خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

روش های خانگی لوله بازکنی

آیا روش های خانگی لوله بازکنی موثر است؟ روی کدام گرفتگی ها؟

روش های خانگی لوله بازکنی

زمانی که گرفتگی در لوله فاضلاب ایجاد می شود و آب بالا می آید مردم دو رفتار متفاوت از خود نشان می دهند. بعضی از افراد سریع تلفن را بر می دارند و با لوله بازکن تماس می گیرند. برخی هم کاملا بر عکس به دنبال استفاده از روش های خانگی هستند. حال باید دید که کدام یک از این دو گروه تصمیم درست را می گیرند. با ما همراه باشید.

کاملا طبیعی است که وقتی در لوله فاضلاب گرفتگی ایجاد می شود ساکنین به دنبال باز کردن آن باشند. اما چرا یکسری می خواهند سریع با لوله بازکن تماس بگیرند و یکسری دیگر اصرار دارند خودشان لوله بازکنی انجام دهند و حتما از روش های خانگی استفاده کنند. آیا واقعا نکته ای مهم در روش های خانگی وجود دارد که خیلی ها دنبال استفاده از آن هستند؟!

روش های خانگی لوله بازکنی چیست؟

سوال پیش پا افتاده ای است با این حال شاید برخی ندانند منظور از روش های خانگی چیست. به طور کلی هر روش ساده و کم هزینه ای که برای باز کردن گرفتگی لوله در خانه استفاده شود روش خانگی لوله بازکنی شناخته می شود. این روش ها معمولا ارزان و آسان هستند و می توانند به تنهایی یا به همراه یکدیگر استفاده شوند.

با این وجود وقتی سخن از روش های خانگی به میان می آید بیشتر منظور استفاده از محلول و ترکیبات ساخته شده با مواد طبیعی در خانه است. مثل سرکه، جوش شیرین، آب جوش و …

گفتیم که مردم گرفتار گرفتگی لوله دو دسته هستند. یک دسته که علاقه به لوله بازکنی فوری شرکت ها دارند و یک دسته هم علاقه به لوله بازکنی خانگی. اما سوال اساسی و مهم در این رابطه این است که چرا این افراد تا این حد اصرار به روش های خانگی دارند و می خواهند خودشان لوله را باز کنند.

باز کردن گرفتگی سینک روشویی

پافشاری این افراد به استفاده از روش های خانگی برای باز کردن لوله می تواند به ساده و کم هزینه بودن این روش ها برگردد و این که می توانند خودشان مشکل لوله را باز کنند و این که هزینه ای به لوله بازکن نمی دهند.

چیزی که برای ما و البته شما مهم است این که روش های خانگی تا چه اندازه موثر است و آیا ارزش صرف زمان برای آن را دارد یا خیر.

آیا روش های خانگی لوله بازکنی موثر است؟

بله، جواب مثبت است. روش های خانگی لوله بازکنی موثر است و در بسیاری از موارد نتیجه می دهد، به خصوص اگر گرفتگی لوله جزئی باشد. از روش های لوله بازکنی خانگی عمدتا برای باز کردن گرفتگی سینک آشپزخانه استفاده می شود اما برای باز کردن گرفتگی توالت، روشویی و کفشور حمام هم مانعی وجود ندارد.

 اما یک نکته مهم وجود دارد. روش های خانگی روش های ساده و ضعیفی هستند که گرفتگی های ضعیف را باز می کنند. پس نباید از این روش ها توقع زیادی داشت. ضمن این که این روش ها هم همچون دیگر روش های لوله بازکنی روی گرفتگی های خاص خود نتیجه می دهند.

به عنوان مثال استفاده از تلمبه دستی برای باز کردن گرفتگی های سطحی و نیمه سخت مفید است لذا نباید برای گرفتگی با سنگ و سیمان از چاه بازکن دستی توقع باز کردن گرفتگی را داشت.

گرفتگی هایی که با روش های خانگی قابل رفع هستند

ما به طور کلی گرفتگی های لوله را از نظر سختی به سه دسته سطحی، نیمه سخت و سخت دسته بندی می کنیم. گرفتگی های دسته سطحی را می توان با روش های خانگی رفع کرد اما گرفتی های گروه سخت و نیمه سخت امکان باز شدن با روش های خانگی را ندارند چون کلا ساختار گرفتگی طوری نیست که با این روش های ساده باز شود و نیاز است از روش های سخت ابزاری باز گشایی انجام شود.

باز کردن گرفتگی روشویی با چاه بازکن دستی

در جدول زیر گرفتگی های لوله بر اساس سختی آن دسته بندی شده اند و موارد مصداقی هر یک نیز در کنار آن قرار داده شده است که به درک بهتر موضوع کمک می کند.

شدت گرفتگیگرفتگی با تاثیر روش خانگی
سطحیمو، چربی، جرم و رسوب، مدفوع، مو، تفاله چای
نیمه سختدستمال کاغذی، صابون، سفیدآب، خاک کم، برگ درخت، کاغذ، مدفوع
سخت (شدید)سنگ، آجر، سیمان، خاک، اشیاء خارجی، گوشی، سوئیچ، دسته کلید

در جدول فوق انواع گرفتگی و امکان باز کردن آن با روش های خانگی به خوبی مشخص است. با این وجود در پایین گرفتگی هایی که با روش های خانگی قابل باز شدن هستند را بیشتر توضیح داده این.

  • گرفتگی با جرم و رسوب: در سینک ظرفشویی، روشویی و کفشور حمام
  • گرفتگی با مو، چرک و چربی: در کفشور حمام
  • گرفتگی با تفاله چای و باقی مانده غذا: در سینک ظرفشویی
  • گرفتگی با صابون، سفیدآب، برگ درخت: در کفشور حمام، کفشور حیاط، توالت
  • گرفتگی با دستمال کاغذی: در توالت و کفشور حمام
  • گرفتگی با مدفوع: در توالت

در میان گرفتگی های فوق سه مورد اول با روش های طبیعی خانگی احتمال بازگشایی دارند اما سه مورد بعد نیاز به تجهیزاتی مثل تلمبه چاه بازکنی، فنر دستی و … دارند که باز هم خانگی محسوب می شود.

معرفی روش های خانگی لوله بازکنی

در مجله های اینترنتی و سایت های مختلف روش های گوناگونی تحت عنوان روش خانگی برای باز کردن گرفتگی لوله عنوان شده است. ما هم در اینجا برخی از موارد شایع و شناخته شده را مطرح کرده ایم. برخی از این روش ها عبارتند از:

برخی از روش های بالا با استفاده از مواد طبیعی است و برخی دیگر با مواد شیمیایی است. برخی هم نیاز به وسیله خاصی دارند. اما همگی ساده و کم هزینه هستند و می توان آنها را ره راحتی در خانه انجام داد.

باز کردن گرفتگی لوله با محلول لوله بازکن خانگی

نکات مهم برای لوله بازکنی در خانه

برای این که خودتان در خانه و با استفاده از روش های خانگی فوق بتوانید گرفتگی لوله را باز کنید باید به چند نکته مهم زیر توجه داشته باشید.

  • بسته به امکانات موجود یکی از روش ها را امتحان کنید. اگر نتیجه نگرفتید روشی دیگر را امتحان کنید.
  • روش های خانگی لوله بازکنی همیشه موثر نیستند. اگر گرفتگی لوله شدید باشد با این روش ها موفق به رفع گرفتگی نمی شوید.
  • اگر با روش های خانگی گرفتگی باز نشود احتمالا نیاز به استفاده از خدمات یک لوله بازکن حرفه ای دارید.
  • مواد شیمیایی قوی می توانند به لوله ها آسیب برسانند و ممکن است برای انسان خطر داشته باشند. در مصرف این مواد دقت بیشتری داشته باشید. 

برای جمع بندی این بحث می توان گفت که روش های خانگی می تواند در کنار دیگر روش های لوله بازکنی موثر و مفید باشد و برای باز کردن برخی از گرفتگی ها از آنها استفاده کرد اما نباید توقع زیادی از این روش ها داشت و نباید تصور کرد که هر نوع گرفتگی در زمان کوتاه با روش خانگی قابل رفع شدن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *