خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

باز کردن گرفتگی لوله با دستگاه واترجت

کاربرد دستگاه واترجت در لوله بازکنی

باز کردن گرفتگی لوله با دستگاه واترجت

امروزه ما شاهد این هستیم که در اکثر مناطق ساختمان ها شکل آپارتمانی به خود گرفتند و زندگی کردن ده ها خانوار در یک محیط کوچک، امری طبیعی به حساب می آید. همین موضوع باعث می شود تا علاوه بر بیشتر شدن مشکلات گرفتگی و انسداد لوله، کار رفع گرفتگی آن نیز سخت تر شود. به عنوان مثال اگر آلودگی هایی که بر روی سطوح لوله انباشته می شوند، به موقع نظافت نشود می تواند سبب گرفتگی شود و از انتقال کامل مواد جلوگیری کند. در این صورت اگر لوله ها فلزی باشند، امکان زنگ زدگی آنها نیز وجود دارد و در صورتی که لوله ها با استفاده از پلاستیک فشرده (پولیکا) ساخته شده باشند، ممکن است دچار پوسیدگی شوند که در هر دو صورت موجب وارد شدن ضرر و زیان مالی بر افراد می شود.

اما ما این نوید را به شما می دهیم که در چنین مواقعی جای هیچ نگرانی ای وجود ندارد زیرا با وجود دستگاه های مدرن و پیشرفته ای همچون واترجت این مشکل را می توان به راحتی رفع نمود. این دستگاه می تواند انواع گرفتگی لوله فاضلاب را برای مدت طولانی رفع کند و از تکرار آن نیز جلوگیری کند که در نتیجه یکی از فوق العاده ترین دستگاه ها جهت رفع انواع گرفتگیِ شدید لوله به حساب می آید که در اکثر شرکت های لوله بازکنی معتبر یافت می شود. 

دستگاه واترجت چیست؟

به زبان ساده دستگاه واترجت را می توان به شلنگ مخصوصی که در کارواش ها برای شستشوی بدنه ماشین مورد استفاده قرار می گیرد تشبیه کرد منتها با ساز و کار خاصی که این دستگاه برای خود دارد. حال که اجمالاً با واترجت آشنا شدید در ادامه قصد داریم به طور دقیق تر آن را بررسی کنیم.

دستگاه واترجت یکی از ابزارهای مخصوص رفع گرفتگی لوله می باشد که استفاده از آن علاوه بر اینکه سرعت کار را در باز کردن گرفتگی انواع لوله فاضلاب بالا می برد، کمترین تخریب را نیز در لوله و سازه ها بوجود نمی آورد. این دستگاه دارای شلنگ آب (به متراژ مختلف) است که می تواند فشار بسیار بالای آب را تحمل کند، به این صورت که وقتی شلنگ به یک پمپ متصل شود می تواند آب را تحت فشار بسیار زیادی به بیرون هدایت کند. حال اگر این شلنگ در لوله قرار بگیرد و با فشار زیاد، آب را در جهات مختلف پخش کند، گرفتگی موجود را رفع خواهد کرد. این دستگاه شباهت زیادی نیز به دستگاه تراکم هوا دارد چون هر دو به کمک فشار کار می کنند منتها دستگاه تراکم هوا به کمک فشار هوا گرفتگی را رفع می کند ولی دستگاه واترجت به کمک فشار آب.

لوله بازکنی یکی از کاربردهای دستگاه واترجت

دستگاه واترجت انواع مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به واترجت صنعتی، واترجت جهت رفع گرفتگی ها، واترجت کارواش و … اشاره کرد. به همین دلیل این دستگاه تنها برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب کاربرد ندارد بلکه به دلیل دارا بودن قابلیت های بسیار بالا و متنوع در صنایع و مشاغل دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان نمونه این دستگاه چون توانایی رفع جرم و چربی داخل لوله با فشار بالای آب را دارد در تعمیرگاه ها و رستورانها (که زیاد با مواد روغنی سر و کار دارند و در واقع تولید چربی می کنند) نیز کاربرد مؤثری دارد و باعث از بین رفتن روغن موجود در لوله ها می شود. پس با توجه به انواع دستگاه واترجت بالتبع کاربردهای آن هم مختلف و متنوع می باشد که در ذیل این مطلب به برخی از آن کاربردها اشاره می کنیم:

۱.حفاری شبکه فاضلاب

۲. لایروبی و شستشوی شبکه فاضلاب

۳. رفع گرفتگی منهول فاضلاب

۴. سم پاشی کردن شبکه فاضلاب جهت مقابل با جانوران موذی

روش کار دستگاه واترجت و کاربرد آن

قبل از هر کاری اول باید با دوربین های مخصوص داخل لوله بررسی شود تا مشخص شود مشکل انسداد لوله از کجاست؛ مثلاً آیا لوله دارای گرفتگی یا شکستگی شده یا موارد دیگر اتفاق افتاده است. سپس باید همه لوله های آب بسته شود تا آب، فشار خود را دقیقا به قسمت هایی که مسدود شده است وارد کند. سپس شلنگ داخل لوله مسدود شده قرار می گیرد و فشار آب با توجه به محیط، مقدار و نوع لوله و گرفتگی آن تنظیم می شود (باید توجه داشت اگر فشار آب بالاتر از حد مجاز تنظیم شود باعث تخریب لوله ها می شود). بعد از آن آب باز می شود و با فشار زیاد به صورت دورانی داخل لوله شروع به حرکت کردن می کند تا رسوبات، فضولات و چربی هایی که به دیواره لوله فاضلاب چسبیده را جدا کند و عمل پاکسازی لوله انجام شود. در پایان برای اطمینان خاطر از رفع گرفتگی لوله فاضلاب مجددا از دوربین استفاده می شود.

دستگاه واترجت مدل های جدید و پیشرفته بسیار زیادی دارد که امکانات و قابلیت های آن روز به روز در حال افزایش است. با توجه به تخصص و مهارت خاصی که استفاده کردن از این دستگاه لازم دارد و همچنین کارایی و راندمان بالای این محصول، قیمت آن نیز بسیار زیاد است و فقط شرکت های لوله بازکنی اقدام به خرید آن می کنند. لذا به شما توصیه کنیم اگر جزو افراد فنی محسوب نمی شوید به هیچ وجه این دستگاه را خریداری نکنید چراکه جز زیان مالی چیزی عاید شما نمی شود. در ادامه مطالب می خواهیم به برخی از کاربردهای دستگاه واترجت جهت لوله بازکنی اشاره کنیم:

۱. این دستگاه قابلیت استفاده در ساختمان های مسکونی و تجاری جهت رفع انواع گرفتگی لوله فاضلاب را دارد.

۲. به دلیل با بودن قدرت دستگاه واترجت، استفاده از آن معمولاً برای رفع گرفتگی های شدید و سخت کاربرد دارد.

۳. به دلیل بلند بودن شلنگ دستگاه واترجت، استفاده از این دستگاه در لوله های طولانی فاضلاب بسیار کابردی و مؤثر است.

۴. در مواقع لزوم، با بالا بردن فشار آب خروجی از این دستگاه، می توان قطعات فلزی که در لوله گیر کردند مثل آلومینیوم را به خوبی برش داد.

۵. برخی مواقع که ریشه درختان علت گرفتگی لوله فاضلاب می شوند، از این دستگاه می توان به جهت رفع این نوع گرفتگی فاضلاب استفاده کرد.

۶. استفاده کردن دستگاه واترجت در کنار دستگاه هایی همچون فشار هوا و فنر لوله بازکنی، مجموعه کاملی از ابزارهای لوله بازکنی را تشکیل می دهند که قادر به باز کردن انواع گرفتگی سختِ لوله می باشند.

۷. این دستگاه قابلیت آب سرد و گرم شدن را دارد، به این صورت که واترجتِ آب گرم برای از بین بردن مواد چرب و روغنی و همچنین شستشوی لوله ها استفاده می شود اما واترجت آب سرد برای جداسازی رسوبات و اشیاء و … به کار می رود.

۸. وجود نازل های متنوع و مخصوص در این دستگاه جهت تعیین نمودن قدرت فشار آب، سبب رفع گرفتگی انواع لوله با قطر مختلف می شود. به طور مثال نازل هایی که آب به صورت نقطه ای از آنها خارج می شود قدرت بیشتری برای جداسازی و پاکسازی رسوبات دارند.

مزایای استفاده از دستگاه واترجت 

قبل از استفاده از دستگاه واترجت ابتدا با دوربین های مخصوص داخل لوله ها بررسی می شود تا مشخص شود مشکل گرفتگی لوله به خاطر شکستگی و باز شدن اتصالات است یا به خاطر وجود شیئی در داخل لوله است و یا به خاطر عوامل دیگر است؛ چون از مهمترین مراحلی که به مرتفع شدن گرفتگی لوله کمک می کند، همین تشخیص دادن علت و نوع گرفتگی است. در پایان کار هم برای اطمینان حاصل کردن از رفع گرفتگی لوله فاضلاب، مجدد با دوربین ها تصاویر لوله اسکن می شوند و به نمایش در می آیند تا دیگر مانعی باقی نمانده باشد و مشکل گرفتگی به طور کامل برطرف شده باشد. حال در ادامه قصد داریم به برخی از مزایای این دستگاه پرکاربرد اشاره کنیم:

۱. بالا رفتن راندمان و سرعت کار.

۲. انجام کار بدون کمترین کثیفی و آلودگی.

۳. داشتن قابلیت تنظیم حجم و فشار آب.

۴. امکان نظافت و پاکسازی بخش های غیر قابل دسترس لوله مانند زانویی ها.

۵. بلند بودن شلنگ آن که باعث رفع گرفتگی در شبکه های فاضلاب بسیار طولانی می شود.

۶. برطرف شدن گرفتگی لوله فاضلاب بدون کمترین تخریب و کنده کاری در سازه ها.

۷. قابلیت های خوب و متنوع این دستگاه که سبب استفاده آن در صنایع و مشاغل مختلف می شود.

۸. وجود قابلیت تنظیم فشار آب در این دستگاه، سبب استفاده آن در انواع گرفتگی های سطحی تا سخت می شود.

۹. ترکیب شدن این دستگاه با دستگاه هایی مثل فنرزنی و فشار هوا، قدرت و ضمانت کار را بالا می برد.

۱۰. وجود نازل های مخصوص که سبب نظافت لوله های عریض و طویل و همچنین عمودی و افقی می شود.

۱۱. به دلیل استفاده نشدن از ترکیب های شیمایی و آلوده نکردن محیط زیست در این روش، این دستگاه را می توان جزو دستگاه های دوستدار محیط زیست معرفی کرد.

نکته پایانی

هزینه مترفع کردن گرفتگی یا شستشوی لوله ها با دستگاه واترجت به معیارها و فاکتورهای متعددی بستگی دارد که از مهمترین آنها می توان به مکان و محیطی که لوله در آنجا کارگذاری شده، به متراژ لوله اعم از کوتاهی و بلندی یا عریض و طویل بودن آن، به منشأ گرفتگی اعم از سطحی یا سخت یا نیمه سخت بودن، به ابزاری که مورد استفاده قرار می گیرد و … اشاره کرد لذا تا این بررسی های لازم و ضروری انجام نشود، نمی توان قیمت دقیق رفع گرفتگی به کمک این دستگاه را به مشتریان عزیز بیان کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *