خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

گیر کردن مدفوع در توالت فرنگی

برگشت مدفوع در توالت فرنگی یا گیر کردن آن چه دلیلی دارد؟

گیر کردن مدفوع در توالت فرنگی

استفاده از توالت فرنگی برای مدفوع گاهی مشکلات عجیبی را برای شما ایجاد می کند. برگشت مدفوع در توالت فرنگی یا گیر کردن آن در سیفون توالت فرنگی دو مشکل خاصی هستند که کاهی اوقات گریبان استفاده کنندگان از توالت فرنگی را می گیرد. پیرمرد و پیرزن هایی که برای راحتی از توالت فرنگی استفاده می کنند اما در نهایت با این مشکلات مواجه هستند. 

در این مطلب از شرکت خدمات فنی کاوه به صورت دقیق به بررسی علت برگشت مدفوع در توالت فرنگی و گیر کردن آن پرداخته ایم. امیدواریم با مطالعه این مطلب آموزشی بتوانید از ایجاد گرفتگی در سیفون توالت فرنگی جلوگیری کرده و نیاز به لوله بازکنی نداشته باشید.

علت برگشت مدفوع در توالت فرنگی چیست؟

مشکلی که برخی افراد پس از مدفوع کردن در توالت فرنگی با آن مواجه می شوند برگشت مدفوع از سیفون توالت فرنگی است. برگشت مدفوع در سیفون تنها مخصوص توالت فرنگی است ور در سیفون توالت ایرانی هیچ موقع شاهد برگشت مدفوع نیستیم که آن هم دلایل خاصی دارد که در این بخش بررسی خواهد شد.

به طور کلی برگشت مدفوع در توالت فرنگی به دلایل زیر رخ می دهد.

– بزرگ و سفت بودن مدفوع: در توالت فرنگی علت اصلی برگشت مدفوع در سیفون بزرگ و سفت بودن آن است. مدفوع های بزرگ (که ناشی از یبوست و خشکی روده هستند) معمولا خشک و سفت هستند و به دلیل سفتی که دارند به راحتی نمی توانند از خمیدگی سیفون توالت عبور کنند. مدفوع سفت و بزرگ دشمن سیفون و فلاش تانک است. این نوع مدفوع ها وقتی وارد سیفون می شوند در آن جا خوش کرده و به سفت به لوله می چسبند طوری که دیگر کشیدن فلاش تانک هم توان عبور دادن آنها از سیفون را ندارد.

همین باعث می شود چنین مدفوع های بزرگ و سختی تا نیمه وارد سیفون شوند اما نتوانند از آن عبور کنند لذا مجدد به داخل کاسه توالت باز می گردند. این وضعیت دقیقا برای قطعات کوچک و سفت مدفوع هم رخ می دهد.

– حالت خاص سیفون توالت فرنگی: سیفون توالت فرنگی بر خلاف سیفون توالت ایرانی نازک و طولانی است. یعنی عمق مخزن سیفون زیاد است و فضولات باید مسیری طولانی تر را طی کنند تا از سیفون خارج شوند. لذا برای این که مدفوع بتواند از سیفون عبور کند باید آب زیادی در توالت ریخته شود. این ویژگی سیفون توالت فرنگی در مواجهه با مدفوع دچار مشکل می شود و در برابر مدفوع های بزرگ یا سفت به یک معضل تبدیل می شود. مدفوع به راحتی نمی تواند از سیفون طولانی توالت فرنگی عبور کند و نیاز به حجم زیادی آب دارد. بنابراین فرد مشاهده می کند که مدفوع به داخل کاسه توالت باز می گردد.

نتیجه این که قطر کم سیفون توالت فرنگی و طولانی بودن آن، سیفون را مستعد گرفتگی کرده است. حال اگر مدفوع بزرگ یا سفت وارد توالت فرنگی شود شرایط برای گرفتگی توالت مهیا شده است. مدفوع بزرگ نمی تواند از مسیر نازک و طولانی سیفون به صورت کامل عبور کند و در نتیجه با پایان یافتن فشار آب فلاش تانک از نیمه راه به داخل توالت باز می گردد. گاهی هم در همان دهانه سیفون توالت فرنگی گیر می کند. بازگشت مدفوع به توالت فرنگی یا گیر کردن مدفوع و فضولات در سیفون آن به همین دلیل ایجاد می شود. 

نحوه جلوگیری از برگشت مدفوع در توالت فرنگی

با عنایت به این که علت اصلی برگشت مدفوع در توالت فرنگی مدفوع سفت خیلی بزرگ یا خیلی کوچک است باید برای آن اقدامی انجام داد. واقعیت این است که در مواجه با مدفوع بزرگ کار خاصی نمی توانید انجام دهید. نه می توانید کاری کنید که مدفوع ها با اندازه های کوچک تر وارد توالت شوند و نه می توانید مدفوع های بزرگ وارد شده در سیفون را خرد کنید!!

بالا زدن فضولات از توالت

تنها راه چاره این است که اجازه دهید مدفوع ها برای مدتی در آب داخل کاسه توالت فرنگی باقی بمانند و خوب خیس بخورند. با خیس خوردن مدفوع های بزرگ و سفت نرم شده و کوچک تر می شوند. اینطور می توانید پس از چند ساعت با کشیدن فشار تانک کاسه توالت فرنگی را از فضولات خالی کنید.

البته یک راه حل جسورانه هم وجود دارد؛ برای کسانی که زیاد با این مشکل مواجه هستند. اگر شما جزء این افراد هستید می توانید یک تکه چوب، سیم یا پلاستیک بلند در کنار توالت داشته باشید تا در صورت مواجهه با مدفوع های بزرگ به وسیله آن ابزار مخصوص آنها را به قطعات کوچک تبدیل کنید تا با کشیدن فلاش تانک به راحتی از سیفون عبور کنند. 

گیر کردن مدفوع در توالت فرنگی چه دلیلی دارد؟

گیر کردن مدفوع در سیفون توالت فرنگی هم دقیقا به همان دلایل قبلی رخ می دهد. مدفوع های بزرگ و سفت که گفتیم دشمن سیفون توالت ها هستند وقتی نمی توانند از مسیر طولانی سیفون توالت فرنگی عبور کنند یا در آن گیر می کنند یا از سیفون به داخل کاسه توالت فرنگی بر می گردند.

اگر مدفوع خیلی بزرگ و سفت باشد اصلا نمی تواند وارد سیفون شود. این بدترین حالت ممکن است که مدفوع اصلا وارد سیفون هم نمی شود. اگر مدفوع کمی کوچک تر یا نرم تر باشد وارد لوله سیفون می شود و در آن گیر می کند.

جمع بندی

برگشت مدفوع در توالت فرنگی یا گیر کردن آن در سیفون عموما به دلیل بزرگ و سفت بودن مدفوع رخ می دهد. برای جلوگیری از این مشکل کار خاصی نمی توان انجام داد جز این که اجازه داد تا مدفوع سفت در آب توالت خیس خورده و نرم شود تا پس از مدتی بتوان با کشیدن فلاش تانک آن را کاسه توالت تخلیه کرد.

در پایان لازم به ذکر است که شرکت خدمات فنی کاوه متخصص در امور فنی و تاسیسات ساختمان آمادگی دارد در صورت بروز هر مشکل در توالت شما از جمله گرفتگی توالت فرنگی سریعا نیروهای متخصص را برای رفع گرفتگی و لوله بازکنی اعزام نماید.

2 پاسخ به “برگشت مدفوع در توالت فرنگی یا گیر کردن آن چه دلیلی دارد؟”

  1. البته اگر مدفوع سفت و کوچک باشد هم به خاطر کوچک و سبک بودن به راحتی از سیفون توالت فرنگی عبور نمی کند و باید فشار آب زیادی در سیفون ایجاد شود

  2. همیشه مشکل مدفوع های گنده نیستند گاهی هم مدفوع های ریز و سفت هستند که از سیفون توالت فرنگی عبور نمی کنند و به داخل کاسه توالت بر می گردند. ظاهرا مشکل به سفت بودن مدفوع و فشار کم آب فلاش تانک بر می گردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *