خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

افتادن اشیاء در داخل چاه توالت و دستشویی

روش های آسان برای بیرون آوردن اشیاء افتاده در چاه توالت

افتادن اشیاء در داخل چاه توالت و دستشویی

همانطور که می دانیدافتادن اشیاء همچون تلفن همراه، کلید، جواهرات و … در چاه توالت اتفاقی رایج و ناخوشایند است که می تواند برای هر شخصی رخ دهد. کثیفی این اشیاء، علاوه بر احتمال آسیب دیدن دائمی آنها (علی الخصوص اگر آن شیء جزو اشیاء الکترونیکی مثل تلفن همراه باشد)، می تواند منجر به گرفتگی لوله و دردسرهای بعدیِ مربوط به لوله بازکنی نیز شود.

اما بدانید که جای هیچ نگرانی نیست! قبل اینکه بخواهید با شرکت لوله بازکنی تماس بگیرید، می توانید با استفاده از ترفندهای ساده و خانگی ای که در این مقاله برای شما بیان می کنیم، اقدام به تلاش برای خارج کردن اشیاء خود کنید. در چنین شرایطی مهمترین چیز ابتدا حفظ آرامش، و بعد انجام اقدامات صحیح برای خارج کردن اشیاء می باشد.

البته به یاد داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، به همین خاطر ما در این مقاله روش هایی هم به منظور جلوگیری از ورود اجسام به داخل چاه توالت به شما آموزش خواهیم داد که بسیار کاربردی است. پس تا پایان با ما همراه باشید.

وقتی وسیله ای در چاه توالت می افتد باید چکار کرد؟

وقتی وسیله ای به داخل کاسه توالت می افتد، دو حالت رخ می دهد. یا آن شیء در دهانه فاضلاب توالت باقی مانده است و یا اینکه وارد چاه توالت و لوله فاضلاب شده است. در حالت اول به ظاهر اتفاق خاصی رخ نداده است، چراکه به راحتی می توانید جسم مورد نظر را بعد از تمیز کردن، دوباره استفاده کرد.

اما در حالت دوم امکان مفقود شدن شیء برای شخص متصور است و همین موضوع باعث اضطراب و استرس او می شود. اینجاست که شما باید با انجام یکسری اقدامات، استرس خود را کم کنید تا بتوانید مجدداً به شیء مفقود شده دست پیدا کنید.

قدم اول؛ حفظ خونسردی: همیشه اضطراب و استرس اوضاع را بدتر می ‌کند و فرد را وادار به عجله و دستپاچگی در عمل می کند. پس با حفظ خونسردی ذهن خود را آرام کنید تا با تحلیل و ارزیابی های دقیق بتوانید بهترین راه حل را انتخاب کنید.

قدم دوم؛ بستن آب: با بستن شیر آب و مدیریت جریان آب، شانس نجات اشیاء مفقودی از چاه توالت را به طور قابل توجهی افزایش دهید. در واقع شما با قطع جریان آب، از فرو رفتن بیشتر شیء در چاه فاضلاب و دور شدن آن از دسترس، جلوگیری می کنید. در ضمن بستن آب همچنین احتمال سالم ماندن اشیاء الکترونیکی مثل گوشی همراه را نیز افزایش خواهد داد؛ چراکه کمتر خیس می شوند.

قدم سوم؛ نکشیدن فلاش تانک: سیفون با ایجاد جریان آب قوی، شیء را به سرعت از دسترس خارج می کند و به اعماق فاضلاب هدایت می کند. این کار یافتن و نجات شیء را غیرممکن یا بسیار دشوار می سازد. چراکه در واقع بدترین نوع نجات، حالتی است که شیء دیده نشود.

قدم چهارم؛ در آوردن شیء با روش مناسب: در پایان با استفاده از روش های متناسب با اشیاء مختلف (که در ادامه خواهد آمد) می توان شیء مذکور را از چاه توالت بیرون کشید.

روش های بیرون آوردن اشیاء از چاه توالت

افتادن اشیاء در توالت، اتفاق ناخوشایند و رایجی است که می ‌تواند برای هر کسی رخ دهد. اما با کمی صبر و حوصله و استفاده از ترفند‌های ساده خانگی، می ‌توان به راحتی اشیاء سقوط کرده در چاه توالت را نجات داد. در این بخش ۵ روش کم ‌هزینه و کاربردی برای بیرون کشیدن اشیاء از چاه توالت را به شما معرفی می‌ کنیم تا بتوانید بدون نیاز به متخصصین لوله بازکنی، مشکل خود را حل کنید.

بیرون آوردن گوشی از چاه دستشویی

روش ۱: استفاده از دست (بهترین و سریع ترین روش)

حتماً می ‌دانید که در لحظات اولیه سقوط شیء به داخل توالت، زمان برای استفاده از ابزارهای پیچیده یا روش ‌های جایگزین وجود ندارد. در این شرایط، دست شما به عنوان اولین، ساده‌ ترین و در دسترس‌ترین ابزار نجات عمل می‌ کند؛ چراکه گاهی اوقات ساده ‌ترین راه حل، جزو بهترین ها است. در این روش فاکتور زمان آنقدر اهمیت دارد که حتی ممکن است در مواردی فرصت استفاده از دستکش را هم پیدا نکنید.

به هر حال اول بررسی کنید که شیء مورد نظر در وضعیتی است که بتوان آن را با دست بیرون کشید یا نه. اگر قابلیت بیرون آوردن با دست را داشت، احساسات را کنار بگذارید و با دست کردن یک دستکش، وسیله مورد نظر را بیرون بیاورید. اگر جسم مذکور یافت نشد، به ناچار باید دست خود را کامل به داخل سیفون فرو ببرید و به جستجوی عمیق ترِ آن در بین فضولات ادامه دهید.

البته در این روش دقت داشته باشید که اگر عجله و بی احتیاطی کنید، ممکن است شیء را به نقطه ای دورتر از محل دسترسی هدایت کنید. همین مسئله می تواند فاصله شیء تا کاسه توالت را افزایش دهد و کار را برای شما تا جایی سخت کند که مجبور به استفاده از روش ها و ابزارهای دیگر شوید.

روش ۲: استفاده از ملاقه

این روش برای افرادی در نظر گرفته شده که دل و دماغ دست کردن در چاه توالت را ندارند. استفاده از ملاقه با توجه به طول و عمق سیفون ها که به سیفون های کوتاه یا بلند تقسیم می شوند، متفاوت است. حالت اول مربوط به سیفون های کوتاه است که شما می توانید با فرو بردن یک ملاقه کوچک به داخل سیفون، شیء مورد نظر را با آن حمل و خارج کنید. در صورتی که شیء مذکور بزرگتر از ملاقه باشد، می توانید با خم کردن کاسه ای ملاقه، گنجایش آن را افزایش دهید تا بتواند شیء را در خود جای دهد.

حالت دوم مربوط به سیفون های بزرگ و عمیق است. در این روش شما می توانید به کمک یک میله فلزی طول دسته ملاقه را به میزان طول سیفون خود افزایش دهید. به این صورت که با استفاده از سیم مفتولی، بست کمربندی و یا چسب پهن می توانید میله فلزی را به دسته ملاقه محکم کنید. حال با وارد کردن ملاقه به داخل سیفون می توانید به جستجوی شیء مورد نظر بپردازید و آن را به بیرون هدایت کنید.

روش ۳: ساخت قلاب با سیم جالباسی

ساخت قلاب با سیم مفتولی یا جالباسی های فلزی، یکی دیگر از ترفندهای بیرون آوردن اشیاء است. این روش به خصوص برای افرادی که خلاقیت و کمی مهارت فنی دارند، مناسب است. طریقه ساخت به این صورت است که ابتدا سیم مفتولی محکم (به ضخامت حدود ۳ تا ۵ میلی متر) و یا یک جالباسی سیمی را تهیه کنید. یک سر سیم را به شکل دایره با قطر ۵ سانتیمتر خم کنید (این دایره نقش پایه چنگک را خواهد داشت). سپس انتهای دایره را به صورت عمود بر آن خم کنید تا زاویه ۹۰ درجه ایجاد شود. باقی مانده سیم را صاف کرده تا یک دسته بلند حدوداً نیم متری درست شود (این قسمت برای نگه داشتن چنگک در دست استفاده می‌شود).

برای ساخت قلاب فلزی باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • از سیم محکم و باکیفیت استفاده کنید تا در هنگام بلند کردن شیء، خم نشود یا نشکند.
  • اگر شیء لغزنده است، می‌ توانید از نوار لاستیکی یا پارچه برای افزایش اصطکاک بین پایه چنگک و شیء استفاده کنید.
  • در صورت نیاز، می ‌توانید با خم کردن یا پیچاندن سیم، شکل چنگک را برای مطابقت با شکل شیء مورد نظر تنظیم کنید.
  • اگر شیء بزرگ یا سنگین است، از این روش استفاده نکنید و از روش‌ های جایگزین کمک بگیرید.

در پایان روش کار با قلاب فلزی به این صورت است که قلاب را با دست خود بگیرید و پایه دایره‌ای آن را به آرامی داخل چاه توالت فرو ببرید. سپس پایه را زیر شیء قرار دهید و با احتیاط آن را در بین دایره و زاویه ۹۰ درجه محکم کنید. در حالی که پایه را در جای خود نگه داشته ‌اید، دسته قلاب را به سمت بالا بکشید تا شیء را از چاه خارج کنید.

روش ۴: استفاده از انبر فاضلاب

یکی از روش‌ های کاربردی و کم‌دردسر برای بیرون آوردن اشیاء از چاه توالت، استفاده از انبر فاضلاب است. این ابزار که با نام‌ های مختلفی مانند چنگک چاه، گیره چنگک‌دار، گیره فاضلاب و گیره مشکل‌گشا شناخته می ‌شود، به شما کمک می‌ کند تا بدون کثیف شدن دستتان، اشیاء مختلف را به راحتی بیرون بکشید.

انبر فاضلاب ابزاری شبیه به انبر معمولی است که دارای یک دسته بلند و یک سر چنگک‌مانند می ‌باشد. در انتهای دسته، دستگیره‌ ای برای باز و بسته کردن چنگک نیز تعبیه شده است. روش کار به این صورت است که ابتدا دسته انبر را به طور محکم در دست خود نگه دارید. سپس چنگک را با احتیاط تا نزدیکی شیء داخل چاه توالت فرو ببرید. چنگک را طوری تنظیم کنید که شیء بین بازوهای آن قرار بگیرد. با فشار دادن دستگیره، چنگک بسته شده و شیء را محکم نگه می ‌دارد. در انتها با احتیاط انبر را به همراه شیء مورد نظر از چاه توالت بیرون بکشید.

روش ۵: استفاده از آهن ربا (برای اشیاء آهنی)

این روش تنها زمانی به کار می آید که شی افتاده داخل چاه توالت از جنس آهن باشد چون کاملا مشخص است که آهن ربا تنها اشیاء آهنی را به خود جذب می کند. روش کار به این صورت است که ابتدا یک آهنربای قوی که توانایی جذب شی افتاده داخل چاه را داشته باشد پیدا کنید.

یک نخ بلند و ضخیم به دور آهنربا ببندید و آن را به آرامی مثل یک قلاب ماهیگیری وارد چاه توالت کنید. آهنربا را کاملا وارد سیفون و فاضلاب و فضولات آن کنید طوری که به کف سیفون برسد. نخ متصل به آهن ربا را چند بار بکشید و دوباره رها کنید تا آهن ربا در داخل سیفون کمی جابجا شده و شی افتاده داخل سیفون را به خود جذب کند. پس از چسبیدن شیء مورد نظر به آهنربا نخ آن را آرام آرام به بیرون از چاه فاضلاب یا سیفون توالت بکشید و شی را خارج کنید  

روش ۶: درخواست کمک از متخصص لوله بازکن

شما به کمک ۵ روش ساده قبلی، خیلی راحت و بدون هزینه می توانید اشیاء مختلفی که در سیفون توالت افتاده اند را بیرون بکشید. اما اگر به هر دلیلی مثل دیده نشدن شیء مذکور، بلند بودن ارتفاع لوله، حوصله نداشتن و … نتوانستید اشیاء مورد نظر را از لوله فاضلاب و یا چاه توالت بیرون بکشید، حتماً با یک شرکت حرفه ای لوله بازکنی تماس بگیرید.

شرکت های لوله بازکنی با استفاده از ابزارهای جدید، متنوع و کارآزموده، و همچنین متخصصین کاربلد در این عرصه، می توانند در هر ساعت از شبانه روز، سخت ترین مشکلات لوله بازکنی و گم شدن اشیاء (حتی اشیاء گران بهاء) را بدون کمترین آسیبی برایتان رفع کنند.

چطور از سقوط اشیاء و وسایل در چاه دستشویی در امان باشیم؟

همیشه گفتند پیشگیری بهتر از درمان است. این موضوع در مورد بحث ما که خارج کردن اشیاء از داخل توالت می باشد نیز صدق می کند. پس برای رهایی از استرس های ناشی از افتادن اشیاء (علی الخصوص اشیاء گران بها) به داخل توالت، و همچنین خلاصی از مشکلات و دردسرهای بیرون آوردن اشیاء از چاه توالت باید مواردی را رعایت کرد که مهمترین آنها عبارتند از: 

–  نصب چاه بست برای چاه توالت

چاه بست توالت، راه‌حلی ساده و کاربردی برای جلوگیری از افتادن اشیاء در چاه توالت و دردسرهای ناشی از آن است. این وسیله که به نام درپوش چاه توالت نیز شناخته می ‌شود، یک دریچه پلاستیکی است که در دهانه فاضلاب کاسه توالت نصب می ‌شود و جلوی سقوط اشیاء را به داخل چاه توالت می گیرد.

چاه بست توالت

چاه بست دارای یک درب است که آب به راحتی از آن عبور می کند و مدفوع هم با کمی فشار می تواند از آن عبور کند. اما اشیاء در چاه بست گیر می کنند و نمی توانند از آن عبور کرده و وارد چاه فاضلاب شوند. البته چاه بست های دارای درب شل اینطور نیستند و چاه بست هایی جلوی سقوط اشیاء به توالت را می گیرند که درب آنها سفت باشد.

– همراه نبردن گوشی و اشیاء به داخل توالت

برای این که گرفتار افتادن گوشی داخل چاه توالت نشوید بهترین کار این است که اشیائی که احتمال سقوط آنها به توالت وجود دارد را قبل از ورود به توالت و دستشویی از جیب های خود خارج کرده و بیرون از توالت بگذارید. اگر توالت شخصی است بهتر است قبل از استفاده از توالت جیب ‌های خود را از وسایلی همچون گوشی موبایل، کلید و سایر اشیاء کوچک خالی کنید و آنها در خارج از سرویس بهداشتی قرار دهید.

اگر توالت عمومی است می توانید اشیاء داخل جیب از جمله گوشی یا کیف جیبی را روی توشه نگهدار قرار دهید. این نوع از اشیاء بزرگ که در جیب شلوارهای تنگ قرار می گیرند بسیار احتمال سقوط دارند و ممکن است هنگام نشستن در توالت از جیب شما خارج شوند. 

–  دقت بیشتر هنگام خم شدن در توالت

در هر صورت اگر اشیاء را همراه خود به توالت بردید باید دقت بیشتری داشته باشید تا آنها از جیب شما به داخل توالت نی افتند. کسانی که یک بار تجربه این اتفاق تلخ را داشته باشند از آن پس دیگر همیشه چشم شان می ترسد و موقع خم شدن در توالت حواسشان به جیب شان است. شما هم بهتر است قبل از بروز این رخ داد به جیب های خود بیشتر دقت کنید تا گرفتار نشوید.

برخی از زیورآلات هم قابلیت سقوط در توالت را دارند. مثلا دستبند یا انگشتر گشاد ممکن است هنگام استفاده از توالت از دست شما خارج شود و به داخل چاه بی افتد. زیورآلات گشاد ممکن است به جایی گیر کنند و بعد از پاره شدن به داخل چاه بی افتند. از قرار دادن اشیاء علی الخصوص گوشی موبایل و عینک روی لبه روشویی، کاسه توالت فرنگی  یا روی شیر آب خودداری کنید؛ زیرا ممکن است به طور تصادفی به داخل چاه سقوط کنند.

جمع بندی

در این مقاله ۵ روش کاربردی و خانگی برای خارج کردن اشیاء از داخل توالت را برای شما شرح دادیم. شما با بکارگیری این ترفندها می توانید بدون نیاز به شرکت های لوله بازکنی، کار خود را راه بیندازید. در ضمن به شما راه پیشگیری از ورود اجسام به داخل چاه توالت را نیز آموختیم و گفتیم که با رعایت این نکات، دیگر نیاز به متحمل شدن دردسرهای خروج اشیاء را نخواهید داشت.

در آخر هم گفتیم که اگر به هر دلیلی نتوانستید از عهده کار بربیایید و کار از کار گذشته بود، می توانید با حفظ آرامش و خونسردی به شرکت های لوله بازکنی زنگ بزنید و از آنها کمک بگیرید. چراکه آنها با در اختیار داشتن پیشرفته ترین تجهیزات و افراد مجرب، می توانند به سرعت مشکل شما را حل کنند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *