خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

کفشور و لوله فاضلاب حمام

برای باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب حمام چه کنیم؟

کفشور و لوله فاضلاب حمام

یکی از ده ها لوله فاضلاب موجود در ساختمان لوله فاضلاب حمام است که ممکن است به دلایل مختلف دچار گرفتگی شود. گرفتگی لوله فاضلاب حمام یکی از رایج ترین نوع گرفتگی در لوله های فاضلاب است که سرویسکاران ما هنگام اعزام به محل با آن برخورد می کنند. این نوع گرفتگی دلایل متعددی دارد اما رایج ترین دلیل برای آن ورود مو و مواد زائد به داخل کفشور حمام و یا سقوط اشیائی همچون صابون به داخل لوله فاضلاب می باشد که می توان به راحتی از آن جلوگیری کرد. در عین حال روش هایی وجود دارد که به کمک آن می توان گرفتگی ایجاد شده در فاضلاب حمام را رفع نمود. ما قصد داریم در این مطلب ضمن بررسی علل ایجاد گرفتگی در کفشور حمام روش های باز کردن گرفتگی لوله و کفشور فاضلاب حمام را برای شما ذکر کرده و به شما آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید و این آموزش مهم و کاربردی را از دست ندهید.

تصور کنید در یک ظهر تابستانی که حسابی گرمتان شده و نیاز به دوش گرفتن دارید وارد حمام می شوید و زیر دوش قرار می گیرد. هنوز زمان کمی از باز کردن آب و دوش گرفتن شما نگذشته است که یک اتفاق ناگوار را مشاهده می کنید. آن اتفاق چیست؟! لابد با خود می گویید قطع شدن آب! اما نه! آب وصل است اما مشکلی در لوله فاضلاب حمام ایجاد شده که در نتیجه آن آب از کفشور پایین نمی رود و در کف حمام جمع می شود. همینطور آب کف حمام بیشتر می شود و شما به ناچار باید قید دوش گرفتن را بزنید و آب را ببندید تا استخر ایجاد شده در کف حمام بیش از این پر آب نشود. بعدش چه؟ به جای این که از دوش خنک در یک روز گرم لذت ببرید باید کل روزتان را پای کفشور حمام بنشینید و مشغول باز کردن لوله فاضلاب حمام شوید! البته یک راه دیگر هم هست این که با لوله بازکن تماس بگیرید و کلی پول خرج کنید

این تنها یک تصور بود برای این که عمق فاجعه در گرفتگی های لوله حمام را بهتر درک کنید. همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد یکی از گرفتگی هایی که بسیاری از مردم با آن درگیر هستند و بسیاری از تماس های لوله بازکنی ما را تشکیل می دهد همین گرفتگی کفشور حمام است. پر واضح است که بعد از توالت و سرویس بهداشتی که بیشترین فاضلاب ساختمان را تولید می کنند حمام در رتبه دوم قرار دارد و دومین محل تولید بیشترین فاضلاب است و لوله های آن فاضلاب زیادی را از خود عبور می دهد. از این جهت می توان نتیجه گرفت که تعدد گرفتگی ها در کفشور و فاضلاب حمام اتفاقی کاملا طبیعی است اما با بررسی دقیق تر این موضوع مشخص می شود که مسائل دیگری هم در این امر دخیل است و برای ایجاد این گرفتگی ها دلایل اساسی تری وجود دارد. 

علت گرفتگی لوله فاضلاب حمام چیست؟

خب با مشاهده گرفتگی های فاضلاب از جمله همین لوله و کفشور حمام طبیعتا اکثر افراد به فکر تماس با چاه بازکن (شرکت یا سرویسکار لوله بازکنی) می افتند. این راه حل اگرچه برای شما هزینه دارد اما خوب است و به طور قطع مشکل را حل می کند. اما مشکل اصلی این است که سرویسکار می آید و لوله را باز می کند و سپس می روند و این وسط شما از علت گرفتگی و دلایل ایجاد آن اطلاع پیدا نمی کنید و چه بسا همین علل و دلایل همچنان وجود داشته باشد و پس از چند ماه مجددا باعث ایجاد گرفتگی در کفشور و فاضلاب حمام شود. بنابراین این همه اصرار ما برای یادگیری از این جهت است تا خودتان از نزدیک با کار آشنا شوید و با اطلاعاتی که کسب می کنید از ایجاد گرفتگی های بعدی جلوگیری نمایید.

بعد از این همه توضیحات جانبی دیگر باید به موضوع اصلی برسیم؛ علت انسداد و گرفتگی کفشور و لوله فاضلاب حمام. اگر از هر سرویسکار و تکنسین لوله بازکنی که به صورت حرفه ای کار می کند در این مورد بپرسید به شما خواهد گفت که ورود مواد زائد یا اشیاء به داخل لوله اصلی ترین عامل گرفتگی لوله های فاضلاب است. تفاوتی هم ندارد که لوله مربوط به حمام باشد یا سیفون توالت، فاضلاب ظرفشویی باشد یا کفشور حیات. لوله فاضلاب در هر جا که باشد باید آب و فاضلاب از آن عبور کند. ورود هر چیزی غیر از آب و فاضلاب به داخل لوله و ماندن در آن باعث ایجاد گرفتگی می شود. البته ورود فاضلاب و فضولات به لوله هم در شرایطی ایجاد گرفتگی می کند که مورد توجه این مطلب نیست. در ادامه برخی از موارد شایع در گرفتگی های حمام ذکر شده است.

۱- افتادن صابون در کفشور حمام

یکی از رایج ترین دلایل گرفتگی در حمام که احتمالا خیلی ها آن را تجربه کرده اند. به دلیل لیز بودن صابون به راحتی از دست سر می خورد. لذا زیاد اتفاق می افتد که فرد حین حمام کردن صابون از دستش لیز خورده و زمین می افتد و چون شیب کاشی های کف حمام به سمت کفشور است، صابون هم به سمت کفشور و ورودی فاضلاب حمام سر می خود. حالا اگر کفشور درپوش یا توری آشغالگیر داشته باشد صابون همانجا گیر می کند اما اگر فاقد درپوش باشد صابون داخل لوله می افتد و تا سیفون پایین می رود و در همانجا گیر می کند.

این اتفاق باعث می شود بخشی از مسیر آب مسدود شود آب کمتری بتواند از داخل لوله عبور کند. که نشانه آن سرعت پایین ورود آب به داخل کفشور و جمع شدن کمی آب در کف حمام است. البته این حالت خوب ماجرا است. حالت بد هم وجود دارد که آن بسته شدن کل لوله به وسیله صابون است. در این حالت دیگر هیچ فاضلابی از داخل کفشور و لوله فاضلاب پایین نمی رود و هر چه آب باز کنید در کف حمام جمع می شود. در این حالت عملا امکان استفاده از حمام وجود ندارد و به اجبار باید گرفتگی را رفع کرد. برای باز کردن گرفتگی فاضلاب حمام با صابون چند راه حل وجود دارد. ساده ترین روش استفاده از سیخ است. اگر سیفون حمام خیلی پایین نباشد (که معمولا نیست) و صابون در ابتدای سیفون گیر کرده باشد می توانید از این روش استفاده کنید.

یک سیخ (یا سیم بلند و ضخیم) فراهم کنید و آن را وارد لوله کنید و تلاش کنید سر سیخ را داخل صابون فرو کنید. اگر داخل لوله خیلی تاریک باشد بهتر است از یک چراغ قوه (مثلا چراغ قوه گوشی) برای روشن کردن داخل لوله استفاده کنید. دقت کنید که سیخ را در کناره های صابون فرو نکنید چراکه ممکن است صابون از آن قسمت دو تکه شود. اگر صابون تازه به داخل لوله افتاده باشد ممکن است سفت باشد و سیخ به خوبی داخل آن فرو نرود. در این صورت باید کمی صبر کنید تا صابون در تماس با آب کمی نرم شود و پس از آن مجددا کار خود را شروع کنید. پس از فرو کردن سیخ در صابون به آرامی سیخ را بیرون بکشید و صابون را از آن جدا کنید.

در صورتی که این روش برای شما کارآمد نباشد باید صبر کنید تا صابون در تماس با آب حسابی نرم شود و از داخل سیفون عبور کند. در این حالت برای تسریع در حل مشکل می توانید با همان سیخ صابون را از وسط یا کناره ها چند تکه کنید تا کوچک تر شود. اگر برای باز شدن حمام عجله دارید تنها چاره شما فنرزنی است که کمی بعدتر در مورد آن توضیح داده شده است.

۲- افتادن سفیدآب داخل لوله

نمونه دیگری از گرفتگی های فاضلاب حمام مربوط می شود به سفید آب به داخل لوله فاضلاب. به طور کلی افتادن و سقوط اشیاء به داخل لوله های فاضلابی و کفشورها بخش عمده ای از گرفتگی ها را تشکیل می دهد که رفع این نوع گرفتگی ها هم روش خاص خود را دارد. در مورد فاضلاب حمام هم بعد از صابون، سفیدآب رتبه دوم سقوط به داخل کفشور حمام را به خود اختصاص داده اند. البته سفیدآب به خاطر این که همچون صابون لیز نیست احتمال سقوط کمتری دارد اما به دلیل این که کف حمام معمولا خیس و سر است و سفید آب هم گرد است در صورت افتادن به سمت چاه حمام می چرخد. به هر صورت اگر برای شما این مشکل ایجاد شد و شاهد گرفتن چاه حمام با سفیدآب بودید باید از آموزش زیر استفاده کنید.

در مورد گرفتگی لوله با سفیدآب باید دقت کنید که علت اصلی گرفتگی خود سفید آب نیست چراکه اصلا سفیدآب در اندازه ای نیست که بخواهد لوله فاضلاب را مسدود کند مگر این که لوله فاضلاب حمام که به کفشور متصل است قطر بسیار کمی داشته باشد که آن هم بسیار بعید است. در چنین گرفتگی ای معمولا پای شی یا اشیاء دیگری در میان است. یا اشیاء دیگری در داخل سیفون لوله به دام افتاده اند که پیوستن سفید آب به آن باعث مسدود شدن لوله شده و یا این که به دلیل وجود جرم و رسوب ناشی از فاضلاب و چربی ها در جداره لوله قطر لوله کم شده و همین باعث شده در سیفون و یا زانویی های لوله که به طور طبیعی قطر کمتری دارند سفید آب گیر کند.

برای باز کردن این گرفتگی بهتر است ابتدا داخل لوله را بررسی کنید تا از وضعیت گرفتگی و علل اطلاع پیدا کنید. اگر سفید آب مشخص بود می توانید از روش سیخ که در قسمت قبل برای باز کردن گرفتگی با صابون توضیح دادیم استفاده کنید. به کمک سیخ به سفیدآب فشار وارد کنید تا یا آن را بگیرید و یا آن را خرد کنید. هر کدام که اتفاق بی افتد به نفع شماست. غیر از روش سیخ روش های دیگری هم همچون تلمبه زنی به کمک چاه بازکن دستی و یا فنر زنی با دستگاه هم مناسب است که کمی جلوتر به آن خواهیم پرداخت. 

۳- گرفتگی لوله حمام با چرک و چربی

مورد شایع دیگری که در لوله فاضلاب حمام رخ می دهد گرفتگی به وسیله چرک و چربی است که البته بر خلاف دو گرفتگی قبلی که مقصر افراد هستند در این مورد مقصر فرد نیست و علت اصلی گرفتگی رسوب چرک و چربی داخل لوله است. احتمالا می دانید که هرچه میزان فاضلاب عبوری از لوله بیشتر باشد و این فاضلاب غلظت بیشتری داشته باشد (یعنی حاوی فضولات و ضایعات بیشتری باشد) رسوب آن بیشتر در جداره داخلی لوله ها می نشیند و این رسوب رفته رفته ضخیم تر می شود. چیزی که به صورت کاملا واضح در لوله فاضلاب سینک ظرفشویی مشاهده می شود. اگر لوله سینک را باز کنید مشاهده می کنید که لایه ضخیمی بر جداره لوله ها جسبیده که ناشی از روغن و چربی ظروف است.

در لوله فاضلاب حمام هم تا حدودی این مسئله وجود دارد. عمده فاضلاب عبوری از کفشور حمام حاوی چرک و چربی است. چرکی که از طریق کیسه کشیدن ایجاد می شود به همراه چربی بدن طی شستشو وارد کفشور می شود و از طریق لوله فاضلاب عبور می کند. بنابراین رسوبی از آن روی دیواره لوله فاضلاب حمام می نشیند و این رسوب کم کم ضخیم تر می شود و قطر لوله را کاهش می دهد. مخصوصا در قسمت های خمیده لوله مثل زانویی یا سیفون که به طور طبیعی قطر کمتری دارند.

البته این اتفاق در زمان کوتاهی رخ نمی دهد بلکه حاصل چندین ماه یا سال استفاده از حمام است. در نهایت که قطر داخلی لوله کم شد با ورود یک شی اضافی هرچند کوچک نظیر سفید آب یا مو مشاهده می شود که مکش آب توسط کفشور کاهش پیدا کرده است. پس همانطور که قبل تر ذکر شد چربی و چرک علت مستقیم گرفتگی در لوله حمام نیستند بلکه در ایجاد گرفتگی تاثیر گذار هستند. بنابراین به صورت مستقل روش لوله بازکنی ندارند و روش مورد استفاده بر اساس علت مستقیم گرفتگی تعیین می شود.

۴- گرفتگی کفشور حمام با مو

در نگاه اول شاید گرفتگی لوله فاضلاب حمام  با مو در حالی که قطر لوله نسبتا زیاد است کمی غیرمنطقی به نظر آید. آما واقعیت این است که لوله های فاضلاب با هر اندازه و قطری که داشته باشند در طول زمان کم کم به وسیله رسوب فاضلاب قطر آنها کم می شود. یعنی رسوب فاضلاب به دیواره لوله می چسبد و ضخیم تر می شود و همین روند باعث کم تر شدن قطر لوله می شود. بنابراین گرفتگی لوله با مو همچون گرفتگی لوله با چرک و چربی عامل اصلی نیست بلکه عامل تاثیر گذار است. به چه صورت؟

وقتی در دیواره لوله مقدار زیادی چربی و رسوب چرک ها چسبیده باشد طبیعی است که اشیاء و اجسام سبک نظیر مو به راحتی به فضای چسبنده دیواره لوله بچسبند و در پیچیدگی لوله ها که ضخامت کمتر است به دام افتند. این اتفاق به مرور رخ می دهد و پس از مدتی مشاهده می شود که مقدار زیادی مو به رسوب لوله ها چسبیده و خود باعث ضخیم تر شدن رسوب لوله شده است. البته این مورد با مورد قبلی که گرفتگی با چرک و چربی بود یک تفاوت اساسی دارد و این اسن که در مورد قبلی فرد عامل گرفتگی نیست و در هر صورت حتی با وجود درپوش کفشور باز هم هنگام استفاده از حمام مقداری چربی و چرک وارد لوله می شود. در مورد اما اینطور نیست و گرفتگی لوله با مو به دلیل بی دقتی افراد است که اجازه ورود حجم زیادی مو آن هم موی بلند را به داخل کفشور حمام می دهند.

گرفتگی لوله اگر به خاطر مو باشد معمولا با کاهش مکش و سرعت پایین تخلیه فاضلاب خودنمایی می کند. برای حل این گرفتگی می توان از فشار آب کمک گرفت. به این صورت که شلنگ آب را داخل کفشور وارد کنید و همینطور فرو کنید تا به گرفتگی برسد و دیگر امکان فرو رفتن نداشته باشد. سپس با یک پلاستیک یا پارچه دور کفشور را سفت ببندید و با دست نگه دارید تا آب یا هوا نتواند از آن خارج شود. حالا شیر آب را باز کنید تا آب با فشار وارد لوله شود. هرچه دهانه کفشور را بهتر بسته باشید احتمال باز شدن گرفتگی بیشتر است چون در این صورت آب نمی تواند از بالا خارج شود و به گرفتگی داخل لوله فشار وارد کرده و آن را رفع می نماید. روش های دیگر همچون تلمبه دستی لوله بازکن و فنر زنی دستی یا برقی هم قابل استفاده است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.    

۵- گرفتگی فاضلاب حمام با دستمال کاغذی

هر چقدر انداختن دستمال کاغذی در لوله فاضلاب توالت و حمام رایج است، گرفتگی فاضلاب حمام با آن شیوع چندانی ندارد. گرفتگی کفشور و لوله فاضلاب حمام با دستمال کاغدی از یک جهت با تمام گرفتگی های ذکر شده در بالا تفاوت دارد و آن تفاوت در نوع گرفتگی نیست بلکه در علت آن است. علت این گرفتگی برخلاف موارد قبلی خود فرد است چراکه دستمال کاغذی به خودی خود وارد فاضلاب نمی شود بلکه فردی پس از استفاده آن را داخل لوله فاضلاب می اندازد. بنابراین این گرفتگی از نظر علت با دیگر گرفتگی ها تفاوت دارد. اما وجود چنین تفاوتی و درک آن اساسا چه تاثیری در حل مشکل لوله فاضلاب و رفع گرفتگی آن دارد؟ در نگاه اول کمی گنگ به نظر می رسد اما با توضیح بیشتر شفاف خواهد شد.

واقعیت این است که برخی از گرفتگی های لوله های فاضلابی به صورت ناخواسته و سهوی رخ می دهد که می توان با یکسری اقدامات از ایجاد آنها پیش گیری کرد. به عنوان مثال در چند پاراگراف پیش تر ذکر شد که یکی از علل شایع گرفتگی فاضلاب حمام سر خوردن صابون به داخل کفشور است. خب کاملا مشخص است که صابون به صورت ناخواسته از دست فرد سر می خورد و به داخل کفشور می افتد. لذا می توان با استفاده از درپوش فاضلاب جلو چنین اتفاقی را گرفت و دیگر شاهد سقوط صابون به داخل کفشور نبود. اما آیا برای ورود دستمال کاغذی به داخل کفشور حمام هم می توان این کار را انجام داد؟ مشخص است که خیر

وقتی فرد آگاهانه آشغال یا دستمال کاغذی را داخل لوله فاضلاب می اندازد شما چطور می توانید جلو او را بگیرد. حتی اگر از درپوش کفشور هم استفاده کنید باز آن فرد درپوش را باز کرده و دستمال کاغذی را داخل لوله می اندازد. لذا در چنین مواردی برای پیش گیری از گرفتگی لوله عملا نمی توان کاری انجام داد. مخصوصا اگر مکان عمومی باشد مثل حمام عمومی یا گرمابه که افراد گوناگونی از آن استفاده می کنند. به هر صورت اگر درگیر چنین گرفتگی شدید و شاهد انسداد لوله فاضلاب حمام با دستمال کاغذی بودید می توانید از فشار آب (که در روش قبلی به صورت کامل توضیح داده شد) کمک بگیرد. همچنین استفاده از تلمبه دستی لوله بازکنی و فنر هم بسیار کارآمد می باشد که توضیحات کامل در پایان ذکر شده است. 

۶- افتادن سنگ پا داخل لوله کفشور

گرفتگی لوله فاضلاب حمام با سنگ پا از آن موارد تئوری است که فقط در مقالات و آموزش ها دیده می شود و نمونه عملی آن کمتر دیده می شود. علت هم خیلی واضح است. اندازه سنگ پا خیلی بزرگتر از دهانه کفشور و لوله فاضلاب حمام آپارتمان و منازل است و عملا امکان ورود سنگ پا به داخل لوله وجود ندارد. مگر این که سنگ پا کوچک باشد یا این که دهانه لوله یا همان کفشور بزرگتر از حالت عادی باشد. تنها در این صورت است که می توان گرفتگی کفشور حمام با سنگ پا را متصور شد. به همین دلیل در موارد کمی شاهد این نوع گرفتگی هستیم و اصلا به همین دلیل هم این نوع گرفتگی را در انتهای فهرست ذکر کرده ایم.

به هر صورت اگر شما جزء آن عده معدود بد شانس هستید که این گرفتگی سراغ تان آمده باید بدانید که راه حل زیادی پیش روی شما قرار ندارد. در گرفتگی های سخت (که با اجسام و اشیاء سخت ایجاد شده اند) نظیر گرفتگی لوله با سیمان و سنگ معمولا از فنر لوله بازکنی با سرفنر مخصوص استفاده می شود. طبیعتا با وجود چنین محدودیت هایی خودتان نمی توانید این نوع گرفتگی را باز کنید و باید از افراد متخصص و دارای تجهیزات مناسب کمک گیرید.

روش های باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب کفشور حمام

تا این جا از گرفتگی های محتمل برای کفشور حمام اطلاع یافتید و با دلایل ایجاد آن نیز آشنا شدید. طبیعتا هر یک از گرفتگی های ذکر شده روش لوله بازکنی مخصوص خود را دارد. چراکه نحوه باز کردن لوله کاملا به نوع گرفتگی مربوط می شود و بر اساس نوع گرفتگی و علت آن است که می توان از یک روش لوله بازکنی استفاده نمود. در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که نه تنها گرفتگی لوله باز نشود بلکه مشکل پیچیده تر شده و گرفتگی سخت تر شود. به عنوان مثلا گرفتگی لوله حمام با صابون را در نظر بگیرد. در چنین گرفتگی شما نیاز دارید شی اضافی که همان صابون است را از لوله خارج کنید. حال اگر از تلمبه چاه بازکن استفاده کنید چه می شود؟ صابون از لوله خارج نمی شود بلکه ممکن است بیشتر در سیفون حمام فرو رفته و گیر کند. پس روش لوله بازکنی باید مناسب بتناسب با نوع گرفتگی و علت آن باشد.

البته مسئله خیلی هم پیچیده نیست و اصلا نباید هم پیچیده شود. ما نمی خواهیم کاری خارق العاده انجام دهیم. تنها قرار است با کمی دقت گرفتگی لوله را باز نماییم. البته در نظر داشته باشید که برخی از روش های لوله بازکنی عمومی است و برای بسیاری از گرفتگی ها کارساز است مثل فنر زنی که حتما زیاد آن را دیده یا شنیده اید. خب دیگر پر نویسی بس است و باید به موضوع اصلی بپردازیم. در ادامه فهرست روش های مناسب برای باز کردن گرفتگی لوله کفشور حمام به همراه نوع گرفتگی مناسب برای آن ذکر شده است. 

۱- باز کردن گرفتگی حمام با سیخ یا سیم

اولین و ساده ترین روش برای حل مشکل گرفتگی لوله فاضلاب حمام که در ابتدای مطلب هم به آن اشاره شد استفاده از سیخ یا سیم بلند است. این روش مخصوص گرفتگی با صابون یا سفید آب است و برای دیگر گرفتگی ها کارساز نیست. در بخش مربوط به گرفتگی فاضلاب حمام با صابون و سفید آب به خوبی تشریح شد که برای رفع این دو نوع گرفتگی بهتر است صابون و سفید آب از لوله خارج شوند و اگر امکان خروج آنها نبود تکه تکه شده تا از داخل لوله عبور کنند. بنابراین برای دستیابی به این مهم ساده ترین کار استفاده از سیخ کباب است که در اکثر مناسب هم یافت می شود. اگر سیخ نبود می توان از سیم مفتول بلند و زخیم به جای سیخ استفاده کرد.

روش کار هم در بخش های مربوطه توضیح داده شده است با این حال مجددا ذکر می شود. برای شروع کار یک عدد سیخ کباب (یا سیم مفتولی بلند و ضخیم) نیاز است. آن را حاضر کنید و پس از فرو کردن آن داخل لوله تلاش کنید سر سیخ یا سیم را داخل صابون یا سفید آب فرو کنید. با این کار قصد داریم به وسیله سیخ سفید آب یا صابون را گرفته و از لوله خارج کنیم. در صورتی که داخل لوله فاضلاب حمام تاریک است می توانید از چراغ قوه گوشی کمک بگیرید تا محیط روش و قابل رویت باشد. اگر به تازگی صابون وارد لوله شده است احتمال سفت باشد و نتوانید راحت سیخ را در آن فرو کنید. پس ناچار هستید مدتی صبر کنید تا صابون سفت در تماس با آب داخل لوله و سیفون کمی نرم شود. پس از آن می توانید دوباره کار خود را انجام دهید.

در ابتدای کار توجه داشته باشید که سیخ به کناره های صابون فرو نرود چون این کار باعث می شود صابون از کناره ها تکه تکه شود و در نهایت امکان خارج کردن آن وجود نداشته باشد. اگر موفق شدید سیخ را داخل صابون فرو کنید باید به آرامی سیخ را از لوله خارج کنید طوری که صابون با دیواره لوله برخورد شدید نداشته باشد که منجر به کنده شدن از سیخ و افتادن آن شود. در این بخش اعصاب قوی و عدم لرزش دست به کمک شما می آید. اگر با همین کار صابون از لوله خارج شود عملیات به پایان می رسد گرفتگی باز می شود اما در صورت عدم موفقیت ناچارید با همان سیخ صابون یا سفید آب (در صورتی که گرفتگی مربوط به سفید آب باشد) را تکه تکه و خرد کنید تا در تماس با آب ذوب شود و سریع تر امکان عبور از داخل سیفون را داشته باشد.

اگر در این بخش هم موفق به خرد کردن صابون یا سفید آب نشدید می توانید چند روز صبر کنید تا عامل گرفتگی در تماس با آب به کلی از بین برود. اگر گرفتگی شدید است و شما هم زمانی برای صرف کردن ندارید دیگر ناچار هستید از فنر لوله بازکن استفاده کنید و با فنرزنی گرفتگی را باز نمایید.

۲- استفاده از شلنگ و فشار آب

یک روش ساده و بسیار کاربردی که نیاز به هیچ ابزاری ندارد و بدون هیچ تخصصی می توان به وسیله آن برخی از گرفتگی های لوله فاضلاب را باز کرد استفاده از شلنگ و فشار آب است. این دو در کنار هر لوله فاضلابی یافت می شود و مشکلی برای استفاده از آن وجود ندارد. روش کار هم بسیار ساده است. ما می خواهیم به کم فشار آب به گرفتگی داخل لوله فشار وارد کنید تا حرکت کرده و از سیفون یا زانویی داخل لوله عبور کند. دقیقا همان کاری که تلمبه دستی انجام می دهد. بنابراین استفاده از این روش برای گرفتگی هایی مناسب است که با تلمبه چاه بازکن قابلیت باز شدن دارند. در مورد لوله فاضلاب حمام مشخصا گرفتگی های ناشی از چرک و چربی، مو و دستمال کاغذی به خوبی با این روش قابل رفع هستند.

برای شروع کار لازم است یک شلنگ بلند و نرم داشته باشد. طول شلنگ به قدری باشد که بتوان حداقل ۱.۵ متر از آن را داخل لوله فرو کرد. اگر گرفتگی در سیفون باشد ممکن است یک متر هم کافی باشد ولی اگر گرفتگی بعد از سیفون باشد ممکن است بیش از این مقدار لازم شود. به هر صورت اگر شلنگ بلند باشد بهتر است. ضمن این که جنس شلنگ باید نرم باشد چون باید بتواند به راحتی در داخل خمیدگی های لوله به راحتی خم شود و به راه خود ادامه دهد. خب یک سر شلنگ را به شیر آب وصل کنید و سر دیگر را به آرامی داخل کفشور فرو کنید. همینطور کار خود را ادامه دهید تا دیگر امکان جلو رفتن شلنگ وجود نداشته باشد. در این حالت ممکن است سر شلنگ به خمیدگی رسیده باشد و ممکن هم هست که به گرفتگی رسیده باشد.

برای این که مطمئن شوید باید کمی با شلنگ اصطلاحا بازی کنید. یعنی شلنگ را جلو عقب کنید و تکان دهید و مجدد به داخل لوله فشار دهید. باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا شلنگ بیشتر وارد لوله شود. اگر باز شلنگ نرم باشد با این کار به راحتی وارد خمیدگی های لوله می شود. اگر دیگر وارد نشد پس احتمالا پایان راه است. حالا باید دهانه کفشور را با یک تکه پارچه یا پلاستیک به خوبی ببندید تا آب از آن خارج نشود. شیر آب را باز کنید تا آب با فشار وارد لوله فاضلاب شود. اگر آب کناره پلاستیک خارج شد مجدد آن را کیپ کنید و دست خود را روی آن بگذارید. دقت کنید که هرچه این کار را بهتر انجام دهید احتمال موفقیت بیشتر است چون در این صورت تنها راه خروج آب پر فشار از داخل گرفتگی های لوله است و باید برای خروج گرفتگی را باز کند. این روش برای بسیاری از گرفتگی های ساده و سطحی کارساز است و شما را از نیاز به چاه بازکن و سرویسکار لوله بازکنی بی نیاز می کند.

۳- رفع گرفتگی لوله با تلمبه دستی (چاه بازکن)

اگر به کمک روش های فوق موفق به باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب حمام نشدید پیشنهاد می شود از تلمبه چاه بازکن استفاده کنید. تلمبه دستی یا همان چاه بازکن احتمالا برای همه شناخته شده است و نیازی به معرفی ندارد. همان قطعه پلاستیک و نرم که معمولا به صورت نیم دایره است و انتهای آن یک دسته قرار گرفته است. به کمک این وسیله می توان برخی از گرفتگی ها را باز کرد. در مورد لوله فاضلاب حمام مشخصا گرفتگی ناشی از چرک و چربی، مو و دستمال کاغذی با تلمبه چاه بازکن قابل رفع هستند. به عبارتی هر گرفتگی که در روش قبل (فشار آب و شلنگ) ذکر شد با این روش هم قابل رفع است.

طبیعتا برای شروع کار نیاز به یک تلمبه دستی دارید. دهانه تلمبه (قسمت فرورفته) را روی دهانه لوله فاضلاب یا همان کفشور حمام قرار دهید. طوری که هیچ منفذ و درزی میان تلمبه و کاشی وجود نداشته باشد. نکته مهم لوله بازکنی با تلمبه دستی همین است چون وجود درز باعث می شود فشار هوایی که قرار است به گرفتگی وارد شده و آن را باز کند از حفره ایجاد شده خارج شود و موفقیت حاصل نشود. پس از قرار دادن صحیح تلمبه در محل مناسب، به کمک دسته به سمت کفشور فشار وارد کنید تا تلمبه جمع شود. پس از این تلمبه را از کف جدا کنید و مجدد در محل قرار دهید و فشار دهید. این کار را باید چند بار انجام دهید تا با فشار هوای داخل تلمبه به گرفتگی فشار وارد آمده و لوله باز شود.

یک نکته مهم که ممکن است کمتر به آن توجه شود این است که برای استفاده از تلمبه دستی حتما باید لوله حاوی آب باشد. یعنی لوله به صورت کامل گرفته باشد یا مکش آب آن کم شده باشد. علت این است که فشار هوا قرار است از طریق آب داخل لوله به گرفتگی ها وارد شود. اگر آب داخل لوله نباشد طبیعتا فشار هوای ایجاد شده از لا به لای گرفتگی داخل لوله عبور می کند و هیچ اتفاقی نمی افتد. اگر لوله کفشور کامل مسدود نشده و آب از آن عبور می کند مجبور هستید مقداری آب داخل لوله بریزید و سریع با تلمبه مشغول شوید. در اینجا باید سرعت عمل داشته باشید تا موفق شوید. نکته دیگر این که گرفتگی های ناشی از افتادن صابون، سفیدآب یا سنگ پا با این روش باز نمی شوند. به عبارت دیگر این روش مخصوص گرفتگی های سطحی است و گرفتگی های سخت با آن باز نمی شود. 

۴- لوله بازکنی فاضلاب حمام با فنر (فنرزنی)

آخرین روش موجود برای باز کردن گرفتگی فاضلاب حمام و حتی دیگر گرفتگی ها فنر لوله بازکنی است. فنر لوله بازکنی موثرترین روش برای باز کردن انواع گرفتگی ها است که به عنوان آخرین مرحله مورد استفاده قرار می گیرد. از این روش برای باز کردن گرفتگی فاضلاب حمام با چرک و چربی، مو، سفید آب، صابون، تیغ، دستمال کاغذی می توان کمک گرفت. اگر گرفتگی مربوط به اشیاء سخت مثل سنگ پا باشد احتمال باز شدن گرفتگی با این روش کمتر است. به هر صورت ما به عنوان آخرین روش فنر لوله بازکنی را پیشنهاد می کنیم. فنر لوله بازکنی دو نوع دستی و برقی دارد که شما می توانید از هر دو برای رفع گرفتگی حمام استفاده کنید.

اگر خودتان قصد باز کردن گرفتگی را دارید باید یک فنر بلند مخصوص لوله بازکنی تهیه کنید. طبیعتا با توجه به قیمت بالای دستگاه و نیاز موقتی شما خرید دستگاه فنر لوله بازکنی منطقی نیست. پس باید دنبال فنر دستی باشید. فنر دستی در حقیقت فنری بلند است که یک سر آن دارای دسته و سر دیگرش هم دارای نوک تیز است. برای لوله بازکنی با فنر کافیست سر تیز فنر را وارد لوله کنید و همینطور آن را فرو کنید. هر زمان که فنر گیر کرد احتمالا به خمیدگی داخل لوله رسیده است. پس باید کمی با آن بازی کنید و تکانش دهید تا سر فنر خم شده و از خمیدگی های لوله عبور کند. این کار را ادامه دهید تا زمانی که دیگر جا برای ورود نداشته باشد. در این هنگام دیگر مشخص است که سر فنر به گرفتگی رسیده است. حال باید فنر را بکشید و محکم فرو کنید. اگر فنر دسته چرخان داشته باشد بهتر است به کمک آن فنر را به داخل فشار داده و بچرخانید. این کار زمینه باز شدن لوله را فراهم می کند به این صورت که باعث می شود سر تیز فنر به گرفتگی ها برخورد کرده و آنها را جابجا کند. اگر گرفتگی از همان انواع یاد شده باشد با چند بار انجام دادن این کار باز می شود. اگر پس از چند بار تلاش شاهد باز شدن لوله نبودید دیگر تلاش بیهوده نکنید چون علت گرفتگی احتمالا چیز دیگری است و با این روش امکان باز شدن آن وجود ندارد.

 نوع دیگر فنر برقی یا همان دستگاه فنر لوله بازکنی است که دقیقا همان کار فنر دستی را انجام می دهد با این تفاوت که با برق کار می کند و عامل دوران فنر موتور الکتریکی است. برخی افراد با ابتکار عمل یک فنر بلند را به سر دریل متصل کرده و برای خود فنر برقی ساخته اند. برای رفع مشکل خود می توانید از این دستگاه ها هم به صورت اجاره یا امانت استفاده کنید. خوبی فنر برقی در قدرت دوران آن است که باعث می شود کار لوله بازکنی و رفع گرفتگی لوله بهتر از نوع دستی آن انجام شود.

اگر با فنرزنی آن هم با دریل یا فنر برقی گرفتگی لوله باز نشود دیگر امید زیادی به باز شدن آن لوله نمی رود و احتمالا برای حل مشکل باید تخریب و بنایی انجام شود. چون در چنین حالاتی معمولا گرفتگی از نوع سخت است یعنی یک شی سخت وارد لوله شده و مسیر را مسدود کرده است که با فنر امکان تخریب آن و باز کردن لوله وجود ندارد. 

به جای لوله بازکنی، از گرفتگی کفشور حمام پیش گیری کنید

مطمئنا جلوگیری از گرفتگی لوله فاضلاب بهتر از لوله بازکنی آن می باشد. اگر شما از ورود آشغال به لوله فاضلاب حمام جلوگیری کنید قطعا بهتر از باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب حمام است. چراکه با انجام این کار دیگر مشکلی در لوله ایجاد نشده و هیچ هزینه ای بابت لوله بازکنی پرداخت نمی کند. 

برای جلوگیری از گرفتگی فاضلاب حمام لازم است از صافی های مخصوص این کار استفاده کنید. در بازار صافی های مخصوصی برای کفشورها وجود دارد که باعث می شود از ورود آشغال به لوله فاضلاب جلوگیری شود. با استفاده از این صافی ها در لوله فاضلاب می توانید مطمئن باشید که مشکلی برای لوله ایجاد نمی شود. معمولا در اکثر گرفتگی های لوله شاهد این هستیم که کفشور حمام دارای صافی نیست و به این جهت است که گرفتگی ایجاد شده است.  

اما در هر صورت ممکن است گرفتگی لوله ایجاد شود. ورود چربی و مو به داخل لوله حمام می تواند باعث گرفتگی شود. در این صورت دیگر به ناچار باید از روش های لوله بازکنی استفاده نمایید. یکی از روش های لوله بازکنی استفاده از تلمبه دستی لوله بازکنی یا همان چاه باز کن است. در ادامه روش کار با آن را آموزش خواهید دید.

شرکت خدمات فنی کاوه به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به همشهریان تهرانی در همه مناطق تهران می باشد. ما از بهترین متخصصین لوله بازکنی و با کمک دستگاه های مخصوص لوله بازکنی به رفع گرفتگی لوله همچون فنر لوله بازکن گرفتگی را برای شما باز کرده و هزینه لوله بازکنی را با تعرفه اتحادیه با شما حساب می کنیم. اگر هر نوع مشکلی در مورد گرفتگی لوله ها دارید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *