خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

چاه بست توالت چیست و نصب آن در چاه توالت چه فایده ای دارد؟

چاه بست توالت قطعه ای پلاستیکی است که در چاه توالت (دهانه فاضلاب توالت) قرار می گیرد و کارکردهای مختلفی دارد. استفاده از چاه بست بسیار رایج است و در خیلی از توالت های ایرانی چاه بست دیده می شود. اگر شما هم نمی دانید که چاه بست دقیقا چیست و چه کارکردی دارد پس این مطلب مناسب شماست. 

در اینجا توضیحات کاملی در مورد چیستی چاه بست و کاربردهای آن ارائه شده که حتما برای شما مفید است. چاه بست این وسیله ساده و مفید کاربردهای گوناگونی دارد که احتمالا از آنها بی اطلاع هستید. پس به شما توصیه می کنیم با ما همراه باشید و این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا از کاربردهای متعدد چاه بست توالت اطلاع پیدا کنید تا شاید برخی از مشکلات شما هم با نصب چاه بست رفع شود.

چاه بست توالت چیست؟

چاه بست قطعه ای پلاستیکی است که شکل استوانه دارد و در دهانه فاضلاب توالت یا همان چاه توالت ایرانی قرار می گیرد. همانطور که از نام چاه بست مشخص است این وسیله بست یا دریچه ای است که در چاه توالت قرار می گیرد. چاه بست در زیر دارای دربی است که اجازه ورود مدفوع به چاه توالت را می دهد. چاه بست در دو نوع یک درب و دو درب وجود دارد که هر دو در ظاهر یک کارکرد دارند اما در جزئیات با هم تفاوت دارند و کارکرد دقیق آنها با کم کمی متفاوت است. 

چاه بست توالت اگرچه وسیله پلاستیکی بسیار ساده است اما در طراحی آن تفکر بسیاری دخیل بوده است. هدف از طراحی و تولید چاه بست رفع مشکلات عدیده توالت های ایرانی است که بسیاری از مردم با آن درگیر هستند. لذا با نصب چاه بست در توالت می توان این مشکلات اساسی را تا حدی رفع کرد.

نکته مهمی در خصوص چاه بست توالت این است که از چاه بست توالت تنها برای توالت ایرانی می توان استفاده کرد و توالت فرنگی چیزی به عنوان چاه بست ندارد. در حقیقت درب توالت فرنگی همان کارکرد چاه بست را دارد.

نصب چاه بست در توالت چه فایده ای دارد؟ (کاربردهای چاه بست)

گفتیم که چاه بست توالت بر خلاف ظاهر ساده است طراحی بسیار خلاقانه و دقیقی دارد که برای رفع مشکلات متعدد توالت ایرانی ساخته شده است. لذا نصب و استفاده از چاه بست برای توالت ایرانی فواید متعددی دارد که در اینجا چند مورد از آنها را توضیح داده ایم.

۱. پوشاندن چاه توالت و فضولات آن

یکی از مهم ترین کاربردهای نصب و استفاده از چاه بست روی توالت ایرانی پوشاندن سیفون و چاه توالت از دید افراد است. چاه خالی توالت که مشکلی ندارد اما فضولات داخل آن برای برخی آزار دهنده است. خیلی از اوقات پیش می آید که مدفوع در داخل سیفون توالت باقی می ماند و میهمان ها هنگام استفاده از توالت با آن مواجه می شوند. 

در صورتی که چاه توالت دارای چاه بست باشد دیگر چاه سیاه و وحشتناک توالت و مدفوع بدشکل داخل آن در چشم میهمان ها خودنمایی نمی کند و کسی را آزار نمی دهد. این یکی از کاربردهای استفاده از چاه بست توالت است.

۲. جلوگیری از ورود بوی متعفن به محیط

نصب چاه بست در توالت باعث می شود مسیر خروج بو و گازهای متعفن به داخل سرویس بهداشتی بسته شده و این گازهای بدبو نتوانند از چاه خارج شوند. البته تنها چاه بست هایی این ویژگی را دارند که به دهانه کاسه توالت کاملا کیپ شوند و درب آنها هم سفت بسته شود تا هیچ بویی امکان خروج از چاه را نداشته باشد.

چاه بست هایی که درب آنها شل است یا میان دو درب فاصله وجود دارد از خروج بوی بد چاه جلوگیری نمی کنند. البته لازم به ذکر است که بوی بد چاه توالت به دلیل باقی ماندن مدفوع در داخل سیفون است و اگر پس از ورود مدفوع به سیفون فلاش تانک کشیده شود دیگر مدفوعی در سیفون نخواهد ماند که بخواهد بوی بد ایجاد کند. 

۳. جلوگیری از خروج سوسک از چاه توالت

معمولا اصلی ترین کاربرد چاه بست جلوگیری از خروج سوسک و حشرات از چاه توالت عنوان می شود. البته درست هم هست. به دلیل این که چاه بست مسیر سیفون توالت را موقتا مسدود می کند عملا سوسک و حشرات داخل چاه نمی توانند از آنجا خارج شده و به سرویس بهداشتی و محیط دستشویی راه پیدا کنند. این ویژگی چاه بست خیلی مهم است و برای توالت های بدون سیفون یا دارای سیفون معیوب بسیار کاربردی است.

عموما از چاه بست برای همین هدف استفاده می شود در حالی که خیلی ها نیازی به آن ندارند. یعنی اصلا سوسکی از چاه توالت شان خارج نمی شود که بخواهند برای جلوگیری از آن چاه بست نصب کنند. ببینید در تمام ورودی های فاضلاب ساختمان از جمله چاه توالت سیفون نصب می شود که یکی از وظایف آن جلوگیری از ورود سوسک به داخل محیط است. بنابراین توالت هایی که دارای سیفون باشند از این جهت نیازی به چاه بست ندارند.

بیشتر توالت های امروزی هم دارای سیفون هستند و عملا بیشتر توالت های امروزی برای جلوگیری از ورود سوسک نیازی به چاه بست ندارند؛ مگر این که با اهداف دیگری آن را روی توالت خود نصب کنند.

۴. جلوگیری از افتادن اشیا به داخل سیفون دستشویی

دیگر کاربرد کمتر مورد توجه قرار گرفته چاه بست جلوگیری از سقوط اشیاء به داخل سیفون توالت است. خیلی از ما حداقل یک بار با افتادن اشیاء ارزشمند خود به داخل چاه توالت مواجه شده ایم. اشیائی همچون گوشی، دسته کلید، سوئیچ، کارت و … که با افتادن آنها در چاه زحمت و بعضا هزینه زیادی بر ما تحمیل شده است. با وجود چاه بست در توالت دیگر شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود و لزومی ندارد که با سقوط شی به دنبال روش های بیرون آوردن اشیاء از توالت باشید.

البته برای دستیابی به این هدف باید از چاه بست هایی استفاده شود که درپوش آنها سفت است و به راحتی باز نمی شود چون اگر درب چاه بست راحت باز شود با افتادن اشیاء روی آن به راحتی درب باز شده و شی به داخل چاه می افتند. مشکل مهمی که در چاه بست با درب سفت وجود دارد این است که به راحتی اجازه عبور مدفوع را نمی دهد و بعضا مشاهده می شود که فرد از تلاش بیشتر ناامید شده و مدفوع را به همان صورت روی چاه بست باقی می گذارد و می رود!

جمع بندی

چاه بست یکی از تجهیزات جانبی توالت است که در عین سادگی کاربردهای فراوانی دارد. از جلوگیری از خروج بوی بد و سوسک گرفته از جلوگیری از سقوط اشیاء به داخل چاه توالت و پنهان سازی چاه سیاه و زشت پر از مدفوع! همه این فواید در قطعه پلاستیکی ساده ای وجود دارد که طراحی آن بسیار هوشمندانه انجام شده است.

یک پاسخ به “چاه بست توالت چیست و نصب آن در چاه توالت چه فایده ای دارد؟”

  1. یک نکته ای که بهش اشاره نشده اینه که اگر از چاه بست استفاده کنید دیگه فلاش تانک کارکرد خودش رو از دست میده چون دیگه چاه بست فشار آب فلاش تانک رو میگیره و دیگه باعث خروج فضولات از سیفون توالت نمیشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *