خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

علت بوی بد فاضلاب چیست؟

به احتمال زیاد برای شما هم این اتفاق پیش آمده که بوی بد فاضلاب که بویی نامطبوع است را در ساختمان احساس کنید. بوی بد فاضلاب می تواند در آشپزخانه، حمام، سینک ظرفشویی، سرویس بهداشتی، توالت یا دیگر قسمت های ساختمان باشد. اما عمدتا در آشپزخانه یا سرویس بهداشتی چنین بویی احساس می شود. در چنین مواقعی هرچه دنبال علت اصلی این بو می گردید مشکل را پیدا نمی کنید و تنها تنها چیزی که می توانید بفهمید این است که بوی بد از آشپزخانه و سینک ظرفشویی ایجاد می شود. با کمی دقت و توجه در نهایت می فهمید که بوی بد و نامطبوع ایجاد شده مربوط به چاه فاضلاب آشپزخانه است. بو از طریق لوله های فاضلاب سینک ظرفشویی به بیرون نشت پیدا می کند. ما می خواهیم در این مطلب موضوع را بهتر بررسی کنیم و روش های حل آن را هم ذکر کنیم.

خیلی از افراد برای رفع بوی بد و نامطبوع از ساختمان مشکل دارند و نمی دانند که محل ایجاد بو کجاست و چطور باید آن را رفع کرد. در حالی که روش هایی برای حل این مشکل وجود دارد که می توان به راحتی آنها را حل کرد. برای حل این مشکلات و رفع بو های بد از ساختمان اول باید محل ایجاد بو را پیدا کرد و سپس اقدام به رفع آن نمود. ما قصد داریم روش هایی را به شما معرفی کنیم که به وسیله آن بتوانید بوی بد فاضلاب آشپزخانه را از بین ببرید، بدون این که هزینه ای صرف کرده و از لوله بازکن درخواست کمک کنید. 

علت اصلی ایجاد بوی بد در ساختمان و آشپزخانه

همانطور که گفته شد پس از بررسی مشخص می شود که علت بوی نامطبوع آشپزخانه مربوط به سینک ظرفشویی و لوله های فاضلاب است. اما با کمی بررسی بیشتر می توان فهمید که علت اصلی باقی ماندن مواد غذایی و فساد آنها داخل لوله فاضلاب است که در نتیجه آن ایجاد بوی نامطبوع از لوله و سیفون ظرفشویی ایجاد می شود. در آشپزخانه سیستم لوله کشی فاضلاب و سینک ظرفشویی محل تجمع و عبور فاضلاب آشپزخانه هستند. این فاضلاب حاوی روغن، چربی، مواد غذایی و … هستند که در صورت باقی ماندن در یک فضای بسته دچار فساد می شوند.

مواد غذایی در صورتی که در محلی باقی بمانند دچار فساد می شوند. بنابراین باید از باقی ماندن آنها در لوله و ایجاد فساد جلوگیری کرد. این اصلی ترین عامل ایجاد بوی بد در آشپزخانه و لوله فاضلاب سینک است. برای حل چنین مشکلی لازم است علاوه بر جلوگیری از ورود چنین موادی به داخل لوله ها، مواد وارد شده را هم پاکسازی کنید. یعنی باید این مواد فاسد شده در داخل لوله فاضلاب سینک را تمیز کنید. البته این مورد باید در فواصل زمانی بلند همچون سالیانه یا چند سال یک بار انجام شود. 

برای پاکسازی و تمیز کردن لوله فاضلاب سینک ظرفشویی می توانید لوله و سیفون ظرفشویی را باز کنید. همچنین می توانید بدون باز کردن اتصالات سینک عملیات پاکسازی را انجام دهید. در صورتی که آشنایی با این اتصالات داشته باشید دیگر جای نگرانی نیست و می توانید این کار را خودتان انجام دهید. اگر هم تخصص ندارید می توانید از شوینده های مخصوص این کار استفاده نمایید. البته شوینده ها به اندازه باز کردن اتصالات، لوله ها را تمیز نمی کنند. پس از باز کردن لوله ها باید اقدام به پاکسازی هر یکی از اتصالات لوله فاضلاب نمایید تا عوامل ایجاد بوی فساد در آشپزخانه از بین بروند.

گاز فاضلاب، علت ایجاد بوی بد و نامطبوع

به هر صورت اگر تخصصی در این زمینه ندارید و این موضوع برای شما مشکل ساز شده است بهتر است از شرکت های لوله بازکنی و تکنسین های این کار کمک بگیرید تا آنها مشکل بوی بد فاضلاب آشپزخانه را برای شما رفع کنند. البته باید توجه داشته باشید که همیشه علت بو باقی ماندن مواد فسادپذیر در لوله ها نیست. در برخی موارد مشاهده شده است که منشا بوی بد ایجاد شده در ساختمان نشت گاز فاضلاب یا گاز چاه به داخل ساختمان است. گاز فاضلاب گازی سمی است که دارای بوی بد و نامطبوع است. این گاز در چاه های فاضلاب یا لوله های بزرگ فاضلاب به مقدار زیاد وجود دارد که در صورت باز بودن مسیر به راحتی وارد ساختمان می شود.

حال این سوال به وجود می آید که با وجود سیفون در سینک ظرفشویی چرا گاز فاضلاب وارد ساختمان شده است. در پاسخ به این سوال باید گفت که عملکرد سیفون در صورتی به درستی انجام می شود که در داخل آب بند آن همیشه آب وجود داشته باشد. در صورتی که آب داخل آن خالی شود دیگر سیفون کارایی نخواهد داشت. معمولا در فواصل طولانی همچون مسافرت چند روزه که از ظرفشویی استفاده نمی شود، آب داخل سیفون تبخیر می شود. این اتفاق باعث می شود سیفون عملکرد خود را از دست بدهد و مسیر برای خارج شدن گاز چاه از آشپزخانه فراهم شود.

اهالی پس از مسافرت وارد ساختمان می شوند و متوجه می شوند که آشپزخانه دارای بویی نامطبوع است. بهترین کار در این زمان باز کردن شیر آب یا ریختن مقداری آب در سینک ظرفشویی است تا به این وسیله آب بند سیفون پر از آب شود و مجددا عملکرد سیفون به حالت عادی خود بازگردد. 

رفع بوی بد چاه حمام و آشپزخانه با محلول های خانگی

در عین حال که روش های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد، برخی از روش ها کارایی بسیار بالاتری از دیگر روش ها دارند. گفتیم که برای از بین بردن بو می توانید از محلول های شوینده استفاده کنید. در کنار محلول های شیمیایی مخصوص این کار، محلول های خانگی هم وجود دارند که با مواد طبیعی و ارگانیک تولید می شوند. یکی از این محلول ها با استفاده از آبلیمو و جوش شیرین ایجاد می شود. برای ساخت این محلول خانگی باید هر دو ماده را به میزان یک چهارم پیمانه با هم ترکیب کنید تا مایعی خمیری شکل به دست آید. این مایع را درون لوله فاضلاب بریزید و بگذارید مدتی در آن باقی بماند. پس از گذشت زمان محلول کار خود را انجام خواهد داد.

دیگر محلول خانگی برای از بین بردن بوی بد فاضلاب محلول ترکیبی جوش شیرین و سرکه است. جوش شیرین خاصیت شویندگی دارد و برای بسیاری از عملیات های لوله بازکنی کاربرد بسیاری دارد. به میزان نصف پیمانه جوش شیرین را داخل سیفون ظرفشویی یا هر لوله فاضلاب که دارای بوی بد است خالی کنید. پس از آن نصف پیمانه سرکه را در لوله بریزید تا محلول خانگی ساخته شود. باید حدودا ۵ دقیقه محلول خانگی در محل باقی بماند. پس از آن آب را باز کنید تا رسوب و آلودگی های لوله از بین بروند.

این دو تنها روش های حل مشکل نبودند و روش سومی هم برای از بین بردن بوی بد فاضلاب از خانه وجود دارد. سومین محلول خانگی برای از بین بردن بوی بد استفاده از یخ و سرکه است. به این صورت که ابتدا لیمو را برش زده و مقداری یخ روی آن بریزید و هر دو را در سینک ظرفشویی قرار دهید. یخ به آرامی آب شده و به همراه آب لیمو به داخل لوله نفوذ می کند. اگر این کار را چند روز تکرار کنید امید است که سیستم لوله کشی فاضلاب شما به خوبی شسته شده و مشکل لوله ها حل شود.

از بین بردن بوی بد از چاه توالت 

روشهای مناسبی برای از بین بردن بوی بد فاضلاب از آشپزخانه و حمام ذکر شد. در ادامه می خواهیم روش هایی را برای رفع بوی بد توالت ذکر کنیم. اگر از بوی بد در توالت فرنگی یا توالت ایرانی وجود داشته باشد به احتمال صد درصد ناشی از باقی ماندن فضولات در سیفون توالت می باشد. در بسیاری از مواقع افراد پس از استفاده از توالت فلاش تانک را نمی کشند. این کار باعث می شود فضولات داخل سیفون توالت باقی مانده و در آنجا تجمع پیدا کند.

باقی ماندن مدفوع و فضولات در داخل سیفون توالت می تواند از خود بویی بد و مشمئزکننده را ایجاد کند. در این مورد برای حل مشکل تنها کافیست که فلاش تانک را بکشید تا فضولات باقی مانده در سیفون وارد چاه فاضلاب شوند. برای جلوگیری از ایجاد بوی بد در توالت هم لازم است پس از هر بار استفاده از توالت مقداری آب داخل آن خالی کرده و یا فلاش تانک را بکشید. در این صورت دیگر شاهد بوی بد در توالت و سرویس بهداشتی نخواهید بود. 

به غیر از موارد فوق در مواردی بسیار نادر ممکن است مشکل بوی بد ناشی از استاندارد نبودن لوله کشی فاضلاب ساختمان باشد. در صورتیکه لوله کشی فاضلاب به درستی انجام نشده باشد و از سیفون های غیر استاندارد در لوله کشی به کار برده شده باشد ممکن است بو به داخل ساختمان نفوذ پیدا کند.

در هر صورت اگر مشکلی در خصوص ایجاد بوی بد فاضلاب در ساختمان دارید و می خواهید این بو را رفع کنید ما در خدمت هستیم. شرکت خدمات فنی کاوه با تجربه ای چند ساله بهترین روش های از بین بردن بوی بد فاضلاب را مورد استفاده قرار می دهد که نتیجه آن رفع بوی بد از ساختمان می باشد. اگر مشکلی در این خصوص دارید حتما با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *