خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

باز کردن گرفتگی با فنر لوله بازکنی دستی خانگی

چطور با فنر لوله بازکن دستی گرفتگی لوله را در خانه باز کنیم؟

باز کردن گرفتگی با فنر لوله بازکنی دستی خانگی

معمولا افراد برای باز کردن گرفتگی های لوله به دنبال یک لوله بازکن حرفه ای برای باز کردن گرفتگی هستند. اما همیشه نیازی به لوله بازکن حرفه ای نیست. با استفاده از فنر لوله بازکن دستی می توان بسیاری از گرفتگی های لوله را در خانه باز کرد بدون این که نیازی به تماس با لوله بازکن حرفه ای باشد.

شاید تا به حال در مورد فنر لوله بازکن دستی خانگی چیزی نشنیده باشید و اصلا ندانید که چنین ابزاری وجود دارد. اگر اینطور است قطعا فرد خوش شانسی هستید که الان اینجا هستید و می توانید با مطالعه این آموزش با فنر لوله بازکنی خانگی آشنا شوید، عملکرد آن را ببینید و نحوه کار کردن و روش رفع گرفتگی با آن را بیاموزید. پس تا انتها با ما همراه باشید تا با قدرت این آموزش را شروع کنیم.

 فنر لوله بازکن دستی یا خانگی چیست؟

فنر لوله بازکن دستی یا فنر لوله بازکنی خانگی ابزاری ساده و کاربردی است که از آن برای رفع گرفتگی لوله های فاضلابی استفاده می شود. این ابزار شاده کلا از دو تکه تشکیل شده است. یک فنر بلند و انعطاف پذیر و یک دسته که به انتهای آن متصل شده است.

با این وسیله می توان برخی از گرفتگی های ساده در لوله های فاضلاب خانه را رفع کرد. با فرستادن سر فنر به داخل لوله فاضلاب و فشار آوردن به آن یا چرخاندن دسته این هدف محقق می شود. وارد شدن فنر به داخل لوله و حرکت کردن آن باعث می شود گرفتگی لوله جابجا شده و لوله باز شود. در مورد روش کار با فنر دستی در بخش بعدی توضیحات کامل ارائه شده است.

فنر دستی لوله بازکنی در اشکلال و اندازه های مختلفی ساخته شده است اما همگی از نظر ساختار یکی هستند. تنها تفاوت میان فنر های دستی در دسته آن است که بر همین اساس به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

  • فنر دستی ثابت: دارای دسته ثابت است و به وسیله دسته تنها می توان به فنر فشار وارد کرد. لذا برای باز کردن لوله هم فقط باید فشار عمودی به فنر وارد کرد و فنر را به عقب و جلو جابجا کرد.
  • فنر دستی چرخشی: دارای دسته قابل چرخش مثل رکاب دوچرخه است که امکان چرخش فنر را فراهم می کند. لذا برای باز کردن گرفتگی لوله علاوه بر فشار عمومی امکان چرخش فنر هم وجود دارد.

هر دو فنر دستی و خانگی هستند و امکان بازگشایی گرفتگی با هر دو وجود دارد اما نوع دوم یعنی چرخشی به دلیل قابلیت چرخش عملکرد بهتری از خود نشان می دهد.

مزایای استفاده از فنر لوله بازکن دستی

فنر دستی مزایای فوق العاده ای دارد که باعث شده این وسیله ساده در حد یک لوله بازکن حرفه ای کارکرد داشته باشد. در اینجا برخی از مزایای فنر دستی لوله بازکنی معرفی شده است.

  • کارایی بالا: فنر لوله بازکن دستی در رفع بسیاری از گرفتگی ها از جمله گرفتگی های ناشی از مو، چربی، مواد غذایی، رسوب، جرم و سایر گرفتگی های سطحی بسیار موفق ظاهر شده است.
  • استفاده آسان: استفاده از فنر دستی لوله بازکنی بسیار آسان است و همگان می توانند بدون نیاز به مهارت فنی از آن استفاده کنند.
  • قیمت مناسب: قیمت فنر لوله بازکن دستی نسبت به فنرهای برقی مانند ژنراتور و دریل بسیار ارزان تر است.
  • سبک و قابل حمل: فنر خانگی لوله بازکن بسیار سبک و کم جا است و به راحتی قابل جمع شدن و جابجایی است.
  • بی خطر: این ابزار بر خلاف نوع برقی آن هیچ خطری ندارد و آسیبی به افراد وارد نمی کند و بر خلاف اسیدهای لوله بازکنی خسارتی به لوله های فاضلاب وارد نمی آورد

این ابزار از جمیع جهات برای لوله بازکنی در خانه مناسب است و می توان با خیال راحت از آن برای رفع گرفتگی های لوله در خانه استفاده کرد.

باز کردن گرفتگی سینک روشویی

نحوه استفاده از فنر لوله بازکن دستی

کار کردن با فنر دستی خیلی ساده است. ساده تر از آنکه فکرش را بکنید. افرادی که تجرفه فنی ناچیزی داشته باشند می توانند بدون آموزش دیدن با آن لوله بازکنی انجام دهند. اما افرادی مثل خانم ها که هیچ دانش فنی ندارند بد نیست مراحل کار با فنر دستی خانگی را مطالعه کنند تا بتوانند به خوبی با این وسیله گرفتگی های لوله را رفع نمایند.

مراحل باز کردن گرفتگی لوله با فنر دستی به شرح زیر است:

مرحله ۱- فنر دستی مناسب تهیه کنید

برای شروع کار و فنر زدن با فنر دستی خانگی لازم است یک نمونه از آن را در اختیار داشته باشید. اگر ندارید یک عدد از نوع چرخشی آن را تهیه کنید. فنر چرخشی خانگی به دلیل قابلیت چرخش فنر عملکرد بهتری نسبت به نوع ساده آن در برابر گرفتگی لوله ها از خود نشان داده و به این دلیل بهتر است از این نوع تهیه کنید.

هنگام خرید فنر به طول و قطر آن نیز توجه داشته باشید که با طول و قطر لوله فاضلابی که گرفتگی در آن ایجاد شده تناسب داشته باشد.

مرحله ۲- سر فنر را وارد لوله کنید

فنر را باز کنید و سر آن را – که آزاد است و چیزی به آن وصل نیست – وارد لوله فاضلاب کنید. آن قسمتی از فنر که دسته دارد انتهای فنر است و آن قسمتی که آزاد است و چیزی به آن وصل نیست سر فنر است.

معمولا در گرفتگی ها لوله حاوی آب و فاضلاب است ولی اگر لوله خشک است بهتر است برای روان شدن حرکت فنر مقداری آب داخل لوله بریزید. این کار علاوه بر بهبود عملکرد فنر به رفع گرفتگی لوله هم کمک شایانی می کند.

مرحله ۳- تا جای ممکن فنر را در لوله فرو کنید

ما می خواهیم با فنر گرفتگی داخل لوله را باز کنیم پس باید سر فنر به محل گرفتگی برسد. بنابراین باید تا جای ممکن فنر را داخل لوله فرو کنید و به فرو کردن ادامه دهید تا دیگر امکان ادامه مسیر وجود نداشته باشد. دقت کنید که ممکن است در خمیدگی لوله فنر گیر کند و شما تصور کنید که به انتهای مسیر رسیده است.

برای جلوگیری از این برداشت اشتباه زمانی که فنر گیر کرد باید اصطلاحا با آن بازی کنید تا بتواند از خمیدگی لوله عبور کند. یعنی کمی آن را بیرون بکشید و مجدد فرو کنید و چند بار این کار را انجام دهید تا سر فنر کم کم بتواند در خمیدگی لوله خم شده و آن خمیدگی را پشت سر بگذارد.

مرحله ۴- فنر را بچرخانید

پس از رسیدن سر فنر به محل گرفتگی (یعنی زمانی که دیگر امکان ورود بیشتر فنر به داخل لوله وجود نداشته باشد) وقت شروع عملیات است. دسته فنر را در دست بگیرید و بچرخانید. همزمان با چرخاندن فنر سعی کنید به دسته فشار عمودی هم وارد آورید تا این فشار از طریق سر فنر به گرفتگی لوله وارد آید. در عین حال گهگاه فشار را کم کنید و فنر را کمی عقب بکشید و مجدد وارد لوله کنید. این کار در بهبود عملکرد فنر موثر است.

مرحله ۵- فنر را کمی بیرون بکشید و دوباره امتحان کنید

احتمال دارد که گرفتگی با یک بار فنر زدن باز نشود. سریع یا دیر باز شدن گرفتگی با فنر به نوع گرفتگی مربوط می شود. اگر گرفتگی شما تا اینجای کار باز نشده لازم است فنر را حدود ۲۰ سانتی متر عقب بکشید و مجددا آن را فشار دهید تا به محل قبلی باز گردد. سپس مرحله قبل یعنی چرخش و بازی کردن با فنر را تکرار کنید.

هدف این است که اگر گرفتگی ناشی از پرز، پارچه، مو و این چنین مواردی است و به واسطه چرخش به فنر چسبیده اند با این کار از محل گرفتگی فاصله بگیرند و فضای لوله را کمی باز کنند. فرو کردن مجدد فنر به داخل لوله باعث می شود فنر وارد عمق گرفتگی شده و از محل جدیدی با گرفتگی درگیر شود.

مرحله ۶- فنر را از لوله کاملا خارج کنید

با انجام مراحل فوق برای چند دقیقه اگر گرفتگی با فنر دستی قابل بازگشایی باشد قطعا باز خواهد شد. زمانی که گرفتگی باز شود آبی که داخل لوله فاضلاب جمع شده بود پایین خواهد رفت. در این هنگام دیگر کار فنر زنی تمام شده و باید فنر را از داخل لوله به صورت کامل خارج کنید. فنر را بشویید و به صورت گرد جمع کنید.

مرحل ۷- در لوله یک سطل آب بریزید

پس از پایان کار بهتر است یک سطل آب داخل لوله فاضلاب بریزید تا اگر اثری از گرفتگی سابق در لوله باقی مانده است به کمک این آب شسته شده و از لوله خارج شود.

رفع گرفتگی لوله با فنر لوله بازکنی

چند نکته کمکی برای فنر زنی با فنر لوله بازکن دستی

در کنار مراحل فوق پیشنهاد می شود به نکات کمی نیز هم دقت داشته باشید تا بتوانید بهترین عملکرد را با استفاده از فنر دستی داشته باشید.

  • فنر لوله بازکنی خانگی دستی برای رفع گرفتگی های سطحی و نیمه سخت مناسب است و گرفتگی های سخت نظیر گرفتگی با سنگ، آجر، اشیاء بزرگ و غیره با آن باز نمی شوند.
  • اگر گرفتگی ساده باشید و مراحل فوق را به خوبی انجام دهید قاعدتا باید گرفتگی باز شود. اگر باز نشد یا گرفتگی سخت است یا این که کار را به درستی انجام نداده اید.
  • هنگام فنر زنی با فنر دستی فشار زیادی به فنر وارد نکنید، فنر دستی ضعیف است و فشار زیادی به آن می تواند باعث شکستن آن شود که در این صورت مشکل شما دو تا می شود.
  • اگر فنر در لوله گیر کرد تکان نخورد سعی کنید آن را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید و به عقب بکشید.
  • در صورت عدم موفقیت در فنر زنی خانگی ناچار باید از یک لوله بازکن متخصص کمک بگیرید.

خرید فنر لوله بازکن دستی

پیش از پایان این مطلب جا دارد در مورد خرید فنر دستی لوله بازکنی هم نکاتی ذکر شود. فنر لوله بازکن دستی معمولا در فروشگاه های ابزار فروشی موجود است. با یک جستجوی ساده اینترنتی هم می توانید انواع آن را در فروشگاه های آنلاین مشاهده کنید.

برای خرید فنر لوله بازکنی خانگی به نکات زیر توجه کنید:

  • طول فنر: طول فنر باید متناسب با طول لوله فاضلاب مورد نظر باشد تا بتواند به محل گرفتگی برسد.
  • قطر فنر: قطر فنر باید به اندازه ای باشد که بتواند در لوله فاضلاب به راحتی حرکت کند و هم چنین توانایی باز کردن گرفتگی لوله را داشته باشد.
  • انعطاف پذیری: فنر لوله بازکنی باید انعطاف پذیری خوبی داشته باشد تا بتواند در لوله های فاضلاب به راحتی خم شده و از خمیدگی لوله ها عبور کند.
  • مقاومت فنر: در کنار انعطاف پذیری باید فنر لوله بازکن دستی از جنس مرغوب و بادوام ساخته شده باشد تا با وارد کردن فشار به آن خم نشود یا نشکند.

در این مطلب به خوبی با فنر لوله بازکنی دستی آشنا شدید و در مورد آن اطلاعات خوبی کسب کردید. همچنین با نحوه باز کردن گرفتگی لوله با فنر خانگی هم آشنا شدید و در پایان در مورد خرید فنر لوله بازکنی دستی اطلاعاتی کسب نمودید. فنر لوله بازکن دستی وسیله خوب و کاربردی است که وجود آن در خانه می تواند در گرفتگی لوله ها به شما کمک کند. اما باید از آن در حد توانش انتظار داشته باشید.

در هر صورت برخی از گرفتگی های لوله با فنر دستی باز نمی شوند و نیاز به فنر های قوی تر مثل فنر دریلی یا ژنراتور لوله بازکنی دارند. در صورتی که با فنر دستی موفق به لوله بازکنی خانگی نشده اید به شما توصیه می کنیم از طریق شماره تماس های ارائه شده با ما تماس بگیرید و ضمن دریافت مشاوره رایگان در صورت تمایل از خدمات لوله بازکنی شبانه روزی ما در تهران بهره مند شوید. متخصصین ما در کمترین زمان به محل شما می رسند و با ژنراتور برقی گرفتگی لوله را سریعا باز می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *