خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

از بین بردن بوی بد فاضلاب آشپزخانه با روش‌های تضمینی

بوی فاضلاب به اندازه ای بد و متعفن است که در توالت و دستشویی هم به سختی می توان آن را تحمل کرد چه رسد به این که بوی بد فاضلاب از آشپزخانه استنشاق شود. انتشار بوی بد فاضلاب از آشپزخانه و سینک ظرفشویی به اندازه ای آزاردهنده است که هیچ خانمی تحمل آن را ندارد؛ مخصوصا خانم های خانه دار که زمان زیادی را در آشپزخانه سپری می کنند و باید در تمام طول این مدت با بوی نامطبوع دست و پنجه نرم کنند.

اگرچه در خیلی از مواقع بوی متعفن آشپزخانه از چاه فاضلاب و سینک ناشی می شود اما برای رفع مشکل و از بین بردن این بوی نامطبوع باید ابتدا علت ایجاد بوی بد در آشپزخانه بررسی شود. سپس با روش های مناسب و تضمین شده اقدام به از بین بردن بوی بد فاضلاب نمود. در این مطلب اطلاعات کامل و دقیقی در مورد علل انتشار بوی بد فاضلاب از چاه آشپزخانه ارائه شده و راه کارهای عملی و تضمین شده جهت رفع و از بین بردن آن معرفی شده است. پس با ما همراه باشید تا این مطلب آموزشی را هم به پایان برسانیم.

دلایل انتشار بوی بد و نامطبوع در محیط آشپزخانه

برای رفع مشکل انتشار بوی بد و آزاردهنده در محیط آشپزخانه باید ابتدا از علت آن اطلاع پیدا کنیم. اطلاع از علت این بو می تواند به ما کمک کند تا عامل را به درستی شناسایی کرده و در جهت رفع آن اقدام کنیم. به همین خاطر در این بخش شایع ترین علل و دلایل انتشار بوی متعفن در آشپزخانه بررسی شده اند که احتمالا مشکل شما هم ناشی از یکی از همین موارد است.

دلایل انتشار بوی بد در محیط آشپزخانه به شرح زیر است.

– آمدن بو از خارج آشپزخانه: در برخی مواقع عامل انتشار بو اصلا در محیط آشپزخانه نیست و از دیگر بخش های خانه یا اصلا از خارج ساختمان وارد محیط می شود. در ابتدا باید مطمئن شد که بوی بد فاضلابی که در آشپزخانه منتشر شده مربوط به داخل آشپزخانه است و از دیگر مکان ها نمی آید.

– ماندن طولانی مدت زباله در آشپزخانه: ماندن زباله ها برای چند روز در آشپزخانه یا حتی سطل زباله باعث می شود از آنها بوی بسیار بد و متعفنی منتشر شود که تحمل آن بسیار سخت است. اگر در میان زباله ها گوشت وجود داشته باشد سرعت بو گرفتن آن بیشتر می شود. باید زباله ها را هر روز یا اگر میزان آن کم است و در آن مواد گوشتی وجود ندارد حداکثر یک روز در میان بیرون بگذارید تا بوی نامطبوع در آشپزخانه ایجاد نکنند.

– انتشار بوی فاضلاب از چاه آشپزخانه (سینک ظرفشویی): آخرین و البته مهم ترین دلیل انتشار بوی بد در آشپزخانه لوله فاضلاب است. لوله فاضلاب یا همان چاه آشپزخانه می تواند در شرایطی خاص از خود بوی نامطبوع منتشر کند و این بو در سراسر آشپزخانه پخش شود. بوی بد چاه آشپزخانه می تواند به دلیل ایجاد رسوب در لوله فاضلاب یا گیر کردن آشغال و باقی مانده مواد غذایی در داخل لوله باشد. اگر بوی نامطبوع آشپزخانه از چاه نشات بگیرد معمولا در نزدیکی سینک بیشتر احساس می شود.  

در ادامه توضیحات بیشتری در مورد دلیل منتشر شدن بوی بد از فاضلاب آشپزخانه ارائه شده است.

علت انتشار بوی فاضلاب در آشپزخانه: چرا چاه آشپزخانه بوی بد می دهد؟

در برخی از موارد گزارش شده برای بوی بد فاضلاب هم هم عامل انتشار بو در آشپزخانه چاه فاضلاب یا سینک ظرفشویی است. ماموریت های پرسنل ما و گزارشات مردمی این را نشان می دهد که تعداد زیادی از مشکلات مربوط به بوی بد به چاه آشپزخانه و سینک ظرفشویی بر می گردد.

در مورد علت ایجاد بوی بد در چاه آشپزخانه دو دلیل عمده مطرح است.

دلیل اصلی: رسوب چربی و لجن در لوله فاضلاب (چاه سینک ظرفشویی)

دلیل اصلی برای بوی بد چاه آشپزخانه ایجاد رسوب در داخل لوله فاضلاب سینک است. فاضلاب تولید شده در آشپزخانه که حاصل از شستشوی ظروف و مواد غذایی است غلظت بالایی دارد. به این معنی که آب با روغن، چربی و ضایعات مواد غذایی ترکیب می شود. وجود این مواد در کنار آب باعث می شود فاضلاب آشپزخانه غلظت بالایی داشته باشد و در هنگان عبور از لوله ها در آنها رسوب ایجاد کند.

زمانی که فاضلاب آشپزخانه وارد چاه سینک می شود بخشی از روغن، چربی، تفاله چای، دانه برنج و دیگر مواد غذایی به دیواره لوله های می چسبد و روی آن رسوب نازل ایجاد می کند. هر بار که چنین فاضلابی وارد لوله لوله می شود لایه ای جدید روی لوله ایجاد می شود و پس از مدتی رسوبی ضخیم در داخل لوله ایجاد می شود. این لایه رسوبی که از چربی، روغن و لجن تشکیل شده است مواد غذایی را به خود جذب می کند و باعث می شود در گذر زمان این مواد غذایی فاسد شده و تولید بوی نامطبوع کنند.

علاوه بر این خود رسوب ضخامت یافته هم ممکن است دارای بوی بد و متعفن باشد و باعث شود بوی شدید متعفن از چاه سینک ظرفشویی خارج شود.

دلیل فرعی: خشک شدن آب داخل سیفون لوله

در موارد بسیار معدود ممکن است بوی بد فاضلاب که از سینک ظرفشویی بیرون می آید دقیقا بوی چاه فاضلاب (نه لوله فاضلاب) باشد. اگر برای مدتی طولانی از سینک ظرفشویی استفاده نشود آب وجود در سیفون آن تبخیر شده و خشک می شود. در این صورت دیگر سیفون کارکرد طبیعی خود را از دست می دهد و گازهای فاضلاب می توانند از چاه فاضلاب خارج شده و وارد آشپزخانه شوند.

گاز سولفید هیدروژن که به گاز فاضلاب معروف است از فاضلاب داخل چاه تولید می شود و در داخل لوله های فاضلاب بزرگ یا چاه فاضلاب مقدار زیادی از آن تجمع پیدا می کند. این گاز دارای بوی بد فاضلاب است که در صورت ورود به داخل ساختمان توسط ساکنین احساس می شود.

در زیر سینک ظرفشویی سیفون یا شترگلو وجود دارد که جلوگیری خروج بوی بد فاضلاب را می گیرد. در حالت عادی بو نمی تواند از سیفون عبور کند و وارد ساختمان شود اما اگر آب داخل سیفون خشک شود دیگر مسیر لوله باز شده و گاز فاضلاب می تواند وارد آشپزخانه شود. 

 

برای حل این مشکل و رفع بوهای فاضلاب آشپزخانه روشهای مختلفی وجود دارد از جمله استفاده از محلولهای شیمیایی و شوینده های صنعتی که به راحتی سینک و لوله های فاضلاب آن را تمیز می کنند و بوی بد را از بین می برند. اما ما قصد داریم روشهای خانگی رفع بوی بد فاضلاب را برای شما بیان کنیم. برای حل این مشکل روشهای خانگی وجود دارد که با بکارگیری آنها می توا به راحتی بوی بد را از آشپزخانه رفع کرد.

جلوگیری از ایجاد بوی بد در آشپزخانه

قبل از آنها روشهای ازبین بردن بوی بد را به شما آموزش دهیم باید روشهای پیشگیری از ایجاد بوی بد را بررسی کنیم. در اینجا چند توصیه برای جلوگیری از ایجاد بوی بد در آشپزخانه ذکر شده است. مهمترین توصیه برای جلوگیری از بوی بد فاضلاب در سینک ظرفشویی اجتناب از شستن پسماند مواد غذایی می باشد. فهمیدیم که عامل اصلی بوی بد باقی مانده مواد غذایی هستند.

پس باید از شستن مواد غذایی باقیمانده در سینک ظرفشویی اجتناب کرد تا باعث ایجاد بوی بد نشوند. این مواد غذایی پس از شستشو در قسمتهای مختلف لوله فاضلاب گیر می کنند و پس از مدتی منشا بوی متعفن آشپزخانه خواهند شد.

استفاده از ترکیب آب و جوش شیرین برای رفع بوی بد فاضلاب

جهت بکارگیری این روش کافیست یک کاسه آب نیمه گرم را مهیا کنید. سپس یک مشت جوش شیرین درون آن بریزید و بعد از حل شدن محلول را در داخل لوله فاضلاب سینک تخلیه کنید. بعد از بیست دقیقه مقداری آب داغ در داخل لوله بریزید تا محلول و مواد غذایی باقی مانده را به داخل چاه هدایت کند. این ترکیب ارزان می تواند بسیار کارآمد باشد و در محل های دیگر همچون توالت و حمام نیز کاربرد داشته باشد. همچنین می توانید به جای آب از آبلیمو نیز استفاده کنید. از جمله بهترین روشهای رفع بوی فاضلاب استفاده از جوش شیرین است که می تواند تاثیر خوبی داشته باشد. اگر این روش کارساز نبود سراغ روش بعدی بروید.

محلول سرکه و جوش شیرین

سرکه مایعی مناسب برای سشتشو و پاکسازی می باشد. لذا ترکیب آن با جوش شیرین می تواند بسیار کارآمد و موثر باشد. ابتدا مقداری جوش شیرین را درون سینک ظرفشویی بریزید و پس از آن مقداری سرکه به آن اضافه کنید و صبر کنید تا خوب اثر کند. بعد از ده دقیقه، مقداری آب داغ داخل سینک بریزید تا باقیمانده مواد را بشوید و لوله را پاکسازی نماید. سرکه و جوش شیرین هر دو شوینده هستند پس این روش می تواند تاثیر خوبی در از بین بردن بوی بد فاضلاب ساختمان مخصوصا آشپزخانه داشته باشد.

تاثیر آب جوش در از بین رفتن بوی بد فاضلاب

همانطور که میدانید آب جوی تاثیر خوبی در شستشوی ظروف و روغن دارد و معمولا بعد از آشپزی جهت شستن ظرف ها از آب داغ استفاده می شود. به همین جهت برای رفع بوی بد می توانید از آب جوش استفاده کنید. یک کتری آب را بجوشانید و آب داغ را در داخل سینک و لوله فاضلاب بریزید. شاید به نظر مسخره بیاید اما می توانید امتحان کنید.

اگر هیچ یک از موارد ذکر شده برای شما کارساز نبود و یا نتوانستید مشکل را حل کنیم با ما تماس بگیرید. شرکت خدمات فنی کاوه با ارائه خدمات مختلف در زمینه فاضلاب من جمله رفع بوی بد فاضلاب می تواند شما کمک کند. تنها کافیست با ما تماس بگیرید تا نیروهای متخصص شرکت برای حل مشکل و از بین بردن بوی بد فاضلاب آشپزخانه در محل حاضر شوند و به حل مشکل شما بپردازند. همچنین لازم به ذکر است که دستمزد و تعرفه خدمات ما طبق مصوبه اتحادیه می باشد.

منبع: خانه پاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *