خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

باز کردن گرفتگی لوله با چاه بازکن دستی

با تلمبه چاه بازکن گرفتگی لوله را در ۵ دقیقه رفع کنید

باز کردن گرفتگی لوله با چاه بازکن دستی

تلمبه دستی لوله بازکن یکی از روش های ساده و آسان برای باز کردن گرفتگی لوله های فاضلاب است که از قدیم مورد استفاده مردم قرار گرفته است. زمانی که چیزی به اسم فنر لوله بازکنی و تکنسین لوله بازکنی وجود نداشت مردم برای باز کردن گرفتگی لوله های فاضلاب از چاه بازکن استفاده می کردند.

حالا هم با وجود انبوه تکنسین های لوله بازکنی و روش های متعدد برای باز کردن گرفتگی لوله ها همچنان چاه بازکن یکی از بهترین و کاربردی ترین روش های لوله بازکنی به شمار می آید که حتی در برخی موارد تکنسین های حرفه ای هم از آن استفاده می کنند.

از این روی ما بر آن شدیم تا مطلبی مفید و آموزشی جهت آشنایی شما با این دستگاه ساده لوله بازکنی بنویسیم و این روش مفید را به شما هم معرفی کنیم تا بتوانید از آن برای باز کردن گرفتگی های لوله فاضلاب استفاده کنید. با ما همراه باشید.

تلمبه چاه بازکن چیست؟

با این که خیلی واضح است اما شاید بعضی افراد ندانند که تلمبه چاه بازکنی چیست. تلمبه چاه بازکن (که تلمبه لوله بازکنی، لوله بازکن دستی، پیستون لوله بازکن و پمپ لوله بازکنی نام های دیگر آن است) یک وسیله ساده است که به کمک آن برخی از گرفتگی های ایجاد شده در لوله های فاضلاب باز می شود.

این ابزار انواع مختلفی دارد که ساده ترین نوع آن از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

  • دسته: دسته در تلمبه چاه بازکن معمولاً از جنس پلاستیک یا فلز ساخته می شود و ظاهر آن حالت دسته دارد با این وجود در برخی از تلمبه ها ظاهری متفاوت دارد.
  • پیستون: پیستون تلمبه چاه بازکن قطعه لاستیکی نرم شبیه به کاسه است که دسته به انتهای آن متصل شده است.

از تلمبه لوله بازکن برای رفع گرفتگی در انواع لوله های فاضلاب می توان استفاده کرد. گرفتگی در لوله های زیر را می توان با تلمبه زنی باز کرد.

  • کفشورها (کفشور حمام، حیاط و پارکنیگ)
  • توالت ها (ایرانی و فرنگی)
  • سینک ظرفشویی
  • روشویی

تنها تفاوت در اندازه لوله فاضلاب و نوع گرفتگی است. به عبارت دیگر باید دهانه تلمبه کمی بزرگ تر از دهانه لوله فاضلاب باشد تا بتوان گرفتگی آن لوله را با پمپ دستی باز کرد. بنابراین اگر گرفتگی در کفشور واحدهای مسکونی باشد می توان آن را با تلمبه معمولی (کوچک) باز کرد. اگر گرفتگی در توالت باشد باید از یک چاه بازکن بزرگ استفاده شود. برای باز کردن گرفتگی های توالت می توان از چاه بازکن های توالتی که مخصوص توالت است استفاده کنید.

چه گرفتگی هایی با لوله بازکن دستی باز می شود؟

بر خلاف این که تلمبه لوله بازکنی روی همه لوله های فاضلاب قابل استفاده است، روی همه گرفتگی ها جواب نمی دهد. یعنی هر گرفتگی را نمی توان با چاه بازکن دستی رفع کرد. تنها گرفتگی های سطحی و ضعیف با این وسیله باز می شود و امکان باز کردن گرفتگی های سخت به هیچ عنوان وجود ندارد.

باز کردن گرفتگی فاضلاب با چاه بازکن دستی

در بخش زیر این موضوع به صورت شفاف توضیح داده شده است.

گرفتگی هایی که باز می شوند: گرفتگی های ایجاد شده توسط رسوب، چربی، روغن، مو، تفاله چای، آشغال های ریز، مدفوع و … مواردی هستند که به راحتی با پمپ لوله بازکنی قابل رفع هستند.

گرفتگی هایی که ممکن است باز شوند: گرفتگی با دستمال کاغذی، برگ درخت، خاک و سنگ ریزه، صابون، سفید آب و … جزء گرفتگی های نیمه سخت هستند که احتمال باز شدن این گرفتگی ها ۵۰-۵۰ است.

گرفتگی هایی که باز نمی شوند: گرفتگی با سنگ، آجر، سیمان، مصالح ساختمانی، اشیاء خارجی، گوشی، دسته کلید و … جزء گرفتگی های سخت هستند و اصلا با تلمبه زنی باز نمی شوند.

پس تا اینجای کار مشخص شد که روی اکثر لوله های فاضلاب می توان تلمبه زنی انجام داد اما نتیجه گرفتن از آن منوط به این است که گرفتگی سطحی باشد.

نحوه استفاده از تلمبه لوله بازکنی

روش استفاده از تلمبه چاه بازکن خیلی ساده است. تنها باید تلمبه دستی را روی لوله قرار دهید و به آن فشار دهید. این تمام کاری است که قرار است انجام دهید البته با دقت فراوان! دقت در این کار خیلی مهم است چون برای نتیجه گرفتن از این کار باید خیلی دقت کنید. چرا دقت فراوان؟! الان توضیح می دهم.

به طور کلی کارکرد تلمبه های لوله بازکنی (در هر نوعی که باشند) بر اساس فشار هواست. به خاطر همین بعضی ها به این وسیله دستگاه تراکم هوا هم می گویند. به همین علت آن قطعه پلاستیکی گرد به حالت کاسه است تا داخلش هوای زیاد جمع شود.

وقتی تلمبه را روی لوله فاضلاب قرار می دهید و به آن فشار وارد می کنید هوای داخل آن کاسه پلاستیکی فشرده می شود و می خواهد از یک جا خارج شود. اگر هیچ راه خروجی پیدا نکند ناچار وارد لوله فاضلاب می شود و به فاضلاب و گرفتگی داخل لوله فشار وارد می کند. اگر گرفتگی شدت نداشته باشد فشار هوا می توان بر گرفتگی غالب شده و آن را باز کند.

به این صورت است که با چند بار تلمبه زنی فشار هوای خوبی وارد لوله می شود و گرفتگی را جابجا کرده و از لوله خارج می کند. حالا که از ساختار و عملکرد پمپ دستی اطلاع یافتید بهتر می توانید مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله ۱: تلمبه دستی مناسب تهیه کنید

کاملا مشخص است که برای شروع کار به یک پمپ دستی لوله بازکنی نیاز دارید. اما تلمبه مورد نظر باید برای لوله ای که می خواهید روی آن تلمبه زنی انجام دهید مناسب باشد. در بخش های قبل ذکر شد که اندازه دهانه تلمبه باید کمی بزرگ تر از دهانه لوله فاضلاب باشد به طور که کاملا آن را در بر گیرد.

  • سینک و روشویی: احتمالا همین تلمبه های کوچک و معمولی مناسب باشد.
  • کفشور: تلمبه بزرگ لازم است چون در این مورد نیاز به فشار زیاد هوا دارید لذا باید کاسه تلمبه عمیق باشد.
  • توالت: نیاز به تلمبه بسیار بزرگ است چون چاه توالت ایرانی بسیار بزرگ است و تلمبه زنی روی آن نیازمند بزرگترین اندازه از تلمبه های دستی است.
  • توالت فرنگی: برای باز کردن توالت فرنگی می توانید از تلمبه های مخصوص که پیستون آن کمی متفاوت است استفاده کنید.

مرحله ۲: لوله فاضلاب را پر از آب کنید

احتمال زیاد وقتی متوجه گرفتگی لوله شده اید که دیگر مقدار زیادی آب و فاضلاب از لوله بالا زده است. در این حالت لازم نیست کاری انجام دهید. ولی اگر گرفتگی لوله طوری است که آب داخل لوله وجود ندارد (مسیر لوله کمی باز است و آب به آرامی از آن عبور می کند) باید مقداری آب داخل لوله خالی کنید تا از دهانه فاضلاب آب بالا بزند.

تلمبه لوله بازکنی و گرفتگی سینک ظرفشویی

علت این کار این است که فشار هوای تلمبه باید از طریق آب وارد لوله شده و به گرفتگی فشار آورد. اگر لوله خالی از آب باشد و شما تلمبه زنی انجام دهید فشار هوا وارد لوله شده و از لای گرفتگی ها عبور می کند.

مرحله ۳: دهانه تلمبه را روی دهانه لوله بگذارید

برای شروع کار باید دهانه لاستیکی دستگاه را روی دهانه لوله فاضلاب قرار دهید. منظور از دهانه لوله فاضلاب همان جایی است که فاضلاب از آنجا وارد لوله فاضلاب می شود. همان خروجی فاضلاب. قرار است فشار هوای تلمبه از آنجا وارد لوله فاضلاب شود.

مرحله ۴: دهانه تلمبه را دقیقا به کف بچسبانید

دهانه پیستون باید دقیقا به کف محیط (زمین، سینک یا کاسه توالت) بچسبد. هدف این است که از خروج هوای داخل تلمبه جلوگیری کنیم. باید کاری کنید که وقتی به تلمبه فشار وارد شد هوا از درزهای کنار دهانه پلاستیکی خارج نشود. به خاطر همین باید دهانه پلاستیکی به خوبی به کم بچسبد.

مرحله ۵: به دسته تلمبه فشار وارد کنید

حالا باید دسته تلمبه را بگیرید و به صورت عمودی به آن فشار وارد کنید. فشار باید عمود بر دسته و در راستای لوله فاضلاب باشد. به قدری فشار دهید که دسته در داخل کاسه لاستیکی تلمبه فرو رود و کاسه لاستیکی جمع شود. هنگام فشار دادن پیستون دقت کنید که هوا از اطراف دهانه خارج نشود. اگر هوایی از اطراف خارج نشود یعنی این که تمام هوای داخل تلمبه وارد لوله فاضلاب شده است.

مرحله ۶: چند بار دیگر تلمبه زنی کنید

کاملا طبیعی است که با یک بار تلمبه زنی گرفتگی لوله باز نشود. یعنی اصلا بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد. باید چند بار مراحل قبل را تکرار کنید و پس از هر بار تلمبه زنی دوباره تلمبه را در محل تعیین شده قرار داده و فشار دهید. تکرار این کار باعث می شود فشار مداوم و بیشتری وارد لوله شده و به گرفتگی وارد آید. اینطور احتمال باز شدن گرفتگی بسیار بیشتر خواهد بود.

مرحله پایانی: یک سطل آب در لوله خالی کنید

بعد از چند بار تلمبه زنی باید شاهد خالی شدن آب داخل لوله باشد. این نشانه باز شدن لوله فاضلاب است. بعد از باز شدن باز شدن لوله به عنوان مرحله پایانی لوله بازکنی باید یک سطل آب داخل لوله فاضلاب خالی کنید تا رسوب و آشغال های باقی مانده از گرفتگی را با خود بشوید و از لوله خارج کند. بهتر است برای این کار از آب داغ استفاده کنید.

مزایا و معایب استفاده از تلمبه چاه بازکن

در بخش های ابتدایی به خوبی در مورد فواید و ویژگی های مثبت چاه بازکن دستی توضیح داده شد. با این وجود بد نیست فواید و معایب تلمبه لوله بازکنی در کنار هم و به صورت یکجا مورد بررسی قرار گیرد.

فواید چاه بازکن دستی

  • ساده و ارزان است.
  • همه می توانند با آن کار کنند.
  • برای رفع بسیاری از گرفتگی های رایج مناسب است.
  • به لوله‌های فاضلاب آسیب نمی‌رساند.

معایب چاه بازکن دستی

  • روی گرفتگی های سخت اثر ندارد.
  • اندازه آن باید متناسب با اندازه لوله باشد.

با وجود این معایب باز هم همچنان فواید این وسیله ساده نسبت به معایب آن بیشتر است و خیلی از افراد ترجیه می دهند از آن برای باز کردن انسداد لوله ها استفاده کنند.

درخواست لوله بازکنی از افراد متخصص

در پایان به شما توصیه می کنیم اگر شاهد گرفتگی های سطحی در لوله های هستید با استفاده از یک چاه بازکن مناسب خودتان در خانه اقدام به لوله بازکنی کنید. در غیر اینصورت بهتر است از یک فرد متخصص در حوزه لوله بازکنی بخواهید تا گرفتگی لوله را برای شما باز کند.

ما در شرکت خدمات فنی کاوه تیمی از بهترین و مجرب ترین متخصصین لوله بازکنی را دور هم جمع کرده ایم تا با تجربه چند ساله خود و استفاده از بهترین دستگاه های مخصوص لوله بازکنی بتوانیم خدمات خوب و باکیفیتی را به همشهریان تهرانی ارائه کنیم.

تکنسین های ما آمادگی دارند برای رفع انواع گرفتگی های سخت در لوله های فاضلابی ساختمان شما سریعا در محل حاضر شده و با روش های مخصوص گرفتگی مورد نظر را باز کنند. تنها با تماس تلفنی می توانید از خدمات لوله بازکنی ارزان، فوری و شبانه روزی شرکت کاوه در تمام محله های تهران استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *