خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

باز کردن گرفتگی توالت فرنگی

رفع گرفتگی توالت فرنگی با ۷ روش آسان و کاربردی

باز کردن گرفتگی توالت فرنگی

توالت فرنگی هم مثل توالت ایرانی به دلایل مختلفی نظیر تجمع مدفوع در سیفون، انداختن دستمال کاغدی، افتادن گوشی و اشیاء بزرگ، ریختن خاک و سنگ داخل توالت و … می گیرد و باید با استفاده از روش های مخصوص لوله بازکنی گرفتگی آن را باز کرد.

خیلی از افراد روشی مناسب برای باز کردن گرفتگی توالت فرنگی در نظر ندارند. در حالی که روش های بسیار ساده و کاربردی وجود دارد که به کمک آنها می توان گرفتگی های توالت فرنگی را رفع کرد.

در این مطلب کمی در مورد علل گرفتگی توالت فرنگی بحث شده و سپس روش های باز کردن گرفتگی های مختلف در کاسه توالت فرنگی آموزش داده شده است. پس با ما همراه باشید.

علل گرفتگی توالت فرنگی

همانطور که در بالا ذکر شد گرفتگی توالت فرنگی دلایل مختلفی دارد. تقریبا تمام دلایلی که برای گرفتگی توالت ایرانی مطرح است در توالت فرنگی هم رخ می دهد. این دلایل عبارت اند از:

  • تجمع مدفوع در سیفون
  • انداختن دستمال کاغذی، پوشک، نوار بهداشتی در کاسه توالت
  • افتادن اجسام بزرگ مثل گوشی، دسته کلید و اسباب بازی بچه
  • رسوب و جرم‌گرفتگی لوله‌های فاضلاب
  • ریختن اشیاء سخت مثل سنگ، آجر، گچ و سیمان

تقریبا تمام گرفتگی های ایجاد شده در توالت فرنگی به یکی از دلایل فوق ایجاد می شوند. اگر بتوانید به هر روشی از گرفتگی توالت فرنگی جلوگیری کنید که چه بهتر.

ولی اگر نمی توانید این کار را انجام دهید یا دیگر گرفتگی در توالت ایجاد شده و نیاز به لوله بازکنی دارید ناچار هستید در بخش بعد روش های آموزش لوله بازکنی توالت فرنگی را بیاموزید و اقدام به باز کردن توالت فرنگی خود کنید. در صورتی که توالت فرنگی شما گرفتگی دارد، می‌توانید با استفاده از روش‌های خانگی آن را باز کنید.

آموزش روش های کاربردی لوله بازکنی توالت فرنگی

در بخش بعد چند روش لوله بازکنی توالت فرنگی جهت رفع گرفتگی آن ارائه شده که بسته به نوع و علت گرفتگی و میزان تخصص و تجهیزات خود از یک یا چند روش استفاده کنید. توجه داشته باشید که برخی از روش ها تنها برای یک یا چند گرفتگی خاص کاربرد دارد.

روش اول: استفاده از آب (گرفتگی با مدفوع)

این روش ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش برای باز کردن گرفتگی توالت فرنگی است. تنها مسئله مهم در این روش این است که گرفتگی حتما باید ناشی از تجمع فضولات در سیفون یا لوله فاضلاب توالت فرنگی باشد. چراکه اگر علت دیگری برای گرفتگی مطرح باشد توالت نه تنها باز نمی شود بلکه فاضلاب هم در کاسه توالت فرنگی جمع می شود و حتی از آن بیرون می زند.

پر شدن فاضلاب در توالت گرفته

برای این کار کافی است حجم زیادی آب داخل کاسه توالت فرنگی خالی کنید طوری که حداقل دو سوم کاسه توالت از آب پر شود. توالت را به همین صورت رها کنید و اجازه دهید به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه در همین حالت بماند. پس از آن به احتمال بسیار زیاد شاهد باز شدن توالت خواهید بود.

شاید با خود بگویید که قبلا فلاش تانک را کشیده ام اما گرفتگی باز نشده است. چرا باید با این روش گرفتگی باز شود. علت این است که آب فلاش تانک به اندازه کافی زیاد نیست که بتواند به گرفتگی و مدفوع داخل سیفون فشار وارد کند. لازم است حجم بیشتری از آب داخل کاسه باشد تا فشار لازم برای باز کردن گرفتگی را فراهم کند.

هرچه حجم و انباشت مدفوع در سیفون بیشتر باید نیاز به فشار بیشتری برای باز شدن گرفتگی دارید. اگر با این روش گرفتگی باز نشد ممکن است علت چیز دیگری باشد. اگر مطمئن هستید که علت گرفتگی جمع شدن مدفوع در سیفون توالت فرنگی است پس مشخص است که حجم و انباشت مدفوع بیش از اندازه زیاد است. لذا باید از روش های بعدی برای باز کردن گرفتگی استفاده کنید.

روش دوم: استفاده از آب داغ (گرفتگی با مدفوع)

اگر روش قبلی را انجام داده اید و صبر و حوصله کافی دارید می توانید این روش را هم امتحان کنید. مراحل کار کاملا شبیه به روش قبل است با این تفاوت که در آن از آب داغ استفاده می کنیم. خب می دانید که آب داغ خاصیت شویندگی و بازکنندگی دارد. به کمک آب داغ کثیفی لباس ها یا چربی ظروف راحت تر شسته می شود.

به این دلیل ما برای باز کردن گرفتگی توالت فرنگی از آب داغ استفاده می کنیم. توجه به دو نکته برای استفاده از این روش بسیار اهمیت دارد. یکی این که برای باز کردن توالت فرنگی با آب داغ باید کاسه و لوله توالت فرنگی خالی باشد. یعنی هیچ آب یا فاضلابی در آن نباشد تا آب داغ بتواند مستقیم به عمق گرفتگی نفوذ کند. پس اگر در توالت آب و فاضلاب جمع شده صبر کنید کم کم تخلیه شود. دوم این که هنگام ریختن آب داغ کاسه توالت نباید خیلی سرد باشد چون در این صورت ریختن آب داغ باعث ترک خوردن و شکستن توالت فرنگی سرامیکی می شود.

روش سوم: استفاده از پمپ دستی (گرفتگی با مدفوع، دستمال کاغذی و …)

پمپ دستی یا تلمبه چاه بازکن وسیله‌ای است که برای باز کردن گرفتگی لوله‌های فاضلاب استفاده می‌شود. همان قطعات لاستیکی نرم که روی آن یک دسته نصب شده و در خانه های قدیمی زیاد دیده می شود.

پمپ دستی برای باز کردن اکثر گرفتگی های سطحی و نیمه سخت کاربرد دارد و باعث رفع گرفتگی می شود. برای باز کردن گرفتگی توالت فرنگی هم می توان از پمپ چاه بازکنی استفاده کرد. تنها نکته مهم این است علت گرفتگی نباید سخت باشد. گرفتگی با مدفوع، دستمال کاغذی، برگ، جرم و رسوب لوله و از این دست گرفگتی ها سطحی به حساب می آید که به راحتی با تلمبه دستی باز می شود. گرفتگی با پوشک، نوار بهداشتی، خاک و امثال اینها هم نیمه سخت است و ممکن است باز شود.

باز کردن توالت با چاه بازکن

گرفتگی های ناشی از اشیاء بزرگ همچون گوشی، سنگ، دسته کلید، آجر، سیمان و … هم نوع سخت گرفتگی هستند که با پمپ دستی لوله بازکنی باز نمی شوند. تلاش برای باز کردن این گرفتگی ها با پمپ دستی ممکن است گرفتگی را سخت تر کرده و کار لوله بازکنی را طولانی تر کند.

برای استفاده از پمپ دستی باید آن را وارد کاسه توالت فرنگی کرده و روی خروجی فاضلاب قرار دهید طوری که کاملا به آن بچسبد و هیچ فاصله ای میان آنها نباشد. سپس چند بار به آرامی آن را فشار دهید. هنگام فشار داده به تلمبه باید هوایی از کنار آن خارج نشود و همه هوای داخل تلمبه وارد لوله فاضلاب شود و به گرفتگی ها فشار وارد آورد. این کار باعث می‌شود که گرفتگی داخل لوله با فشار هوا باز شده و مسیر عبور فاضلاب آزاد شود.

روش چهارم: استفاده از سیم فلزی

با استفاده از سیم مفتولی فلزی می توان برخی از گرفتگی های توالت فرنگی را باز کرد. اگر گرفتگی توالت فرنگی به دلیل باقی ماندن مدفوع در سیفون یا افتادن جسم خارجی مانند دستمال کاغذی، اسباب بازی و یا دستمال بهداشتی باشد می‌توانید به کمک یک سیم برای باز کردن آن اقدام کنید.

برای این کار، ابتدا یک قطعه سیم فلزی مثل جا لباسی فلزی پیدا کنید و آن را باز کنید. سیم را خم کنید تا به شکل یک قلاب در آید. سپس، آن را داخل لوله توالت فرو ببرید و تکان دهید تا باعث جابجا شدن مدفوع و یا جابجا شدن گرفتگی داخل لوله و سپس باز شدن مسیر فاضلاب توالت شود.

روش پنجم: استفاده از اسید چاه بازکن (گرفتگی با جرم و رسوب لوله)

حتما می دانید که اسید یک ماده خورنده است که در تماس با اجسام مختلف در آنها خوردگی ایجاد می کند. از اسید می توان برای باز کردن گرفتگی لوله‌های فاضلاب نیز استفاده کرد. از این روی اسید های مخصوص لوله بازکنی تحت عنوان محصول یا مایع لوله بازکنی در بازار به فروش می رسد که کاربرد آنها لوله بازکنی گرفتگی ها و باز کردن مسید لوله است.

به طور کلی استفاده از این روش پیشنهاد نمی شود چون در عین حال که اسید گرفتگی را باز می کند، در لوله و اتصالات فاضلاب هم خوردگی ایجاد می کند و به مرور باعث از بین رفتن لوله فاضلاب می شود. با این وجود اگر تمایل به استفاده از اسید لوله بازکی دارید باید ابتدا دستورالعمل‌های روی برچسب محصول را به دقت مطالعه کنید.

ریختن اسید لوله بازکنی در لوله فاضلاب

به مقدار ذکر شده از محصول را در داخل سیفون توالت فرنگی خالی کنید و سپس به مدت تعیین شده صبر کنید تا اسید به عمق گرفتگی نفوذ کند و گرفتگی را باز نماید. پس از باز شدن مسیر فلاش تانک را بکشید تا تمام اسید از داخل سیفون شسته شود. علت عدم اعلام مقدار اسید مورد نیاز و زمان لازم برای باز کردن گرفتگی این است که این مقادیر ممکن است برای هر محصول متفاوت باشد.

روش ششم: استفاده از فنر دستی لوله بازکنی (گرفتگی با خاک و آشغال)

فنر لوله بازکنی وسیله‌ای است که برای باز کردن گرفتگی‌های شدید لوله‌های فاضلاب استفاده می‌شود. یک فنر بلند که سر آن برای باز کردن گرفتگی و انتهای آن برای گرفتن و چرخواندن با دست است که یک دسته دارد. فنر دستی چون طول و زور محدودی دارد برای همه گرفتگی های سخت مناسب نیست. اما گرفتگی با خاک، آشغال، پارچه، دستمال کاغذی، پوشک، نوار بهداشتی و از این دست گرفتگی ها را به خوبی باز می کند.

برای استفاده از فنر لوله بازکنی دستی باید سر آن را به آرامی وارد خروجی فاضلاب داخل کاسه توالت فرنگی کنید و همینطور فرو کنید تا دیگر امکان فرو رفتن وجود نداشته باشد. این یعنی سر فنر به گرفتگی رسیدن است. حالا باید به کمک دسته به آرامی فنر را بچرخانید. همزمان با چرخاندن دسته فنر را کمی عقب بکشید و مجدد با فشار داخل لوله فرو کنید تا فشار مضاعفی به گرفتگی وارد شود.

با انجام این کار برای چند دقیقه گرفتگی باز می شود. دقت کنید که اگر گرفتگی با سنگ، آجر، سیمان، گوشی و … باشد نمی توانید با فنر دستی آن را باز کنید.

روش هفتم: استفاده از ژنراتور لوله بازکنی

ژنراتور لوله بازکنی یا فنر برقی یک دستگاه مخصوص لوله بازکنی است از یک فنر بلند (بسیار بلند تر از فنر دستی) و یک موتور الکتریکی تشکیل شده که به کمک برق فنر به چرخش در می آید و گرفتگی ها را باز می کند. پر واضح است که استفاده از فنر برقی برای لوله بازکنی هم نیاز به دستگاه مورد نظر و هم تجربه کار با آن را دارد که احتمالا هیچ یک از این دو در اختیار شما خواننده عزیز نیست. لذا عملا امکان استفاده از این روش برای شما فراهم نمی باشد.

باز کردن گرفتگی توالت فرنگی

استفاده از ژنراتور برای باز کردن گرفتگی توالت فرنگی بسیار مناسب و کاربردی است و اکثر شرکت های لوله بازکنی و تکنسین های فعال در این حوزه از فنر لوله بازکنی برقی برای باز کردن توالت استفاده می کنند. اگر به کمک روش های فوق موفق به باز کردن گرفتگی توالت فرنگی نشدید توصیه می کنیم حتما با یک تکنسین مجرب تماس بگیرید و از او بخواهید که توالت فرنگی شما را لوله بازکنی کند.

چند نکته برای جلوگیری از گرفتگی توالت فرنگی

در بالا مشاهده کردید که باز کردن یک گرفتگی ساده که به بعضا به دلیل بی توجهی ایجاد شده می تواند تا چه اندازه سخت و پیچیده باشد و حتی ممکن است برای شما هزینه به دنبال داشته باشد. در حالی که جلوگیری از گرفتگی توالت فرنگی کار چندان پیچیده و سختی نیست. برای جلوگیری از گرفتگی توالت فرنگی کافیست نکات زیر را رعایت کنید:

  • پس از استفاده از توالت حتما فلاش تانک را بکشید.
  • اگر افراد زیادی از توالت استفاده می کنند باید به صورت منظم فلاش تانک کشیده شود تا مدفوعی در سیفون رسوب نکند.
  • از انداختن دستمال کاغذی، نوار بهداشتی و پوشک در توالت جدا خودداری کنید.
  • هنگام استفاده از توالت مراقب اشیاء داخل جیب مثل گوشی، دسته کلید و سوئیچ باشید.
  • هنگام تعمیرات ساختمان و بنایی روی کاسه توالت را بپوشانید تا خاک و مصالح وارد کاسه توالت نشود.

با رعایت این نکات ساده می‌توانید از گرفتگی پر درد سر و هزینه بر توالت فرنگی خود جلوگیری کنید.

در پایان به شما توصیه می شود برای باز کردن گرفتگی های عمقی و پیچیده در توالت فرنگی که خودتان قادر به باز کردنشان نیستید حتما از تکنسین های مجرب لوله بازکنی کمک بگیرید. ما در شرکت خدمات فنی کاوه از بهترین و مجرب ترین تکنسین ها برای لوله بازکنی و رفع گرفتگی لوله در تهران استفاده می کنیم تا بتوانیم در کنار افزایش کیفی خدمات رضایت مشتریان خود را جلب نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *