خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

دستگاه تراکم هوا لوله بازکنی

چطور با دستگاه تراکم هوا گرفتگی لوله را باز کنیم؟

دستگاه تراکم هوا لوله بازکنی

جهت باز کردن گرفتگی لوله های فاضلاب روش ها و دستگاه های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها دستگاه تراکم هوا یا همان کمپرسور هوا می باشد که جزو بهترین و پرکاربردترین نوع لوله بازکن ها نیز به شمار می رود. امروزه استفاده از این دستگاه برای لوله بازکنی بسیار رایج است به طوری که از این دستگاه پیشرفته برای رفع بسیاری از گرفتگی های لوله از جمله گرفتگی لوله فاضلاب توالت، لوله آشپزخانه، حمام و …  استفاده می کنند. پمپ تراکم هوا در انواع و اقسام متفاوتی می باشد که این تنوع سبب اختلاف در قدرت آن نیز شده است که طرز کار هر کدام را متمایز می کند. اندازه دستگاه پمپ تراکم هوا بر اساس نوع استفاده متغیر است یعنی بر اساس محل و نوع گرفتگی لوله استفاده از این دستگاه، متناسب با آن لوله فاضلاب انتخاب می شود که میزان فشار هوای آن نیز قابل تنظیم است.

در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی دستگاه پمپ تراکم هوا شما را با کارکردهای آن آشنا کنیم و مختصری در مورد عملکرد آن و نحوه لوله بازکنی به وسیله آن توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

دستگاه تراکم هوا یا همان کمپرسور هوا چیست؟

کمپرسور هوا یا همان دستگاه تراکم هوا که برخی آن را پمپ تراکم هوا نیز می خوانند یک دستگاهی است که قدرت خود را با استفاده از موتور الکتریکی یا موتور بنزینی و … می گیرد و آن را تبدیل به هوای فشرده شده می کند که در یک مخزن ذخیره می شود. هنگامی که فشار مخزن به حد استاندارد برسد، کمپرسور هوا خاموش می شود و این هوای فشرده در مخزن باقی می ماند تا زمانی که در مواقع نیاز به مصرف برسد. در مواقعی که فشار مخزن به پایین ترین حد خود برسد، کمپرسور هوا فعال می شود و مخزن را دوباره پر از فشار هوا می کند که این فشار هوا قابلیت تنظیم دارد. این کمپرسور با پمپ باد لوله بازکنی فرق دارد زیرا این دستگاه برای ایجاد هر نوع گازی کاربرد دارد ولی پمپ باد فقط هوا را کمپرس می کند.

پمپ تراکم هوا همانطور که از اسمش مشخص است؛ برای باز کردن گرفتگی لوله از فشار هوا استفاده می کند و عملکردی شبیه تلمبه چاه بازکن دارد. به عبارت دیگر دستگاه تراکم هوا، هوا را درون مخزن خود متراکم و فشرده می کند که با قرار گرفتن شلنگ این مخزن در لوله فاضلاب و زدن دکمه شروع، این فشار هوا را به طور ناگهانی آزاد می کند و باعث رفع گرفتگی می شود. به دلیل بالا بودن فشار هوا و نیروی بسیار زیادی که این دستگاه تولید می کند، صدای مهیبی هنگام تخلیه فشار هوا در درون لوله از خود تولید می کند که بهتر است لوله بازکنی با این روش توسط متخصصین این امر و افراد با تجربه صورت گیرد که از بروز خسارت به لوله جلوگیری شود.

استفاده از این دستگاه برای رفع گرفتگی لوله با سنگ و خاک مناسب نیست بلکه در چنین مواردی از روش فنر زنی استفاده می شود. در کنار کمپرسور هوا از دیگر دستگاه های مخصوص لوله بازکنی که زیاد مورد استفاده قرار می کیرد، دستگاه فنر لوله بازکن است. معمولاً شرکتهای لوله بازکنی برای بهتر نتیجه گرفتن در کار خود از این دو نوع دستگاه پرکاربرد باهم استفاده می کنند. 

دستگاه تراکم هوا برقی یا دستی؟

دستگاه پمپ تراکم هوا هم همچون فنر لوله بازکنی در دو نوع خانگی و برقی در بازار موجود می باشد که استفاده از نوع برقی آن نیاز به تخصص دارد. در مواقعی که مواد غذایی، اشیاء یا … در مسیر لوله گیر می کنند و جلوی عبور آب را می گیرند و سینک شما را دچار گرفتگی می کنند، کمپرسور هوای خانگی یا هموان نوع دستی می تواند یک ابزار مفید برای رفع این مشکل باشد. ولی باید بدانید که این دستگاه خانگی توان بالایی ندارد و شاید زیاد کارساز نباشد و فقط برای گرفتگی های کوچک کاربرد داشته باشد. به هر حال اگر گرفتگی شما با روش‌های خانگی رفع نشد بهتر است که با یک شرکت لوله بازکنی تماس بگیرید.

شرکت های لوله بازکنی شرکت خدمات فنی کاوه با استفاده از پمپ تراکم هوای برقی گرفتگی های سخت و سنگین را به راحتی رفع می کنند. دستگاه تراکم هوای برقی نیز بیشتر در شبکه های فاضلابی که دارای لوله های فولادی، چدنی یا پلیمری فشار قوی هستند استفاده می شود. بنابراین اگر گرفتگی ساده باشد می توان آن را با پمپ دستی تراکم هوا رفع کرد اما در صورتی که گرفتگی سخت و شدید باشد باید با پمپ برقی تراکم هوا گرفتگی را باز کرد.

یکی از کارکردهای پمپ تراکم هوا خارج کردن اشیاء از داخل لوله فاضلاب است. دستگاه لوله بازکنی و فنرزنی دستی برای خارج کردن اشیاء قیمتی مثل جواهرات و طلا و ساعت و موبایل نیز کاربرد دارند. فنر این اشیاء را به عقب و سمت ورودی لوله هدایت می کند و از آن خارج می کند. همچنین اشیاء با استفاده از گیره فنرزنی نیز از لوله خارج می شوند. البته باید بدانید که این راه حل برای فاضلاب ها و لوله هایی موثر است که به چاه فاضلاب متصل باشند اما اگر فاضلاب شما به چاه شهری متصل باشد با انداختن فنر به راحتی امکان خارج کردن آن اشیاء وجود ندارد. حال در چنین مواقعی برای خارج کردن اشیاء قیمتی خود می توانید از پمپ تراکم هوا نیز کمک بگیرید، به این صورت که این پمپ با فشار هوا جسم مورد نظر را به راحتی به سمت لوله خارجی هدایت می کند. برای چنین کاری حتماً از متخصصین این امر کمک بگیرید تا شانس شما برای یافتن اجسام گران بها خود از بین نرود.

مراحل لوله بازکنی با پمپ تراکم هوا

پیش از استفاده از دستگاه لوله بازکنی تراک هوا باید توجه داشته باشید که این دستگاه هم همچون دیگر دستگاه های لوله بازکنی یک دستگاه تخصصی است و نیاز به تجربه و تخصص در این امر دارد. لذا توصیه می شود بدون داشتن تجربه و تخصص از آن استفاده نکنید.

  • برای کار با پمپ تراکم هوا ابتدا باید محل گرفتگی را پیدا کنید و لوله دستگاه تراکم هوا را از همان ناحیه وارد لوله فاضلاب کنید.
  • باید مشخص شود که چه تعداد لوله به لوله گرفته شده راه دارد: به طور مثال لوله سینک به لوله های کفشور، آشپزخانه، لوله پشت لباسشویی و ظرفشویی راه دارد.
  • خشک کردن سینک یا دستشویی گرفته شده: به کمک یک دستمال باید محل استفاده از دستگاه را خشک کرد تا احیاناً هنگام کار، مواد به اطراف پاشیده نشود.
  • بستن تمام خروجی های لوله و باز گذاشتن تنها یک راه خروجی برای هوا: فقط یک خروجی هوا که می تواند فاضلاب توالت باشد را باز بگذارید و خروجی های دیگرِ فاضلاب را با پارچه بپوشانید چون با این کار هم زور و توان دستگاه را در یک نقطه متمرکز کردید و هم هنگامی که گرفتگی لوله با فشار زیاد هوا برطرف شد، کثیفی ها به بیرون نمی پاشند و منزل شما کثیف نمی شود. البته این کار بستگی به این دارد که می خواهیم شیء یا موادی که در لوله حبس شده اند را به کجا هدایت کنیم.
  • آماده کردن دستگاه تراکم هوا: به این صورت که باید مخزن هوا و فشار موجود در آن را برای استفاده، طبق دستورالعمل شرکت سازنده آن تنظیم کنیم که این مورد هم بستگی به نوع و شدت گرفتگی لوله دارد؛ سپس وصل کردن شلنگ رابط و قرار دادن آن درون لوله فاضلاب.
  • باز کردن شیر تخلیه دستگاه و ورود هوای فشرده شده در مسیر گرفتگی لوله: این کار را تا ۵ دقیقه باید انجام دهیم و سپس آزمایش کنیم که آیا مسیر لوله به طور کامل باز شده است یا نه. توصیه می شود این مرحله از کار را ۲-۳ بار تکرار کنید تا مواد به طور کامل از مسیر لوله خارج شوند.
  • تست رفع گرفتگی کامل لوله : بعد از انجام دادن تمام این مراحل، مجاری بسته شده را باز کنید و آب زیادی را در مسیر لوله بریزید؛ حال اگر آب به راحتی در لوله جریان داشت نشان از نتیجه بخش بودن این روش دارد.

نکته بسیار مهم: این دستگاه زمانی کاربرد دارد که امکان استفاده از فنر لوله بازکنی وجود نداشته باشد یعنی نتوان فنر لوله بازکنی را به داخل لوله هدایت کرد. به عبارت دیگر کمپرسور هوا برای رفع گرفتگی هایی مفید است که به شبکه فاضلاب شهری منتهی می شوند چون با فشار زیاد هوا گرفتگی را به داخل شبکه فاضلاب هدایت می کند. حال اگر این گرفتگی در داخل لوله های ساختمانی مانند آپارتمان باشد ممکن است فشار هوا گرفتگی لوله را به سمت دیگر بخش های شبکه فاضلاب هدایت کند و در جای دیگری ایجاد گرفتگی کند. به همین دلیل تصمیم گیری در مورد استفاده از پمپ تراکم هوا بسیار مهم است که این امر باید توسط لوله بازکن های مجرب و حرفه ای صورت بگیرد.

مزایای استفاده از پمپ تراکم هوا

دستگاه تراکم هوا یا همان پمپ لوله بازکنی دارای مزایای زیادی است که همین مزایا باعث شده تکنسین های لوله بازکنی آن جزء اصلی لوله بازکنی فاضلاب قرار دهند. پمپ تراکم هوا بعد از فنر لوله بازکنی دومین دستگاه مهم لوله بازکنی است که شرکت ها عموما از آن استفاده می کنند. در این بخش برخی از ویژگی های آن ذکر شده است. 

  • این دستگاه قابلیت استفاده در مصارف خانگی و صنعتی را دارد.
  • تسهیل در کار و نتیجه گیری خوب، جزو موارد شاخص این دستگاه می باشد.
  • این دستگاه دارای لاستیک های قابل اتصال به اندازه های مختلف می باشد.
  • این دستگاه دارای فشار بالای ۶ اتمسفر می باشد.
  • این دستگاه دارای نشانگر شلنگ فشارقوی و اتصالات آن می باشد.
  • این دستگاه گرفتگی های شدید را به راحتی رفع می کند (به جز گرفتگی از نوع سیمان و قیر) و قابلیت تنظیم فشار هوا را دارد.
  • این دستگاه با استفاده از فشار هوای موجود در مخزن خود کار می کند که در نتیجه هیچ ضرری برای سلامت لوله های فاضلاب ندارد.
  • سبکی و راه اندازی آن با برق تک فاز از دیگر مزایای این دستگاه می باشد و این امکان را دارد تا در تمامی شرایط به راحتی بکار گرفته شود.
  • تخصصی بودن و کیفیت بالای کار با این دستگاه عاملی شده تا شرکت‌های لوله بازکنی برای انجام عملیات رفع انسداد، از آن استفاده ‌کنند.
  • این دستگاه همانند دستگاه فنر قابلیت حمل آسان و جابجایی را دارد و زمانی استفاده از آن مطرح می شود که دیگر دستگاه فنرزنی چاره ساز نباشد.

نکات ایمنی استفاده از دستگاه تراکم هوا

این دستگاه به همان مقدار که در رفع گرفتگی لوله کمک می کند به همان اندازه نیز می تواند باعث خرابی در سیستم لوله کشی ساختمان شود، پس هنگام استفاده از این دستگاه باید نکات ایمنی مورد توجه قرار گیرد. پیشنهاد می کنیم اگر در زمینه کار با این دستگاه ها تخصص ندارید به هیچ وجه این روش را امتحان نکنید.

  • فشار هوای دستگاه نسبت به نوع لوله و گرفتگی آن تنظیم شود تا منجر به خسارت نشود.
  • از این دستگاه برای گرفتگی هایی مثل مصالح ساختمانی استفاده نشود چرا که ممکن است گرفتگی را وسیع تر کند.
  • اگر در طرف دیگر لوله تجهیزات مکنده هوا قرار داده شود خیلی بهتر و راحت تر می توان به نتیجه مطلوب رسید.
  • استفاده از این دستگاه نیاز به دقت کافی داشته تا فشار هوا، باعث خروج مواد درون چاه نشود و آسیبی وارد نکند.
  • اطراف شلنگِ مخصوصِ این دستگاه که درون لوله قرار می گیرد باید محکم شود، سپس با احتیاط اقدام به بازکردن اهرم پمپ باد کنیم تا شلنگ با فشار بسیار زیادِ پمپ باز شود.
  • ممکن است هوای وارد شده در لوله توسط دستگاه کمپرس در جایی گیر افتاده باشد که با باز کردن مجرای آن لجن و فضولات به بیرون پاشیده شوند؛ پس از این مورد را نیز مورد توجه قرار دهید.
  • استفاده از انواع محلول لوله بازکنی قبل از این کار نیز می تواند به کارایی بیشتر این دستگاه کمک شایانی کند که در نتیجه اگر این دستگاه با دیگر دستگاه های در زمینه رفع گرفتگی لوله استفاده شود، تاثیر بهتری می تواند بر روند کار بگذارد.

در پایان لازم به ذکر است که شرکت خدمات فنی کاوه یکی از شرکتهای فعال در زمینه لوله بازکنی و رفع گرفتگی لوله است که در تهران و حومه خدمات لوله بازکنی ارائه می کند. در صورتی که مشکلی در لوله فاضلاب شما ایجاد شده یا فاضلاب شما نیاز به رفع گرفتگی به کمک پمپ تراکم هوا دارد حتما با ما تماس بگیرید و درخواست لوله بازکنی کنید. متخصصین ما ضمن حضور به موقع در محل با استفاده از دستگاه های بروز و پیشرفته لوله بازکنی گرفتگی لوله فاضلاب ساختمان شما را باز می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *