خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

جمع شدن آب در سینک ظرفشویی و گرفتگی آن

روش های تشخیص گرفتگی لوله فاضلاب؛ معرفی ۴ روش کاربردی

جمع شدن آب در سینک ظرفشویی و گرفتگی آن

لوله بازکن های حرفه ای با مشاهده لوله فاضلاب و بررسی وضعیت مکش فاضلاب به راحتی متوجه می شوند که گرفتگی در لوله ایجاد شده است. شاید شما هم دوست داشته باشید که مثل یک لوله بازکن حرفه بتوانید با نگاه کردن به لوله فاضلاب وجود گرفتگی در آن را تشخیص دهید. اگر اینطور است پس الان در جای خوبی قرار دارید.

در این مطلب می خواهیم روش های تشخیص گرفتگی در لوله فاضلاب را به شما معرفی کنیم تا به کمک آنها بتوانید همچون یک لوله بازکن با تجربه با مشاهده لوله فاضلاب و بررسی عملکرد آن وجود گرفتگی در لوله را تشخیص دهید. پس با ما همراه باشید و این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

روش های تشخیص گرفتگی لوله فاضلاب

لوله فاضلاب در حالت عادی که در آن گرفتگی وجود ندارد عملکرد عادی و طبیعی دارد. اما در صورت ایجاد گرفتگی دیگر لوله فاضلاب همچون گذشته طبیعی به نظر نمی رسد و عملکرد آن تغییر می کند. این مسئله را می توان به خوبی تشخیص داد. حرفه ای های لوله بازکنی با روش هایی این موضوع را تشخیص می دهند.

علائم مختلفی برای تشخیص این موضوع وجود دارد که عموما لوله بازکن های با تجربه از آنها برای شناسایی وجود یا عدم وجود گرفتگی در لوله ها استفاده می کنند. برخی از این علائم بر اساس میزان سادگی به ترتیب در زیر معرفی شده است.

روش اول: انتشار بوی بد فاضلاب

یکی از روش های کاربردی برای تشخیص وجود گرفتگی در لوله های فاضلاب انتشار بوی بد است؛ بوی بد فاضلاب که از طریق لوله فاضلاب وارد محیط می شود و شامه انسان را آزار می دهد. لوله فاضلاب طبیعی که در آن گرفتگی وجود ندارد معمولا بوی بد نمی دهد (به جز توالت که به خاطر فضولات است). اما لوله فاضلابی که گرفتگی در آن باشد از خود بوی بد منتشر می کند.

علت انتشار بوی بد از چنین لوله هایی این است که چرک، چربی، لجن و رسوبات حاصل از فاضلاب در دیواره لوله های فاضلاب یا سیفون آنها جمع شده و هم مسیر لوله را مسدود کرده و هم از خود بوی بد منتشر می کند.

بوی بد فاضلاب

در بخش بعد کارکرد این روش برای تشخیص گرفتگی انواع لوله های فاضلاب مورد بررسی قرار گرفته است.

  • گرفتگی سینک آشپزخانه: این روش بیشتر برای گرفتگی سینک ظرفشویی مفید است. چون در فضای خانه و آشپزخانه هیچ بوی بدی وجود ندارد انتشار کمترین میزان بو از لوله فاضلاب سینک ظرفشویی به راحتی قابل تشخیص است.
  • گرفتگی روشویی: در گرفتگی روشویی نوع گرفتگی موثر است. گرفتگی با مو و آشغال احتمالا بویی منتشر نمی کند اما گرفتگی با چرک، خلط بینی، چربی و غیره احتمالا بوی بد تولید کند.
  • گرفتگی کفشور حمام: به دلیل این که فاضلاب حمام معمولا ناشی از چرک، چربی بدن، کف، مو، لجن، واجبی (نوره) و … است احتمال دارد که در صورت ایجاد گرفتگی تولید بوی نامطبوع کند.
  • گرفتگی کفشور حیاط و پارکینگ: گرفتگی در این دو لوله معمولا ناشی از خاک، سنگ، آشغال، برگ، و غیره است که هیچ بویی از خود ندارند. لذا این روش برای این گرفتگی ها کمک کننده نخواهد بود.
  • گرفتگی چاه توالت: در مورد گرفتگی توالت ایرانی و توالت فرنگی این روش گمراه کننده است چون وجود کمترین میزان فضولات در چاه توالت از خود بوی بد منتشر می کند در حالی که هیچ گرفتگی را ایجاد نکرده اند. اما از این جهت پیشگیری از گرفتگی توالت بسیار کمک کننده است. اگر بوی بد در توالت یا سرویس بهداشتی احساس شود یعنی در سیفون توالت مدفوع وجود دارد و باید با کشیدن فلاش تانک یا ریختن آن فضولات موجود را شستشو دهید تا از سیفون عبور کنند.

نکته: در مورد این روش دو نکته وجود دارد.

  • همه گرفتگی ها از خود بو منتشر نمی کنند. برخی گرفتگی ها حاصل از مواد متعفن نیستند که بخواهد از آنها بو منتشر شود. لذا این روش در همه موارد جواب نمی دهد.
  • تنها گرفتگی های موجود در بخش ابتدایی لوله و قبل از سیفون فاضلاب از خود بو منتشر می کنند. به این دلیل که سیفون فاضلاب به طور طبیعی جلوی ورود بوی بد فاضلاب به ساختمان را می گیرد. لذا از گرفتگی های بعد از سیفون هیچ بویی به داخل ساختمان نمی آید.

روش دوم: کندی تخلیه آب و فاضلاب

گرفتگی لوله ها همیشه باعث بسته شدن کامل مسیر فاضلاب نمی شود. انسداد کامل لوله آخرین مرحل است. اما پیش از آن اتفاق، گرفتگی بخشی از مسیر لوله را مسدود می کند و بخشی دیگر همچنان باز می ماند. این مسئله خود را با کندی تخلیه آب نشان می دهد.

گرفتگی چاه توالت

کندی تخلیه آب یا کاهش سرعت مکش فاضلاب یعنی این که مثل قبل آب و فاضلاب به سرعت وارد لوله فاضلاب نمی شود و بخشی از آن در محیط باقی می ماند. این روش برای تشخیص وجود گرفتگی در اکثر لوله های فاضلاب مثل سینک ظرفشویی، روشویی، توالت و انواع کفشورها مثل کفشور حمام، حیاط و پارکینگ مناسب است.

نکته: این که گرفتگی لوله همیشه این علامت را از خود نشان نمی دهد. ممکن است گرفتگی کامل باشد و لوله کلا مسدود شود. در این صورت دیگر شما شاهد کندی مکش نخواهید بود.

روش سوم: بالا زدن فاضلاب

ایجاد گرفتگی در لوله فاضلاب و بسته شدن کامل آن باعث می شود فاضلاب ناگهان از لوله بالا بزند. البته اگر مقدار آب زیادی وارد آن شود. بسیار گفته می شود که “در حال استفاده از توالت بودم اگر ناگهان فاضلاب چاه توالت بالا زد” یا برخی خانم ها از بالازدن فاضلاب از سینک ظرفشویی گله مند هستند.

این دو مورد شواهی است که نشان می دهد در برخی موارد وجود گرفتگی در لوله خود را با بالا زدن فاضلاب از آن لوله نشان می دهد.

نکته: همه گرفتگی ها اینطور باعث بالا زدن آب از لوله نمی شود اما عموم گرفتگی ها این علامت را دارند.

روش چهارم:عدم تخلیه فاضلاب

عدم تخلیه فاضلاب توسط لوله به عنوان روش چهارم برای شناسایی گرفتگی لوله مطرح شده است در حالی که این پایان کار است. چون زمانی شما شاهد عدم تخلیه فاضلاب خواهید بود که دیگر لوله فاضلاب کامل مسدود شده و هیچ فاضلابی از آن عبور نمی کند.

عدم تخلیه یا عدم مکش فاضلاب روش قطعی و صد درصدی برای همه لوله های فاضلاب و همه گرفتگی ها است. به این معنی که در صورت مشاهده این وضعیت به طور قطع لوله فاضلاب گرفته است و نیاز به لوله بازکنی دارد.

جمع شدن آب در سینک ظرفشویی

چطور از بروز علائم گرفتگی لوله جلوگیری کنیم؟

در بخش قبل با علائم بروز گرفتگی آشنا شدید و به خوبی در مورد آنها اطلاعات کسب کردید. حالا حتما می خواهید بدانید که با این وجود چطور می توان از بروز چنین علائمی جلوگیری کرد. در ادمه چند روش برای جلوگیری از بروز علائم گرفتگی در لوله معرفی شده است.

  • از ریختن روغن و چربی باقی مانده از غذا در سینک خودداری کنید چون این کار می توان باعث ایجاد گرفتگی در لوله شود.
  • از صافی مخصوص ظرفشویی برای سینک آشپزخانه استفاده کنید تا امکان ورود اشغال و باقیمانده غذها به لوله فاضلاب وجود نداشته باشد.
  • بعد از ورود مدفوع به چاه توالت حتما فلاش تانک را بکشید یا مقداری آب داخل توالت خالی کنید.
  • برای کفشورها از درپوش و توری مخصوص خود استفاده کنید تا آشغال وارد لوله فاضلاب نشود.
  • آب و فاضلاب حاوی آشغال و اشیاء ریز را در سینک یا روشویی خالی نکنید.
  • به صورت مرتب هر چند ماه یک بار در سینک ظرفشویی یا دیگر لوله های فاضلاب یک سطل آب داغ خالی کنید تا رسوب و جرم داخل لوله ها با آن شسته شود.
  • به هیچ عنوان دستمال کاغذی، پنبه و محصولات بهداشتی را داخل توالت یا لوله فاضلاب نیاندازید.

جمع بندی

ایجاد گرفتگی در لوله فاضلاب باعث بروز علائمی در لوله می شود که با بررسی وضعیت لوله می توان متوجه آنها شود. انتشار بوی بد فاضلاب در محیط، کندی مکش فاضلاب، جمع شدن آب در اطراف لوله، بالا زدن فاضلاب و عدم مکش فاضلاب علائمی هستند که نشان می دهند لوله فاضلاب دچار گرفتگی شده است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم یا با روش های خانگی خودتان لوله بازکنی انجام دهید و یا از خدمات لوله بازکنی حرفه ای که توسط متخصصین ارائه می شود استفاده کنید.

در پایان لازم به ذکر است که شرکت خدمات فنی کاوه به عنوان یک شرکت قدیمی و معتبر فعال در حوزه لوله بازکنی در تهران آمادگی دارد هرگونه گرفتگی در لوله های فاضلاب شما را در کمترین زمان با بهترین کیفیت رفع کند. ساکنین تمام مناطق تهران می توانند با تماس تلفنی از خدمات لوله بازکنی کاوه استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *