خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

کندی مکش لوله فاضلاب

دلایل کندی مکش در لوله فاضلاب و راه‌های رفع آن

کندی مکش لوله فاضلاب

لوله فاضلاب در حالت عادی به خوبی فاضلاب را مکش می کند و هیچ فاضلابی در محیط باقی نمی ماند. اما زمانی که مشکلی در لوله فاضلاب ایجاد شود سرعت مکش فاضلاب به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کند و باعث می شود ساکنین از کندی مکش فاضلاب آزرده شوند. این مسئله به خوبی وجود مشکل در لوله فاضلاب را به ما گوشزد می کند.

اما چه مشکلی در لوله فاضلاب بوجود آمده که این چنین سرعت مکش فاضلاب را کاهش داده است. این دقیقا همان مسئله حیاتی و مهم است که ما به خاطر آن این مطلب را نگاشته ایم. پس اگر شما هم خواهان این هستید که از مسیر تو در توی لوله های فاضلاب سر در بیاورید و بفهمید که چه چیزی باعث شده که سرعت مکش فاضلاب در لوله کاهش پیدا کند حتما با ما همراه باشید و این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

دلایل کندی مکش در لوله فاضلاب

کندی مکش در لوله فاضلاب می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که لازم است آنها را مورد بررسی قرار دهیم. اما چیزی که می توانیم صراحتا بگوییم این است که کندی سرعت مکش فاضلاب در لوله ها ناشی از بروز مشکل در لوله های فاضلاب است.

لوله فاضلاب تا قبل از این وضعیت کاملا عادی داشت و به خوبی مکش فاضلاب را انجام می داد اما حالا سرعت مکش کند شده و آب در محیط جمع می شود. این وضعیت به هیچ وجه طبیعی نیست و نباید ساکنین ساختمان نسبت به آن بی توجه باشند. برخی از دلایل رایج کند شدن مکش فاضلاب عبارتند از:

۱- گرفتگی لوله‌ها:

گرفتگی لوله‌ها را می توان اصلی ترین دلایل کندی مکش در لوله فاضلاب دانست که شیوع بسیاری دارد. وقتی در لوله فاضلاب گرفتگی ایجاد می شود (صرف نظر نوع و علت گرفتگی) بخشی از لوله که مسیر عبور فاضلاب است بسته می شود و فضا برای عبور آب و فاضلاب کاهش پیدا می کند. طبیعتا در چنین وضعیتی لوله فاضلاب مثل گذشته توانایی عبور دادن حجم زیادی از فاضلاب را ندارد و حجم مکش فاضلاب آن کاهش پیدا می کند.

گرفتگی در لوله فاضلاب

همانطور که در مطالب پیشین به کرات به این مسئله پرداخته ایم، گرفتگی لوله‌های فاضلاب می‌تواند از علل مختلفی ناشی شود که ورود آشغال به لوله، سقوط اشیاء خارجی داخل لوله، مو، چربی، مواد غذایی، تفاله چای، پلاستیک و دستمال کاغذی برخی از آنها می باشند. ورود این اشیاء به داخل لوله باعث ایجاد گرفتگی لوله و بسته شدن مسیر عبور فاضلاب می شود که در برخی موارد این گرفتگی خود را با کاهش سرعت مکش فاضلاب نشان می دهد.

۲– کثیفی و رسوب در لوله‌ها:

دومین علت شایع و مهم در کاهش مکش فاضلاب لوله ها کثیفی و رسوب آنها است. زمانی که دیواره لوله ها کثیف باشد و رسوب زیادی روی آن جمع شده باشد قطر لوله کاهش پیدا می کند. یعنی رسوب داخل لوله بخشی از فضای داخل لوله را اشغال کرده و اجازه عبور فاضلاب را نمی دهد. تا حدودی شبیه به گرفتگی لوله که در بخش بالا توضیح داده شد. اما چطور داخل لوله ها رسوب ایجاد می شود؟

در مطالب پیشین در مورد چگونگی رسوب گرفتن لوله های فاضلاب هم بسیار سخن گفته شده است. در توضیح مختصر می توان گفت که عامل اصلی ورود فاضلاب غلیظ به داخل لوله فاضلاب است. فاضلاب غلیظ فاضلابی است که در آن درصد بالایی آشغال و فضولات وجود داشته باشد.

فاضلاب غلیظ زمانی که از لوله عبور می کند از خود رسوب زیادی ایجاد می کند. عبور مداوم فاضلاب غلیظ کم کم بر رسوب روی لوله ها می افزاید و هر هر بار بعد از این اتفاق بر ضخامت لوله ها اضافه می شود. این طور می شود که پس از مدتی لایه ضخیمی از رسوب داخل لوله ایجاد شده به طوری که اجازه عبور فاضلاب از لوله را نمی دهد.

۳– مشکلات لوله کشی فاضلاب:

کم بودن سرعت مکش فاضلاب در لوله در موارد نادری می تواند ناشی از مشکلات ساختاری در لوله کشی فاضلاب ساختمان باشد. خیلی کم پیش می آید که مکش آهسته فاضلاب در لوله به خاطر سیستم لوله کشی باشد با این حال جای بررسی دارد. اگر در سیستم فاضلاب ساختمان لوله های با قطر کم استفاده شده باشد و یا تعداد زیاد زانویی و خمیدگی مورد استفاده قرار گرفته باشد باعث می شود مقاومت در برابر آب بیشتر شده و لوله ها توانایی جذف فاضلاب زیاد را نداشته باشند و ساکنین احساس کنند که سرعت مکش فاضلاب در لوله کم است.

تکنسین لوله بازکنی و تاسیسات فنی

البته زمانی می توان ادعا کرد که مشکل از لوله کشی فاضلاب است که کندی عبور فاضلاب از ابتدا وجود داشته باشد یا این که پس از تعمیرات لوله کشی فاضلاب مشکل ایجاد شده باشد. اگر لوله ها قبلا به خوبی فاضلاب را مکش می کردند و بدون تعمیرات لوله کشی سرعت مکش کم شده مشکل ربطی به لوله کشی ندارد و باید موارد دیگر بررسی شود.

نحوه شناسایی علت کندی مکش فاضلاب

برای این که بتوانید کندی مکش لوله فاضلاب را رفع کنید ابتدا باید علت آن را شناسایی کنید. شناسایی علت کندی در مکش هم خیلی ساده است. کلا مورد برای علل کندی مکش به ترتیب اهمیت و میزان شیوع مطرح شده است. بنابراین در اکثر موارد علت کند شدن مکش فاضلاب گرفتگی در لوله فاضلاب است. بعد از گرفتگی لوله، می توان رسوب گرفتن لوله را عامل دوم دانست.

عامل سوم هم که گفتیم احتمال کمی دارد و تنها زمانی مورد بحث است که به تازگی تعمیرات لوله کشی انجام شده باشد و یا مشکل کندی فاضلاب از ابتدای ساختمان وجود داشته باشد که در خیلی از موارد اصلا این دو شرط صدق نمی کند.

پس در جمع بندی این بخش به این نتیجه می رسیم که کندی مکش فاضلاب اگر قبلا وجود نداشته و تازه ایجاد شده به دلیل ایجاد رسوب و گرفتگی داخل لوله است و باید با روش های لوله بازکنی برای رفع آن اقدام نمود.

رفع کندی مکش در لوله فاضلاب

با عنایت به این که اکثر موارد کاهش سرعت مکش فاضلاب در لوله ها ناشی از کثیفی لوله و ایجاد گفتگی است ما در این بخش چند روش موثر و مفید را برای رفع مشکل به شما معرفی می کنیم.

باز کردن گرفتگی سینک روشویی

در نظر داشته باشید که در پایین ابتدا روش های ساده و کم هزینه عنوان شده تا در صورت امکان بتوان مشکل را با کمترین هزینه و مشکل رفع کرد. پس از آن روش های پیچیده تر مطرح شده که طبیعتا نیازمند هزینه بیشتر است.

  • ریختن آب داغ در لوله: آب توانایی شستن جرم و رسوب لوله ها را دارد. یک سطل (چند لیتر) آب داغ داخل در لوله فاضلاب خالی کنید تا آب داغ کثیفی داخلی لوله فاضلاب را شستشو دهد. اگر مشکل تنها کثیفی لوله ها باشد این روش بسیار مناسب است.
  • استفاده از آب پرفشار: اگر لوله فاضلاب طوری است که می توان شلنگ را وارد آن کرد این کار را انجام دهید. سپس دهانه لوله را با پلاستیک ببندید تا آب از آن خارج نشود. حالا آب را تا آخر باز کنید تا آب پرفشار وارد لوله شده و گرفتگی را باز کند.
  • ریختن اسید لوله بازکن: با استفاده از اسید لوله بازکنی می توان رسوب داخل لوله و گرفتگی آن را باز کرد. یک عدد محلول لوله بازکنی تهیه کنید و آن را طبق دستورالعمل داخل لوله فاضلاب بریزید و صبر کنید تا گرفتگی رسوب و گرفتگی را از بین ببرد.
  • استفاده از تلمبه چاه بازکن: پمپ دستی لوله بازکنی می‌تواند به ایجاد فشار در لوله‌ها کمک کند و مواد جامد را از بین ببرد. با استفاده از تلمبه دستی مناسب چند بار تلمبه زنی انجام دهید تا گرفتگی لوله از بین برود.
  • استفاده از فنر دستی: با فرو کردن فنر دستی داخل لوله فاضلاب و چرخاندن آن می توان گرفتگی و رسوب داخلی لوله را از بین برد. این کار به از بین بردن گرفتگی بسیار کمک می کند.
  • استفاده از فنر برقی: با استفاده از فنر دریلی، ژنراتور یا یا فنر برقی می توان اکثر گرفتگی های لوله را باز کرد. اگر یکی از این موارد را در اختیار دارید خودتان اقدام به باز کردن گرفتگی لوله کنید.

 موارد بالا برخی از روش های کاربردی برای از بین بردن گرفتگی و رسوب لوله فاضلاب است تا به وسیله آن بتوان سرعت مکش فاضلاب را افزایش داد. در صورتی که با روش های فوق موفق به حل مشکل نشدید ناچار هستید از یک لوله بازکن بخواهید تا مشکل شما را رفع کند.

در پایان به شما توصیه می شود برای دریافت خدمات لوله بازکنی و رفع مشکلات لوله های فاضلاب تنها از لوله بازکن های معتمد و متعهد درخواست کنید. شرکت خدمات فنی کاوه یکی از شرکت های معتبر در تهران است که با استفاده از تکنسین های با تجربه در لوله بازکنی خدمات خوب و باکیفیتی را به شما همشهریان ارائه می کند. در صورتی که مشکلی در لوله فاضلاب دارید ما آماده خدمت رسانی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *