دارند که این انواع بر اساس جنس ماده اولیه سازنده منهول تقسیم بندی شده اند. هر نوع از منهول ها در اندازه های مختلفی ساخته می شوند که بسته به نیاز مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی جنس سازنده منهول ها آجری، بتن و پلی اتیلن است که استفاده از این نوع منهول ها هم بسته به محل و نوع استفاده متفاوت است. در ادامه در مورد هر یک از منهول ها به تفصیل توضیحاتی ارائه شده است.

– منهول آجری
ساده ترین نوع منهول همین منهول آجری است که با استفاده از آجر و سیمان و مصالح ساختمانی ساخته می شود. منهول آجری در واقع نوع سنتی منهول است که بیشتر در گذشته از آن استفاده می شده است. برای ساخت منهول های آجری ابتدا شبکه و محل لوله های فاضلاب ایجاد می شدند و پس از آن بنا با ساتفاده از آجر و مصالح اتاقکی کوچک ایجاد می کرد و بالای آن را به وسیله درب مسدود می کرد. این نوع منهول ساده و ابتدایی در گذشته به دلیل نبود امکانات مورد استفاده قرار می گرفت. ویژگی مثبت منهول آجری این است که هزینه تمام شده آن نسبتا پایین است. در عین حال معایب بسیاری برای آن ارائه شده است. آسیب پذیر بودن در برابر فشار و زلزله، محدودیت اندازه و حجم آن، احتمال تخریب منهول آجری در صورت نشست زمین، فرصودگی در گذر زمان، نشت فاضلاب به داخل آن و … که با توجه به تعداد بالای معایب این نوع منهول دیگر از آن استفاده نمی شود.

– منهول بتنی
نسخه دیگر منهول های ساخته شده با مصالح منهول بتنی است که پس از ناکارآمدی منهول های آجری بوجود آمده است. این نوع منهول برخلاف منهول های آجری مقاومت بالایی دارد و هیچ یک از معایب منهول آجری را ندارد. تنها بدی این منهول ها سنگین بودن وزن آنها و عدم امکان جابجایی آنها می باشد. به علاوه این که هزینه آن نسبت به منهول آجری بیشتر می باشد و زمان ساخت آن هم طولانی تر است. این نوع منهول هم در حال حاضر مصرف زیادی ندارد.

– منهول پلی اتیلن
ناکارآمدی منهول بتونی باز هم باعث شد منهولی جدید ساخته شود. این بار اما منهول ساخته شده هیچ یک از معایب منهول های قبلی را ندارد، بلکه مزایایی نیز دارد. منهول پلی اتیلن که در ظاهر جنس آن به پلاستیک شبیه است بهترین و مستحکم ترین منهول ساخته شده است که اکنون در اکثر شبکه های فاضلاب از آن استفاده می شود. پلی اتیلن ماده ای سبک است و باعث می شود منهول تولید شده با آن وزن کمی داشته باشد. به علاوه این که استحکام خوبی دارد و در برابر فشار و زلزله مقاوم است. منهول پلی انعطاف پذیری بالایی دارد و به راحتی می توان آن را جابجا کرد. این نوع منهول ها را در کارخانه می سازند و آن را به راحتی به محل نصب حمل می کنند. تنها مشکل این منهول ها قیمت نسبتا بالای آن نسبت به بتن و آجر می باشد.

مناسب ترین منهول کدام است؟

تا اینجا انواع منهول های فاضلاب به شما معرفی شدند و معایب و مزایای هر یک به خوبی بیان شدند. با توجه به تمام موضوعات ذکر شده مشخص است که بهترین نوع منهول در حال حاضر منهول پلی اتیلن است. چراکه مزایای آن زیاد است و معایب بسیار کمی دارد. به علاوه این که ساخت آن با تکنولوژی فعلی آسان است و می توان تعداد زیادی از آن را در کارخانه ساخت و در صورت نیاز به محل نصب حمل کرد. احتمال خوردگی و پوسیدگی پلی اتیلن بسیار کم است و این ماده در برابر مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد.

با به هر حال با تمام این اوصاف به نظر می رسد بهترین نوع منهول ها همین منهول پلی اتیلن می باشد که استقبال زیادی از آن بعمل آمده و تعداد آن روز به روز در دنیا بیشتر می شود. اما باز هم بسته به محل مصرف منهول ممکن است استفاده از منهول بتنی یا آجری به صرفه تر باشد و از آن دو منهول به جای پلی اتیلن استفاده شود.

در پایان لازم به ذکر است که شرکت خدمات فنی کاوه یکی از برترین شرکت های فعال در حوزه لوله بازکنی و خدمات فنی می باشد که کلیه خدمات فنی و فاضلابی ساختمان از جمله پاکسازی منهول های فاضلاب را انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *