خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

استفاده از اسید قوی لوله بازکنی برای لوله فاضلاب

آیا اسید و محلول لوله بازکنی لوله فاضلاب را سوراخ می کند؟

استفاده از اسید قوی لوله بازکنی برای لوله فاضلاب

ریختن محلول و اسید در لوله فاضلاب راحت ترین کاری است که می توان برای باز کردن گرفتگی لوله انجام داد. ولی ریختن اسید در چاه به همان اندازه که مفید و کاربردی است می تواند در مواقعی به لوله فاضلاب آسیب برساند و آن را سوراخ کند. تجربه نشان داده برخی از محلول های لوله بازکنی اسید قوی هستند و در زمانی نه چندان طولانی می توانند لوله فاضلاب را سوراخ کنند.

از این جهت است که خیلی ها سوال می پرسند که آیا اسید لوله فاضلاب را سوراخ می کند؟ پاسخ این بله یا خیر نیست چون به نوع محلول بستگی دارد. در این مطلب ضمن ارائه پاسخ دقیق و کامل به این سوال رایج، توضیحات مفصلی در مورد اسید های لوله بازکن، روش استفاده از آنها و نکات جانبی این مایع های لوله بازکن ارائه شده است که حتما برای شما مفید است. 

پس با ما همراه باشید و این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

اسید لوله بازکن همان مایع لوله بازکنی یا محلول لوله بازکن است؟

در حوزه کاری ما سه مفهوم اسید لوله بازکن، محلول لوله بازکنی و مایع لوله بازکن وجود دارد که تا حد زیادی شبیه به هم هستند و عملکرد مشابهی دارند. خیلی از مردم به درستی نمی دانند که این سه دقیقا چه هستند. برخی فکر می کنند هر سه یکی اند و برخی نیز می گویند که هر یک با دیگری تفاوت دارد. خیلی ها هم همه را اسید لوله بازکن می دانند و با عناوین دیگر کاری ندارند.

واقعیت این است که این سه لوله بازکن تا حد زیادی شبیه به هم هستند و حتی در مواقعی کاملا یک اند اما اگر بخواهید دقیق و تخصصی آنها را بررسی کنیم کمی با هم تفاوت دارند. به طور کلی به هر سه این ها محلول یا مایع لوله بازکنی گفته می شود. روی بطری این محصولات هم عموما مایع لوله بازکن نوشته شده است. هر مایعی که خاصیت شویندگی و بازکنندگی داشته باشد و از آن برای باز کردن گرفتگی لوله استفاده شود مایع لوله بازکنی یا محلول لوله بازکن نام می گیرد.

باز کردن گرفتگی سینک با ریختن اسید

اما اسید لوله بازکن کمی تفاوت دارد. اسید مایعی است که خاصیت اسیدی و شیمیایی قوی دارد که در تماس با اشیاء مختلف در آنها خوردگی ایجاد می کند. بنابراین اسید لوله بازکنی همان مایع لوله بازکنی است که قدرت آن چند برابر بیشتر از دیگر محلول ها است و از آن برای باز کردن گرفتگی های شدید لوله ها استفاده می شود. 

آیا اسید لوله فاضلاب را سوراخ می کند؟

بله، اسیدهای قوی لوله بازکنی به دلیل خاصیت شیمیایی قوی و خورندگی بالا، در صورتی که برای چند ساعت در داخل لوله های فاضلاب (از جنس پلاستیکی یا پلیکا) بمانند چسب های میان اتصالات لوله را از بین می برند و پس از آن لوله را سوراخ می کنند. میزان و شدت خسارت و سوراخ لوله تا حد زیادی به قدرت اسید و زمان ماندن آن در داخل لوله فاضلاب دارد. هرچه اسید لوله بازکنی قوی تر باشد یا برای زمان طولانی تری در لوله بماند میزان سوراخ یا خسارت ایجاد شده در لوله فاضلاب بیشتر خواهد بود.

دقت کنید که همه مایع های لوله بازکنی که در بازار به فروش می رسد اسید قوی لوله بازکن نیست. مایع و محلول های لوله بازکنی که در بطری های شبیه به لوله ریخته شده اند و در بازار به فروش می رسند همانطور که روی آنها نوشته شده مایع یا محلول لوله بازکن است نه اسید قوی.

البته شدت و قدرت آنها هم با هم تفاوت دارد. برخی از آنها با این که با عنوان محلول فروخته می شوند اما خاصیت اسیدی بالایی دارند و ممکن است لوله پلیکا فاضلاب را سوراخ کنند. تجربه خریداران اینطور می گوید. تنها کافیست در فروشگاه دیجی کالا نظرات خریداران چند تا از این مایع های لوله بازکن را مطالعه کنید.

خیلی از خریداران مایع لوله بازکن گفته اند که به دلیل ماندن محلول در لوله فاضلاب برای چند ساعت لوله سوراخ شده است. برخی هم گفته اند که درب بطری شل بوده و بخشی از محلول روی اجناس ریخته و به آنها آسیب زده است. این واقعیت برخی از مایع های لوله بازکنی است. واقعیت برخی دیگر هم این است اگر که شب تا صبح هم در لوله بماند هیچ اثری روی آن و گرفتگی آن ندارد.

جلوگیری از سوراخ شدن لوله با اسید قوی لوله بازکنی

گفتیم که لوله بازکن های اسیدی قوی توانایی سوراخ کردن لوله ها را دارند و در صورت استفاده نامناسب از آنها ممکن است نه تنها گرفتگی لوله باز نشود بلکه کلا لوله فاضلاب سوراخ شود. برای جلوگیری از سوراخ شدن لوله فاضلاب با اسید باید نکات ایمنی به خوبی رعایت شده و طبق دستورالعمل ارائه شده برای این محصولات از آنها استفاده شود. رعایت نکات زیر در استفاده از اسید لوله بازکن باعث می شود شاهد سوراخ شدن لوله نباشید.

رفع گرفتگی سینک ظرفشویی با اسید لوله بازکنی

– خرید مایع لوله بازکن مناسب برای مصرف خانگی: مایع های لوله بازکنی از نظر قدرت اسید درجه بندی دارند و مثل هم نیستند. برخی از این محلول ها اسید قوی هستند و می توانند پلاستیک یا لوله ها را تحت شرایطی سوراخ کنند. برخی هم اینطور نیستند و صرفا گرفتگی را باز می کنند. هنگام خرید مایع لوله بازکن دقت کنید که میزان اسید آن بالا نباشد و برای مصرف خانگی تولید شده باشد.   

– ریختن اسید در لوله به میزان اعلام شده روی محصول: میزان اسیدی که باید در لوله فاضلاب بریزید ممکن است بسته به قدرت آن محلول متفاوت باشد. لذا پیش از ریختن اسید در لوله فاضلاب باید روی بطری محصول را نگاه کنید و طبق دستورالعمل نوشته شده روی آن میزان مشخصی از اسید را در لوله خالی کنید. اگر بیشتر از مقدار معین اسید در لوله فاضلاب بریزید ممکن است آن را سوراخ کند. 

– باز کردن لوله بعد از مدت تعیین شده در دستورالعمل: محلول های لوله بازکن پس از مدتی که در لوله باشند گرفتگی را باز می کنند. این زمان چیزی میان ۲۰ دقیقه تا ۲ ساعت است که برای محصولات مختلف با هم تفاوت دارد. اگر اسید بیش از این زمان در لوله باقی بماند دیواره لوله ها را می خورد و از بین می برد. 

– ریختن یک سطل آب پس از باز شدن لوله: پس از باز شدن لوله باید حدود یک سطل آب در لوله فاضلاب بریزید تا باقی مانده گرفتگی و اسید را به خوبی با خود بشوید و از لوله خارج کند تا اسید در تماس در لوله آن را دچار پوسیدگی و سوراخ شدگی نکند.

محلول و اسید لوله بازکنی چه خطرات و خساراتی دارد؟

اسید لوله بازکنی یا به طور کلی محلول های لوله بازکنی به دلیل خاصیت شیمیایی که دارند می توانند گرفتگی لوله ها را باز کنند. این خاصیت شیمیایی در صورتی که قوی باشد یا بیش از حد از آن استفاده شود ممکن است باعث ایجاد خسارت در لوله یا وارد آمدن صدمه به فرد شود. در اینجا چند مورد از خسارات محلول های لوله بازکن ذکر شده است. 

  • سوراخ کردن لوله فاضلاب: لوله بازکن های قوی یا اسیدهای لوله بازکنی این توانایی را دارند که چسب میان اتصالات لوله ها را از بین ببرد و در شدت بیشتر لوله های پلاستیکی فاضلاب را سوراخ کنند. اگر اسید برای مدت طولانی در لوله بماند احتمال دارد که در آن سوراخ یا شکستگی ایجاد کند.
  • آسیب زدن به پوست (سوختگی): خاصیت اسیدی محلول های لوله بازکنی همانطور که به لوله ها آسیب می زند می تواند به پوست انسان هم آسیب وارد آورد. هنگام استفاده از آنها باید به شدت مراقب بود.
  • مسمومیت و آسیب های تنفسی: مایع های اسیدی لوله بازکن از خود بخار شیمیایی تولید می کنند که در صورت استنشاق مقدار زیاد آن ممکن است منجر به مسمومیت یا وارد آمدن آسیب به دستگاه تنفسی یا دیگر بخش های بدن شود.

جمع بندی:

اسید لوله بازکن محصولی مناسب برای باز کردن گرفتگی لوله های فاضلاب در شرایط خاص است که عدم رعایت نکات فنی و استفاده نامناسب از آن باعث می شود لوله فاضلاب سوراخ شود. اسید لوله بازکن اگر قدرت زیادی داشته باشد و به درستی از آن استفاده نشود باعث ایجاد سوراخ در لوله فاضلاب می شود و خسارت زیادی به شما وارد می کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید از محلول های قوی لوله بازکنی با دقت استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *