خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

فنر زنی با دریل

فنر زنی با دریل؛ آموزش قدم به قدم لوله بازکنی با فنر دریلی

فنر زنی با دریل

برای باز کردن گرفتگی لوله های فاضلاب در خانه روش های مختلفی وجود دارد که متاسفانه اکثر این روش ها ضعیف هستند و روی گرفتگی شدید و سخت تاثیر گذار نیستند. اما لوله بازکنی با دریل یک روش قوی و کاربردی است که می توان بسیاری از گرفتگی های انواع لوله های فاضلاب را با آن باز کرد.

اگر در اینترنت دنبال آموزش لوله بازکنی در خانه گشته باشید می دانید که اکثر آموزش های ارائه شده مربوط به روش های خانگی لوله بازکنی هستند که همگی جزء روش های ساده و ضعیف لوله بازکنی اند و برای باز کردن گرفتگی های سطحی مورد استفاده قرار می گیرند. لذا نمی توان از آنها برای گرفتگی های سخت و شدید استفاده کرد.

 اما استفاده از دریل و فنر لوله بازکنی یک روش خوب و کاربردی است که می توان از آن برای باز کردن گرفتگی های نیمه سخت و سخت هم استفاده کرد؛ بدون این که با شرکت لوله بازکنی تماس گرفت. برای اطلاع از کم و کیف موضوع و آموزش نحوه باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب با دریل تا انتها با ما همراه باشید.

فنر زنی با دریل چیست؟

فنر زنی دریل به عملیات باز کردن گرفتگی لوله به وسیله دریل و فنر بلند لوله بازکنی گفته می شود. در این روش یک فنر فلزی بلند و انعطاف پذیر به سر دریل متصل شده و با چرخش دریل فنر هم در داخل لوله به چرخش و حرکت افتاده و گرفتگی را باز می کند با این که عنوان به اندازه کافی واضح هست اما برای آن دسته از مخاطبینی که اطلاعات کمی از مسائل فنی و لوله بازکنی دارند این توضیح را ارائه کردیم.

فنز زنی با دریل کاملا شبیه به فنر زنی با ژنراتور یا دستگاه لوله بازکنی است که برخی آن را فنر برقی لوله بازکنی هم می نامند. تنها تفاوت این است که در فنر زنی با دریل فنر به دریل متصل می شود اما در فنرزنی با ژنراتور فنر به ژنراتور وصل می شود. البته در نظر داشته باشید که فنری که برای دریل مورد استفاده قرار می گیرد با فنر ژنراتور متفاوت است و باید ابتدای آن امکان وصل شدن به دریل را داشته باشد.

باز کردن گرفتگی لوله با دستگاه فنر لوله بازکنی

حتی خیلی از افراد فنی و تاسیساتی که نیاز کمی به فنر زنی دارند یا تمایل ندارد هزینه زیادی را صرف خرید ژنراتور لوله بازکنی کنند از دریل برای فنر زنی استفاده می کنند. یعنی می خواهیم بگوییم که استفاده از دریل برای لوله بازکنی چیز عجیبی نیست بلکه خیلی از اهل فن و افراد تاسیساتی هم از آن استفاده می کنند.

مزایای فنر زنی با دریل

با توجه به موارد ذکر شده در بالا حتما شما هم متوجه شده اید که فنر زنی با دریل یک روش رایج و بسیار کاربردی است که می تواند به سرعت خیلی از گرفتگی ها را باز کند. یعنی این روش فواید زیادی دارد.

در بخش بعد مزایای استفاده از دریل برای باز کردن گرفتگی لوله یا همان فنر زنی با دریل به صورت کامل بیان شده است.

  • سبک و قابل حمل است چون تنها به یک دریل و یک فنر منعطف نیاز است که هر دو در یک جعبه کوچک جا می شود و می توان آن را به راحتی در هر جایی حمل کرد.
  • سریع و آسان است و افرادی که تجربه فنی کمی داشت باشند می توانند با این روش گرفتگی لوله را باز کنند و دیگر نیازی به حضور سرویسکار لوله بازکنی در منزل نباشد.
  • گرفتگی های شدید را باز می کند چون در از فنر فلزی و نیروی محرکه دریل استفاده می شود خیلی از گرفتگی ها به راحتی به این وسیله رفع می شوند.
  • روی انواع لوله های فاضلاب جواب می دهد چون فنر لوله بازکنی انعطاف پذیر است به فرد این امکان را می دهد آن را در خیلی از لوله های فاضلاب فرو کرده و اقدام به فنر زنی نماید.
  • هزینه پایین تر از ژنراتور دارد چون برای رفع گرفتگی های شدید حتما باید از ژنراتور استفاده شود که آن هم در اختیار شرکت های لوله بازکنی است و هزینه زیادی دارد. اما فنر دریلی جایگزین ژنراتور است که می تواند با هزینه کمتر همان کار ژنراتور را برای شما انجام دهد.

معایب فنر زنی با دریل

با موجود فواید زیاد اما نمی توان ادعا کرد که هیچ عیبی برای این روش مترتب نیست. قطعا این روش لوله بازکنی هم معایبی دارد که در ادامه برخی از آنها ذکر شده اند.

  • فنر بلند و بدون حفاظ است و با روشن شدن دریل به سرعت می چرخد و تکان های شدید ایجاد می کند که ممکن است باعث آسیب رسیدن به اطراف شود
  • سرعت فنر بالا است چون سرعت چرخش دریل قابل کنترل نیست و با روش شدن آن فنر با سرعت می چرخد و این امکان کنترل کار را مشکل می کند.
  • احتمال شکستگی لوله وجود دارد چون سرعت دریل بالاست و فنر را با قدرت به دیواره لوله می کوبد و این احتمال وجود دارد که در لوله ها شکستگی ایجاد شود.

در بالا جوانب مختلف لوله بازکنی با دریل را مشاهده کردید و متوجه شدید که چه نکات مثبت و منفی برای آن وجود دارد.

چطور با فنر لوله بازکنی دریلی گرفتگی لوله را باز کنیم؟

برای این که بتوانیم گرفتگی ایجاد شده در یک لوله فاضلاب را با دریل باز کنیم لازم است مراحل فنر با دریل را یک یک انجام دهید.

باز کردن گرفتگی فاضلاب سینک با دستگاه

پس با هم قدم به قدم پیش می رویم مراحل کار را یک به یک انجام می دهیم تا بتوانم گرفتگی لوله را باز کنیم. مراحل لوله بازکنی با دریل به شرح زیر است.

مرحله اول: تهیه دریل و فنر مناسب (فنر دریلی)

در مرحله اول ما نیاز به دریل و فنر لوله بازکنی داریم. دریل که در انواع مختلفی وجود دارد و برای کار ما تفاوتی ندارد که چه دریلی آماده کنید. اما در مورد فنر لوله بازکنی لازم به ذکر است که فنر مورد نظر حتما باید قابل اتصال به به سر دریل باشد. در بازار این نوع فنر با طول مختلف وجود دارد که با عنوان «فنر لوله بازکنی دریلی» یا «فنر لوله بازکنی مخصوص دریل» شناخته می شود.

مرحله دوم: وصل کردن فنر به دریل

پس از تهیه فنر و دریل باید انتهای فنر را به دریل وصل کنید. این کار دقیقا مثل وصل کردن مته به دریل است. انتها فنر را در بخش سه نظام دریل قرار دهید و با آچار سه نظام پیچ آن را سفت کنید. فنر نباید در داخل سه نظام سر بخورد. پس پیچ سه نظام را به خوبی سفت کنید. همانطوری که برای بستن مته این کار انجام می دهید.

مرحله سوم: وارد کردن فنر داخل لوله

سر فنر را داخل لوله فاضلاب وارد کنید. تا جایی که امکان دارد این کار را انجام دهید. هدف ما از این کار این است که وقتی دریل روشن شد فنر تا حدی محصور شده باشد و تکان خیلی شدید نخورد.

مرحله چهارم: روشن کردن دریل

به آرامی دکمه دریل را فشار دهید تا دریل با سرعت کم شروع به چرخش کند. هرچه سرعت چرخش کمتر باشد بهتر است و بهتر می توان آن را کنترل کرد. اما چون دکمه دریل دقت زیادی ندارد ممکن است ناگهان سرعت آن زیاد شود پس باید آمادگی لازم برای حداکثر سرعت چرخش فنر را داشته باشید. اگر تسلط ندارید می توانید با یک دست فنر را نگه دارید و انگشتان خود را دور آن حلقه کنید تا آن را کنترل کنید.

مرحله پنجم: فشار دادن فنر داخل لوله

هنگام چرخش فنر باید کم کم آن را داخل لوله فشار دهید تا بیشتر فرو رود. هدف این است که سر فنر به گرفتگی داخل لوله برسد و با آن برخورد کند. پس باید به فشار دادن ادامه دهید تا جایی که دیگر این امکان وجود نداشته باشد. دقت کنید که ممکن است در زانویی یا سیفون لوله فنر گیر کند. در این هنگام باید مقداری فنر را عقب بکشید و دوباره فشار دهید تا بتواند آن قسمت از لوله را رد کند.

مرحله ششم: باز کردن گرفتگی

در این مرحله که اصلی ترین مرحله کار است باید به فشار آوردن به دریل ادامه دهید تا سر فنر با گرفتگی بیشترین برخورد را داشته باشد. در حین کار فنر را کمی عقب بکشید و دوباره فشار دهید تا باعث برخورد بیشتر فنر با گرفتگی شود.

فنر زنی فاضلاب کفشور

مرحله نهایی: بیرون کشیدن فنر

پس از باز کردن گرفتگی با فنر و دریل مشاهده می کنید که آب و فاضلابی که داخل لوله جمع شده بود وارد لوله می شود. این نشان دهنده باز شدن لوله است. با مشاهده این اتفاق باید کم کم دریل را عقب بکشید و فنر را از لوله خارج کنید. با خارج شدن فنر کار فنر زنی با دریل به پایان می رسد.

نکات مهم در لوله بازکنی با دریل

پیش از شروع کار و فنر زنی با دریل بهتر است نکات زیر را هم مطالعه کنید و در صورت نیاز از آنها استفاده کنید تا احتمال موفقیت شما در لوله بازکنی با دریل افزایش پیدا کند.

  • برای گرفتگی های معمول در سیفون مثل گرفتگی توالت و کفشورها فنر ۲ متری مناسب است اما گرفتگی هایی که در عمق لوله ها هستند نیاز به فنری بلندتر دارند.
  • اگر طول فنر بلند باشد (بیش از ۲ متر) لازم است یک نفر دیگر سر فنر را نگه دارد تا حرکات شدید نداشته باشد.
  • در هنگام چرخش فنر، فشار زیادی به آن وارد نکنید، زیرا ممکن است فنر بشکند.
  • برای نگه داشتن فنر با دست بهتر است از دستکش یا دستمال کلفت استفاده کنید.
  • اگر گرفتگی شدید باشد، فنر زنی بیشتری لازم است و باید فنر را چندین بار داخل لوله حرکت دهید.
  • هنگام حرکت فنر مراقب برخورد آن با خود یا اطرافیان باشید.

نتیجه گیری

فنرزنی با دریل یک روش موثر برای رفع گرفتگی لوله‌های فاضلاب است که هر فرد دارای تجربه فنی با در اختیار داشتن دریل می توان آن را انجام دهد. اگر تجربه فنی ندارید بهتر است از فردی تاسیساتی بخواهید این کار را برای شما انجام دهد یا کلا از یک شرکت لوله بازکنی معتبر درخواست کنید تا گرفتگی لوله را برای شما باز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *