خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

گرفتگی لوله فاضلاب با رسوب چربی

راه کارهای عملی جهت از بین بردن چربی لوله فاضلاب (حلال چربی)

گرفتگی لوله فاضلاب با رسوب چربی

برخی از لوله های فاضلابی ساختمان پس از مدتی استفاده رسوب چربی می گیرند.گاهی این چربی‌ رسوب کرده در لوله ها به قدری ضخیم و متراکم می شود که داخل لوله را به کلی مسدود می کند و اجازه عبور آب و فاضلاب را نمی دهد. گاهی هم این رسوب حضور خود را با انتشار بوی نامطبوع نشان می دهد. چربی و رسوب داخل لوله فاضلاب گاهی اوقات به قدری آزاردهنده می شود که افراد برای از بین بردن آن با لوله بازکن تماس می گیرند. 

برای رفع و از بین بردن چربی رسوب کرده در لوله های فاضلابی نیازی به تماس با لوله بازکن نیست. تنها کافیست از حلال چربی لوله فاضلاب استفاده کنید. ما در اینجا چند راه کار عملی معرفی کرده ایم که در آن با استفاده از چند حلال چربی می توانید چربی های رسوب شده در لوله فاضلاب را کاملا شستشو داده و از بین ببرید. با این روش ها لوله فاضلاب را مثل روز اول نو می کنید. پس با یک آموزش لوله بازکنی دیگر همراه ما باشید.  

علت رسوب روغن و چربی در لوله فاضلاب چیست؟

احتمالا این سوال شما هم باشد که چطور چربی ها در لوله فاضلاب رسوب می کنند. مسئله به فاضلاب ورودی در لوله بر می گردد. اگر فاضلابی که وارد لوله می شود و از آن عبور می کند غلظت بالایی داشته باشد و حاوی مقدار زیادی روغن، چربی و مواد چرب باشد فاضلاب آن غلیط شناخته می شود و این فاضلاب غلیظ هنگام عبور از لوله فاضلاب آن را هم چرب می کند. در واقع بخشی از چربی موجود در خود را روی لوله باقی می گذارد و این چربی در گذر زمان تبدیل به رسوب می شود.

همینطور که فاضلاب روغنی وارد لوله می شود لایه ای نازک از چربی روی جداره داخلی لوله فاضلاب ایجاد می شود و همینطور این عمل تکرار می شود و رسوب چربی روی رسوب قبلی ایجاد می شود. رسوب چربی ها کم کم ضخیم تر شده و حجم بیشتری از لوله را اشغال می کنند. پس از مدتی رسوبی بسیار چسبناک و غلیظ با ضخامت زیاد داخل لوله ایجاد شده و راه فاضلاب را مسدود می کند.

بنابراین میزان و حجم چربی رسوب شده در لوله فاضلاب رابطه مستقیمی با فاضلاب ورودی به داخل لوله دارد. هرچه چربی داخل فاضلاب بیشتر باشد حجم چربی رسوب کرده در لوله هم بیشتر می شود. در ادامه در مورد مواد ایجاد کننده چربی در لوله بیشتر توضیح داده شده است.

عوامل ایجادکننده رسوب چربی در لوله فاضلاب

همانطور که ذکر شد مواد چربی یا فاضلابی که در آن چربی زیاد وجود داشته باشد می تواند رسوب چربی در لوله ایجاد کند. نمونه بارز آن فاضلاب آشپزخانه و حمام است که به دلیل داشتن فاضلاب چرب و روغنی لوله فاضلاب آنها دارای رسوب چربی می باشد. علت روغنی بودن فاضلاب آشپزخانه این است که روغن حاصل از غذاها و شستشوی ظروف وارد سینک ظرفشویی می شود.

رسوب لجن و چربی در لوله فاضلاب

اما برای فاضلاب حمام علت چرک و چربی حاصل از استحمام انسان است که آن هم وارد لوله شده و در آن رسوب می کند. اگر به صورت مستقیم میزان زیادی روغن یا چربی وارد لوله فاضلاب شود قطعا رسوب بیشتری از چربی در آن ایجاد خواهد شد. اما نباید تصور کرد که اگر هیچ روغن و چربی در لوله فاضلاب ریخته نشود هیچ رسوبی در آن ایجاد نمی شود. به این دلیل که فاضلاب ذاتا کثیف است و همین کثیفی ها حتی اگر کم هم باشد رفته رفته در لوله رسوب ایجاد می کنند. 

برخی از شایع ترین مواد ایجاد کننده رسوب چربی در لوله فاضلاب عبارتند از:

  • روغن و چربی غذاها
  • باقی مانده غذاها
  • مواد لبنی مثل شیر، ماست و …
  • مواد غذایی مثل گوشت، سس و …  
  • کرم و لوازم آرایشی
  • خلط بینی و چرک بدن

موارد فوق در صورت ورود به لوله فاضلاب باعث ایجاد رسوب چسبناک و چرب در لوله فاضلاب می شود که نیاز به پاکسازی فوری دارند. اگر پس از ورود چنین مواردی به لوله فاضلاب مقداری آب داغ و شوینده در لوله ریخته شود می توان از رسوب چربی در لوله جلوگیری کرد. همچنین می توان به صورت دوره ای این عملیات پیشگیرانه را انجام داد.

معرفی چند حلال چربی برای از بین بردن چربی لوله های فاضلاب

برای از بین بردن چربی داخل لوله ها و چربی زدایی از آنها روش های مختلفی وجود دارد اما شاید بهترین و موثرترین روش استفاده از حلال های چربی لوله فاضلاب باشد. منظور از حلال چربی ماده ای شوینده است که توانایی شستن و حل کردن چربی های لوله را دارد. با استفاده از چنین ماده ای می توان به راحتی لوله فاضلاب را شستشو داده و تمام چربی های رسوب شده در داخل آن را پاکسازی کرد.

در ادامه تعدادی از بهترین مواد و روش ها برای از بین بردن چربی لوله فاضلاب معرفی شده است.

۱. اسید و محلول های لوله بازکن (حلال قوی چربی)

در میان مواد شوینده لوله فاضلاب و چربی زداها بهترین گزینه حلول و اسیدهای لوله بازکنی است. محلول های لوله بازکنی مایعی هستند که خاصیت اسیدی یا شیمیایی دارد و در تماس با گرفتگی یا چربی لوله ها آنها را می شوید و از بین می برد. زمانی که مایع لوله بازکنی را در لوله فاضلاب می ریزید این محلول وارد لوله شده و به داخل گرفتگی ها نفوذ می کند و اگر چربی در آن وجود داشته باشد آن را در خود حل می کند. لذا از محلول های لوله بازکنی به عنوان مایع تمیزکننده لوله فاضلاب هم استفاده می شود. 

محلول لوله بازکن (مایع مخصوص باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب)

محلول های لوله بازکنی جزء قوی ترین حلال های چربی لوله فاضلاب هستند که می توان به راحتی آنها را تهیه کرده و به آسانی از آن استفاده نمود. پس از استفاده در زمانی کوتاه (بسته به نوع و غلظت محلول) داخل لوله فاضلاب از رسوب و چربی ها پاکسازی شده و کاملا تمیز می شود. برای انتخاب محلول لوله بازکنی مناسب به مطلب «۱۰  اسید قوی لوله بازکنی» مراجعه کنید.

۲. چنته و پودرهای لوله بازکنی

همانطور که مایع لوله بازکنی توانایی شستن و از بین بردن چربی رسوب شده در لوله ها را دارد پودر لوله بازکنی هم می تواند به همان اندازه کارایی داشته باشد. در واقع مایع و پودر لوله بازکنی هر دو از یک جنس هستند و کارایی مشابهی دارند فقط یکی محلول است و دیگری پودر که در زمان استفاده از آن با آب ترکیب شده و تبدیل به محلول می شود.

قدرت و حلالیت پودرهای لوله بازکنی کم از محلول های آن ندارد. معروف ترین پودر لوله بازکنی پودر چنته است که از آن هم برای لوله بازکنی و هم برای پاکسازی و شستشوی لوله های استفاده می شود. برندهای معروف دیگری هم وجود دارند که پودر قوی لوله بازکنی تولید می کنند. در مطلب قوی ترین محلول های لوله بازکنی تعدادی از پودرهای قوی هم معرفی شده است.

۳. ترکیب آب داغ و شوینده

آب داغ کاربرد زیادی در لوله بازکنی دارد. به طور کلی از آب داغ برای شستن چربی و روغن استفاده زیادی می شود. آشپزها روغن و غذای مانده در ظروف و دیگ ها را فقط با آب داغ می شویند و انصافا هم خوب شسته می شود. ما هم در کار خود از آب داغ برای شستن و پاکسازی لوله ها استفاده می کنیم. گاهی هم اصلا با آن لوله بازکنی می کنیم. آب داغ در تماس با روغن و چربی ها آنها را در خود حل کرده و می شوید. پس می توان گفت که آب داغ هم نوعی حلال چربی های رسوب شده در لوله است.

به هر صورت با ترکیب آب داغ و یک شوینده می توان بخشی از چربی داخل چاه فاضلاب (لوله فاضلاب) را از بین برد. این شوینده می تواند مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، پودر لباس شویی و … باشد. فقط می خواهیم از خاصیت شویندگی آن استفاده کنیم. قرار آب داغ قرار است چربی داخل لوله را نرم کند و شوینده می خواهد آن را از لوله بشوید. ترکیب آب داغ و شوینده می تواند در شستن چربی لوله ها بسیار مفید واقع شود.

۴. ترکیبات خانگی (لوله بازکن خانگی)

لوله بازکن خانگی ترکیبی از مواد طبیعی و قابل دسترس در خانه با هم است که خاصیت اسیدی یا شویندگی دارند و در کنار هم می توانند بخشی از گرفتگی لوله فاضلاب را بشویند و آن را باز کنند. برای ساخت لوله بازکن خانگی ترکیبات مختلفی مطرح شده است که می توان از آنها استفاده کرد.

  • جوش شیرین و سرکه
  • جوش شیرین و نمک
  • جوش‌شیرین و آبلیمو
  • نمک، بوراکس سدیم و سرکه
  • جوهر نمک و آب

اگر دقت کنید تمام این موارد از ترکیب مواد اسیدی یا دارای خاصیت شویندگی مثل نمک، جوش شیرین و سرکه تشکیل شده است.

گرفتگی لوله فاضلاب با چربی و رسوب

بهترین راه حل: جلوگیری از ورود چربی به داخل لوله و چاه

درست است که مواد شیمیایی مختلفی برای شستن و حل کردن چربی داخل لوله ها وجود دارد که عملکرد بسیار خوبی در برابر ضخیم ترین چربی ها دارند و به کمک آنها می توان چربی زدایی لوله فاضلاب را به بهترین نحو انجام داد اما فراموش نکنید که مواد شیمیایی همانطور که گرفتگی و رسوب لوله را از بین می برند به خود لوله هم آسیب می رسانند. بنابراین بهتر است کمتر از این مواد استفاده شود.

به جای استفاده از محلول های شیمیایی حلال چربی لوله فاضلاب بهتر است از ایجاد گرفتگی جلوگیری کنید. برای این کار لازم است موارد زیر را انجام دهید.

  • برای لوله فاضلاب خود درپوش و توری مخصوص نصب کنید تا از ورود آشغال و اشیاء بزرگ به داخل لوله جلوگیری کند.
  • از ریختن روغن در سینک ظرفشویی یا لوله فاضلاب اجتناب کنید. مایعات و ترکیبات غلیظ همچون روغن را نباید در لوله بریزید. بهتر است آنها را در سطل زباله بریزید یا به صورت رقیق شده در لوله های فاضلاب با قطر بالا خالی کنید.  
  • به صورت دوره ای از آب داغ و شوینده برای شستشوی چربی داخل لوله های فاضلاب و جلوگیری از رسوب بستن آن استفاده کنید.

جمع بندی

برای از بین بردن چربی رسوب شده در لوله های فاضلاب بهترین راه جلوگیری از ورود روغن و چربی به داخل لوله است. با انجام این کار دیگر نیازی به لوله بازکنی نخواهید داشت. با این وجود اگر چربی ها در لوله رسوب کردند باید از اسیدهای حلال مخصوص لوله فاضلاب استفاده کنید. پودرهای لوله بازکن و لوله بازکن های خانگی هم می تواند شما را کمک کنند. یکی از این روش ها را امتحان کنید و به راحتی تمام چربی رسوخ کرده در لوله فاضلاب را با آن کاملا پاکسازی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *