خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

ابزار لوله بازکنی

معرفی ۶ مورد از مهم ترین ابزارها و دستگاه های لوله بازکنی

ابزار لوله بازکنی

اگر تا به حال از شرکت های لوله بازکنی در خواست خدمات کرده باشید قطعا مشاهده کرده اید که تکنسین لوله بازکنی با چند ابزار مخصوص در محل حاضر شده و به باز کردن گرفتگی لوله مشغول می شود. در صنعت لوله بازکنی ابزارهای گوناگونی وجود دارد که سرویسکاران از آن ها برای باز کردن گرفتگی های مختلف استفاده می کنند.

استفاده از ابزارهای مخصوص لوله بازکنی باعث می شود سرعت لوله بازکنی افزایش یافته و کار با کیفیت بالاتری انجام شود. ما در اینجا قصد داریم مهم ترین و کاربردی ترین ابزارهای لوله بازکنی را به شما معرفی کنیم. پس از اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید این بهترین فرصت برای شماست که اطلاعات خود را افزایش دهید. تا انتها با ما همراه باشید تا با مهم ترین دستگاه ها و ابزارهای مورد استفاده در لوله بازکنی آشنا شوید.

انواع گرفتگی در لوله؛ عامل ابداع ابزارهای مختلف

خب می دانید که گرفتگی لوله یکی از مشکلات مهم در ساختمان ها است و به دنبال آن لوله بازکنی یکی از خدمات ضروری به حساب می آید که در هر ساختمانی مورد نیاز است. گرفتگی لوله ها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله مو، چربی، مواد غذایی، مواد زائد ساختمانی یا اشیاء خارجی. علت هرچه باشد برای باز کردن لوله باید علت گرفتگی رفع شود.

با عنایت به انواع علل موثر در گرفتگی لوله های فاضلابی روش های گوناگونی برای باز کردن گرفتگی لوله ها ابداع شده اند که برخی از این روش های نیاز به ابزار یا تجهیزات خاصی دارند. به عبارتی وجود علل مختلف برای گرفتگی لوله ها باعث شده متخصصین لوله بازکنی ابزارهای جدیدی برای باز کردن لوله ها ابداع کنند.

مهم ترین و کاربردی ترین ابزارهای لوله بازکنی

همین امر باعث شده انواع گوناگونی از ابزارها لوله بازکنی در اختیار ما باشد که مهم ترین و کاربردی ترین آنها اکنون پیش روی شماست. برای درک بهتر این ابزارها را بر اساس ساختار به دو دسته ابزارهای دستی و ابزارهای برق دسته بندی کرده ایم.

ابزارهای دستی لوله بازکنی

ابزارهای دستی آن دسته از ابزارها و وسایل هستند که صرفا به وسیله قدرت دست کار می کنند. ابزارهای دستی لوله بازکنی نسبتا ارزان تر و در دسترس تر هستند و استفاده از آنها نیاز به تخصص چندانی ندارد و اکثر افراد به راحتی می توانند از آن استفاده کنند. برای باز کردن گرفتگی های ساده استفاده از ابزارهای دستی بسیار مناسب است.

باز کردن توالت با چاه بازکن

۱- تلمبه چاه بازکن (پمپ دستی)

پمپ دستی یا همان تلمبه چاه بازکن وسیله ای است که همه با آن آشنا هستند. یک وسیله ساده و در عین حال کابردی که در اکثر خانه ها یافت می شود . تلمبه چاه بازکن از پیستون (لاستیک نرم شبیه به کاسه) و یک دسته تشکیل شده است. با استفاده از پمپ دستی می توان به راحتی خیلی از گرفتگی های سطحی و ساده را با هزینه ای پایین باز کرد. تنها کافیست تلمبه را روی لوله بگذارید و فشار دهید. به همین آسانی خیلی از گرفتگی ها باز می شود.

۲- فنر دستی لوله بازکن

فنر دستی لوله بازکن برخلاف نیز دیگر ابزار کاربردی لوله بازکنی است که متاسفانه در میان عموم افراد چندان شناخته شده نیست. در حالی که توانایی فوق العاده ای در باز کردن گرفتگی های لوله فاضلاب دارد. این ابزار یک فنر بلند و انعطاف پذیر است که در انتهای آن یک دسته برای نگه داشتن یا چرخاندن دارد.

برای باز کردن گرفتگی های لوله باید سر آن وارد لوله شده و با چرخش خود به گرفتگی های لوله فشار وارد آورد. فنر دستی نسبت به تلمبه چاه بازکن توانایی بیشتری در باز کردن گرفتگی دارد و طیف وسیع تری از گرفتگی ها را پوشش می دهد.

۳- پمپ تراکم هوا

پمپ تراکم هوا چیزی شبیه به تلمبه دستی (که برای باد زدن دوچرخه از آن استفاده می شود) است که یک جریان پرفشار هوا ایجاد می کند که می تواند گرفتگی لوله را باز کند.

عملکرد پمپ تراکم هوا به این صورت است که ابتدا فرد با استفاده از دسته تلمبه را باد می کند. هوا در مخزن تلمبه جمع شده و متراکم می شود. سپس پیستون تلمبه که محل خروج هوای پرفشار است را در دهانه لوله گذاشته و آن را کیپ می کند. با فشار دکمه هوای فشرده در مخزن آزاد شده و جریان پرفشار از طریق لوله به گرفتگی فشار وارد می کند تا آن را باز کند.

ابزارهای برقی لوله بازکنی

ابزارهای برقی لوله بازکنی همانطور که از نام مشخص است به ابزارهایی گفته می شود که عامل حرکت آنها نیروی برق است و به کمک برق گرفتگی لوله را باز می کنند. ابزارهای برقی قدرت بیشتری نسبت به ابزارهای دستی دارند و می توانند گرفتگی های شدیدتر را باز کنند. البته قیمت آنها هم نسبت به ابزارهای دستی خیلی بیشتر است و برای استفاده از این ابزارها لازم است اطلاعات فنی حداقلی داشته باشید.

۱- دریل لوله بازکن

دریل لوله بازکن در حقیقت همان دریل است که به یک گیربکس و یک فنر طولانی مخصوص لوله بازکنی متصل شده است. برای رفع گرفتگی با این وسیله باید سر فنر را داخل لوله فرو کرد تا با روشن شدن دریل فنر لوله بازکنی هم بچرخد و در برخورد با گرفتگی ها لوله را باز کند.

البته نمونه ساده تر دریل لوله بازکن هم وجود دارد که در آن دیگر گیربکس واسط وجود ندارد و فنر به صورت مستقیم به سه نظام دریل متصل می شود.

۲- ژنراتور لوله بازکنی

ژنراتور لوله بازکنی همان نسخه پیشرفته تر دریل لوله بازکن است. ژنراتور از نظر کارکرد و ساختار همان دریل لوله بازکن است با این تفاوت که امکانات آن بیشتر شده و معایب آن نیز رفع شده است. به عنوان مثال در ژنراتور فنر در محفظه است و لوله بازکنی می تواند به مقدار مورد نیاز فنر آزاد کند.

به علاوه این که امکان کنترل سرعت چرخش هم برای لوله بازکن وجود دارد. چنین امکاناتی باعث شده این وسیله کارکرد بهتری داشته باشد و استفاده از آن سرعت عملکرد تکنسین را افزایش دهد.

۳- واترجت

واترجت به دستگاه هایی گفته می شود که آب را با فشار بالا پرتاب می کنند. از واترجت در صنایع مختلف استفاده می شود که رایج ترین آنها کارواش است. استفاده از واترجت در لوله بازکنی کاربرد چندانی ندارد. علت این است که هزینه دستگاه واترجت بالاست اما عملکرد آن برای باز کردن گرفتگی لوله بسیار پایین است و همه گرفتگی ها با واترجت باز نمی شود. لذا می توان از دستگاه های بهتری همچون ژنراتور یا دریل لوله بازکن استفاده کرد.

در هر صورت با ایجاد یکسری تغییرات در واترجت می توان آن را برای لوله بازکنی مورد استفاده قرار داد تا به کمک آب با فشار بالا بتوان گرفتگی های لوله را از بین برد.

باز کردن گرفتگی لوله با دستگاه واترجت

 نحوه انتخاب ابزار مناسب برای لوله بازکنی

در بخش بالا چند ابزار کاربردی برای باز کردن گرفتگی لوله معرفی شد که هر یک از آنها توانایی های فوق العاده ای در باز کردن گرفتگی لوله ها دارند. با این وجود هر دستگاه برای برخی از گرفتگی ها مناسب تر است و نسبت به ابزار دیگر بهتر عمل می کند. بنابراین لازم است که برای هر گرفتگی ابزار مناسب آن مورد استفاده قرار گیرد.

انتخاب ابزار مناسب برای لوله بازکنی به سه عامل زیر بستگی دارد.

  • نوع گرفتگی
  • شدت گرفتگی
  • محل گرفتگی

اگر گرفتگی لوله خفیف باشد بهتر است از ابزارهای دستی استفاده شود. ولی اگر گرفتگی لوله شدید باشد لازم است از ابزارهای قدرتمند برقی مانند دریل لوله بازکن یا ژنراتور لوله بازکنی استفاده شود. در کنار این موضوع باید به نوع و محل گرفتگی هم نیم نگاهی داشته باشید.

جمع بندی

مشاهده کردید که چه ابزارهای متنوعی برای باز کردن گرفتگی لوله ها وجود دارد و هر کدام از این ابزارها برای چه نوع گرفتگی های مناسب می باشند. در صورتی که نیاز به لوله بازکنی دارید یا مشکلی در لوله فاضلاب مشاهده کردید به شما توصیه می کنیم حتما از متخصصین حوزه لوله بازکنی کمک بگیرید.

شرکت خدمات فنی کاوه یک شرکت تخصصی در حوزه لوله بازکنی است که با استفاده از بهترین ابزارهای لوله بازکنی و تکنسین های حرفه ای در سطح تهران به صورت شبانه روزی خدمات ارزان و فوری لوله بازکنی ارائه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *