خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

دستگاه لوله بازکنی

دستگاه لوله بازکنی چیست و چطور کار می‌کند؟

دستگاه لوله بازکنی

در صورتی که گرفتگی در لوله فاضلاب ایجاد شود روش های زیادی برای رفع آن وجود دارد. یکی از روش های رفع گرفتگی لوله های فاضلاب استفاده از دستگاه فنر لوله بازکنی است. فنر برقی لوله بازکنی که به آن فنر لوله بازکن گفته می شود دستگاهی است که گرفتگی لوله ها را با فنری بلند و یک موتور الکتریکی باز می کند. این دستگاه توانایی رفع هر نوع گرفتگی لوله فاضلاب را دارد و بسیاری از شرکت های تاسیسات فنی و لوله بازکنی از این دستگاه استفاده می کنند. کیفیت و قدرت بالای دستگاه های لوله بازکنی باعث شده اکثر شرکتهای فعال در این حوزه برای خود یک دستگاه برقی لوله بازکنی داشته باشند. در ادامه بیشتر با این دستگاه آشنا خواهید شد.

مشکلات گرفتگی لوله های فاضلاب درست از زمانی پای خود را به ساختمان ها گذاشتند که لوله های فاضلاب ایجاد شدند. اکنون بسیاری از خانه ها مشکل گرفتگی لوله فاضلاب از جمله فاضلاب سینک ظرفشویی، فاضلاب حمام، فاضلاب توالت و سرویس بهداشتی، فاضلاب پارکینگ و … که همه اینها را می توان با استفاده از فنر برقی باز کرد. افزایش مشکلات گرفتگی لوله باعث شده که شرکت های خدمات فنی و لوله بازکنی متعددی در شهرها ایجاد شود تا مشکلات موجود در لوله های فاضلاب را رفع نمایند.

این شرکت ها جهت حل مشکلات و رفع گرفتگی لوله ها از روش های گوناگونی استفاده می کنند که برخی از آنها سنتی بوده و برخی نیز مکانیزه می باشد. اما اکنون اکثر شرکت ها از روش های مکانیزه همچون استفاده از دستگاه لوله بازکنی برای رفع گرفتگی لوله ها استفاده می کنند. دستگاه فنر لوله بازکن از جمله بهترین و محبوب ترین دستگاه های رفع گرفتگی لوله است که رفع انوع گرفتگی های لوله با آن ممکن شده است.

دستگاه برقی فنر لوله بازکنی چیست؟

دستگاه لوله بازکنی یا دستگاه فنر لوله بازکنی یا فنر برقی لوله بازکنی همه یک چیز هستند. دستگاهی برقی که دارای یک موتور الکتریکی و یک فنر بلند است که از آن باز کردن گرفتگی لوله ها استفاده می شود. این دستگاه به کمک جریان برق فنر متصل به موتور را به دوران در می آورد و دوران فنر بلند باعث می شود گرفتگی داخل لوله ها رفع شود. 

همانطور که گفته شد تعداد زیادی شرکت لوله بازکنی در تهران و شهرستان ها در حال فعالیت هستند که به ضرس قاطع تمام آنها از دستگاه فنر لوله بازکنی برای حل مشکلات گرفتگی لوله استفاده می کنند. استفاده صدها و هزاران شرکت لوله بازکنی از این دستگاه نشان دهنده محبوبیت آن می باشد. اکثر شرکتها از از دستگاه لوله بازکنی برقی برای کار خود استفاده می کنند. چون این دستگاه هم کیفیت بالایی دارد و هم توانایی فوق العاده ای در رفع گرفتگی لوله ها دارد. لوله بازکنی مطمئن و تضمینی را با این دستگاه می توان به مشتریان ارائه داد. در ادامه تا حدودی در خصوص این دستگاه و روش کار آن توضیحاتی ارائه شده است.

رفع گرفتگی لوله با فنر لوله بازکنی

مدل های مختلفی از این دستگاه تا به حال ساخته شده است که هر کدام از این مدل ها قابلیت های مختلف و بعضا جدیدی دارد. ساده ترین نوع دستگاه لوله بازکنی را خودتان هم می توانید بسازید. به کمک یک دریل و یک فنر بلند می توانید برای خود دستگاه لوله بازکنی ایجاد کنید. به این صورت که فنر را به سر دریل متصل می کنید و سپس با فروکردن سرفنر به داخل لوله ها و روشن کردن دریل شاهد رفع و باز شدن گرفتگی لوله ها خواهید بود. البته باید توجه داشت که فنر متصل به دستگاه بسیار منعطف است و به راحتی در خمیدگی لوله ها انعطاف پیدا می کند.

دستگاه لوله بازکن چگونه کار می‌کند؟

فهمیدیم که دستگاه فنر لوله بازکن یک دستگاه برقی است که از یک فنر و یک موتور الکتریکی تشکیل شده است. با توجه به قدرت بالای موتور الکتریکی کارایی و قدرت رفع گرفتگی لوله در این دستگاه هم بسیار بالا می باشد. در خصوص روش کار دستگاه باید گفت که ابتدا تکنسین لوله بازکنی موتور را روشن می کند و در حالت آهسته قرار می دهد. در این هنگام فنر به آرامی در حال دوران است و تکنسین به کمک اهرم مخصوص، فنر را آرام آرام از محفظه خود خارج کرده و به داخل لوله هدایت می کند. لوله بازکن به قدری این کار را انجام می دهد تا سرفنر به گرفتگی داخل لوله برخورد کند.

در این زمان سرعت چرخش دستگاه را افزایش می دهد تا سرفنر فشار بیشتری بر گرفتگی ها وارد کند. با انجام این کار سرفنر به گرفتگی ها برخورد می کند و باعث می شود گرفتگی لوله باز شود. به این راحتی گرفتگی لوله باز می شود و پس از پایان کار تکنسین فنر را از لوله بیرون آورده و جمع می کند. به وارد کردن سرفنر دستگاه لوله بازکنی به داخل لوله و باز کردن لوله با این روش اصطلاحا فنرزنی گفته می شود.

پس از پایان کار مقداری آب داخل لوله خالی می شود تا گرفتگی های باز شده به کمک آب از لوله خارج شده و به داخل چاه هدایت شوند. این تمام کار لوله بازکنی با دستگاه برقی است که همه شرکت ها از آن استفاده می کنند. گرچه دستگاه فنر برقی برای رفع اکثر گرفتگی ها مفید و موثر است اما باید توجه داشت که هر نوع گرفتگی را هم نمی توان با این دستگاه باز کرد. به عنوان مثال اگر لوله فاضلاب با سیمان یا آجر دچار گرفتگی شده باشد، به احتمال زیاد امکان لوله بازکنی آن وجود نداشته باشد و به ناچار باید لوله فاضلاب را تعویض کرد.

در ویدیو زیر نحوه استفاده از دستگاه فنر لوله بازکنی نمایش داده شده است. در ویدیو می بینید که برای رفع گرفتگی توالت از فنر برقی لوله بازکنی استفاده شده است.

نکته دیگر این که برای گرفتگی های مختلف از سرفنرهای مختلفی در دستگاه استفاده می شود. برخی سرفنرها نوک تیز هستند که برای رفع گرفتگی های سخت همچون خاک مناسب هستند. برخی دیگر از سرفنرها نوک پهن هستند که برای رفع گرفتگی های ناشی از مو و پارچه کاربرد دارند. تکنسین لوله بازکنی بسته به نوع گرفتگی از تجربه خود استفاده می کند و بهترین سرفنر مناسب برای کار را انتخاب می نماید.

با فنر لوله بازکن چه نوع گرفتگی هایی باز می‌شوند؟

می دانیم که بهترین دستگاه لوله بازکنی همین فنر لوله بازکن است. علت هم این است که از این دستگاه برای رفع هر نوع گرفتگی لوله فاضلاب استفاده می شود. از این روی ما می خواهیم برخی از انواع گرفتگی های قابل رفع با این دستگاه را به شما معرفی کنیم.

– باز کردن و رفع گرفتگی توالت ایرانی و توالت فرنگی
– از بین بردن گرفتگی کفشور پارکینگ و حیاط
– باز کردن گرفتگی کفشور حمام و سرویس بهداشتی
– رفع گرفتگی سیفون توالت و کفشور

با توجه به ساختار و اندازه لوله های سینک ظرفشویی باز کردن گرفتگی های آن با فنر لوله بازکنی ممکن نیست و برای حل مشکل در فاضلاب ظرفشویی باید از روش های دیگر لوله بازکنی استفاده نمود. بهترین و مناسب ترین کاربران دستگاه در گرفتگی های سیفون توالت است. چه توالت ایرانی و چه توالت فرنگی به کمک فنر لوله بازکنی باز می شوند و گرفتگی سیفون آنها رفع می شود. گرچه روش های دیگر همچون ریختن آب داغ و یا محلول لوله بازکن هم می تواند مناسب باشد.

آیا باید برای همه گرفتگی ها فنزرنی کرد؟

یک مسئله ای که برخی افراد به آن اعتقاد دارند این است که برای باز کردن هر نوع گرفتگی باید از فنر لوله بازکنی استفاده کرد چون بهترین و موثر ترین روش لوله بازکنی است. در پاسخ به این دیدگاه باید گفت که درست است که فنر لوله بازکنی یک وسیله بسیار کاربردی برای رفع گرفتگی انواع لوله های فاضلابی است و در صورت استفاده از آن بیشتر گرفتگی ها باز می شوند اما الزاما همیشه کارساز نیست و ممکن است در مواردی استفاده از آن غیرضروری بوده و حتی در مواردی مشکل ساز شود. به عنوان مثال تصور کنید که سیفون توالت گرفته است و آب در کاسه جمع شده است.

فنر برقی لوله بازکنی

خب در اولین نگاه احتمالا فرد تصور می کند که مشکل خیلی جدی است و نیاز به فنر زنی دارد. حتی ممکن است برخی از سرویس کارهای لوله بازکنی نیز به استفاده از فنر روی آورند. اما با کمی دقت و البته تجربه می توان متوجه شد که اکثر گرفتگی های توالت مربوط به انباشت مدفوع در سیفون و لوله فاضلاب است. طبیعتا گرفتگی ناشی از انباشت مدفوع در سیفون آنقدر سخت نیست که در مرحله اول از فنر استفاده شود. در خیلی از موارد هیچ لزومی به استفاده از فنر نیست و مشکل با ریختن مقداری آب گرم یا حتی آب شیر و پر کردن کاسه توالت از آب رفع می شود. اگر این روش کارساز نباشد می توان یک سیم بلند در چاه توالت فرو کرده و آن را تکان دهید با به این وسیله مدفوع داخل سیفون جابجا شده و گرفتگی باز شود.

در گرفتگی کفشور حمام هم وضعیت به همین صورت است و می توان گرفتگی را ابتدا با روش های ساده رفع کرد و اگر این روش ها کارساز نبود در آن صورت مشخص می شود که گرفتگی سخت شده و نیاز به فنرزنی دارد. بنابراین فنر زنی به عنوان اولین روش لوله بازکنی پیشنهاد نمی شود و بهتر است اول روش های ساده تر و کم هزینه تر امتحان شود. 

در پایان باید گفت که شرکت خدمات فنی کاوه یک شرکت فعال در لوله بازکنی تهران است که با سابقه چند ساله در این حوزه در تهران و حومه خدمات لوله بازکنی ارائه می دهد. اگر مشکلی در لوله فاضلاب خود احساس می کنید و یا نیاز به لوله بازکنی دارید حتما به ما اطلاع دهید تا با استفاده از دستگاه فنر لوله بازکنی جدید گرفتگی را برای شما باز کرده و طبق تعرفه دستمزد دریافت کنیم.

7 پاسخ به “دستگاه لوله بازکنی چیست و چطور کار می‌کند؟”

  1. الان این مطلب چه کمکی به افراد عادی میکنه وقتی قیمت این دستگاه چند میلیونه و فقط لوله بازکن ها از این دستگاه ها دارند اون ها هم که خودشون اطلاعات کامل دارند و دیگه نیازی به این مطالب ندارند که آخه

    • دوست عزیز درسته که مردم عادی قرار نیست از این دستگاه ها بخرن اما خوبه که اطلاعات کافی در موردش داشته باشند تا یک وقت احیانا برخی سرویس کارهای زرنگ سرشون کلاه نگذارند

  2. من برخی از مطالب سایت شما و همکاران تون رو خودم عموما برای باز کردن گرفتگی لوله آن هم هر نوع لوله ای از این دستگاه فنر برقی استفاده می شه و حتی پیشنهاد استفاده از این داده شده در حالی که در همین سایت شما روش های دیگه ای هم برای باز کردن لوله ذکر شده واقعا برام سوال شده که اگر همه گرفتگی ها با این دستگاه باز میشه دیگه چه لزومی داره از روش های دیگه استفاده بشه و حتی اصلا چه لزومی داره که در مورد روش های دیگر لوله بازکنی توضیح داده بشه؟

  3. سلام وقتتون بخیر
    آپارتمان ما فاضلاب آشپزخونه رو اول فرستاده به سرویس بهداشتی و حمام و بعد از اونجا کل فاضلاب ساختمان به فاضلاب شهری متصل شده. حالا لوله گرفته و آب پایین نمیره کلی هم محلول شیمیایی و از این چیزها ریختم اما افاقه نکرد حالا موندم که باید چکار کرد حتما باید فنر زد؟

  4. دوست عزیز وقتتون بخیر
    به طور کلی اسید و محلول های لوله بازکنی برای گرفتگی هایی مناسب است که جدی نباشد و صرفا جداره لوله جرم گرفته باشد اما اگر لوله کلا مسدود شده باشد احتمال زیاد مشکل جدی است و نیاز به فنر زنی است.

  5. صمیمانه تشکر می کنم از این که اینهمه خدمات فنی و لوله بازکنی دارید و همچنین این سایت خوب رو راه اندازی کردید و به صورت آنلاین هم به مردم مشاوره ارائه می کنید. شخصا مشکلی در خصوص گرفتگی لوله و بوی بد فاضلاب داشتم که وقتی با شرکت شما تماس گرفتم سرویس کارتون واقعا من رو راهنمایی کرد و مشاوره خوبی ارائه کرد. اصلا هم در مشاوره خودش اصرار به فرستادن سرویس کار نداشت خیلی صادقانه مشاوره داد.

  6. سلام بهترین روش همین فنر زنی است و باید برای همه گرفتگی ها از فنر برقی استفاده کرد تمام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *