خدمات ۲۴ ساعته – مشاوره و بازدید رایگان

گرفتگی کفشور فاضلاب حیاط

باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب حیاط با روش های مبتدی و حرفه ای

گرفتگی کفشور فاضلاب حیاط

ایجاد گرفتگی در لوله فاضلاب حیاط می‌تواند تجربه‌ای ناخوشایند و گاها آزاردهنده برای شما ایجاد کند. تجمع و پایین نرفتن آب در لوله و عدم امکان استفاده از حیاط تنها گوشه‌ای از مشکلات ناشی از این گرفتگی هستند. اگر گرفتگی در زمانی حساس مثل بارش شدید باران ایجاد شود که دیگر جای خود دارد. دریاچه ای در حیاط درست می شود.

وقتی آب به جای ورود به کفشور و لوله فاضلاب در کف حیاط جمع شود و همینطور به حجم آن افزوده می شود. لحظه به لحظه به حجم آب افزوده می شود هیچ کاری از دست شما بر نمی آید. هرچه هم که تلاش می کنیم فایده ای ندارد و گرفتگی باز نمی شود. در این شرایط عملا هیچ کاری از دست شما بر نمی آید و تنها فشار عصبی است که شما را آزار می دهد. در مواجهه با چنین شرایطی چکار باید کرد؟ نگران نباشید جای درستی آمده اید.

در اینجا قصد مطالب آموزشی خوبی در مورد گرفتگی لوله فاضلاب حیاط و روش های باز کردن آن از مبتدی تا حرفه ای ارائه شده است. پس با ما همراه باشید تا با همراهی هم این آموزش را به پایان برسانیم.

علت گرفتگی لوله و کفشور فاضلاب حیاط

همانطور که در تمام مطالب آموزشی سایت ذکر شده، گرفتگی لوله های فاضلاب علل متعددی دارد. هر لوله فاضلاب می تواند به چند دلیل بگیرد. این دلایل برای هر لوله هم می تواند متفاوت باشد. در مورد گرفتگی لوله فاضلاب حیاط هم دقیقا همین وضعیت صدق می کند.

 لوله فاضلاب حیاط به دلایل گوناگونی می تواند بگیرد که در ادامه چند مورد از علل گرفتگی معرفی شده است.

  • ورود آشغال و زباله: لوله فاضلاب هایی که در بیرون از ساختمان هستند اکثرا به دو دلیل می گیرند که یکی از آن دلایل ورود آشغال به داخل لوله است. ریختن آشغال و زباله مثل برگ درخت، چوب ریز، نایلون و پوست مواد خوراکی، قطعات پلاستیکی کوچک و غیره برخی از آشغال ها و اشیائی هستند که در لوله فاضلاب حیاط گرفتگی ایجاد می کنند.
  • ورود خاک: دلیل شایع دوم در گرفتگی لوله فاضلاب کفشور حیاط ورود خاک به داخل لوله است. چون فضا باز است به واسطه باد گرد و خاک و سنگ ریزه ها در اطراف کفشور حیاط جمع شده و وارد لوله می شوند. استفاده کم از لوله باعث می شود خاک در داخل آن جمع شده و سفت شود. به این صورت عامل گرفتگی به راحتی فراهم می شود.
  • اشیاء خارجی: افتادن اشیاء خارجی مثل کلید، سوئیچ، سکه، اسباب بازی بچه و غیره به داخل لوله فاضلاب حیاط می‌تواند در آن گرفتگی ایجاد کند.
  • سیمان، کچ، قیر و مصالح ساختمانی
  • سنگ ریز
  • برگ درخت

روش‌های رفع گرفتگی لوله فاضلاب حیاط

مهم ترین اصل در لوله بازکنی تشخیص علت گرفتگی و سپس انتخاب روش متناسب با نوع گرفتگی است. حالا که با علت و ماهیت گرفتگی های لوله فاضلاب حیاط آشنا شدید می توانید به خوبی روش های رفع آن را آموخته و به کار ببندید.

فنر زنی با دریل

در ادامه چند روش کاربردی با سطح مبتدی و حرفه ای برای باز کردن گرفتگی های کفشور حیاط ارائه شده است.

روش اول: استفاده از شلنگ و فشار آب

این ساده ترین روش برای باز کردن گرفتگی های کفشورها است؛ استفاده از شلنگ آب پرفشار. با استفاده از شلنگ آب و فشار آب می توانید یک واترجت خانگی درست کنید و به این صورت فشار آب را به واسطه شلنگ آب وارد لوله کنید. نکته مهم این است که استفاده از این روش تنها برای گرفتگی با برگ، خاک، آشغال و گرفتگی های سطحی مناسب است. مراحل کار هم خیلی ساده است.

  • تهیه شلنگ مناسب
  • وصل کردن شلنگ به شیر و محکم کردن آن
  • وارد کردن سر شلنگ در لوله کفشور
  • کیپ کردن دهانه لوله فاضلاب
  • باز کردن شیر آب
  • باز شدن گرفتگی لوله
  • بستن شیر آب
  • خارج کردن شلنگ از کفشور

توضیحات کامل این روش به همراه جزئیات مراحل کار را در مطلب «رفع گرفتگی کفشورها با شلنگ پرفشار آب» مطالعه کنید.

روش دوم: استفاده از سیم فلزی یا آویز لباس

در صورتی که یک سیم فلزی بلند در اختیار داشته باشید می توانید با فرو کردن آن داخل کفشورهای فاضلاب مثل کفشور حیاط برخی از گرفتگی های داخل آن را باز کنید. این روش برای مبتدی ها است بنابراین تنها برای رفع گرفتگی های ساده ناشی از آشغال، خاک، سنگ ریزه، برگ، پلاستیک و گرفتگی های سطحی مناسب است.

روش باز کردن گرفتگی کفشور حیاط با سیم فلزی به شرح زیر است:

۱. سیم فلزی یا آویز لباس فلزی تهیه کنید: سیم باید به اندازه ای باشد که با فرو کردن آن داخل لوله سر سیم به انتهای لوله و سیفون آن برسد. سیم شما باید به قدری محکم باشد که را راحتی داخل لوله خم نشود. اگر سیم ندارید یک آویز لباس فلزی بردارید و جوش های آن را بشکنید تا بتوانید آن را صاف کنید.

۲. سیم را صاف کنید: تا کاملا راست و مستقیم شود. باید طوری باشد که بتوانید آن را به راحتی داخل لوله فرو کنید.

۳. سر سیم را خم کنید: طوری که بتوان به وسیله آن آشغال و اشیاء داخل لوله را جابجا کرد. در صورت لزوم می توانید آن را به شکل قلاب درآورید تا به وسیله آن برخی اشیاء را از داخل لوله خارج کرد.

۴. سیم را وارد لوله کنید: طوری که قلاب یا سر خم شده آن ابتدا وارد لوله شود. تا جایی این کار را ادامه دهید تا سی سیم به انتهای لوله حیاط یا گرفتگی داخل آن برسد.

۵. سیم را تکان دهید: تا سر سیم در برخورد با گرفتگی آن را جابجا کند و به این وسیله مسیر لوله فاضلاب حیاط باز شود. سیم را در جهات مختلف تکان دهید طوری که انگار می خواهید با قاشق غذا را هم بزنید.

۶. اشیاء را بیرون بکشید: اگر داخل لوله پلاستیک یا اشیاء قابل برداشت وجود دارد می توانید با سر قلاب شکل سیم آنها را بیرون بکشید. کمی سخت است اما چاره ای ندارید تا برای انجام این کار تمام تلاش خود را بکنید.

۷. سیم را از لوله خارج کنید: با انجام مراحل فوق قاعدتا باید گرفتگی لوله باز شود اگر گرفتگی ساده بوده باشد. پس از باز شدن گرفتگی سیم را از لوله خارج کنید و کنار بگذارید.

۸. مقداری آب در لوله فاضلاب بریزید: تا آب باقی مانده گرفتگی لوله را شستشو داده و لوله را کاملا باز کند.

روش سوم: تلمبه زنی با چاه بازکن دستی

استفاده از تلمبه چاه بازکن، یکی از ساده ترین روش های رفع گرفتگی لوله فاضلاب است که برخی از گرفتگی ها را به صورت فوق العاده ای باز می کند. با استفاده از این ابزار، فشار هوا به داخل لوله وارد شده و باعث رفع انسداد آن می‌شود. تلمبه زنی با چاه بازکن دستی را می توان به عنوان یک روش کاربردی نگاه کرد با این شرط که گرفتگی لوله سخت نباشد.

تلمبه دستی لوله بازکنی

گرفتگی های سخت که ناشی از سنگ، آجر، سیمان، اشیاء خارجی بزرگ و غیره هستند با این روش باز نمی شوند. در مقابل گرفتگی های ناشی از خاک، آشغال، سنگ ریز، پلاستیک و از این دست موارد به خوبی با تلمبه دستی قابل بازگشایی هستند.

توضیحات کامل در خصوص این روش و جزئیات مراحل کار آن در مطلب «رفع گرفتگی لوله با چاه بازکن دستی» قابل مشاهده است.

روش چهارم: فنرزنی با فنر دستی لوله بازکن

فنر لوله بازکن دستی یکی از ابزارهای لوله بازکنی در خانه است که توانایی باز کردن گرفتگی های مختلفی را دارد. فنری انعطاف‌پذیر که باید آن را داخل لوله فرو کرده و با چرخاندن آن گرفتگی لوله را باز کرد. انواع مختلفی از فنر لوله بازکنی دستی در بازار وجود دارد که همگی کارکرد مشابه دارند.

برای فنر زنی لوله کفشور حیاط با فنر دستی لوله بازکنی باید توجه کنید که گرفتگی لوله از جنس سخت نباشد. گرفتگی های سطحی و حداکثر گرفتگی های نیمه سخت با فنر دستی قابل باز شدن هستند. منظور ما گرفتگی های ناشی از آشغال، رسوبات و خاک، سنگ ریزه و غیره است.

جزئیات کامل کار و مراحل فنرزنی را می توانید در مطلب «روش باز کردن گرفتگی لوله ها با فنر دستی خانگی» مطالعه کنید.

روش پنجم: فنرزنی با دریل

در صورتی که گرفتگی لوله فاضلاب حیاط شدید باشد، استفاده از دریل و فنر لوله بازکنی بسیار راهگشا خواهد بود. فنرزنی با دریل یک روش استاندارد و بسیار قدرتمند است که حرفه ای های صنعت لوله بازکنی از آن برای باز کردن گرفتگی های سخت استفاده می کنند.

قدرت و سرعت بالای این وسیله باعث شده خیلی از افراد حتی حرفه ای این روش را برای رفع گرفتگی لوله های فاضلاب از جمله لوله فاضلاب کفشور حیاط انتخاب کنند و به کمک آن گرفتگی‌های سخت و پیچیده را رفع نمایند.

روش فنر زنی با دریل به یک دریل و یک فنر دریلی (فنر قابل اتصال به دریل) نیاز دارد. زمانی که دریل می چرخد فنر بلند نیز متحرک می شود و حین چرخش سریع، گرفتگی لوله را برطرف می‌کند.

در مطلب «آموزش مرحله به مرحله باز کردن لوله با دریل» می توانید توضیحات کامل فنرزنی با دریل را مطالعه نمایید.

در صورتی که با روش های فوق موفق به باز کردن گرفتگی کفشور حیاط نشدید به ناچار باید از یک متخصص لوله بازکنی برای باز کردن گرفتگی کمک بگیرید.

بهترین روش: جلوگیری از گرفتگی کفشور حیاط

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. با پیشگیری از گرفتگی لوله فاضلاب حیاط می توانید از نیاز به لوله بازکنی و دردسرها و هزینه های اضافی آن جلوگیری کنید. تنها با رعایت چند نکته ساده می توانید از گرفتگی لوله فاضلاب کفشور حیاط جلوگیری بعمل آورید.

  • نصب توری و درپوش: با نصب توری و درپوش مخصوص کفشور می توانید از ورود آشغال و زباله به داخل لوله فاضلاب جلوگیری کنید.
  • مسدود کردن کفشور: در زمان هایی که برای مدت طولانی از لوله فاضلاب حیاط استفاده نمی شود بهتر است درب آن را بپوشانید تا سنگ و آشغال وارد لوله نشود.
  • ریختن آب: در صورت ریختن آشغال ریز یا خاک داخل لوله بهتر است مقداری آب داخل لوله فاضلاب خالی کنید تا با فشار آب چیزی داخل لوله باقی نماند.
  • خودداری از ریختن آشغال: تحت هیچ شرایطی با عمد داخل لوله فاضلاب حیاط آشغال نریزید. برخی تصور می کنند چون آشغال های ریز گرفتگی در لوله ایجاد نمی کند می توانند آنها را در لوله بیاندازند.

تنها با رعایت چند نکات فوق به راحتی می توانید از گرفتگی های بی مورد لوله فاضلاب حیاط جلوگیری کرده و از بروز مشکلات و هزینه‌های اضافی پیشگیری نمایید.

رفع گرفتگی کفشور حمام با فنر زنی

جمع بندی:

لوله فاضلاب حیاط مثل تمام لوله های فاضلابی دیگر به دلایل مختلف می گیرد که عمدتا علت آن ورود آشغال و اشیاء خارجی به داخل لوله است. این نوع گرفتگی را می توان با روش های مختلف از جمله شلنگ پرفشار آب، سیم فلزی یا جالباسی، فنر دستی، پمپ لوله بازکنی و فنر دریلی باز کرد. انتخاب روش بسته به نوع گرفتگی و ابزارهای در اختیار شماست. اما بهترین راه حل برای حل چنین مشکلاتی نصب درپوش در لوله فاضلاب برای جلوگیری از گرفتگی لوله فاضلاب است. در این صورت دیگر گرفتگی در لوله ایجاد نمی شود که بخواهید آن را لوله بازکنی کنید.

توجه داشته باشید که برای تماس با لوله بازکن حتما شرکت های معتبر را انتخاب کنید تا هم کیفیت کارشان تضمین شده باشد و هم از شما کلاهبرداری نکنند.

در پایان لازم به ذکر است که شرکت خدمات فنی کاوه یک شرکت معتبر لوله بازکنی تهران است که خدمات لوله بازکنی تضمینی در تهران را به صورت شبانه روزی با قیمتی مناسب ارائه می کند. در صورت نیاز به لوله بازکن می توانید از طریق شماره تماس های ارائه شده با ما تماس بگیرید تا در کمترین زمان تکنسین های ما به محل اعزام شده و سریعا گرفتگی لوله را باز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *