خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

گرفتگی چاه توالت

با این ۲ روش طلایی، گرفتگی توالت را فراموش کنید

گرفتگی چاه توالت

گرفتگی چاه توالت مشکلی است که برخی افراد با آن درگیر هستند و هر فردی حداقل یک بار در عمرش با آن روبه رو شده است. توالت های دارای سیفون بزرگ کمتر و سیفون های کوچک بیشتر درگیر آن هستند. هر چه که هست باید به خوبی آن را بررسی کرد و راه حلی برای جلوگیری از آن پیدا کرد.

اگر شما زیاد درگیر گرفتگی توالت شده باشید احتمالا به فکر راهی برای پیشگیری از آن افتاده اید و ممکن است روش هایی را عملی کرده باشید. اصلا شاید روش های شما شبیه به روش های ما باشد که می خواهیم برای جلوگیری از گرفتگی توالت به شما آموزش دهیم.

برای روش شدن موضوع به شما توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا اگر دنبال روش مفید برای جلوگیری از گرفتگی توالت هستید به خواسته خود برسید و اگر خودتان اطلاع دارید داده هایتان را تکمیل کنید. پس با ما همراه باشید.

۳ عامل اصلی گرفتگی توالت

شاید ندانید که گرفتگی توالت یکی از رایج ترین گرفتگی های فاضلابی ساختمان ها است که حتما شما هم حداقل یک بار با آن درگیر شده اید. وقتی چاه توالت (همان سیفون توالت) می گیرد مردم فکر می کند اتفاق عجیبی رخ داده و مشکل خاصی در لوله کشی ساختمان به وجود آماده که منجر به گرفتگی توالت شده است. در حالی که اصلا اینطور نیست بلکه مسئله خیلی ساده تر از این حرف ها است. بگذارید بیشتر توضیح دهیم.

تجربه چند ساله ما در حوزه لوله بازکنی و باز کردن انواع گرفتگی لوله از جمله گرفتگی توالت به ما می گوید که علت تمام گرفتگی های توالت از این سه مورد خارج نیست.

  • تجمع مدفوع در سیفون
  • افتادن اشیاء خارجی داخل سیفون
  • انداختن آشغال در چاه توالت

خب مسئله کمی ساده تر شد. ما می دانیم که همه گرفتگی های توالت (چه توالت ایرانی باشد و چه فرنگی) تنها به این سه دلیل رخ می دهد. اگر بتوانیم از بروز این سه عامل جلوگیری کنیم یعنی ما موفق شده ایم. پس با ما همراه باشید تا هر یک از موارد را بررسی کنیم و راهکار مناسب برای بروز هر یک را به شما ارائه نماییم.

۱- تجمع مدفوع در سیفون توالت

جالب است بدانید که تقریبا ۷۰ – ۸۰ درصد گرفتگی های توالت به خاطر همین عامل است؛ جمع شدن مدفوع در سیفون! این درصد بالا نشان می دهد مسئله گرفتن توالت با مدفوع اهمیت زیادی دارد. اصلا به خاطر همین است که در خیلی از توالت های عمومی و جاده ای نوشته می شود «پس از استفاده یک آفتابه آب خالی کنید!» متولی آن توالت ها به خوبی متوجه شده که باقی ماندن مدفوع سیفون توالت تا چه اندازه می تواند مشکل ساز شود.

پر شدن فاضلاب در توالت گرفته

اما بگذارید به بحث اصلی خودمان باز گردیم. ما از اهمیت گرفتگی توالت با فضولات سخن گفتیم اما نگفتیم چرا و چطور ماندن مدفوع در سیفون منجر به گرفتگی شدید توالت می شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که حجم زیادی از فضولات وارد سیفون شده در آنجا باقی بماند.

ورود مدفوع به سیفون کاملا طبیعی است و هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. وقتی مدفوع کم باشد به کمک حجم کمی از آب از سیفون خارج می شود. اما مشکل زمانی ایجاد می شود که مدفوع سفت یا بزرگ باشد و آب ورودی به سیفون کم. در این زمان اگر فرد فلاش تانک را نکشد یا یک آفتابه آب در توالت خالی نکند مدفوع همانطور در سیفون باقی می ماند.

حالا تصور کنید این رفتار ادامه داشته باشد و هر فرد که از توالت استفاده می کند فلاش تانک را نکشد. چه اتفاقی می افتد؟

همینطور به حجم مدفوع داخل سیفون اضافه می شود و آب کافی برای سشتن آنها وارد نمی شود. باقی ماندن مدفوع در سیفون باعث سفت شدن آنها می شود و پس از مدتی دیگر کل لوله فاضلاب توالت و سیفون آن با مدفوع بسته می شود. تازه این زمان است که افراد به فکر حل مشکل می افتند و فلاش تانک را می کشند و بالا زدن چاه توالت را مشاهده می کنند. این کار دیگر فایده ندارد چون مدفوع داخل سیفون سفت و انباشته شده و با حجم کم آب باز نمی شود. تفاوتی هم ندارد که توالت ایرانی باشد یا توالت فرنگی.

حالا چاره چیست؟ خیلی ساده؛ اجازه ندهید مدفوع در سیفون باقی بماند. یعنی پس از هر بار استفاده از توالت که منجر به ورود مدفوع به سیفون شد فلاش تانک را بکشید و اگر فلاش تانک ندارید یک آفتابه آب داخل چاه توالت خالی کنید. این بهترین و ساده ترین روش برای رفع مشکل گرفتگی توالت با مدفوع است.

۲- افتادن اشیاء خارجی داخل سیفون

دومین علت شایع در گرفتگی توالت افتادن اشیاء خارجی بزرگ داخل چاه توالت است. اشیائی مثل گوشی موبایل، سوئیچ، دزدگیر ماشین، دسته کلید، جاکارتی، اسباب بازی بچه و اشیاء خارجی بزرگی نظیر موارد مذکور که هنگام استفاده از توالت به داخل چاه توالت سقوط می کند.

افتادن گوشی در توالت

این اتفاق معمولا زمانی رخ می دهد که فرد در توالت خم می شود و شی از جیبش سر می خورد و به داخل توالت می افتد. طبیعتا هر کسی هنگام استفاده از توالت و خم شدن باید دقت کند که از جیبش چیزی به داخل توالت نی افتد.

اما راه حل اساسی برای مشکل سقوط اشیاء به داخل چاه توالت استفاده از چاه بست در توالت است. چاه بست قطعه ای پلاستیکی است که در دهانه فاضلاب توالت (چاه توالت) نصب می شود و جلوی سقوط اشیاء به داخل چاه را می گیرد. وسیله ای کاربردی و مفید که با استفاده از آن دیگر درگیر چنین مشکلاتی نخواهید شد.

۳- افتادن آشغال در چاه توالت

مورد سوم افتادن آشغال و اشیاء زائد داخل چاه توالت است. مواردی نظیر دستمال کاغذی، نوار بهداشتی، دستمال مرطوب، کاغذ، پلاستیک، پارچه و … که به صورت خواسته یا ناخواسته وارد چاه توالت می شوند و گرفتگی توالت را به همراه می آورند. البته چنین گرفتگی نسبت به دو مورد قبلی شیوع بسیار کمتری دارد.

با این وجود متاسفانه برخی افراد به دلایلی آشغال داخل توالت می اندازند و تصور می کنند بزرگ بودن لوله فاضلاب توالت اجازه ایجاد گرفتگی را نمی دهد. در حالی که به هیچ عنوان چنین نیست. این افراد باید خودشان متوجه باشند که جای آشغال در توالت نیست و انجام این کار منجر به گرفتگی لوله می شود.

انداختن آشغال در توالت

در هر صورت برای جلوگیری از انداختن آشغال در توالت حتما یک سطل زباله در سرویس بهداشتی و توالت قرار دهید تا افراد بتوانند آشغال را در آن قرار دهند. به علاوه چاه بست نصب کنید تا اجازه ورود ناخواسته آشغال به داخل سیفون توالت را ندهد.

چطور از گرفتگی توالت جلوگیری کنیم؟

خب در بخش بالا تمام دلایل گرفتگی توالت در ۳ مورد خلاصه شد که آن موارد دلیل اصلی گرفتگی توالت هستند. باید از بروز آن سه علت جلوگیری شود تا دیگر شاهد گرفتگی توالت نباشید. پس راهکار اصلی برای جلوگیری از گرفتگی توالت به صورت جمع بندی و خلاصه این است:

۱- ریختن آب در توالت؛ برای جلوگیری از ماندن مدفوع در سیفون

۲– نصب چاه بست؛ برای جلوگیری از افتادن اشیاء و آشغال ها

این دو راهکار ساده اما بسیار کاربردی و مفید هستند که در صورت رعایت کردن آنها دیگر شاهد گرفتگی توالت نخواهید بود.

چند نکته دیگر جهت جلوگیری از گرفتگی توالت

در بالا علت گرفتگی توالت و راه چاره برای پیشگیری از آن به خوبی بیان شده است. با این وجود جا دارد چند نکته جانبی دیگر جهت راهنمایی بیشتر ارائه شود.

  • حتما در سرویس بهداشتی و توالت از سطل زباله برای مواد زائد استفاده کنید. این به جلوگیری از ورود مواد زائد به لوله های فاضلاب کمک می کند.
  • در انتخاب چاه بست دقت کنید که درب آن خیلی سفت یا خیلی شل نباشد تا هم اجازه عبور مدفوع را بدهد و هم جلوی افتادن اشیاء را بگیرد.
  • چاه بست فقط برای توالت ایرانی نیست و برای توالت فرنگی هم می توان از چاه بست مخصوص آن استفاده کرد.
  • در ساختمان چاه بازکن دستی یا فنر دستی لوله بازکنی داشته باشید تا در صورت ایجاد گرفتگی از آن استفاده کنید.
  • اگر سیفون توالت با مدفوع بگیرد می توانید آن را با آب باز کنید. اما حجم آب باید زیاد باشد. حداقل تا یک سوم کاسه توالت را از آب پر کنید و اجازه دهید چند دقیقه همینطور بماند تا آب به داخل مدفوع نفوذ کرده و مسیر لوله را باز کند.
  • گرفتگی توالت با اشیاء خارجی با فشار آب و تلمبه دستی باز نمی شود و لازم است از یک فرد لوله بازکن بخواهید تا مشکل را رفع کند.
  • اگر با مدفوع سفت و بزرگ در سیفون توالت مواجه شدید که فشار آب فلاش تانک هم نتوانست آن را از سیفون خارج کنید نگران نباشد. با یک بار ماندن مدفوع توالت نمی گیرد. بگذارید مدفوع در آب داخل سیفون نرم شود و در دفعه بعدی که از توالت استفاده کردید با فشار آب از سیفون عبور کند.

مشاهده کردید که گرفتگی توالت بر خلاف آنچه که قبلا متصور بودید چقدر ساده است و به آسانی می توان از ایجاد آن جلوگیری کرد. در صورتی که نکات فوق را به خوبی مورد توجه قرار دهید دیگر گرفتار گرفتگی توالت نمی شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *