خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

از بین بردن رسوب و جرم داخل لوله فاضلاب

بهترین روش های جرم گیری و از بین بردن رسوب لوله های فاضلاب

از بین بردن رسوب و جرم داخل لوله فاضلاب

فاضلاب ذاتا دارای چرک و کثیفی است به همین دلیل عبور آن از لوله های فاضلاب باعث ایجاد جرم و رسوب داخل لوله می شود. رسوب و جرم ایجاد شده در لوله های فاضلاب ظاهرا بی آزار است اما گاهی ضخامت رسوب چرک آلود داخل لوله ها به قدری زیاد می شود که آب به سختی می تواند از داخل آن عبور کند. یعنی جرم و رسوب گرفتگی داخل لوله عملا باعث گرفتگی لوله فاضلاب می شود.

برای از بین بردن رسوب و جرم داخل لوله های فاضلابی روش های خوبی وجود دارد که در این مطلب معرفی شده اند. ما از میان روش های خوب مخصوص جرم گیری و رسوب زدایی از لوله های فاضلاب بهترین و موثرترین آنها را انتخاب کرده ایم تا در این مطلب آنها را به شما آموزش دهیم.

پس آستین ها را بالا بزنید و خود را برای مبارزه با لجن و چرک داخل لوله های فاضلاب آماده کنید.

مهم ترین دلایل ایجاد جرم و رسوب در لوله فاضلاب 

خیلی از کسانی که با گرفتگی لوله فاضلاب ناشی از جرم و رسوب لوله مواجه می شوند تصورشان این است که چون ورودی فاضلاب توری داشته پس لوله بی دلیل گرفته است در حالی که اطلاعی از جرم و رسوب داخل لوله ها ندارند. در واقع جرم و رسوب گرفتگی داخل لوله ها گرفتگی پنهان لوله فاضلاب است که مردم از آن بی اطلاع هستند. اما هر چه که هست به فاضلاب ورودی داخل لوله مربوط می شود.

فاضلاب آبی است که هر نوع کثیفی و آلودگی در آن وجود دارد. چربی، روغن، باقی مانده غذا، چرک، لجن و … همگی در فاضلاب وجود دارند و حضور این عناصر در فاضلاب باعث می شود وقتی فاضلاب از داخل لوله عبور می کند بخشی از این موارد به صورت جرم و رسوب روی لوله باقی بمانند. مقدار آن خیلی ناچیز است اما کم کم زیاد می شود و به لایه ای قطور از چرک و لجن تبدیل می شود. 

در اینجا چند مورد از عوامل ایجاد کننده رسوب داخل انواع لوله های فاضلاب ذکر شده است. 

  • لوله فاضلاب سینک آشپزخانه: روغن و چربی، تفاله چای، دانه برنج، باقی مانده غذا، هسته میوه و آشغال های ریز
  • لوله فاضلاب روشویی: خلط بینی، کرم و لوازم آرایشی، چربی و چرک حاصل از شستشوی دست، مو و آشغال های ریز 
  • لوله فاضلاب کفشور حمام: چربی بدن، چرک حاصل از کیسه کشیدن و کف شامپو و صابون
  • چاه (سیفون) توالت: مدفوع

موارد ذکر شده در بالا داخل هر یک از لوله های فاضلاب مربوط به خود که وارد شوند در آن رسوب کرده و لایه ای نازک از خود به جای می گذارند. با گذشت زمان و عبور فاضلاب بیشتر همینطور رسوب جدید روی لایه قبلی ایجاد می شود و بر ضخامت آن می افزاید. در نهایت بخش اعظمی از داخل لوله به اشغال جرم و رسوب در می آید و راه آب فاضلاب را مسدود می کند.

رسوب لجن و چربی در لوله فاضلاب

علاوه بر این تمام موارد فوق بسیار چسبناک هستند و این قابلیت را دارند که اشیاء ریز دیگر داخل فاضلاب را هم به خود جذب نمایند. این اتفاق باعث می شود ضخامت جرم و رسوب داخل لوله سریع تر افزایش پیدا کند.

موثرترین روش ها برای از بین بردن رسوب و جرم لوله های فاضلابی

شستن و از بین بردن جرم و رسوب داخل لوله های فاضلاب گاهی سخت و گاهی آسان است. برخی مواقع با ریختن آب جوش مشکل حل می شود و بعضی اوقات تنها اسیدهای شیمیایی می توانند رسوب لوله ها را از بین ببرند. با عنایت به این موضوع ما در این بخش روش های مختلفی برای جرم گیری لوله های فاضلاب ارائه کرده ایم که برای از بین بردن رسوب هایی با درجه سختی مختلف مناسب هستند.

۱. آب داغ (ساده ترین روش)

شستن و از بین بردن جرم و رسوب داخل لوله های فاضلاب گاهی به آسانی ریختن یک کتری آب جوش داخل لوله فاضلاب است. گاهی اوقات رسوب داخل لوله ها تنها چربی و لجنی چسبناک است که به دیواره لوله چسبیده است و هنوز سخت نشده است. رسوب سینک ظرفشویی در اوایل به همین صورت است. چنین رسوب هایی را به راحتی می توان باز کرد. تنها کاری که باید انجام دهید ریختن یک کتری آب داغ داخل لوله است.

آب داغ را داخل چاه سینک یا کفشور بریزید تا تمام چربی و لجن داخل آن را نرم کرده و با خود ببرد. برای عملکرد بهتر می توانید مجدد یک کتری دیگر آب داخل در لوله فاضلاب بریزید. برخی پیشنهاد می کنند آب داغ را با شوینده ای نظیر مایع ظرفشویی ترکیب کنید. این کار را هم می توانید انجام دهید چون شوینده به شستن و از بین بردن بهتر جرم و رسوب ها کمک می کند.

۲. مایع جرم گیر و لوله بازکن (اسید لوله بازکنی)

برای باز کردن گرفتگی های سطحی در لوله فاضلاب که ناشی از لجن و رسوب هستند اسیدهای لوله بازکنی گزینه مناسبی هستند. در بازار محصولاتی با عنوان مایع جرم گیر لوله فاضلاب یا محلول لوله بازکن وجود دارد که در واقع محلولی شیمیایی و اسیدی است که خاصیت شویندگی قوی دارد و با ورود به داخل لوله فاضلاب جرم و رسوب های سخت ایجاد شده در آن را می شوید و از بین می برد.

اگر فکر می کنید رسوب لوله فاضلاب شما سخت شده است می توانید یکی از این جرم گیرهای فاضلاب را خریداری کنید. در مطلب قوی ترین محلول های لوله بازکنی می توانید بهترین موارد را پیدا کنید که یکی از آنها مایع جرم گیر و لوله بازکن صاف است. مقداری از جرم گیر را در لوله فاضلاب بریزید تا در مدت کوتاهی تمام جرم داخل لوله ها را از بین ببرد و داخل لوله را مثل روز اول سفید کند. 

۳. پودر جرم گیر یا پودر لوله بازکن (چنته)

در کنار مایع های لوله بازکن و جرم گیر فاضلاب پودر های آن هم وجود دارد. پودر جرم گیر فاضلاب و پودر لوله بازکن دو محصول شیمیایی هستند که در قالب پودر عرضه شده اند و در ترکیب با آب تبدیل به محلول لوله بازکنی می شود. پودر جرم گیر یا لوله بازکن دقیقا همان کاربرد محلول آن را دارد با این تفاوت که به صورت پودر عرضه شده است. برخی برندهای پودر و جرم گیر لوله به قدری قوی هستند که حتی خریداران آن را قوی تر از اسید لوله بازکن می دانند.

برای جرم و رسوب های سخت و ساده می توانید از پودرهای مذکور استفاده نمایید. یکی از آن را از بازار بخرید و داخل لوله فاضلاب بریزید. چند ساعت صبر کنید تا پودر تبدیل به محلول شود و به عمق رسوب ها نفوذ کند تا بتواند آنها را از بین ببرد. پس از چند ساعت اگر مقداری آب داغ در لوله یا چاه سینک بریزید حتما با لوله ای سفید شده مواجه می شوید که در چشم شما می درخشد. اگر نمی دانید کدام برند را خریداری کنید پیشنهاد می کنیم به مطلب بهترین و قوی ترین پودرهای لوله بازکنی را مطالعه کنید.

۴. لوله بازکن خانگی (ترکیبات خانگی)

برخی از مواد اولیه موجود در خانه توانایی دارند رسوب داخل لوله ها را بشویند. این مواد در ترکیب با هم خاصیت اسیدی و شویندگی قوی پیدا می کنند و در تماس با جرم و رسوب لوله ها آنها را نرم کرده و از لوله جدا می کنند. در اینجا تعدادی از این ترکیبات قوی خانگی معرفی شده اند.

  • جوش شیرین و سرکه
  • جوش‌شیرین و آبلیمو
  • جوش شیرین و نمک
  • مایع سفیدکننده (وایتکس)
  • نمک، بوراکس سدیم و سرکه

بهترین روش برای رسوب زدایی و از بین بردن جرم لوله فاضلاب

تمام روش های فوق برای رسوب زدایی از لوله ها مناسب هستند و به خوبی جرم لوله ها را از بین می برند اما قدرت و ضعف دارند. ضمن این که هر روش برای یک یا چند لوله فاضلاب مناسب تر است.

گرفتگی در سیفون لوله فاضلاب

در اینجا بر اساس نوع لوله فاضلاب بهترین روش برای از بین بردن رسوب و جرم معرفی شده است.

  • لوله فاضلاب سینک آشپزخانه: باز کردن سیفون و اتصالات آن و شستشو و پاکسازی داخل آنها با پارچه بهترین روش است چون تمام لجن های داخل لوله را کاملا از بین می برد. 
  • لوله فاضلاب روشویی: همچون سینک ظرفشویی بهتر است از زیر روشویی سیفون باز شده و داخل آن به خوبی پاکسازی شود.
  • لوله فاضلاب کفشور حمام: ابتدا ریختن آب داغ و در صورت عدم حصول نتیجه استفاده از مایع یا پودر لوله بازکنی.
  • چاه (سیفون) توالت: ریختن آب داغ داخل سیفون توالت بهترین روش است و بسیاری از رسوب ها را از بین می برد.

شایع ترین علائم ایجاد جرم و رسوب داخل لوله فاضلاب

ایجاد رسوب و جرم داخل لوله های فاضلاب در ابتدا علامتی ندارد اما با گذشت زمان و پس از این که ضخامت لایه رسوبی افزایش پیدا می کند علائم آن نیز پدیدار می شود. به طور کلی ۲ علائم مهم در رسوب های شدید لوله فاضلاب مطرح است.

– انتشار بوی نامطبوع از لوله فاضلاب: جرم داخل لوله ها از آشغال، لجن و مواد متعفن تشکیل شده است که بوی بد آن می تواند به خارج از لوله فاضلاب هم راه پیدا کند. انتشار بوی بد فاضلاب از چاه سینک، روشویی و … می تواند علامت جدی رسوب گرفتگی لوله و سیفون فاضلاب باشد.

– کندی در تخلیه فاضلاب: جرم گرفتگی لوله وقتی ضخیم شود بخشی از فضای داخل لوله را اشغال می کند و اجازه نمی دهد فاضلاب به راحتی وارد لوله شود. این اتفاق خود را با کندی تخلیه فاضلاب و کاهش سرعت ورود فاضلاب به لوله نشان می دهد که نشان دهنده شدت بسیار بالای گرفتگی لوله است.

جمع بندی

جرم و رسوب داخل لوله های فاضلاب معضلی است که گهگاه دامان شما را می گیرد. برای رهایی از آن لازم است به کمک روش هایی مناسب فوق الذکر از شر رسوب گرفتگی لوله رها شوید. بسته به نوع لوله و شدت و ضعف رسوب داخل آن می توانید از یکی از روش های مذکور استفاده نمایید. 

شرکت خدمات فنی کاوه یک شرکت لوله بازکنی در تهران است که خدمات متنوعی از جمله لوله بازکنی شبانه روزی، رسوب زدایی لوله، تخلیه چاه و … را در سبد خدمات خود دارد. در صورت نیاز به رسوب زدایی دارید می توانید با شماره های شرکت تماس بگیرید و درخواست لوله بازکنی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *