خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

رفع گرفتگی لوله فاضلاب با فنر زدن

آموزش نحوه فنر زدن لوله فاضلاب برای باز کردن گرفتگی ها

رفع گرفتگی لوله فاضلاب با فنر زدن

فنر زنی لوله فاضلاب بهترین و سریع الاثر ترین روش برای رفع گرفتگی لوله های فاضلابی است که توسط حرفه ای های لوله بازکنی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر شما هم بخواهید همچون افراد حرفه ای از فنر لوله بازکنی برای باز کردن گرفتگی ها استفاده کنید باید ابتدا نحوه استفاده از آن را بدانید.

در اینجا طریقه فنر زدن لوله فاضلاب به شما آموزش داده شده است تا پس از آن بتوانید خودتان به راحتی گرفتگی های توالت، حمام و دیگر لوله های فاضلاب را با استفاده از فنر لوله بازکنی رفع کنید و از تماس با لوله بازکن بی نیاز باشید. پس تا پایان با ما همراه باشید.

فنر لوله بازکنی چیست و چند نوع دارد؟

فنر لوله بازکنی فنری فلزی و طولانی است که از آن برای باز کردن گرفتگی های ایجاد شده در لوله فاضلاب یا لوله آب استفاده می شود. فرد لوله بازکن فنر را وارد لوله فاضلاب می کند و آن را به چرخش در می آورد. با چرخش فنر سر آن داخل گرفتگی لوله فرو رفته و در آن با سرعت بالا می چرخد. این کار باعث می شود گرفتگی داخل لوله کم کم جابجا شده و مسیر لوله فاضلاب باز شود.

فنر لوله بازکنی انواع مختلفی دارد. فنر های لوله بازکنی از نظر قطر، طول و سرفنر متفاوت هستند که هر کدام کاراریی مخصوصی دارند. اما به طور کلی فنر های لوله بازکنی از نظر کارکرد به سه دسته تقسیم می شوند.

  • فنر دستی (خانگی): فنری کوچک و کوتاه که مخصوص گرفتگی های ساده خانه است و با دست چرخانده می شود. 
  • فنر دریلی: فنری که به دریل متصل شده و به کمک آن به چرخش در می آید.
  • فنر خودکار (ژنراتور): فنری که در قالب دستگاه مخصوص لوله بازکنی (ژنراتور) طراحی شده و با قابلیت های متنوع خود به صورت تخصصی لوله بازکنی انجام می دهد. 

منظور از فنر زنی لوله فاضلاب چیست؟

فنر زنی اصطلاحی در حوزه لوله بازکنی است که اشاره به استفاده از فنر لوله بازکنی برای باز کردن گرفتگی لوله دارد. زمانی که کسی فنر لوله بازکنی را داخل لوله فاضلاب فرو کرده و با آن گرفتگی لوله را باز کند به آن فنرزنی گفته می شود.

فنرزنی حرفه ای لوله فاضلاب

فنر زنی یکی از تخصصی ترین کارهای لوله بازکن و شرکت لوله بازکنی است که با آن انواع گرفتگی لوله های فاضلابی را باز می کنند.

البته فنر زنی تنها مخصوص لوله فاضلاب نیست بلکه برای لوله آب یا هر لوله دیگری که گرفتگی در آن ایجاد شده باشد هم فنر زنی انجام می شود. 

مراحل فنر زدن لوله فاضلاب (قدم به قدم)

مهم ترین بخش این مطلب همین مراحل فنر زنی لوله است. در این بخش ما به صورت قدم به قدم آموزش نحوه فنر زنی لوله فاضلاب را ارائه کرده ایم تا به صورت کامل برای شما جا بی افتد. 

مرحله ۱. انتخاب فنر لوله بازکنی مناسب

اولین مرحله برای فنر زنی انتخاب فنر لوله بازکنی مناسب است. اگر فنر لوله بازکنی در اختیار دارید که همان را بردارید و کار را شروع کنید. اما در صورتی که هنوز فنری تهیه نکرده اید باید بر اساس نوع گرفتگی فنر مناسب را انتخاب کنید. اگر از علت گرفتی مطلع هستید و فکر می کنید گرفتگی ساده است و به راحتی می توان آن را بازگشایی کرد بهتر است فنر دستی لوله بازکنی تهیه کنید.

گرفتگی توالت با مدفوع، گرفتگی کفشور حمام با جرم و رسوب و گرفتگی لوله فاضلاب حیاط با خاک جزء گرفتگی های ساده و سطحی هستند که با فنر دستی باز می شوند. اگر فکر می کنید گرفتگی سخت و سنگین است لازم است فنر دستی به کار نمی آید. باید فنر برقی تهیه کنید تا توان کافی برای فنر زنی و لوله بازکنی را داشته باشد. گرفتگی عمقی توالت با مدفوع، گرفتگی کفشورها با آشغال و سنگ جزء گرفتگی های سخت یا نیمه سخت هستند که با فنر برقی باز می شوند.

خب ژنراتور که برای کارهای تخصصی است و به کار شما نمی آید. لذا باید فنر دریلی تهیه نمایید. می توانید از مغازه های اجاره ابزار یک دریل و فنر مخصوص آن را کرایه کنید و با آن کار خود را آغاز کنید. اگر فنر اجاره ای پیدا نکردید ناچار دریل را اجاره کنید و فنر را از ابزارفروشی ها بخرید.

مرحله ۲. فرو کردن سر فنر داخل لوله

آغاز فنر زنی و لوله بازکنی با فرو کردن سر فنر داخل لوله فاضلاب آغاز می شود. باید سر فنر را (چه فنر دستی و چه فنر برقی) داخل لوله فاضلاب فرو کنید. سر فنر را داخل دهانه لوله فاضلاب بگذارید و به آن فشار وارد کنید تا وارد لوله شود. سپس به تلاش خود ادامه دهید تا کم کم فنر داخل لوله فرو رود.

اگر فنر به جایی رسید و در آنجا گیر کرد ابتدا کمی تلاش کنید تا بتوانید آن قسمت را هم رد کنید. اگر با بازی با فنر و جلو عقب کردن آن موفق به عبور از گرفتگی نشدید دیگر دست نگه دارید و آماده فنر زنی شوید. احتمالا گرفتگی لوله در همان قسمت است.

مرحله ۳. چرخاندن فنر

مرحله مهم فنر زنی چرخواندن فنر است. این کار است که باعث باز شدن گرفتگی می شود. پس باید آن را به درستی انجام دهید. اگر از فنر دستی استفاده میکنید دسته فنر را که در انتهای آن است بگیرید و رکاب آن را بچرخانید تا فنر به چرخش در آید.

اما اگر از فنر دریلی استفاده میکنید باید قبل از شروع به چرخش فنر حواستان جمع باشد. باید طول فنر خیلی بلند نباشد که هنگام چرخش فنر تکان های شدید ایجاد کند. همچنین باید به صورت کنترل شده دریل را روشن کنید تا سرعت آن زیاد نباشد و فنر از کنترل شما خارج نشود. درست این است که فنر زنی با دریل دو نفری انجام شود. یک دریل را در دست بگیرد و یک نفر فنر را کنترل نماید. 

فنر زنی با دریل

با رعایت این موارد با احتیاط دریل را با سرعت کم روشن کنید تا کم کم به چرخش در آید. اگر فشار کمی به دکمه دریل وارد کنید سرعت چرخش آن هم کم خواهد بود. سپس به آرامی فنر را داخل لوله فاضلاب فشار دهید تا سر فنر گرفتگی ها را باز کند. چند ثانیه فنر را در حالت فشار نگه دارید و بعد عقب بکشید و مجدد داخل لوله فرو کنید. این کار باعث می شود سر فنر با بخش های مختلف لوله برخورد داشته باشد و احتمال باز شدن گرفتگی بیشتر شود.  

باید این کار را به همین صورت ادامه دهید تا پس از چند دقیقه شاهد باز شدن گرفتگی باشید. اگر گرفتگی باز نشد می توانید یک بار فنر را کامل از لوله خارج کنید و سر آن را مشاهده کنید که آیا چیزی به آن گیر کرده است یا خیر. این کار به شما کمک می کند درک بهتری از گرفتگی و کیفیت فنر زنی پیدا کنید.

اگر نشانه ای عامل گرفتگی روی فنر وجود داشته باشد یعنی سر فنر با گرفتگی برخورد داشته و باید همین مراحل در زمان بیشتری انجام شود. اما اگر هیچ نشانه ای از عامل گرفتگی روی فنر نباشد احتمالا فنر به گرفتگی نرسیده است. احتمالا گرفتگی در داخل سیفون است. پس باید مجدد فنر را داخل لوله فرو کنید و با فشار بیشتر تلاش کنید سر فنر به داخل سیفون وارد شود. سپس با روشن کردن دریل فنر زنی را از سر بگیرید. 

مرحله ۴. باز شدن گرفتگی

با اجرای صحیح مراحل فوق به احتمال زیاد گرفتگی لوله باز خواهد شد. اگر داخل لوله فاضلاب از آب پر بوده باشد با باز شدن گرفتگی آب داخل لوله خالی می شود. اینطور متوجه می شوید که گرفتگی باز شده است.

اگر سر فنر به گرفتگی برسد و عملیات فنر زنی به خوبی انجام شود شکی در موفقیت آمیز بودن آن وجود ندارد. مگر این که عامل گرفتگی بسیار سخت باشد و عملا امکان بازگشایی آن با فنر وجود نداشته باشد.

مرحله ۵. خارج کردن فنر از لوله

پس باز شدن گرفتگی دیگر کاری با فنر نداریم. باید آن را با احتیاط بیرون بکشید. برای بیرون کشیدن فنر عجله نکنید و فشار زیادی به آن وارد نیاورید. این کار باعث می شود فنر در برخورد با لوله به آن صدمه وارد کند یا خودش آسیب ببیند. اگر فنر در لوله گیر کرده است می توانید دریل را روشن کنید و هنگام چرخش فنر آن را بیرون بکشید.

پس از بیرون آوردن فنر باید آن را به خوبی بشویید و تمیز کنید تا آلودگی روی آن وجود نداشته باشد. سپس فنر را جمع کرده و برای عملیات های بعدی کنار بگذارید.

مزایای لوله بازکنی با فنر (فنر زنی)

فنر زنی لوله فاضلاب هم مثل هر چیز دیگری مزایا و معایبی دارد. اما باید دقت داشت که فنر زنی بهترین روش برای باز کردن گرفتگی لوله ها است که مورد استفاده می باشد.

  • توان باز کردن انواع گرفتگی در لوله ها
  • امکان لوله بازکنی گرفتگی های عمقی
  • سرعت عمل بالا
  • قابل استفاده در انواع لوله های فاضلاب

معایب فنر زنی لوله فاضلاب

استفاده از روش فنر زنی در کنار فواید بسیاری که دارد دارای برخی معایب هم هست که در اینجا ذکر شده است.

  • نیاز به صرف هزینه برای تهیه دستگاه
  • نیاز به دانش فنی استفاده از دستگاه
  • احتمال ایجاد کثیفی در محیط
  • احتمال ایجاد خسارت به لوله ها

برای چه لوله هایی می توان فنر زنی انجام داد؟

این سوال یک جواب کلی دارد. هر لوله ای که فنر لوله بازکنی بتواند به راحتی وارد آن شود و از خمیدگی های آن عبور کند می توان در آن فنر زنی انجام داد. البته قطر فنرهای لوله بازکنی هم متفاوت است.

فنر زنی لوله آب

می توان برای لوله های کم قطر مثل کفشور از فنر های کوچک تر استفاده کرد و برای لوله های بزرگ مثل توالت از فنر های قطور استفاده نمود.

دقت داشته باشید که صرفا ورود فنر به داخل لوله کافی نیست بلکه باید بتواند آزادانه در آن بچرخد و از زانویی و خمیدگی های لوله به راحتی عبور کند. در این صورت است که می توان یک عملیات فنر زنی اصولی در آن لوله انجام داد.

گرفتگی های قابل باز شدن با فنر زنی

اکثر گرفتگی های ایجاد شده در لوله های فاضلابی با فنر زنی باز می شوند. اما به طور کلی گرفتگی های سطحی و نیمه سطحی به راحتی با فنر برقی و حتی فنر دستی قابل باز شدن هستند. گرفتگی های سخت هم در مواردی با فنر برقی قابل باز شدن هستند.

در اینجا فهرستی از گرفتگی های قابل باز شدن با فنر زنی ارائه شده است. 

  • گرفتگی توالت با مدفوع، دستمال کاغذی و نوار بهداشتی
  • گرفتگی کفشور حمام با صابون، مو، لجن و چربی، سفید آب و تیغ
  • گرفتگی کفشور حیاط و پارکینگ با خاک، سنگ ریزه، برگ درخت، پلاستیک و آشغال

گرفتگی های با اشیاء بزرگ و سخت مثل گوشی، دسته کلید، سوئیچ، کارت بانکی و شانه با فنر زنی رفع نمی شوند چون فنر نمی تواند این اشیاء سخت را از بین ببرد یا آنها را پودر کند!

جمع بندی

فنر زنی لوله فاضلاب روشی کاربردی برای باز کردن گرفتگی های ایجاد شده در لوله های فاضلابی است که لوله بازکن های حرفه ای عموما از آن برای لوله بازکنی استفاده می کنند.

برای انجام اصولی فنر زنی باید نکات فنی آن را یاد گرفت و با ابزار مناسب کار را شروع کرد تا بتوان نتیجه مناسب از فنر زنی کسب کرد. در غیر این صورت فنر زنی نتیجه مثبتی برای شما ایجاد نمی کند بلکه حتی ممکن است باعث ایجاد خسارت به خود و لوله فاضلاب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *