خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

باز کردن حرفه ای گرفتگی سینک

مثل یک لوله بازکن حرفه ای گرفتگی لوله را در خانه باز کنید

باز کردن حرفه ای گرفتگی سینک

به طور کلی می توان گفت گرفتگی لوله ها یکی از مشکلات لاینفکی است که امکان دارد در هر ساختمان اداری، تجاری و خانگی رخ دهد. این مشکل بر اثر عوامل مختلفی می تواند رخ دهد که مهمترین آنها ریزش مو و مواد غذایی به داخل سینک یا روشویی، انباشت رسوبات و چربی ها در داخل لوله، و ورود اشیاء خارجی به داخل لوله ها می باشد.

برای رفع این مشکل که به نوع گرفتگی لوله بستگی دارد، روش های مختلفی تعبیه شده که مطمئن ترین آنها استفاده از شرکت های لوله بازکنی و متخصصین این امر می باشد که تجربه کافی و وافی را در این زمینه دارند. اما گاهی اوقات گرفتگی لوله به گونه ای است که هیچ نیازی به کمک گرفتن از شرکت های لوله بازکنی نیست و تنها خود فرد با چند ترفند ساده می تواند بدون هزینه و در عرض چند دقیقه گرفتگی ایجاد شده را رفع کند.

در ادامه قصد داریم گام به گام مراحل رفع انسداد لوله را برای شما شرح دهیم تا خودتان تبدیل به یک لوله بازکن کارکشته شوید؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

وقتی صغری خانم لوله بازکن می شود!

در قسمت اول قصد دارم تا داستان صغری خانم را برای شما تعریف کنم تا ببینید چگونه او تبدیل به یک لوله بازکن قهار شد. در یک روز گرم تابستانی، صغری خانم در آشپزخانه مشغول شستن ظرف ها بود. او داشت یک ظرف بزرگ ماکارونی را می شست که ناگهان متوجه شد آب در داخل سینک جمع شده و تخلیه نمی شود. او خیلی سعی کرد آب جمع شده را با تلمبه دستی باز کند اما هیچ فایده ای نداشت.

صغری خانم خیلی نگران شد چون می دانست که گرفتگی لوله ها چقدر مشکل بزرگی است و علاوه بر ایجاد بوی بد، می تواند زندگی آنها را مختل کند. به همین دلیل او با همسرش تماس گرفت و ماجرا را برای او شرح داد. همسر صغری خانم به او دلداری داد و گفت هیچ جای نگرانی نیست، از سرکار که مرخص شدم می آیم مشکل را با هم حل می کنیم.

وقتی همسر او به خانه رسید با چند ترفند ساده و خانگی به صغری خانم یاد داد که چگونه می توان مشکل انسداد لوله را به راحتی حل کرد. و از این پس بود که صغری خانم دیگر دغدغه ای از بابت گرفتگی لوله ها و سینک آشپزخانه نداشت؛ چراکه به خوبی روش های خانگی لوله بازکنی را یاد گرفته بود. این تنها نمونه ای از داستان میلیون ها بانوی کاردرست ایرانی است که در این بخش ملاحظه فرمودید.

برای باز کردن گرفتگی لوله چه مراحلی را باید طی کنیم؟

برای این که بتوانید خودتان در خانه همچون یک لوله بازکن حرفه ای گرفتگی لوله ها را رفع کنید لازم است قبل از آن مراحل زیر را طی کنید تا بتوانید به درستی گرفتگی را تشخیص داده و برای رفع آن اقدام صحیح انجام دهید.

قدم اول: شناخت انواع گرفتگی

قبل از هر اقدامی ابتدا باید شناخت کافی نسبت به انواع گرفتگی لوله ها داشته باشید تا بتوانید به خوبی از پسِ رفع آن نیز برآیید و الا باید منتظر وارد کردن خسارات مالی جبران ناپذیری برای خود باشید. گرفتگی ها به طور کلی به دو دسته سطحی و غیرسطحی (شدید) تقسیم می شوند.

۱- گرفتگی های سطحی

انسداد سطحی لوله، به نوعی از گرفتگی گفته می ‌شود که در قسمت داخلی لوله ایجاد شده و قطر لوله را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این نوع گرفتگی معمولاً در قسمت ‌های ابتدایی و سطح لوله مثل سینک ظرفشویی، سینک دستشویی، وان حمام، و کفشوی رخ می دهد و به عمق لوله نفوذ نمی کند.

بالا زدن فاضلاب در سینک ظرفشویی

این نوع گرفتگی معمولاً به دلیل ورود مواد جامد و غیر محلول به داخل لوله ایجاد می شود که از جمله آن می توان به مواردی همچون مو و پرز، مواد غذایی، صابون و شامپو، روغن و چربی، رسوب، جرم و … اشاره کرد. این نوع گرفتگی ها معمولاً با روش های ساده ای از قبیل ریختن آب داغ، نوشابه، سرکه و جوش شیرین یا استفاده از یک فنر لوله بازکن دستی قابل رفع هستند.

۲- گرفتگی های شدید

انسداد شدید لوله، جزو معضلات اساسی در ساختمان ها محسوب می شود که می ‌تواند زمینه ساز بروز مشکلات بزرگتر و بیشتری در انواع ساختمان ها شود. این نوع گرفتگی معمولاً در اثر تجمع مواد سفت و سخت در داخل لوله ایجاد می ‌شود که از جمله آن موارد می ‌توان به مواد ساختمانی نظیر گچ، سیمان، قیر، تکه سنگ و … اشاره کرد که غالباً حین ساخت و ساز در لوله باقی می مانند.

گرفتگی های از نوع سخت، به هیچ عنوان با روش های ساده ای که ذکر شد از بین نخواهند رفت و تنها توسط متخصصین این امر و تجهیزات حرفه ای آنها قابل رفع هستند؛ زیرا چنین افرادی می توانند گرفتگی شدید لوله را با سرعت و شدت هرچه مؤثرتر برطرف کنند.

قدم دوم: تهیه ابزارآلات لازم

همانطور که بیان شد شما تنها از عهده گرفتگی هایی برمی آیید که از نوع سطحی باشد. بر همین اساس به منظور رفع گرفتگی های سطحی لوله، می توان از ابزارهای مختلفی استفاده کرد که مهمترین آنها تلمبه، نوشابه، قلاب، فنر لوله بازکن دستی، جوش شیرین، سرکه، مواد شوینده و شیمیایی می باشد.

شما به کمک این ابزارهای ساده و ارزان (که روش کارکرد آن در ادامه خواهد آمد)، می توانید به راحتی انواع گرفتگی های سطحی را رفع نمایید. بنابراین بسته به انتخاب شما که از چه نوع روشی برای رفع انسداد سطحی لوله می خواهید استفاده کنید، ابزار آن نیز تغییر خواهد کرد.  

قدم سوم: رفع گرفتگی سطحی

گرفتگی های خفیف معمولاً ناشی از انباشت مقدار کمی چربی و رسوبات در لوله ها هستند. این گرفتگی ها همانطور که اشاره شد با روش های ساده ای مانند تلمبه زدن، آب داغ ریختن، استفاده از سرکه و جوش شیرین و … قابل رفع هستند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

چه گرفتگی هایی را می توانیم خودمان در خانه باز کنیم؟

حتماً تا حالا متوجه شدید که چه نوع گرفتگی ای شما را از شرکت های لوله بازکنی بی نیاز می کند. اما باید دقت داشته باشید که گرفتگی های سطحی انواع مختلفی دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

۱- گرفتگی های ناشی از رسوبات و چربی ها

اگر گرفتگی لوله، سینک ظرفشویی، روشویی، توالت و حمام ناشی از رسوبات، چربی ها و مواد شوینده باشند، می توان با استفاده از روش های مختلف مثل ریختن نوشابه، ریختن سرکه و جوش شیرین و … نسبت به رفع آن اقدام کرد. یکی از روش های مؤثر برای این کار، استفاده از سرکه و جوش شیرین است.

ریختن پودر لوله بازکنی در سینک

به این صورت که ابتدا یک فنجان سرکه را در یک فنجان جوش شیرین مخلوط کرده تا محلول اسیدی طبیعی بدست آید. سپس محلول بدست آمده را با یک سطل آب داغ مخلوط کرده تا محلول بیشتر و رقیق تری شکل بگیرد. در آخر محلول حاصله بلافاصله درون لوله گرفته شده ریخته می شود تا فرآیند لوله بازکنی انجام شود. پس از چند دقیقه، آب داغ دیگری به درون لوله ریخته شود تا رسوبات و چربی های باقی مانده نیز از لوله جدا شوند.

۲- گرفتگی های ناشی از مو

گرفتگی های ناشی از مو غالباً در لوله های فاضلاب حمام و انواع روشویی ها اتفاق می افتد؛ چراکه این فضاها بیشتر در معرض ریزش انواع موهای زائد سر و بدن قرار دارند. پس اگر گرفتگی لوله ها ناشی از مو و مواد زائد باشد، با استفاده از یک فنر لوله بازکن دستی به راحتی می توان آن را رفع کرد.

برای این منظور ابتدا باید فنر را به آرامی درون لوله حرکت داد تا به محل انسداد برسد. در این هنگام با حرکت دَوَرانی ممتد فنر، باعث جدا شدن موها از همدیگر می شوید. این کار را تا جایی ادامه دهید که به طور کامل گرفتگی لوله رفع شود. در ضمن برای بهتر فنر زدن می توانید در حین کار کمی روغن به همراه آب داغ به داخل لوله بریزید تا کار روان تر ادامه پیدا کند.

روش دیگری که برای رفع این نوع گرفتگی وجود دارد، استفاده از محلول های شیمیایی لوله بازکنی می باشد. شما با تهیه محلول های شیمیای استاندارد می توانید مواد جامدی که باعث انسداد لوله شده اند را به راحتی باز کنید.

باز کردن گرفتگی سینک با ریختن اسید

برای این کار ابتدا محلول را طبق دستورالعملی که بر روی برچسب محصول درج شده، داخل لوله بریزید. حال اجازه دهید حدود ۹۰ دقیقه محلول به حال خود باقی بماند تا فرآیند جداسازی، خرد کردن و حل شدن اجسام را انجام دهد. در انتها با اضافه کردن آب داغ به داخل لوله، می توانید مواد تجزیه شده را از مسیر لوله خارج کنید و عملیات لوله بازکنی را به پایان برسانید.

البته به یاد داشته باشید که استفاده طولانی مدت از مواد شیمیایی ممکن است به لوله ها آسیب جدی وارد کند و هزینه های سرسام آوری را برای شما به بار بیاورد.

۳- گرفتگی های ناشی از اشیاء خارجی

این نوع گرفتگی معمولاً در لوله های فاضلاب آشپزخانه و حمام در اثر افتادن اشیائی همچون اسباب بازی، دستمال کاغذی یا صابون در لوله ها ایجاد می شود. بر همین اساس اگر گرفتگی لوله ها ناشی از وجود اشیاء خارجی باشد، ابتدا باید شیء موجود را به کمک تلمبه و یا چنگک از داخل لوله خارج کرد.

برای این کار، ابتدا باید قلاب چنگک را به قسمتی از شیء مورد نظر گیر داد و آن را به آرامی از داخل لوله بیرون کشید تا بتوان مراحل بعدی لوله بازکنی را راحت تر انجام داد. پس از بیرون کشیدن جسم خارجی، نوبت به استفاده از تلمبه می شود. برای این کار ابتدا باید دهانه لوله را با یک پارچه نخی پوشاند تا راه خروج هوا بسته شود. سپس تلمبه را روی دهانه لوله قرار داده و به آرامی شروع به تلمبه زدن کنید. این کار باعث ایجاد فشار در داخل لوله شده و مواد جامد را به خوبی از مسیر خود خارج می کند.

نکات کلیدی که می تواند شما را از گرفتگی لوله ها نجات دهد

گرفتگی لوله ها یکی از مشکلات رایج در منازل می باشد که می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند بوی بد، سرریز شدن فاضلاب و حتی آسیب به سیستم لوله کشی شود. بر همین اساس حدالامکان باید از ریختن مواد غذایی، چربی و اشیاء جامد در داخل لوله ها و سینک ها اجتناب کرد؛ حتی مو و پرز حیوانات خانگی نیز می تواند باعث گرفتگی لوله ها شود.

سرویسکار حرفه ای لوله بازکنی

اما خوشبختانه ترفندهایی وجود دارد که با انجام آنها می توان تا حد زیادی از گرفتگی لوله ها پیشگیری کرد. مهمترین این ترفند ها عبارتند از:

– استفاده از سیفون های مناسب: سیفون ها وظیفه جمع آوری چربی و سایر مواد رسوبی را بر عهده دارند. از این رو اگر شما دارای سیفون های قدیمی و معیوب هستید، بهتر است که هرچه سریعتر نسبت به تعویض آن با محصولات باکیفیت اقدام کنید. چراکه سیفون معیوب نمی تواند به خوبی از عهده این وظیفه برآید.

– خودداری از ریختن مواد چرب به داخل سینک: روغن و چربی ها همواره می توانند به سرعت در لوله ها جمع شوند و باعث گرفتگی شوند. به همین منظور برای جلوگیری از گرفتگی لوله ها باید از ریختن مواد چرب خودداری کرد.

– شستشوی مرتب سینک ظرفشویی: هنگام استفاده از سینک ظرفشویی، حتماً در پایان آن را با آب گرم بشویید، زیرا این کار باعث می شود تا مواد غذایی و سایر مواد باقی مانده در لوله ها به طور کامل شستشو شوند و در دراز مدت گرفتگی ای برای لوله ایجاد نشود.

– استفاده از توری: توری ها کاربرد بسزایی در ممانعت از ورود مو، پرز و مواد دیگر به داخل لوله ها دارد؛ بنابراین حتماً از آن در کفشورهای حمام، دستشویی و سینک آشپزخانه استفاده کنید.

تمیز کردن مستمر لوله ها: با گذشت زمان، چربی ها و سایر مواد رسوبی می توانند در دیواره لوله ها جمع شوند و باعث گرفتگی شوند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، هر چند وقت یکبار اتصالات آنها را باز و تمیز کنید. همچنین می توانید از مواد شیمیایی لوله بازکنی یا روش های دیگر خانگی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *