خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

باز کردن گرفتگی انواع لوله فاضلاب با روش های کاربردی

راهنمای جامع لوله بازکنی: رفع گرفتگی انواع لوله های فاضلاب

باز کردن گرفتگی انواع لوله فاضلاب با روش های کاربردی

همه ما می دانیم که گرفتگی لوله فاضلاب، می تواند چه دردسری (خصوصاً برای خانم های خانه دار) داشته باشد. از بوی بد، نم و رطوبت گرفته تا بالا زدن فاضلاب که این موارد تنها ذره ای از مشکلات گرفتگی لوله است. در چنین مواقعی معمولاً اولین کاری که به ذهن افراد می رسد، تماس با یک شرکت لوله بازکنی است. شرکت هایی که شماره های آن روی در و دیوار شهر چسبیده است.

اما صبر کنید! خیلی از مواقع می شود با چند روش ساده و کارآمد، خودتان گرفتگی های لوله را رفع کنید و از هزینه ها و دردسرهای لوله بازکنی خلاص شوید. ما در این مطلب می خواهیم اول گرفتگی های رایج، دوم علل گرفتگی و سوم کاربردی ترین روش های لوله بازکنی را به شما یاد بدهیم تا در مواقع نیاز بتوانید از آنها استفاده کنید. پس با ما همراه باشید.

شایع ترین گرفتگی های لوله های فاضلابی

در بخش های مختلف یک ساختمان، گرفتگی های مختلفی در لوله های فاضلاب ایجاد می شود. در این بخش می خواهیم شایع ترین نوع گرفتگی های فاضلاب در ساختمان را معرفی کنیم و پس از آن به بررسی هر یک بپردازی.

  • گرفتگی سینک ظرفشویی
  • گرفتگی روشویی
  • گرفتگی توالت
  • گرفتگی کفشور حمام
  • گرفتگی کفشور حیاط و پارکینگ
  • گرفتگی کفشور بام

مواردی که در بالا معرفی شده اند همه جزء رایج ترین گرفتگی های فاضلاب ساختمان هستند که تکنسین های ما در مراجعه به منازل مشتری با آن برخورد داشته باند. در ادامه بحث چند روش کاربردی و مفید برای باز کردن هر یک از این گرفتگی ها معرفی شده است.

علل گرفتگی لوله های فاضلاب

گرفتگی لوله فاضلاب، مشکلی رایج و آزاردهنده است که می تواند زندگی را برای افراد هر مجموعه ای (ساختمانی، اداری، تجاری) مختل کند. این گرفتگی در اثر عوامل مختلفی به وجود می آید که در نهایت مانع از ورود و عبور آب و فاضلاب به داخل لوله می شود. به همین دلیل در این بخش می خواهیم به بررسی علل گرفتگی لوله های فاضلاب بپردازیم.

جمع شدن آب در سینک ظرفشویی

۱. گرفتگی سینک ظرفشویی

سینک ظرفشویی یکی از پرکاربردترین بخش ‌های آشپزخانه است که به طور مرتب با فاضلاب و مواد زائد مواجه می ‌شود. همین موضوع باعث می شود تا سینک ظرفشویی در دراز مدت در معرض گرفتگی قرار بگیرد. بنابراین از دلایل انسداد  سینک ظرفشویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چربی و روغن: فاضلاب ورودی به لوله سینک آشپزخانه حاوی مقدار زیادی روغن و چربی حاصل از ظروف است. این فاضلاب غلیظ با عبور از لوله، به مرور زمان ایجاد جرم و رسوب می‌ کند.
  • رسوب: رسوبات موجود در آب نیز می ‌تواند در جداره لوله سینک جمع شود و باعث تنگ شدن لوله و انسداد آن شود.
  • آشغال و اشیاء خارجی: ورود آشغال و اشیاء خارجی مانند دانه برنج، تفاله چای، هسته میوه، نان خشک و … به داخل لوله فاضلاب می ‌تواند به ضخیم شدن لایه رسوبی و انسداد کامل لوله فاضلاب سینک ظرفشویی منجر شود.

۲. گرفتگی روشویی

گرفتگی روشویی سرویس بهداشتی و حیاط هم تا حد زیادی شبیه به گرفتگی سینک ظرفشویی است؛ با این تفاوت که فاضلاب روشویی کمتر حاوی چربی است. اما حاوی مواد زائد دیگری مثل مو و چرک حاصل از شستشو است که به فاضلاب غلظت می دهد و باعث ایجاد جرم و رسوب در دیواره لوله و انسداد آن می شود.

۳. گرفتگی توالت

گرفتگی توالت، یکی از رایج ترین نوع گرفتگی ها در لوله های فاضلاب یک ساختمان می باشد که کم و بیش برای همه ما اتفاق افتاده است. این مشکل می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که مهمترین آنها عبارتند از:

  • تجمع فضولات: تجمع فضولات انسانی در سیفون توالت می تواند به مرور زمان منجر به انسداد لوله فاضلاب شود.
  • دستمال کاغذی توالت: استفاده بیش از حد از دستمال کاغذی توالت، به خصوص از نوع ضخیم آن، می تواند باعث انسداد لوله فاضلاب شود.
  • بیماری یبوست: یبوست می تواند باعث دفع مدفوع سفت و حجیم شود که به راحتی در لوله فاضلاب گیر می کند.
  • اشیاء خارجی: سقوط اشیاء خارجی مثل دسته کلید، گوشی، شانه، اسباب بازی و … در چاه توالت می تواند منجر به گرفتگی لوله فاضلاب شود.
  • دستمال مرطوب: دستمال مرطوب به دلیل عدم تجزیه پذیری بالا، می تواند در لوله فاضلاب گیر کند و باعث انسداد شود.
  • مشکلات ساختاری: نقص در لوله کشی و ساختار لوله فاضلاب توالت نیز می ‌تواند عامل گرفتگی شود.
گرفتگی کفشور و لوله فاضلاب حمام

۴. گرفتگی کفشور حمام

گرفتگی کفشور حمام، مشکلی آزاردهنده است که می ‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

  • افتادن اشیاء خارجی: افتادن اشیاء خارجی مثل صابون، سفیدآب، تیغ، دستمال کاغذی و … در لوله فاضلاب حمام می تواند عامل اصلی گرفتگی باشد.
  • رسوب و جرم: ورود چرک، چربی و آشغال های ریز به داخل لوله و سیفون فاضلاب به مرور زمان باعث ایجاد رسوب و جرم می شود که می تواند منجر به گرفتگی لوله شود.
  • مو: موهای بلند انسان می تواند به راحتی در لوله فاضلاب حمام گیر کند و باعث انسداد شود.
  • چربی: چربی و روغن حاصل از شستشوی بدن و موها می تواند به جداره لوله فاضلاب حمام چسبیده و با سایر مواد زائد ترکیب شود و ایجاد گرفتگی کند.

۵. گرفتگی کفشور حیاط و پارکینگ

گرفتگی کفشور حیاط و پارکینگ، مشکل رایج برای ساختمان های حیاط دار است. این گرفتگی می ‌تواند دلایل زیر را داشته باشد:

  • ورود اشیاء خارجی: افتادن اشیاء خارجی مثل سنگ، خاک، آجر، برگ درخت، آشغال، پلاستیک، پارچه، کلید و … در داخل کفشور، عامل اصلی گرفتگی کفشورهای پارکینگ و حیاط است.
  • عدم استفاده از توری و درپوش: عدم استفاده از توری و درپوش مخصوص کفشور، به ورود اشیاء خارجی به داخل کفشور و گرفتگی آن کمک می ‌کند.
  • رسوب و جرم: ورود مو، چرک، چربی و آشغال های ریز به داخل لوله و سیفون فاضلاب به مرور زمان باعث ایجاد رسوب و جرم می شود که می تواند منجر به گرفتگی لوله شود.
  • بارندگی: بارندگی های شدید و سیل می ‌تواند باعث ورود حجم زیادی از آب و گل و لای به داخل لوله فاضلاب شود و آن را مسدود کند.
گرفتگی لوله فاضلاب پشت بام

۶. گرفتگی کفشور بام

گرفتگی لوله فاضلاب بام یا زهکشی بام، مشکلی است که برای تمام ساختمان ها اتفاق می افتد. این گرفتگی شباهت زیادی به گرفتگی کفشور حیاط دارد. زیرا محیط هر دو تقریباً یکسان است و علل گرفتگی آنها هم یکسان هستند.

روش های کاربردی جهت رفع انواع گرفتگی در لوله های فاضلاب

لوله های فاضلابی مختلف ممکن است به هر دلیلی بگیرند. در بخش قبلی انواع لوله های فاضلاب که دچار گرفتگی می شوند معرفی شدند. برای رفع گرفتگی این لوله ها باید از روشی مناسب و متناسب با نوع لوله و نوع گرفتگی استفاده کرد تا نتیجه خوبی کسب کرد. در این بخش برای گرفتگی هر یک از لوله های فاضلاب یک یا چند روش مناسب لوله بازکنی ارائه شده است تا به کمک آن بتوانید لوله فاضلاب مورد نظر را باز کنید. 

۱. رفع گرفتگی توالت

با اطمینان می توان ادعا کرد که گرفتگی توالت ها رایج ترین و پرتکرار ترین گرفتگی در میان لوله های فاضلابی ساختمان ها است که خیلی از مردم با آن درگیر هستند. هر فردی حداقل یک بار با گرفتگی سیفون توالت درگیر شده است و خیلی ها بارها با آن درگیر شده اند و حتی با وجود تلاش های زیاد برای باز کردن گرفتگی شکست خورده اند. 

علت انسداد و گرفتگی چاه توالت (یا بهتر است بگوییم سیفون توالت) در بیشتر موارد به دلیل تجمع و انباشت فضولات در داخل سیفون است. اما همیشه هم علت این نیست. در برخی موارد عامل گرفتگی افتادن اشیاء خارجی بزرگ به داخل سیفون است. اشیائی نظیر گوشی موبایل، سوئیچ، دسته کلید، جای کارت، اسباب بازی و غیره که با ورود به داخل چاه توالت در داخل سیفون جاگیر شده و مسیر لوله را مسدود می کنند.

برای باز کردن گرفتگی چاه توالت فرنگی و ایرانی چند روش مناسب و کاربردی وجود دارد که بسته به نوع گرفتگی می توان از آنها استفاده کرد. 

  • پر کردن آب در کاسه توالت (گرفتگی با مدفوع)
  • تلمبه زنی با چاه بازکن دستی (گرفتگی سطحی)
  • فرو کردن سیم فلزی در سیفون توالت
  • استفاده از فنر دستی
  • استفاده از فنر برقی

در بخش های بعد روش های بالا به خوبی معرفی شده مراحل انجام لوله بازکنی به صورت مفصل آموزش داده شده است. 

۲. باز کردن گرفتگی کفشور حمام

دلایل مختلفی برای ایجاد گرفتگی در کفشور یا لوله فاضلاب حمام وجود دارد اما دو عامل اصلی و فرعی برای این گرفتگی مطرح است. عامل اصلی که منجر به مسدود شدن بخش عمده لوله می شود ورود اشیاء خارجی نظیر صابون، سفیدآب، دستمال کاغذی، تیغ و غیره به داخل لوله فاضلاب حمام است. اما عامل فرعی رسوب گرفتن لوله است. ورود فاضلاب غلیظ که حاوی مقادیر زیادی چرک، چربی، مو و آشغال های ریز به داخل سیفون و لوله فاضلاب حمام باعث ایجاد جرم و رسوب در آن می شود.

فنر زنی کفشور حمام با دستگاه

دو عامل اصلی و فرعی در کنار هم گرفتگی کامل لوله فاضلاب حمام را پدید می آورند که منجر به انسداد کامل لوله فاضلاب می شود. جهت رفع گرفتگی گرفتگی کفشور حمام چند روش مناسب وجود دارد که در ادامه معرفی شده و می توانید بر اساس نوع و علت گرفتگی از آنها استفاده کنید. 

  • استفاده از فشار آب شلنگ (گرفتگی سطحی)
  • ریختن آب داغ در لوله (گرفتگی سطحی)
  • استفاده از تلمبه چاه بازکنی (گرفتگی سطحی)
  • وارد کردن سیخ یا سیم فلزی در کفشور حمام (گرفتگی سطحی)
  • فنرزنی با فنر دستی
  • فنر زنی با فنر برقی

توضیح روش های فوق به همراه مراحل انجام لوله بازکنی به صورت مفصل در بخش های بعد توضیح داده شد است. 

۳. رفع گرفتگی کفشور حیاط و پارکینگ

لوله های فاضلاب حیاط و پارکینگ که به کفشور حیاط و پارکینگ شناخته می شوند به دلیل ورود اشیاء خارجی می گیرند. این گرفتگی می تواند به دلیل ورود آشغال، خاک، سنگ ریز، برگ، پلاستیک نایلون و از این دست موارد به داخل لوله باشد که به خاطر نداشتن درپوش روی کفشور و محیط خاکی و بعضا کثیف حیاط و پارکینگ اتفاق می افتند. از طرفی ممکن است در زمان باز بودن دهانه کفشور اشیاء بزرگ و سختی مثل کلید، انگشتر، اسباب بازی و غیره وارد لوله شده و مسیر آن را ببندند.

گرفتگی لوله های کفشور برخلاف دیگر لوله ها به راحتی قابل پیشگیری است. اگر از درپوش یا توری مخصوص کفشور استفاده شود دیگر اشیاء خارجی نمی توانند وارد لوله شده و آن را مسدود کنند. اما اگر گرفتگی ایجاد شود روش های چندانی برای باز کردن آن وجود ندارد. به این دلیل که گرفتگی از نوع سخت است و چند روش محدود برای باز کردن گرفتگی های سخت وجود دارد که آن هم در ادامه معرفی شده است. 

  • فرو کردن سیم فلزی در کفشور (گرفتگی سطحی)
  • استفاده از فشار آب شلنگ (گرفتگی سطحی)
  • استفاده از تلمبه چاه بازکنی (گرفتگی سطحی)
  • فنر زنی به کمک فنر دستی
  • استفاده از فنر برقی

توضیح روش های لوله بازکنی فوق به همراه مراحل انجام کار به صورت کامل در بخش های بعد ذکر شده است.

۴. باز کردن گرفتگی سینک ظرفشویی

گرفتگی سینک ظرفشویی آشپزخانه همیشه به خاطر جرم گرفتن لوله فاضلاب یا سیفون آن است. به دلیل این که فاضلاب آشپزخانه حاصل شستشوی ظروف و مواد غذایی است دارای مقدار زیادی روغن و چربی با غلظت بالاست. این فاضلاب غلیظ هنگام عبور از لوله فاضلاب سینک ظرفشویی مقداری از چربی خود را به صورت لایه نازک رسوبی روی دیواره لوله به جای می گذارد که با گذشت زمان این لایه ضخیم تر شده و بخشی از فضای داخل لوله را اشغال می کن.

جمع شدن آب در سینک ظرفشویی و گرفتگی آن

رسوب چسبناک داخل لوله فاضلاب سینک فضایی مناسب برای تجمع آشغال های ریز، دانه برنج، باقی مانده غذا، خرده نان، هسته میوه ها و غیره است. ورود هر یک از این موارد به داخل لوله فاضلاب سینک باعث چسبیدن آن به دیواره سیفون و لوله فاضلاب می شود و ضخیم تر شدن جرم لوله را در پی خواهد داشت که در نهایت منجر به انسداد کامل لوله فاضلاب سینک آشپزخانه می شود.

جهت رفع گرفتگی لوله فاضلاب و سیفون سینک ظرفشویی آشپزخانه راهکار های مناسبی وجود دارد که به صورت تضمین شده گرفتگی سینک را باز می کنند. روش های مذکور به شرح زیر است. 

  • استفاده از محلول های خانگی
  • ریختن آب داغ در چاه سینک
  • باز کردن سیفون و اتصالات
  • تلمبه زنی با چاه بازکن دستی
  • ریختن اسید لوله بازکنی

روش های ذکر شده برای باز کردن گرفتگی لوله سینک ظرفشویی در بخش های بعد معرفی شده و مراحل انجام آنها به خوبی شرح داده شده است. 

۵. رفع گرفتگی فاضلاب روشویی

گرفتگی لوله فاضلاب روشویی که در حیاط یا سرویس بهداشتی وجود دارد تقریبا شبیه به گرفتگی سینک آشپزخانه است. در روشویی همچون سینک فاضلاب ورودی دارای غلظت بالایی است که منجد به ایجاد رسوب چسبناک روی دیواره داخلی سیفون روشویی می شود. تنها تفاوت این است که در روشویی فاضلاب به قدر فاضلاب آشپزخانه چرب نیست اما دارای چرک، لجن و کثیفی های حاصل از شستشوی دست یا اشیاء می باشد.

دهانه روشویی هم همچون سینک دارای درپوش است که اجازه ورود اشیاء خارجی بزرگ را به داخل سیفون نمی دهد. اما اشیاء ریز مثل مو، تفاله چای، سنگ ریزه، هسته میوه و آشغال های ریز امکان ورود به داخل لوله را دارند و در صورت چسبناک بودن لوله ها به راحتی به لوله چسبیده و ضخامت رسوب را بیشتر می کنند که در نهایت انسداد کامل لوله و سیفون را در پی خواهد داشت.

باز کردن گرفتگی روشویی با چاه بازکن دستی

جهت رفع گرفتگی باز کردن گرفتگی روشویی چند روش کاربردی وجود دارد که عینا در لوله بازکنی سینک ظرفشویی هم معرفی شده اند. با این روش ها می توانید به صورت قطعی انسداد سیفون روشویی را باز کنید. این روش ها در ادامه معرفی شده اند.

  • باز کردن سیفون و اتصالات
  • استفاده از محلول های خانگی
  • ریختن آب داغ در لوله روشویی
  • تلمبه زنی با چاه بازکن دستی
  • ریختن اسید لوله بازکنی

روش های لوله بازکنی معرفی شده در بالا به همراه مراحل انجام کار به صورت کامل در بخش بعدی تشریح شده است.

۶. باز کردن گرفتگی کفشور بام و ناودانی

لوله فاضلاب کفشور بام یا ناودانی بام به دلایل متعددی می تواند مسدود شود که این دلایل مشابه با گرفتگی کفشور حیاط و پارکینگ است. به این دلیل که هر دو در فضای آزاد قرار دارند و در معرض باد و خاک هستند. لذا مشاهده می شود که لوله فاضلاب بام (پشت بام) یا ناودانی بیشتر به خاطر ورود آشغال و اشیاء خارجی نظیر سنگ، سنگ ریزه، خاک، برگ درخت، نایلون و آشغال های ریز می گیرد. 

به دلیل این که در بیشتر موارد ناودانی و کفشور بام دارای حفاظ یا درپوش توری نیست به راحتی خاک و آشغال وارد آن شده و گرفتگی ایجاد می کنند. بنابراین با استفاده از توری یا درپوش مخصوص کفشور بام می توان از گرفتگی های بی مورد آن جلوگیری کرد.

برای باز کردن گرفتگی کفشور بام و ناودانی روش های کاربردی چندانی وجود ندارد. به این خاطر که گرفتگی از نوع سخت است و روش های محدودی برای باز کردن گرفتگی های سخت وجود دارد که در ادامه معرفی شده اند. 

  • فرو کردن سیم فلزی در کفشور (گرفتگی سطحی)
  • استفاده از فنر برقی

اطلاعات مربوط به روش های فوق و مراحل انجام آنها در بخش های بعد ارائه شده است. 

کارآمدترین روش های رفع گرفتگی لوله فاضلاب

تا حالا داشتیم در مورد انواع گرفتگی و علل آن، مطالبی را برای شما بیان می کردیم. از این به بعد قصد داریم به طور مفصل کاربردی ترین روش های لوله بازکنی را برای شما شرح دهیم تا نقشه کاملی از انوع گرفتگی های لوله فاضلاب در ذهن شما هک شود. پس ما را تا پایان همراهی کنید.

– فنر زنی با فنر دستی (فنر خانگی)

فنر دستی ابزاری ساده و کاربردی برای رفع گرفتگی ‌های سطحی و نیمه سخت در لوله‌ های فاضلاب است. استفاده از این ابزار آسان و مقرون به صرفه است، اما برای رفع گرفتگی ‌های عمیق و لوله ‌های با قطر زیاد مناسب نیست. این ابزار شامل یک فنر فلزی بلند با یک دسته در انتها است که با چرخاندن آن در داخل لوله، گرفتگی ‌ها را رفع می‌ کند.

باز کردن گرفتگی با فنر لوله بازکنی دستی خانگی

نحوه باز کردن لوله با استفاده از فنر دستی به صورت زیر است.

۱. انتخاب فنر مناسب: فنری را انتخاب کنید که طول آن به اندازه کافی بلند باشد تا به محل گرفتگی در لوله برسد.

۲. ورود فنر به لوله: سر فنر را وارد لوله فاضلاب کرده و آن را تا جایی که دیگر امکان ورود بیشتر وجود ندارد، به داخل لوله فشار دهید.

۳. چرخاندن فنر: دسته فنر را با دست گرفته و در جهت عقربه‌ های ساعت بچرخانید. این چرخش باعث می ‌شود که گرفتگی‌ ها تجزیه و به دور فنر پیچیده شوند تا در نهایت از لوله خارج شوند.

۴. حرکت رفت و برگشتی: برای افزایش کارایی، می ‌توانید همزمان با چرخش فنر، آن را کمی به عقب و جلو بکشید و فشار دهید.

۵. ادامه کار تا رفع گرفتگی: این کار را به مدت چند دقیقه ادامه دهید تا گرفتگی لوله کامل برطرف شود.

۶. پاکسازی نهایی: پس از رفع گرفتگی، فنر را از داخل لوله خارج کرده و ۳ لیتر آب را در لوله فاضلاب خالی کنید تا مسیر به طور کامل شستشو شود.

– تلمبه زنی با چاه بازکن دستی (لوله بازکن دستی)

تلمبه دستی که برخی به آن چاه بازکن دستی یا لوله بازکنی دستی هم می گویند، ابزاری ساده و کاربردی برای رفع گرفتگی ‌های سطحی در لوله‌ های فاضلاب است. این ابزار از یک کاسه پلاستیکی نرم و یک دسته تشکیل شده است که با ایجاد جریان پرفشار هوا در داخل لوله و هدایت فشار هوا به سمت گرفتگی داخل لوله، منجر به جایجایی گرفتگی و باز شدن لوله می شود.

نحوه استفاده از تلمبه لوله بازکنی به شرح زیر است.

۱. انتخاب تلمبه مناسب: تلمبه ‌ای را انتخاب کنید که کاسه آن به اندازه کافی بزرگ باشد تا دهانه لوله فاضلاب را به طور کامل بپوشاند.

۲. ریختن آب در لوله: مقداری آب را در لوله فاضلاب بریزید تا کاسه تلمبه به طور کامل در آب غوطه‌ور شود.

۳. قرار دادن تلمبه روی لوله: کاسه تلمبه را روی دهانه لوله فاضلاب قرار داده و آن را به طور کامل به سطح لوله بچسبانید تا هوایی خارج نشود.

۴. تلمبه زدن: دسته تلمبه را به طور عمودی به سمت پایین فشار دهید تا پیستون تلمبه جمع شده و هوای داخل آن به داخل لوله فاضلاب فرستاده شود.

۵. تکرار تلمبه زدن: این عمل را چندین بار تکرار کنید تا فشار هوای کافی برای رفع گرفتگی ایجاد شود.

۶. بررسی نتیجه: پس از چند بار تلمبه زدن، آب را از لوله فاضلاب خارج کنید تا ببینید گرفتگی رفع شده است یا خیر.

– استفاده از فشار آب شلنگ

استفاده از آب پرفشار، روشی ساده و کارآمد برای رفع گرفتگی ‌های جزئی در کفشورهای فاضلاب است. در این روش، ما از فشار آب داخل شلنگ برای باز کردن گرفتگی لوله ها استفاده می کنیم. یعنی فشار آب را به کمک شلنگ از شیر آب به داخل لوله گرفته هدایت می کنیم تا گرفتگی مورد نظر را با آن باز کنیم.

باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب با شلنگ پرفشار آب

نحوه استفاده از فشار آب شلنگ به صورت زیر است.

۱. تهیه شلنگ: یک شلنگ نرم و بلند تهیه کنید که به راحتی به شیر آب وصل شده و تا عمق کافی در داخل کفشور فاضلاب فرو رود.

۲. وصل کردن شلنگ به شیر آب: شلنگ را به شیر آب وصل کرده و آن را به خوبی محکم کنید تا از جدا شدن آن در هنگام باز شدن شیر جلوگیری شود.

۳. قرار دادن شلنگ در کفشور: سر دیگر شلنگ را تا جایی که امکان دارد در داخل کفشور فاضلاب فرو ببرید.

۴. کیپ کردن دهانه: دور شلنگ و دهانه کفشور را با پارچه یا پلاستیک به طور کامل ببندید تا از خروج آب جلوگیری شود.

۵. باز کردن شیر آب: شیر آب را باز کنید تا آب با فشار زیاد وارد کفشور شود و به گرفتگی فشار وارد کند.

۶. صبر کردن: برای عملکرد بهتر، چند دقیقه صبر کنید تا فشار آب به گرفتگی لوله، فشار لازم را وارد کند.

۷. بستن شیر آب: پس از چند دقیقه، شیر آب را ببندید و شلنگ را از داخل کفشور خارج کنید.

– فرو کردن سیم فلزی یا آویز لباس در لوله

برای رفع گرفتگی ‌های سطحی و بعضاً نیمه سخت در بخش‌ های ابتدایی لوله (مانند سیفون)، می ‌توانید از یک روش ساده و کم ‌هزینه به نام “باز کردن لوله با سیم فلزی” استفاده کنید. در این روش با استفاده از یک سیم مفتولی یا رخت آویزِ فلزی، می ‌توانید گرفتگی را برطرف کرده و جریان آب را به حالت عادی بازگردانید. البته برای استفاده از آویز لباس ابتدا باید آن را صاف کنید. به یاد داشته باشید که این روش می تواند به بیرون کشیدن اشیاء مثل دسته کلید، زیورآلات و … از داخل توالت یا لوله های فاضلاب کمک زیادی کند.

فرو کردن سیم فلزی در لوله فاضلاب

نحو باز کردن گرفتگی لوله ها با استفاده از سیم فلزی به شرح زیر است.

۱. تهیه سیم فلزی: یک سیم مفتولی محکم یا رخت آویز فلزی تهیه کنید و آن را به صورت یک سیم صاف در بیاورید.

۲. ساخت قلاب: حال سر سیم را به شکل قلاب در بیاورید. قلاب باید به اندازه‌ ای باشد که بتواند آشغال، رسوب و فضولات را به خود گیر دهد.

۳. وارد کردن سیم به لوله: قلاب را وارد لوله فاضلاب (کفشور یا چاه توالت) کنید و تا انتهای لوله و محل گرفتگی فرو ببرید.

۴. رفع گرفتگی: سیم را در محل گرفتگی تکان دهید تا آشغال، رسوب و فضولات به آن گیر کنند و با جابجایی آنها فضا برای عبور آب و فاضلاب محیا شود.

۵. خارج کردن سیم: پس از رفع گرفتگی، سیم را از داخل لوله خارج کنید. مراقب باشید که دوباره آشغال و فضولات به همراه سیم به داخل لوله باز نگردند.

– پر کردن آب در کاسه توالت

گرفتگی توالت، مشکلی رایج و ناخوشایندی است که می ‌تواند در هر زمانی رخ دهد. یکی از علل شایع این گرفتگی، انسداد سیفون توالت با مدفوع فشرده شده است. در چنین حالتی ابتدا فضولات باید کمی نرم شوند و سپس با فشار از سیفون خارج شوند. ساده ترین و مؤثرترین راه حل برای این کار، پر کردن دو سومِ کاسه توالت از آب است، خصوصاً آب گرم.  

پر کردن کاسه توالت از آب

مراحل رفع گرفتگی چاه توالت با آب زیاد به صورت زیر است.

۱. پر کردن کاسه توالت: کاسه توالت را تا دو سوم پر از آب کنید. آب داغ بهتر از آب سرد عمل می کند، منتها قبل از ریختن آب داغ باید کمی از آن را روی کاسه بریزید تا سرامیک توالت دچار ترک خوردگی نشود.

۲. صبر کردن: اجازه دهید آب به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در کاسه توالت بماند. این عمل باعث می شود مدفوع فشرده شده در سیفون، نرم شود و به راحتی از هم جدا شوند و راه خروج را پیدا کنند.

۳. تخلیه توالت: پس از ۱۵ دقیقه، توالت را سیفون کنید. خواهید دید که گرفتگی رفع شده است.

– باز کردن سیفون و اتصالات

یکی از بهترین روش ‌ها برای باز کردن گرفتگی سینک و روشویی، باز کردن سیفون و اتصالات لوله در زیر آن است. با باز کردن و پاکسازی آنها می توان از شر گرفتگی لوله برای مدتی طولانی خلاص شد. این کار باعث می شود تمام رسوب و جرم داخل لوله که عامل اصلی گرفتگی است پاکسازی شود.

باز کردن سیفون و اتصالات لوله فاضلاب

نحوه باز کردن و تمیز کردن سیفون به شرح زیر است.

۱. آماده سازی: ابتدازیر سینک یا روشویی قرار بگیرید و محل سیفون را پیدا کنید. یک سطل یا ظرف بزرگ زیر سیفون قرار دهید تا هنگام باز کردن اتصالات، آب و رسوبات داخل آن بریزد.

۲. باز کردن سیفون: پیچ ‌های سیفون و اتصالات را با ابزار مناسب مثل پیچ گوشتی باز کنید. سیفون را به آرامی از لوله جدا کنید.

۳. تمیز کردن سیفون: داخل سیفون را به طور کامل با آب بشویید. می‌ توانید از یک برس یا اسکاچ برای تمیز کردن رسوبات داخل سیفون استفاده کنید. اگر گرفتگی به دلیل مو یا چربی ایجاد شده باشد، می ‌توانید از مواد شوینده ملایم برای تمیز کردن سیفون استفاده کنید.

۴. بستن سیفون: سیفون را مثل روز اول به لوله ها متصل کنید و پیچ ‌های آن را ببندید. مطمئن شوید که سیفون به طور دقیق در جای خود قرار گرفته است و نشتی ندارد.

ریختن آب داغ در لوله فاضلاب

آن دست از گرفتگی های لوله فاضلاب که در اثر رسوب و تجمع چربی، ایجاد شده اند قابلیت باز شدن با آب داغ را دارند. در واقع یکی از روش ‌های کم خرج و مؤثر برای رفع این نوع گرفتگی ها استفاده از آب داغ است. آب داغ باعث باز شدن چربی و رسوب ها شده و آن ها را شستشو می دهد. اینطور به ما برای باز کردن چنین گرفتگی هایی در لوله فاضلاب کمک می کند.

ریختن آب در کاسه توالت

مراحل رفع گرفتگی لوله فاضلاب با آب داغ در ادامه شرح داده شده است.

۱. آماده سازی: مطمئن شوید که لوله فاضلاب خالی از آب و فاضلاب است. سپس حدود۳ لیتر آب داغ آماده کنید.

۲. ریختن آب داغ: به آرامی آب داغ را داخل لوله فاضلاب یا چاه توالت بریزید. مراقب باشید که خودتان را نسوزانید.

۳. صبر کردن: اجازه دهید آب داغ به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در لوله بماند. در این مدت، آب داغ چربی و جرم داخل لوله را حل می ‌کند و گرفتگی را رفع می ‌کند.

۴. شستشو: بعد از اتمام کار مقداری آب را داخل لوله بریزید تا لوله شستشو شود.

– استفاده از محلول های خانگی

زمانی که گرفتگی لوله فاضلاب ساده و سطحی است و به علت چربی، جرم و رسوب مسدود شده است یا کندی مکش پیدا کرده است می توان از محلول های خانگی برای باز کردن گرفتگی یا شستشوی لوله استفاده کرد. منظور از محلول های خانگی ترکیب مواد طبیعی با خاصیت اسیدی است. به عنوان مثلا سرکه، جوش شیرین، آب لیمو، نمک و مایع دستشویی که در ترکیب دو یا سه مورد از آنها با هم می توان محلول خانگی ساخت.

استفاده از روش های خانگی لوله بازکنی

نحوه استفاده از محلول ‌های خانگی در ادامه توضیح داده شده است.

۱. انتخاب محلول مناسب: با توجه به نوع گرفتگی و مواد موجود در خانه، محلول مناسب را انتخاب کنید.

۲. آماده سازی محلول: مواد را طبق دستورالعمل‌ های موجود در مقالات قبلی با هم مخلوط کنید.

۳. ریختن محلول: محلول را به آرامی داخل لوله فاضلاب بریزید.

۴. صبر کردن: اجازه دهید محلول به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در لوله بماند. در این مدت، محلول چربی و جرم داخل لوله را در خود حل می‌ کند و گرفتگی را رفع خواهد شد.

۵. شستشو: در پایان مقداری آب با مواد شوینده را داخل لوله بریزید تا لوله شسته شود.

– استفاده از محلول های شیمیایی

اسیدهای لوله بازکنی، محلولی شیمیایی با خاصیت اسیدی هستند که با ورود به لوله فاضلاب، می ‌توانند برخی گرفتگی‌ ها را باز کنند. عملکرد این محلول ها به این صورت است که با مواد تشکیل دهنده گرفتگی لوله، واکنش شیمیایی داده و آنها را در خود حل می‌ کند. این اسیدها علاوه بر رفع گرفتگی، به دیواره لوله ها نیز آسیب می رسانند. بنابراین استفاده زیاد و بلندمدت از این محلول ها، می ‌تواند باعث خوردگی لوله‌ های فاضلاب شود.

باز کردن گرفتگی سینک با ریختن اسید

نحوه استفاده از محلول های شیمیایی در ادامه توضیح داده شده است.

۱. تهیه محلول: یک عدد اسید لوله بازکنی از بازار تهیه کنید.

۲. مطالعه برچسب: طبق راهنمای محصول، مقداری از اسید را داخل لوله فاضلاب بریزید.

۳. صبر کردن: اجازه دهید اسید به عمق لوله نفوذ کند. اسید به تدریج با گرفتگی ‌ها تماس برقرار می کند و آنها را حل می‌ کند.

۴. شستشو: پس از باز شدن گرفتگی، ۲ لیتر آب داخل لوله بریزید تا باقی ‌مانده گرفتگی و اسید، توسط آب شسته و دفع شوند.

– استفاده از فنر برقی (فنر خودکار)

فنر زنی برقی، آخرین و قدرتمندترین راه حل برای رفع گرفتگی لوله‌ های فاضلاب است. زمانی که سایر روش ‌ها کارساز نیستند، فنر خودکار می ‌تواند به عنوان ناجی عمل کند و مشکل را حل کند. البته این روش برای گرفتگی های سخت مثل افتادن اشیاء بزرگ، سنگ، سیمان و … کارایی خاصی ندارد. به هر حال فنر برقی در دو نوعِ دریلی و ژنراتوری در بازار موجود هستند که هر دوی آنها توسط شرکت های لوله بازکنی مورد استفاده قرار می گیرند.

رفع گرفتگی کفشور حمام با فنر زنی

نحوه استفاده از فنر برقی به این شرح می باشد.

۱. انتخاب نوع فنر: با توجه به نوع گرفتگی و لوله، فنر مناسب را انتخاب کنید.

۲. اتصال فنر به دریل یا ژنراتور: انتهای فنر را به دریل یا دستگاه ژنراتور متصل کنید.

۳. وارد کردن فنر به لوله: ابتدای فنر را با احتیاط وارد لوله فاضلاب کنید و تا جای ممکن آن را به داخل فشار دهید.

۴. روشن کردن دستگاه: دریل یا دستگاه ژنراتور را روشن کنید تا فنر به چرخش درآید.

۵. کنترل سرعت: سرعت چرخش فنر را با دقت کنترل کنید. در صورت نیاز، دریل را برای چند لحظه خاموش و سپس دوباره روشن کنید.

۶. اعمال فشار: همزمان با چرخش فنر، کمی آن را به سمت جلو فشار دهید تا به گرفتگی لوله فشار وارد کند.

بهترین روش برای لوله بازکنی کدام است؟

هر یک از روش ‌های معرفی شده در این مطلب، کاربردهای خاص خود را دارند که برخی از آنها چندکاره هستند و می توان در انواع گرفتگی ها مورد استفاده قرار گیرند. اما به جرأت و قاطعیت می ‌توان گفت که از جمیع راه حل ها، روش فنر زنی برقی (دریل و ژنراتوری)، بهترین روش برای رفع انواع گرفتگی ‌ها است.

فنر زنی فاضلاب کفشور با دریل

این روش علاوه بر قدرت بالا، قابلیت استفاده در لوله های مختلف اعم از فاضلاب، حمام، آشپزخانه، توالت و … را دارد. قدرت مانور و کنترل میزان فشار وارده بر گرفتگی، در روش فنرزنی برقی بسیار بالاست و همین موضوع باعث بالا رفتن کیفیت کار و کثیفی کمتر می شود.

تنها ایرادی که این روش دارد، نیاز به تجهیزات خاص و تجربه فنی بالا در زمینه لوله بازکنی می باشد که این امر از اختیار عموم افراد خارج است و تنها متخصصین حوزه چاه و فاضلاب، و شرکت های لوله بازکنی می توانند از عهده این کار برآیند.  

اگر با این روش ها موفق نشدید با لوله بازکن تماس بگیرید

اگر با استفاده از روش ‌های ارائه شده در این مقاله، نتوانستید گرفتگی لوله فاضلاب خود را رفع کنید، احتمالاً مشکل عمیق‌تر و پیچیده‌تر از این حرفهاست که خودتان بتوانید آن را حل کنید. در این شرایط شما می توانید با یک لوله بازکن حرفه ای تماس بگیرید و مشکل خود را با او در میان بگذارید.

فرد متخصص در این حوزه، از دانش فنی و تجربه لازم برخوردار است و می تواند علت گرفتگی لوله شما را به درستی تشخیص دهد. چنین فردی تمام روش ها را بلد است و بهترین راه حل را برای رفع مشکل شما انتخاب می کند تا هم بتواند با انجام کار خوب، اعتبار خود را پیش شما بالا ببرد، و هم کیفیت کار را تضمین کند.

برای تماس با لوله بازکن حتما به معتبر بودن شرکت لوله بازکنی دقت کنید تا هم لوله بازکنی آن تضمینی و با قیمت مناسب باشد و هم در دام کلاهبرداران لوله بازکنی نی افتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *